Gå til innhold



Foto

Regelendringer "ProModified"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Kom med forslag for regelendringer for ProModified

Tommy Olsen

#2 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Ønsker meg friere karosseriregler!
Har liten praktisk betydning og dagens regel er for uklar til å handheves riktig.

Her er det svenske Pro-Mod regelverket:

ORT-TC 0 CLASSIC
ORT-TC 0.1 Tillåtna Fordon
Fordonet får ha en fri uppbyggnad av chassi/karosseri och ska vara fyrhjulsdrivet.
ORT-TC 1 STOMME
ORT-TC 1.1 Ram, bärande delar
Fritt
ORT-TC 2 HJULSYSTEM
ORT-TC 2.1 Däck
Däck ska vara klassade som person eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO: s databok och godkända för minst 80 km/h. Däck av typ eller knopp är ej tillåtna. Mönsterskärning är tillåten. Slirskydd får ej användas.
ORT-TC 2.2 Fälgar
Fritt.
ORT-TC 2.3 Fjädring/hjulupphängning
Fritt förutom nivåreglering.
ORT-TC 2.4 Stötdämpare
Fritt.
ORT-TC 3 DRIVSYSTEM
ORT-TP 3.1 Motor
Motorn är fri. Lustgas är inte tillåten.
ORT-TC 3.2 Bränslesystem
Bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme såvida den inte i originalutförande är placerad där. Inte heller får den vara placerad utanför karosseriet. Bränsleledningar ska vara heldragna, klamrade och väl skyddade för skador. Reservdunkar får inte medföras. Tanklock ska vara tättslutande. Avluftning med backventil ska finnas.
ORT-TC 3.3 Kylsystem
Kylare eller expansionskärl får inte vara placerade i förarutrymmet. Slangar och rör ska vara av hög kvalitet och får inte vara skarvade i förarutrymmet. Ledningar i förarutrymmet ska dessutom vara skyddade för att förhindra brännskador.
© 2005 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
ORT-TC 3.4 Avgassystem
Fritt, under förutsättning att bullerkravet på max 100 dB (A) är uppfyllt.
- Tekniska regler Offroad Trial (ORT-T) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Sidan 20 av 26 ORT Tekniska regler Trial.doc - Utgåva: Mars 2005
© 2005 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
ORT-TC 3.5 Elsystem
Batteriet ska vara förbundet med en övre och undre anordning som medger en säker fastsättning. Batteriet ska vara täckt med isolerande och läckagetätt material. Annat batteri än s.k. torrbatteri får inte vara placerat i förarutrymme. Polskydd ska finnas. Elledningar ska vara skyddade och klamrade. Huvudströmbrytare som bryter all ström i fordonet ska finnas. Reglage eller brytare ska vara placerad framför vindrutan på vänster sida vid A-stolpe och anordnad så att även föraren kan bryta strömmen. Huvudströmbrytare får även finnas baktill på fordonet. Oavsett placering ska den vara markerad med en symbol i form av en blixt.
ORT-TC 3.6 Kraftöverföring
Automatväxellåda ska ha startspärr. I övrigt fritt.
ORT-TC 4 BROMSSYSTEM
ORT-TC 4.1 Färdbroms
Ska verka på samtliga hjul. Styrbroms är tillåten. I övrigt fritt.
ORT-TC 4.2 Parkeringsbroms
Parkeringsbroms eller spärr, väl fungerande ska finnas.
ORT-TC 5 STYRSYSTEM
ORT-TC 5.1 Styrinrättning
Fyrhjuls- eller midjestyrning är inte tillåten. I övrigt fritt.
ORT-TC 6 KAROSSERI
ORT-TC 6.1 Kaross
Någon form av karosseri ska finnas vars längd motsvarar axelavståndet. Karossens form och bredd ska rymma säten för förare och passagerare i bredd. Saknar karosseriet tak ska en takplåt finnas som förhindrar klämskador om fordonet välter. Plåtens minsta tjocklek, stål 1 mm om den svetsas, 2 mm om den skruvas eller Aluminium 3 mm. Skruvar minimum M8, som inte får vara anbringade direkt i burbågens rör. Största avstånd mellan skruvarna ska vara 50 cm.
ORT-TC 6.2 Förarutrymme
Väggar som skiljer förarutrymme från motor- eller annat utrymme ska vara täta för att förhindra spridning av vätskor eller eld. Avluftningar, luftintag eller liknande får inte finnas i förarutrymmet. Sidonät, som har maskstorlek högst 50 mm, trådtjocklek 2 mm ska finnas. Syftet är att förhindra klämskador om fordonet välter.
ORT-TC 6.3 Golv
Saknas golv ska en plåt, stål 1 mm eller aluminium 2 mm finnas som täcker förarutrymmets längd och bredd.
ORT-TC .4 Förarstol
Stol av rally/racingtyp ska finnas. Ryggstödet får inte vara fällbart. Stol ska vara stadigt fastsatt och om den är monterad på skenor ska den ha en extra säkring på varje skena.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler Offroad Trial (ORT-T) -
ORT Tekniska regler Trial.doc - Utgåva: Mars 2005 Sidan 21 av 26
ORT-TC 6.5 Skyddsbur
Skyddsburen ska innehålla samtliga detaljer enligt ORT GT 1.1 Utom sidosträva (F) och tvärgående rör (I), och främre tvärgående rör © rekommenderas, kompletterad med förstärkningplatta på samtliga infästningspunkter i chassit/karossen. Ett fritt utrymme på minst 10 cm mellan hjälm och skyddsbur/tak rekommenderas.
FIA Appendix J Skisser och nationella bestämmelser ska följas.
ORT-TC 6.5.1 Materialspecifikationer
Min. kval. Min sträckg Min dim. Burdel
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 45x2,5 mm eller huvudbågen(A)
Stålrör 50x2,0 mm
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 38x2,5 mm eller För övriga delar
Stålrör 40x2,0 mm på buren
Ovanstående är minimikrav.
Vid val av stål, ska hänsyn tas till Förlängningsegenskaperna och svetsbarhet.
Rören ska böjas i kallt tillstånd och med radien på böjen minst 3ggr rördiametern.
FIA Appendix J Skisser och Nationella bestämmelser ska följas.
ORT-TC 6.6 Säkerhetsbälte
Fyrpunktsbälte ska ha minst tre fästpunkter. Används bälte för fyra eller flera infästningar ska varje fästpunkt ha separat infästning. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej över axelhöjd (se skiss). Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 20cm² i storlek monteras på motsatt sida Bältets fästpunkter skall, om de är av typ demonterbara, vara säkrade. Det är även tillåtet att montera bältena ”runt” skyddsbursrör om bältet är tillverkat för denna typ av montering. Montering med bult genom skyddsburen med bult är ej tillåtet.
ORT-TP 6.7 Inredning
Fritt.
ORT-TC 7 KOMMUNIKATION
ORT-TC 7.1 Strålkastare/lyktor
Fritt. Eventuells hål ska täckas. Om strålkastare och lyktor finns ska dessa vara tejpade, för att förhindra spridning av splitter.
ORT-TC 8 INSTRUMENTERING
ORT-TC 8.1 Reglage/instrument
Fritt.
ORT-TC 9 ÖVRIGA ANORDNINGAR
ORT-TC 9.1 Bogserögla
Ska finnas framtill och baktill och vara lätt åtkomlig. Placering av ögla ska framgå av markering med en avvikande färg eller symbol.
© 2005 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
- Tekniska regler Offroad Trial (ORT-T) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Sidan 22 av 26 ORT Tekniska regler Trial.doc - Utgåva: Mars 2005
© 2005 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
ORT-TC 9.2 Vikt
Lägsta vikt utan förare är 600 kg. Eventuell ballast ska vara stadigt och säkert fastsatt. Största tillåtna vikt utan förare 3 500 kg.
ORT-TC 9.3 Extra tillbehör
2 kg brandsläckare bör finnas. Ska monteras i avsedd hålare med stålband.
ORT-TC 9.4 Säkerhetsutrustning som får medföras
Brandsläckare bör finnas lätt tillgänglig i fordonet. 2 kg Brandsläckaren den ska vara väl fastsatt med stålband.
Förbandskudde.
Miljöväska, Spillkontrollpåse, Saneringskapacitet ca: 35 liter.
Innehållande:
10 st dukar
1 st orm
5 kg granulat
2 st avfallspåsar
1 par gummihandskar



Og her er årets Eurotrial reglement:

3.7 TRIAL GROUP PM #132;PROMODIFIED#147;

General information
vehicles should have 2 axles and 4wd. The vehicles body should easy be identified as a serial produced vehicle. The construction of the Chassis is free. Use of equipment that are not written in this rules and that will make the vehicle more competitive is forbidden.

3.7.1. Chassis

3.7.1.1 Chassis and/or frame
Free of will

3.7.2. Wheels

3.7.2.1 Tires
Rubber tires filled with air, Chains not allowed, max height 100cm.
The mounting of dual tires is not permitted.


3.7.2.2 Rims
Free of will

3.7.2.3 Suspension
No hydraulic suspension, otherwise free of will

3.7.2.4 Shock absorbers
Free of will

3.7.3. Driveline

3.7.3.1 Engine
Free of will


3.7.3.2 Fuel tank
Fuel tank should not be placed in the passenger area, must be securely fastened and should be protected against damages. Fuel tank of racing type is recommended, only ordinary fuel is valid.

3.7.3.3 Radiator
Radiator should not be placed in the passenger area, water hoses and pipes should be securely fastened, If water pipes and hoses goes through the passenger area, they should be protected.

3.7.3.4 Exhaust system and noise limitation
Free of will. The volume of the exhaust system may reach max. 98+2 decibel (DMSB near field measuring method).

3.7.3.5 Battery
The battery must be securely fastened and have a cover that secures it from leaking. Electr.. cables should be well protected. Main circuit breaker should be reachable from inside and outside of the vehicle.
It must have a noticeably marked on/off position.

3.7.3.6 Transmission
Automatic transmission should only be able to start in 'Neutral'.

3.7.4. Brakes
Should be well functioning, steering brakes are allowed. Brake hoses and pipes should be well protected

3.7.4.2 Parking brakes
A well functioning parking brake should be present

3.7.5. Steering system

3.7.5.1 Steering
4 wheel steering or frame-steering is not allowed.


3.7.6. Body

3.7.6.1 Body
The body should be immediately be recognized as a serial produced vehicle. The length should be at least from axle to axle.
Hood, body sides, wings front and rear should be present.
Windows if present should be of Lexan/Polycarbonat.

3.7.6.2 Passenger area
A protective wall should be present to protect driver and co-driver from engine, oil cooler, radiator and to prevent fire or fluid from spreading into the passenger area.

3.7.6.3 Floor
A covering floor should be present in at least 2mm aluminium or 1mm steel, if the original floor is not present.

3.7.6.4 Seats
Seats mend for racing with possibilities for 4 point harness is obligatory.
If the seat is adjustable it should have a locking device at both sides.

3.7.6.5 Roll bar
At least 6 point roll bar should be present, vehicles without a roof should have a roof plate present. (See safety rules)

3.7.6.6 Harness
A 4 point harness should be present.

3.7.7. Lights
Free of will

3.7.8. Other

3.7.8.1 Towing hooks
There should be one at the front and one at the rear of the vehicle, Hooks should have a contrasting colour
to car colour.

3.7.8.2 Weight
Total vehicle weight should be between 600kg and 3500 kg.








Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "

#3 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Jeg stemmer mot karosserikrav (dvs. samme krav som proto) og mot styrebrems. Gode argumenter: Karosseri har lite med framkommelighet og gjøre, ikke vekt heller, har man lyst kan man lage noe som veier tilnærmet 0 i lexan eller glassfiber, det er bare masse ekstra jobb og penger. Styrebrems gir et stygt hopp i pris på aksler (ARB eller portaler), for ikke å snakke om fordelingskasse. En annen ting er at med styrebrems er det bare bakhjulsst. og nivåreg som skiller proto og promod... trenger vi to protoklasser?

Jeg syns promod bør være så fritt som mulig, da det er en super rekrutteringsklasse i.o.m. at man kan bruke "nesten alt", og delta med billige bygg.

#4 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Bare så det er sagt så vill det muligens bli strammet inn på karroseri krav i Eurotrial regelverket...

Tommy Olsen

#5 Miss Suzuki

Miss Suzuki

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 519 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Enig med du om å slå sammen disse to klassene.

Når det gjelder det med dekk restreksjoner på 1 meter er dette noe tull:(
Dette fordi det er tilatt med portal akslinger,som med 40" måler mer enn 1 meter i henhold til bakkeklaring.

Kopi av melding:
Jeg stemmer mot karosserikrav (dvs. samme krav som proto) og mot styrebrems. Gode argumenter: Karosseri har lite med framkommelighet og gjøre, ikke vekt heller, har man lyst kan man lage noe som veier tilnærmet 0 i lexan eller glassfiber, det er bare masse ekstra jobb og penger. Styrebrems gir et stygt hopp i pris på aksler (ARB eller portaler), for ikke å snakke om fordelingskasse. En annen ting er at med styrebrems er det bare bakhjulsst. og nivåreg som skiller proto og promod... trenger vi to protoklasser?

Jeg syns promod bør være så fritt som mulig, da det er en super rekrutteringsklasse i.o.m. at man kan bruke "nesten alt", og delta med billige bygg.

Opprinnelig postet av Amund



TEAM PIPPI
Hva er begrensninger??

#6 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Å slå sammen pro-mod og proto tror jeg ikke er noen god ide.

Pro-Mod er en super klasse å bygge bil i for en billig penge ,slik burde det også være.

Eurotrial reglement:
General information
vehicles should have 2 axles and 4wd. The vehicles body should easy be identified as a serial produced vehicle.


Dette ble vel ikke fulgt under Eurotrial i Ungarn ?

Stemmer for KLARHET i reglementet ang. karroseri i pro-mod !

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#7 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Stemmer som vanlig for at 1-metersregelen fjernes, ser med interesse at Svenskene ikke har den, og henstiller til de som har med dette og gjøre ta opp med Eurotrail at de også fjerner regelen.
Når det gjelder styrebrems og karosseri er det totalt unødvendig og gjøre noe med dagens regler og tolkninger.

Og til de som tror det hjelper og skrive noe her, håper dere blir gledelig overrasket, det ble ikke jeg i fjor, som omtrent den eneste som ble berørt av 1-metersregelen som plutselig ga lov til å bruke 40" som var større enn en meter, da er det allerede feil bruk.
Med det samme viljeg si meg enig med miss Suzuki i at portaler med 40" er høyere fra senter axelhylse.
Fjernes regelen fra det Norske regelverket vil ikke rekrutteringen hemmes på samme måten som nå, det er alltid negativt med negativitet.

Hilsen Lasse.
Prikksamlende paragrafrytter.
Fourtifourforeveryone

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#8 Miss Suzuki

Miss Suzuki

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 519 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Sorry:( Tenkte ikke på dette med kostnadene på bilene.
Behold disse to klassene,og fjern 1 meter regelen!!devil.gif

Kopi av melding:

Å slå sammen pro-mod og proto tror jeg ikke er noen god ide.

Pro-Mod er en super klasse å bygge bil i for en billig penge ,slik burde det også være.

Eurotrial reglement:
General information
vehicles should have 2 axles and 4wd. The vehicles body should easy be identified as a serial produced vehicle.


Dette ble vel ikke fulgt under Eurotrial i Ungarn ?

Stemmer for KLARHET i reglementet ang. karroseri i pro-mod !

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

Opprinnelig postet av GeSolli



TEAM PIPPI
Hva er begrensninger??

#9 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

ProModifisert har blitt en meget populær klasse,med stor variasjon i måte å bygge bil på.Att regelverket er svært fritt,gjenspeiles svært godt i att man nesten ikke kan se to likt oppbygde biler i klassen,slik som i fx. Modifisert.
Synes reglene om karroseri som finnes i dag er bra.Det er viktig att publikum kan se en hvis likhet med produserte biler.
Dette med dekkstørrelse kan diskuteres.Etter min mening hadde det perfekte vært ett minste mål fra bakken og opp til akslingen.Men det som skapte de problemene for enkelte var vel heller det att regelen kom for tett opp til årets sesong.Det bringer inn en helt annen diskusjon,nemlig som andre har vært inne på om ikke nye regler ikke bør gjelde før neste års sesong.



#10 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 16 August 2005 - 23:00

Stemmer for styrebrems da dette gjør at vi tilnærmer oss Eurotrial reglementet og at STORE biler også kan manøvreres i seksjonene uten å få for mange rygg eller berøring av merkeband.
I dagens seksjoner er det ofte fordel å ha liten bil.

#11 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 16 August 2005 - 23:00

Styrebrems er nok for tidlig å innføre enda:(
Synd, fordi det er kun Norge som ikke har det.
Men jeg har stor forståelse for argumentene.
Ett alternativ hadde kanskje vært ett handikap system med f.eks. 3 prikker (1 rygg) i tillegg for de gangene man velger å bruke styrebrems.
Systemet brukes i usa.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "

#12 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 16 August 2005 - 23:00

Det hadde sikkert ikke skapt diskusjoner... stakkars dommere...

Tommy Olsen

#13 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 16 August 2005 - 23:00

Stemmer mot styrebrems, er enig at pro mod bør være en klasse der man kan bygge seg en konkuransedyktig bil for en rimelig penge. (har vel blitt bevist i år?)
Ang. karosseri, skal dette strammes inn mer bør det lages en mal for hva som er lov å ikke ellers er vel fort diskusjonen igang igjen når noen kommer med et bygge som er i grenselandet.

Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#14 Miss Suzuki

Miss Suzuki

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 519 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Løpsleder/juryleder kort gies bort:)smile.gif

Uff...heftige greier:fish:fish.gif

Kopi av melding:
Det hadde sikkert ikke skapt diskusjoner... stakkars dommere...

Tommy Olsen


Opprinnelig postet av Tommy



TEAM PIPPI

Hva er vel begrensninger??

#15 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Det blir ikke lett å bli kvitt de kortene:::::::::::::::::::::::::
Det er som sagt tidligere IKKE nødvendig å forvanske reglene!!!!!

Hilsen Lasse
I vansker fra før.

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#16 Tore.H

Tore.H

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

Er enig med at styrebrems kan skape vanskeligheter for bilene som har ESAB sperrer. Men det kan jo slakkes litt på regelen om at bilen til en hver tid skal være i fire hjuls trekk. Å spinne med to hjul på samme aksel kan jo også i noen tilfeller få et positivt utfall. Det funker med ESAB sperrer også.

Eller kanskje et handikapp system som beregnes utefra bilen størrelse. For å kompensere litt for lange og brede biler i trange seksjoner. Her kan det gis 2 prikker for rygg i utvalgte seksjoner noe som på forhånd bestemmes av løpsleder og seksjons ansvarlig


MAGIC Hansen

#17 Robbie

Robbie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Ett alternativ hadde kanskje vært ett handikap system med f.eks. 3 prikker (1 rygg) i tillegg for de gangene man velger å bruke styrebrems.
Systemet brukes i usa.



Opprinnelig postet av Pål



kå då med at bila med styrebrems får f.ex. 6 prikka for rygg mens dei uden styrebrems får 3? UAVHENGIG om d blir brukt i den situasjonen ellar ikje...bare ein tanke...




#18 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

God ide!

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!

#19 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

Man skal tenke på det praktiske oppi dette....

spesialregler må kjøres inn, det kan godt være at Robbis Ide er god men den må testes ut andre plasser enn i NC..

Jeg synes at enten burde det vært lov eller så burde det ikke vært lov.



Tommy Olsen

#20 Robbie

Robbie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

Pål Blesvik som he montert styrebrems i sin bil får 6 prikka pr rygg UANSETT om systemet e i brug ellar ikje
Tom Allan Ekeberg som IKJE he montert styrebrems får 3 prikka pr rygg (som før)
detta må stå oppsatt på lappen di he med seg t di forskjellige dommaran....eg ser i framtio for meg et system for ark med prikker mer likt d som jeg (vi) så i bruk i ungarn...