Gå til innhold



Foto

Burde gjelde de fleste her inne.....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
68 replies to this topic

#1 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Sendte en mail til USFord i går for å spørre om de hadde papirer til grillguard på min bil. Det hadde de ikke!
Men samtidig fikk jeg dette til svar :

Vidre vil all bruk av kufanger ikke lenger være tilatt etter 2008 og
denne regel vil også medføre at biler som har kufanger påmontert vil bil
pålagt å demontere denne etter 2008 dette som info.

Hvis dette stemmer, bor ikke jeg i Norge i 2008, er fryktelig lei av å bli fortalt hva som kan gjøres og ikke gjøres.
Sevierville, here I come!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#2 Efiturbo

Efiturbo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 01 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Når du skriver at du har lykteholder da, så fikk jeg dette til svar av arne nyhus på BT hamar :

"Det vil være naturlig å behandle andre front­monterte innretninger som f.eks. vinsjer eller avvisere foran/rundt disse eller lyktebøyler på samme måte som kufangere.”

Etter det han sier da, så spiller det ikke noe rolle om du sier du har feste til utedassen foran, det skal behandles som en kufanger.




www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator





Får man Godkjent innretningen som arbeidsfanger så tviler jeg på at man må hive den av..

Hæ! ?
Han er og plukker potet på Toten.
Hæ?

#3 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Har ikke kufanger, har lykteholder :-))

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)(Solgt)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Når du skriver at du har lykteholder da, så fikk jeg dette til svar av arne nyhus på BT hamar :

"Det vil være naturlig å behandle andre front­monterte innretninger som f.eks. vinsjer eller avvisere foran/rundt disse eller lyktebøyler på samme måte som kufangere.”

Etter det han sier da, så spiller det ikke noe rolle om du sier du har feste til utedassen foran, det skal behandles som en kufanger.




www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#5 Jernbanemannen

Jernbanemannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Ja, er det ikke slik i dette landet da?
har folket glede av noe, da skal det taes vekk.
Den forhenværende næringsministeren i Sverige hadde rett.
Norge ER den siste Sovjetstat.....

#6 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Er det ikke slik at INGEN lov skal kunne ha tilbakevirkende kraft her i landet da? Hvordan kan man da pålegge å fjerne noe som her vær godkjent tidligere?

mvh
HC

#7 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:

"Vidre vil all bruk av kufanger ikke lenger være tilatt etter 2008 og
denne regel vil også medføre at biler som har kufanger påmontert vil bil
pålagt å demontere denne etter 2008 dette som info.”

Opprinnelig postet av Denominator



Så selv om man har dette godkjent og innskrevet i vognkortet, vil loven gjelde med tilbakevirkende kraft? !! sad.gif Da må man vel begynne å gjemme vinsjer og slikt i motorrommet da, eller lage hurtigfester for demontering til gatebruk.

Nei, vi har alt for mange byråkrater og papirflyttere i dette landet, kommunister eller ei. Norges store sorte pengehull er jo nettopp den overadministreringen som det er lagt opp til her til lands.

"Yess Pliis!"

#8 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Jeg tror det er store muligheter for å spille videre på det som "hc" skriver : "Er det ikke slik at INGEN lov skal kunne ha tilbakevirkende kraft her i landet da? "
Til og med når det gjaldt raseforbudet mot amstaff fikk vi som regga hunden våres før 01.01.2005 beholde hunden vår. Og selv om jeg er en forkjemper for rasen, må jeg si at problemene med at folk har en hundetype de som eiere aldri skulle hatt, er større enn en stakkars kufanger.
Tror ikke lovens voktere får til en lov som sier at de som allerede har denne montert skal fjerne den!
Det blir for dumt. Hvor mange kufangere finnes det i Norge? Mange nok til at det vil ligge kufangere til flere milioner rundt om kring som ingen har nytte av.

Takker nok snart for meg i dette landet ja. Drømmen er en skogstomt med tømmerhus på i nærheten av Smokey Mountains. Det gjelder bare å få overtalt samboern smile.gif


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#9 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Hvis jeg ikke tar helt feil, så gjelder dette EU direktivet kun biler i klassene M1 og N1.

M1=personbil
N1=lastebil (varebil) under 3500kg

Så for dem som har bilen reg. som lastebil over 3500kg (N2) gjelder dette ikke.

Noen som kan bekrefte dette?

#10 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Jeg pratet med en kar høyt oppe i hirakiet på BT i Stavanger og han kunne fortelle at dette med å forby kufangere, lykteholdere og lignende rørkonstruksjoner i fronten på biler kom av et EU direktiv. Dette forbudet ville også ha tilbakevirkende kraft, ble jeg fortalt.
Dette er ingen særnorsk lov, men tvertimot et direktiv som EU trer ned over hodene våre.
Hvis det skal godkjennes noe slikt skal det være laget av et material som deformeres lett i en kolisjon.



Livet er ikke for amatører...

#11 Phaser

Phaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Vi er ikke medlem i EU ÅÅÅÅÅHhhhhhh!!!!!!

Skal vedde på att de fleste landene innenfor EU driter i slike filleting.
Men vi som står utenfor skal på død og liv være flinkest i klassen.

Skjønne det den som vil. Det gjør ikke jeg.

og hvorfor er bensinen så dyr i norge når det faktisk er norge som tjener på høye oljepriser???

osv. osv. osv.

#12 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Synes dette høres helt bak mål ut jeg. I allefall i norge som vi har både elg, ku, rådyr og alt mulig anna som løper over veien, hvorfor i hel*ette skal vi ha forbud mot slike ting. Vi skal altså få lov til å ha en fanger som knuses under kolisjon. Blir bare til pynt den da?! Mye nytte du!!
De burde i allefall skille i mellom by og bygd!!!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#13 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Hva med det papiret det lå link til her tidligere da, som fortalte at alt som var montert før 01.01.2006 skulle få lov til å bli der.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#14 y60

y60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Molboland.... skulle vert i et annet land. ser for meg at franskmenn hadde giddet å høre på dette... det hadde blitt tomatkasting og hoderulling... kanskje også en revolusjon...
Husker jo når nlf skulle streike mot drivstoffprisene.... så snart onkel politi kom, så var det halen mellom beina.... Kunne vel for fa'n purken vert litt mer lojal, og patriot og sagt at det her e' no forbanna tull.... vi eer helt enige, og syns ikke dette skal få følger... det må vel kunne sies som et demokratisk nederlag, når ALLE untatt surmulne krf. stemmende hjernevaska pensjonister som mine egne besteforeldre (som eg e veldig glad i) er i mot forslagene som legges frem og godtas????
BLIR SÅ FORBANNA!!!
eg blir rød i toppen nå å må gi meg.... ellers så står det om meg på forsida i vg i morgen

built for fun, not comfort

#15 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Må bare få si at jeg er helt enig med deg. Men jeg kan ikke si noe annet enn det jeg er blitt fortalt, sjøl om det virker helt bak mål.
Jeg ble frarådet og montere lykteholder / kufanger, for ikke å kaste vekk penger på det i og med at dette direktivet var på vei.
Jeg syntes det virker helt idiotisk å ha en kufanger i "plastikk" eller hvaslags materiale de måtte velge å lage dissse i.
Vi er ikke medlem av EU, men alt som kommer derfra og er negativt for oss skal vi etterkomme. Hvorfor kan vi ikke bli medlem og få nyte godt av godene også.

HEIA MOLBOLAND

Livet er ikke for amatører...

#16 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Sitter her å tenker på en ting jeg, med alle de problemene vi har i verden, som virkelig er ille, både fattigdom, sult, drap, voldtekt, mord, osv osv. Hvor mye penger missbruker vi på å sitte å tenke ut slike smarte forslag?
Kunne disse arbeidsområdene og pengene vært omdirigert til noe annet som virkelig trenger det?
Det tror jeg absolutt!!!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#17 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Jeg tror det er mindre stressende å være lovbryter enn å prøve å være lovlydig når det gjelder å følge regler for bil.......
Men jeg vet at noen "lyktebøyler" er produsert i tynn aluminium og er montert i tillegg til støtfanger-anordningen. Disse må vel fortsatt være lov å pynte bilen med. Det må vel også være mulig å "kamuflere" vinsjen med diverse lettmetall-dingser uten at det skal inn i vognkortet og godkjennes....
Og til slutt: Når vi har regler og lover - skulle vi ikke innføre et forbud mot å tøye grensene noe så inni ....... og finne smutthull hver forb..... gang det kommer noe nytt, så slapp vi kanskje nye regler hele tia ????


SLy

#18 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Reguleres vel i forskrift dette med biler og godkjenning, dermed kan de gi det utslaget at de får "tilbakevirkende kraft". Men så langt som jeg har funnet ut er utstyr som er montert og godkjent innen 2006 greit og rammes ikke av dette EU-direktivet.

Flytte til USA?? Ikke sikkert det er så artig når du har sjekket hva det faktisk vil koste deg å skaffe noenlunde grei sykeforsikring, pensjon, skolegang for barn og alt det andre vi i Norge tar for gitt-jeg har faktisk amerikanske kolleger som mer enn gjerne vill flytte til norden nettopp pga dette!

Beer gives you drain bamage

#19 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Henger meg på den.. Stay home !!!!
Vi har det tross alt best i verden her ......... Du har jo bil - ikke sant.


SLy

#20 offroadbear

offroadbear

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

ikke vet jeg, men les dette.

http://www.4x4butikken.no/