Gå til innhold



Foto

caravelle syncr gode biler?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 G-man

G-man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

hvordan er det med terrengegenskapene til disse bilene ? er det noe man skal passe på når det gjelder disse bilene utenom rust. jeg har hørt at det ikke er enkleste sak og sette på aut på dem. kan man d hvist man feks setter inn subaru 2,2 liter med aut?

G-man

#2 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Sånn rent personlig vil jeg se for meg at en slik bil, og Subaru også forsåvidt, ikke har noe som helst i terrenget å gjøre. Bilene er ikke offroad-biler, firehjulstrekken er der for å gi økt framkommelighet og sikkerhet på dårlig brøytede vinterveier, samt kjøre helt fram til hytta hvis det er litt dårlig vei dit. Nå var jo noen av Caravellene levert med sperrer både foran å bak, men dog...

Men som offroad-bil? Nei takk.

Alt er mulig når det gjelder ombygginger hvis man ikke ser mørkt på det, og har evnen til å løse problemer som oppstår etterhvert. Men skal du for eks på en Subaru 2.2 liter med automat, så blir det såpass nytt at vi straks snakker innsprøytningsmotor, samt elektronisk styrt girkasse. Og da er det MYE -MYE - MYE jobb å få til. Tro meg!laugh.gif Alternativet da er jo en gammel 1800 med tre trinns ikke-elektronisk automat. Og det er i grunnen ikke noe å satse på.

Stefan:)

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#3 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Vi prater vel om di gamle 80 talls syncroene som Puch står bak?
Det finnes en heavy duty versjon med 16 toms hjul og HD understell den er ca 40 mm høyere enn di vanlige... i 86 eller 87 var det et tyskt ektepar som deltok på SOT med en slik bil, husk "angrepsvinkelen" er ganske god på en slik bil smile.gif Ingen offroad bil men sikkert ikke værre i terrenget enn mye annet orginalt wink.gif

Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#4 paulerik

paulerik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 396 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Har selv hatt en syncro mrd 15 " hjul og sperre. Jeg kom lengre med den en med fruens izuzu campo 2,3. Jeg hadde en 1,6 turbo diesel. Denne hadde et lavgir, har stort sett bare godt å si om fremkommeligheten , god svingradius var det og. MEN den er ikke bygd for terrengkjøring

300stt
99 71 08 92

#5 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Sånn rent personlig må jeg jo bare være rask med å bryte ut av meg at de gamle caravellene i alle fall er EKSTREMT stygge! Har jo form som en loff, og massevis av rare proposjoner. Men hver sin smak. Men nå var det jo ikke det det ble spurt om...blush.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#6 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Den typen som har hekkmotor var jo som Henning sier å få med 16" hjul og større bakkeklaring. Og med sperrer foran og bak!
Tror jeg skulle kommet langt med den ja..!!
Hadde også lavgir, men kun forover. Altså kun et ekstra lavt 1. gir.
Har vært borti at Audi's femsylinda bensinmotor er montert i disse!
Og det er jo motorer som må skytes for å dø...
Ellers er jo den 112 hk vannavkjølte boksermotoren en relativt kraftig motor! Problemet med de er tæring i topplokk, noe som fører til kjølevæskelekasje!
1,6 TD (JX som motorn heter) er jo egentlig alt for liten!
Syncoutgaven av T4 som kom i 91/92 er jo rein veibil! Hadde en dobbelcabinpickupsyncro med 2,4 diesel på 78 hk til privatbil ei stund! Med sperre i bakakselen! Men det er ikke noe lavgir, så terrengkjøring er helt utelukket! Er jo også alt for lav!

Men for å finne info om f.eks motorbytter, se f.eks: http://www.vwaudi-club.no

Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#7 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Kjøp Mitsubishi L300 istedet, da har du kassebil og/eller familiebil og offroadbil, men kjøp på grovere dekk enn orginalt, slicks i skogen er dårlige greier, det har jeg, ikke bra.

D e om å ha d arti, d bli læng å vårrå dau.

#8 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Jeg ville absolutt ha valgt en gammel VW Syncro fremfor L300! -ihvertfall dersom du planlegger å kjøre noen lengre turer med den (L300'n er jo helt grei til 10minutters turer, og bra til ren offroading). VW har ekstremt bra kjørekomfort i motsetning til L300'n. Fremkomligheten på de gamle (med hekkmotor) er det absolutt ingenting å si på. De har ikke lavserie, men derimot krabbegear (som på lastebil). Hvis du i tillegg får tak i en med sperrer på begge diffene, så skal det svært mye til for å stoppe den smile.gif

mvh
HC

#9 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

I Sverige bruker de mye Volvo motor i eldre transportere.
Dette adapterkitet med volvomotor bør godkjennes i Norge.

http://www.smt.nu/de...and=2&Display=1

#10 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Nå spør han om terrengegenskaper, du sier kjørekomforten er god på en caravelle i forhold til en l300, de gamle utgaver av caravelle er vel kansje ikke så ulik fra en l300.
Nå skal ikke jeg skryte l300 opp, for det er den ikke verdt, men eneste fordel til caravelle er vel mulighet for diffsperre, noe annet ser ikke jeg når det kommer til terrengegenskaper.

D e om å ha d arti, d bli læng å vårrå dau.

#11 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Vel, Caravellene bar jo skruefjærer både foran og bak, og uavhengige hjuloppheng. Dermed får den veldig behagelig fjæringskomfort, i tillegg har den tilnermet ideell vektfordeling. En anne ting (som jeg virkelig har savnet på japsebilene) er plass til sjåføren. Det er så utrolig mye bedre plass framme i VW i forhold til L300, Hi-Ace, LiteAce. bode avstand til dør, og ikke minst at man kan trekke bena litt til seg, og innunder setet (det det på japsene er en skrå kant framover bak leggen (hjulbuen). Til langtur er VW svært godt egnet (tro meg! jeg har noen km i en slik som campingbil). Mend jeg synes at spesiellt L-300 blir veldig humpete (omtrent som min gamle LR fra 1956 med knekte bladfjører)

Terrengegenskapene er gode. Det er jo mye takket være sperrer. Den har bra brake-over-angle, men attack-angle er litt lav, og dermed er det lett å legge frontstøtfangeren nedi jorda. Dette stopper ikke bilen, men det blir litt sånn brøyteskjær-effekt... Sånn er det vel med de fleste biler der man sitter oppå framhjulet.

Men L-300 er nok kanskje mere robust da den har stiv bakaksel, og grøvre drivlinje(tror jeg).

mvh
HC

#12 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

hippi brakka er til å røyke i... har ikke noe i skauen å gjøre..... ;-) + JÆVLIG å skru på


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#13 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Caravellen er bygd for å frakte folk og gods på en behagelig måte... japse varebiler i samme støpningen L300 og HiAce 4x4 er bygd for å frakte mest mulig ris fra markene i en operasjon med minst mulig plass til dødvekta (føreren)

Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#14 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 25 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
+ JÆVLIG å skru på


Hehe, jeg brukte 1,5time på å bytte gearkasse på den ene min (ikke syncro'n), så helt ikke er de nok ikke å skru på. Pluss at man kan sitte inni bilen og skru motor når det regner smile.gif
..tja, det kan man vel strengt tatt på japsen også...

mvh
HC

#15 tator

tator

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

Du kan få caravellen med både sperre i front ,senter og bak.Det finnes også et ommbyggingsett som er tatt frem for sveitsiske armeen. Da er den 5 tommer høyere med reduksjonsgir i navet. med det kitet og 31-10,5-15 er det faktisk ikke så verst terrengegenskaper. Har selv testet en slik bil som var bygget opp. Kom lenger med den enn med forsvarets gelendewagen.

#16 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

kjører av og til en 94 modell syncro på jobb har ofte tenkt på å kjøpe en slik å rigge den med hevetak og camping innredning og bruke den til camping og fisketurer

#17 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

Tator, har du noe meir info om det! Internettadr eller noe sånt?
(Beklager å bryte inn i tråden!)


Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#18 Syncrobus

Syncrobus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

Nokon overraskelser på Rena i helgaB)

Sjekk denne http://www.vwbus.no/...opic.php?t=3741

Er det noko meir en lurer på ved Caravelle/transporter

http://www.vwbus.no/forum

#19 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

rått

Kopi av melding:


Nokon overraskelser på Rena i helgaB)

Sjekk denne http://www.vwbus.no/...opic.php?t=3741

Er det noko meir en lurer på ved Caravelle/transporter

http://www.vwbus.no/forum

Opprinnelig postet av Syncrobus



Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----

#20 supersurfer

supersurfer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

en kompis har en 87`mod syncro stånde i hagen... var tilogmed godkjent når han parkerte ann...den e d sperrer på og.. hmm, no har eg fire biler..en til går vel? ellers er den sikkert til salgs!


slå fast!