Gå til innhold



Foto

Sammen står vi sterkere


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
men har lagt merke tel en ting ,at når det gjelder senka biler med store felger å lite gummi så er det jo en lek å få godkjent i forhold tel heva biler med små felger å mye gummi...
Opprinnelig postet av Inge



Hvor har du dette fra egentlig? 5%-regel, 15mm sporviddeøkning og TÜV-godkjenning av alle deler gjelder vel like herlig på gatebiler... + dokumentasjon fra produsent. Grunnen til at det går en masse volvoer med V8 er at det finnes et papir fra Volvo på det...

#22 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Selv om du bytter fra 13" felg til 18" felg og har mye lavere profil på dekkene, så er det ikke sikkert at man beveger seg utenom +/- 5% regelen på rulleomkrets. Dessuten er det vel også adskillig større marked for gatebil-deler enn for offroad, slik at det sikkert er mange senkesett og dekk/felg kombinasjoner som faktisk er TUV godkjent.

"Min" mann på Bt sa at i endel tilfeller så var det spesifisert hvilket dimmensjon, dekkmerke og modell som skulle brukes for at et senkesett skulle godkjennes, nettopp på grunn av at små variasjoner i dekkene kunne være utslagsgivende for om ting tok borti eller ikke.

Jeg har fått flere svar fra 3 forskjellige stasjoner de siste månedene og gjengangeren er at heving av biler medfører øket tyngdepunkt og dermed også større fare for velt. Dette er grunnen til at man ønsker å være restriktive med godkjenninger. Når man ikke samtidig bredder bilen tilsvarende, så medfører dette som sagt økt veltefare. Senking av biler medfører ikke øket veltefare og dermed går dette normalt mye lettere.
At man krever TUV papirer på Body-lift, så henger dette sammen med at bilen ikke samtidig breddes og dermed økt tyngdepunkt og økt veltefare.

Kun i de tilfellene et hevesett er TUV godkjent og samtidig gjerne beskriver noe om økning i sporvidde ut over lovens +/- 15 mm, går dette greit. Hvis f.eks. Trailmaster hevesett til 89-97 Hilux har samme oppsett som Procomp hadde før, så sier TUV papirene på dette 4" heving OG 100 mm sporviddeforandring. Altså høyere bil, men også bredere bil.


Jeg har tatt meg den frihet å sende en mail til Knut Ekkeren i SFOOR for å spørre dem hvordan de ser for seg et samarbeid med vår sektor innen bilhobbyen, hvordan dette kunne organiseres fra vår side, ut fra deres ståsted. Videre om de har en prioriteringsliste for hva som det skal arbeides med. Om det er choppere og amcars som kommer først i køen osv osv. Skal legge informasjon når jeg får tilbakemelding fra SFOOR på dette.



Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#23 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Bra initiativ, Blom! Venter spent på fortsettelsen... smile.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#24 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Her er mailen jeg sendte til Knut Ekkeren i SFOOR :
God dag Knut !

Har et lite spørsmål til seg angående SFOOR som organ og kontakt mot brukerene innen offroad-sektoren.

Det er endel diskusjoner på internett angående dette med heving av biler og tildels kraftig innskjerping av godkjenningspraksis hos "snille" trafikkstasjoner og siden jeg føler vi har en rimelig grei og profesjonell kontakt nå, så lurte jeg på om du/dere i SFOOR ville ha kontakt med brukere på denne sektoren.

Jeg vet at NMCU og NFSOK har dere hatt kontakt med og fortsetter kontakten via NFSOK og AMCAR, men dette går da mye på choppere etter 621 regelen og amcars i sin bredeste fortolkning.

Hvis vi offroadere skulle få et ben innforbi dette samarbeidet, hvordan ville dere sett for dere at dette organiseres ?

Slik klubbstrukturen er innforbi offroad idag, så er dette en samling av mange enkelstående klubber som ofte har en løs organisasjonsstruktur. Endel klubber er knyttet opp mot bilsportforbundet, da med tanke på biltrail, men dette går jo da mest på uregistrerte løpsbiler. Svært mange av de med registrerte offroadbiler faller da utenfor NBF sitt område. Som for eksempel klubben her i området har relativt nylig inngått samarbeid med KNA siden vi må være tilsluttet en moderklubb som har løyve til å arrangere bilsportløp.

Jeg vet ikke hvor langt dere har kommet i arbeidet innen SFOOR, og at det sikkert er svært mye å ta fatt i. Jeg lurer jo da samtidig på om dere har noen tanker om hva som kan/bør tillates, eventuelt på sikt, eller hva som dere kommer til å forlange dokumentasjon på, som TUV. Er det prioriteringer i arbeidet som da har medført en slags handlingsplan på hva som det jobbes med i hvilken rekkefølge ?

Vil det være aktuelt å kunne kontakt mot denne sektoren og hvordan ville dette best organiseres fra "vår" side ?


Med vennlig hilsen

Øystein Blom


Og nå i morgen kom et raskt svar tilbake :
Takker for innspillet!

SFOOR sin første oppgave er å revidere Kap. 7 i kjøretøyforskriften (oppbygging, ombygging og reparasjon), vi finner det riktig å i første omgang legge noen premisser for MC-folket.
Ombygging av MC har vert en krunglete og usikker affære, dette har vi prøvd å ta tak i, derfor kontakt med NMCU og NFSOK.

Endring av forskrifter er en lang affære, med høringer nasjonalt og innen EU. Resultatet av denne delen av vårt arbeid vil derfor tidligst være synlig i siste halvdel av 2006.

Arbeidet vil fortsette, og videre kontakter med forskjellige miljøer og organisasjoner vil da være naturlig.

Det skal også nevnes at overnevnte organisasjoners press og lobbyvirksomhet mot rette instanser, er en av årsakene til SFOOR.

Hilsen
Knut Ekkeren


Litt usikker på om jeg skal sende ham en tilbakemelding på denne, eventuelt hva som vi eventuelt bør spørre om.
En tanke som slår meg, er om vi kan på en eller annen måte bli medlem i NFSOK siden de er inne i varmen.


Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#25 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Det er ingen tvil om at SFOOR i prinsippet er et steg i riktig retning. Den praksisen som har vært ført hittil når det gjelder godkjenning av ombygginger har vært fullstendig uakseptabel. Noen steder har man krevd full dokumentasjon på den minste skrue, mens andre steder har de mest utrolige kreasjoner blitt velsignet med skilter og merknad i vognkortet.

Det er merkelig at denne praksisen har kunnet fortsette så lenge uten at noen har stevnet VD for retten for brudd på forvaltningsloven.

For vår del (4x4 og offroad) håper jeg at SFOOR etterhvert kan opprette en database med godkjente ombygginger. Denne bør bl. a. inneholde detaljerte beskrivelser på hvilke deler som skal benyttes. Bygger man etter disse retningslinjene skal det være enkelt for den lokale trafikkstasjonen å godkjenne bilen.

F. eks. bør det være ren plankekjøring å godkjenne Hilux som er bygget i hht. Arctic Trucks -oppskriften.

Ønsker man å gjøre en ombygging som ikke er "forhåndsgodkjent" må det være en åpning for å søke om dette. Man må da være forberedt på å dokumentere at de tekniske løsningene er gode nok.

Godkjente tekniske løsninger legges inn kontinuerlig slik at databasen hele tiden blir utvidet, til glede for de som kommer etter. Dette vil nok være et must for de som driver med større ombygginger, f. eks. Hot Rod folket.

Jeg ser også for meg at SFOOR, eller noen som er bemyndiget av SFOOR, foretar en omfattende besikting og prøvekjøring av bilen dersom det ikke er en "standard" ombygging. I Sverige fungerer vel SFRO som en slik besiktningsinstans, og med et "anbefalingsbrev" fra SFRO i hånden er det bare å stille opp på nærmeste Bilprovningsstasjon og få utlevert skiltene.

Men som flere andre har skrevet: Systemet blir nok dessverre ikke slik vi ønsker uten at vi har en felles organisasjon i ryggen som kan tale vår sak hos de rette myndighetene. Så hva gjør vi?

#26 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Endring av forskrifter er en lang affære, med høringer nasjonalt og
innen EU.


Opprinnelig postet av Blom



Første skritt på veien her må jo være at en eventuel interesseorganisasjon for off-road bør være hørings instans. På den måten vil vi jo få mulighet til å påvirke resultatet før ting blir vedtat. Det mest ideele ville jo selvfølgelig vere å ha en dialog med dem ogsåunder utarbeidelsen av hørings forslaga.

Flott at du tar ansvar Blom:)


-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#27 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 09 September 2005 - 23:00

noen som påtar seg og starte en landsomfattende interesseorganisasojon for folk i offroad miljøet da??

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)

#28 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Dette høres ut som en glimrende ide. Det er akkurat hva offroad norge trenger. Jeg har selv planer om å begynne oppbyggingen av en blazer K5 og den vil jeg helst ha skilter på.

Min oppfatning er at regelverket er godt nok, men at de som håndhever det leser det værst mulig. Det står da at hver trafikkstasjon har muligheten til å godkjenne en ombygging som ikke er TUV(tøv) godkjent. i tillegg til dette står det ikke noe sted at Det er TUV som skal godkjenne det. hva med amerikanske DOT? Det burde være godt nok det også.

Men jeg melder meg inn i en slik klubb uten problemer jeg.

-Knut

isuzu økonomi 4x4


#29 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Det trenger ikke være TUV som lager dokumenter eller som tester. Det som står i loven er "Uavhengig kompetent laboratorium"

Dette kan f.eks. være Teknologisk institutt, Veritas, DEKRA osv osv men "kompisens test og mek" holder vel sannsynligvis ikke... Tror at Hoel hadde bremsetester hos Teknologisk Institutt den gangen Toylet ble godkjent, men er litt usikker på dette. Det finnes retardasjonsmålere som BT har i flere varianter som kunne brukes for bremsetest, BT-mannen viste meg noen slike da jeg godkjente Hiluxen min sist torsdag.

DOT approved er vel mere likt som E merking hos oss, tror jeg.

Fikk desverre ikke tid til så mye snakk om dette på Rena (må være litt tidlig i seng når jeg har gutten på 6 år med meg på tur), men "MAS" fra Trondheim var i meg og ville ha en diskusjon på dette. Jeg har mail@mb.no både som mailadresse og MSN om noen vil komme med innspill.


Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#30 Mikal

Mikal

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 476 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Støtten og interessen er stor oppi Trondheim også. Vi skal se hva vi kan få til iløpet av høsten. BT pressiserer viktigheten av våres engasjemang og innspill i denne saken nå, før foten blir satt ned "for godt" ?!
Alle de engasjerte innleggene hær, skulle nådd SFOOR!


Mikal,
Utkanten Offroaders NAF
http://www.utkanten.no

#31 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Det er bare å tipse de om adressen det...

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

isuzu økonomi 4x4


#32 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Syns det har kommet mange fine synspunkter her, ser også at det er enkelte som utmerker seg som å kunne være "vår" person i denne sammenhengen.

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no


Terminen nærmer seg...(7/10)

#33 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 12 September 2005 - 23:00

Kanskje ikke så lurt å tipse dem om adressen, da det er enkelte som legger inn ting som ikke passer noen ører.....
Ikke en gang våre egne.
På den annen side hadde det jo vært greit å få fram at de fleste av oss tar avstand fra de mest radikale meningene.



Revers er for feiginger!!

-KC D21 89modell
TD25 m/ turbo
9*15 act aluf.
32*11,5*15 BFG AT
-KC 720 2.5 D
11*15 m/33*12.5*15 MT

#34 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 14 September 2005 - 23:00

Ja du har sikkert rett i det.

offroadbear: isuzun er midlertidig, skal ha blazer igjen.
pat33int:
Kopi av melding:
På den annen side hadde det jo vært greit å få fram at de fleste av oss tar avstand fra de mest radikale meningene.



Revers er for feiginger!!

need i say more?

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

isuzu økonomi 4x4


#35 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

De fleste vet vel at jo flere enn er jo sterkere er man, men åss`s skal en løse denne problematikken når de aller fleste sitter på sin grønne grein og kanskje gir en glad dag i hva naboen gjør, og blir fristelsen for stor så blir en kanskje litt lang fingret også, ja jeg vet den var stygg..

Mener og erindre at diskusjonen om en felles paraply organisasjon har tidligere blitt brakt på banen, men skjer det noe da.. Ikke akkurat..

Oftest blir det sånn at en sitter og venter til sommer blir til høst og vinteren kommer med de aktiviteter den bringer med seg.. Jeg sier ikke at jeg er inne på noe, men i yttringsfrihetens ånd vil jeg med dette lufte mine tanker da forfatteren skrev at innspill ønskes..

Er hellig overbevist at skal en få til noe i dette så ofte molbo aktiviserende land, må en kanskje ty til ofte spiss verdig oppførsel og være litt sånn aktivist, ikke ekstrem, men at en vet å en holder på med, fordi det har vel skjedd en del vill kjøring blant de bort over bort bilene med mere hestekrefter en fornuften kanskje skulle tilsi og hvor har altså de havnet..? Du har Rudskogen og Vålerbanen mm..

Tror errgo en paraply organisajon med folk med den riktige kompetansen er veien og gå, folk som har sine sær områder innen all fra teknikk og modifisering til det kanskje viktigste MEDIA.. Åss`n forholde seg til de raringene med digre linser og kamera på skuldra..

Lurer av og til på holdningen også, hvordan kan en få Offroad på dagsordenen, på en vettug måte altså.. En del snakker og ulovlig ferdsel i utmark, at dette gjør så umenneskelig stor skade, til dels gjør det vel det, men når en har sånne grønn kledde ( ikke de millitære ) pesende i nakken og de stort sett kveler til og med private grunn eiere som ikke engang for bestemme over sin egen eiendom.. Tjaa hva da..

Er ikke det og bli forbi kjørt av en stor US Truck med henger like skremmende for ei bestemor som kanskje ikke burde være på E18 akkurat da.. Greit og ha det sossialt på treff, men bil kjøring og alkohol er vel ikke akkurat like heldig om noen "utefra" brått stakk innom..

Det er helt riktig at jo flere en står sammen jo sterkere er en, men åss`n skal en sammle alle Offroad grenene, skal en sammle alt, eller skal en forbeholde klubbene.. Merke klubbene eller de som ikke er opptatt av merket bare du kjører 4X4..

Jeg tror at skulle det ha blitt dannet en paraply organisasjon i Norge, bør denne være oppbygget sånn at den skulle i vareta interessen uansett om du kjørte Pajero eller Lada.. Fordi faren er at skulle det komme inn folk med spiss kompetanse fra et bestemt merke vil de "andre" bli glemt og det er faktisk diskriminering og Det sa Bondevik var fy - fy.. Frykter også litt om det kommer idealister fra bestemte grupper vil kanskje andre bli overkjørt og utelatt og glemt..

Tror at hadde en greid og sammle de som kjørte Jeep og Land Cruiser, likeså Land Rover og US made under samme tak i dialog at sånn vil vi ha det, da hadde det bitt sånn..

En burde ha funnet en håndfull som hadde hatt evnet til og begynne et sted.. Det første ville jo ha hvert spørsmålet om hvor en vil.. Om en skulle lage en penge maskin eller bare stått på i idealismens ånd.. Frykter litt for fremtiden med denne nye organisasjonen som er planlagt, er skeptisk på hva de vil gjøre, om de har tenkt og forby all modifisering som ikke kan Tûv / Decra dokumenteres. Vil de hare se det som står på papiret og glemme ordet skjønn..

Pussig at de reiser til Sverige og England på rek-runde og ikke Island som kanskje er det femste når Australia og USA blir for langt unna.. Er skeptisk på at greier en ikke og sammle ildsjelene nå, blir det ikke enkelt i fremtiden..



#36 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 23 September 2005 - 23:00

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv, og jeg mener merkeklubbene er like velkommen i denne paraply-organisasjonen som rene offroad klubber.

Men det er mange forsjellige oppfatninger av hva som er "offroad". Jeg vet om land-rover folk som mener at å kjøre på en traktorvei er offroad. For meg er en traktorvei fremdeles en "road" så dermed er det onroad.

For meg er hele gleden med offroad å kjøre steder der andre folk med vanlige orginale biler ikke kan.

Vi må ha noen som er villige til å dra dette igang, å lage et styre, for det virker som interessen for medlemskap er der og hvis dette virker bra kan den eller de som fikk det igang få lønn for strevet etterpå. når medlemmene kommer til og kontigentene kommer i kassa. deretter kan styret begynne å bestemme hva man skal gjøre for offroad-norge og hvor man skal bruke pengene.

De vil bli en representant for mange tusen velgere og det gir dem en viss makt overfor politikere som kan endre mange av hodepinene vi sliter med nå.

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

isuzu økonomi 4x4

#37 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Selvfølgelig må "merke-klubbene" inn i bildet, det er vel kanskje de som har det aller største medlems antallet, men det må / burde en vesentlig holdnings kampanje til, fordi det er i for stor og for ofte så innmari lett og slenge med leppa mot en bestemt bil type i visse sosiale annledninger, og det er litt teit, fordi vi har den samme interessen selv om noen kjøre original Lada eller hardcore Land Cruiser..

Personlig ønsket jeg meg en 3.3 Patrol Super Roof, med gård-brukeren skulle brått ikke selge, så fant hu jeg delte postkassen med for øyeblikket Pajero`en og falt for fargen, errgo, bil skulle jeg ha så Mitsubishi kom på gården, og jeg har i bunn og grunn aldri angret på det.

Men mitt poeng er faktisk at du er egentlig en like stor Offroader om du reiser på Arctic Trophy eller Dagoda Open, om du så tar en kvelds-tur på igjenn-grodde traktor stier i nær området ditt, selv om jeg kanskje personlig mener at det står vel litt mer respekt av de som kjører flere dager for å komme på Trophy. Det er dette som kanskje er litt av den røde tråden i min holdning.. Fordi, jeg kunne ofte ha tenkt meg og kjøre her og der, men nå er Pajero`en den eneste bilen jeg har da, og ikke er jeg noe særlig mekaniker, så løsningen sier seg vel rimelig greit, selv om Det er beundringsverdig for De som tar den helt ut, det blir jo gromme bilder da..

I mitt lune rede her på Hedmarken har jeg ofte tenkt tanken på hvor gromt det hadde hvert og fått til en "union" som hadde hvert like sterk som DDVF ( Den Danske Vognmanns Forbund ) tror det er noe sånnt.
Fordi, de lar seg ikke pille på nesen hverken av den ene eller andre, de er ikke engstelige for å go all the way.. Errgo så skjer det noe oxo..

Dette med og få samlet folket er vel blitt diskutert ofte tidligere, men ikke mye har skjedd, noe fordi noen engasjerer seg i og skrive nedsettende om ulovlig ferdsel, men i samme åndedrag setter de seg bak rattet på en stor trekkvogn m/ biltralle og grise kjører til treff ett eller annet sted ( merk: sier ikke at dette har skjedd, men for og utdype min mening og tanke ).. Jeg tror på lik linje som om att`e et vogntog tar en "overtake" på ei gammel tante med voffse-voffsen er sjåføren på lik linje en villmann som om en Offroad entussiast ville gjort det samme..

Personlig tror jeg en start vil være og finne en håndfull, som har muligheten til og treffes for en komferanse, for så å stikke ut videre ferdsel, fordi jeg ser med gru utviklingen, og frykter litt om att`e ingen gjør noe, blir det ikke enkelt og kjøre Offroad i fremtiden i alle fall..



#38 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Jeg har idag sendt en mail til NFSOK med spørsmål om dette noe de kan ta på seg, eventuelt om de kan utvide NFSOK til å ta med også 4x4 folket på en eller annen måte. NFSOK har et tett samarbeid med NMCU og jobber primært med motorsykkel. Ref. også svaret fra Knut Ekkeren om at siden de har arbeidet så lenge med dette, er det naturlig å prioritere arbeidet med regelverk for motorsykler.

Andre tanker om dette er at en slik "offroad union" bør i første omgang ha klubber og foreninger som medlem, ikke enkeltpersoner. I tillegg vil det være ønskelig om firma som bygger om biler og leverer utstyr og tekniske løsninger være tilsluttet denne.
- alle offroad klubber
- alle merkeklubber, Lada, Jeep, landrover, Landcruiser, Hilux osv osv
- Artic Trucks, Fjallasport, BG Nor, 4x4 Supply osv (beklager om jeg har glemt noen !!! men vet det finnes andre foretak innen dette området også)
- eventuelt andre merkeklubber som f.eks. Amcar

Såvidt jeg vet, så finnes det ikke andre foreninger enn NFSOK og AMCAR som jobber mot dette. Spørsmålet er om det finnes andre grupperinger innen andre miljøer (veteranbil, militærhistorisk, sportsvogn osv osv) som jobber mot myndighetene.

Jeg har et navn på blokken min som jeg svært gjerne skulle hatt med i dette arbeidet, men jeg ønsker ikke å pålegge ham noe av dette før han selv stiller opp. Er det noen andre som foreslår noen som kunne være med, om ikke annet enn å sondere terreng og se om vi kan få igang noe ?


Min emailadresse er : mail@mb.no


Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#39 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Såvidt jeg vet, så finnes det ikke andre foreninger enn NFSOK og AMCAR som jobber mot dette. Spørsmålet er om det finnes andre grupperinger innen andre miljøer (veteranbil, militærhistorisk, sportsvogn osv osv) som jobber mot myndighetene.

Opprinnelig postet av Blom


LMk er høringsinstans for veidirektoratet. Jeg går utifra at AMCAR har samme status.

#40 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
slik jeg ser det er vell offroad dødt om ti år max, om det ikke skjer endringer på deletilgangsfronten og i BT, i vert fall for min del.

Bakgrunn : får å få bilen som jeg vill har jeg vært nødt til å hente deler fra australia, usa og japan samt at noe er laget etter tegninger på et mekanisk verksted lokalt. jeg kjenner ingen som jobber på f.eks AT eller fjallasport så all godkjenning må jeg stå for selv, å jeg bygger bil kompromisløst (altså bygger jeg med de delene som har høy nok styrke og som faktisk oppnår det resultatet jeg vill ha med hensyn til vibrasjon styring osv.)

1 dette er MYE arbeid å kunne vert gjordt enklere om det var tilgang til deler i norge (eller i scandinavia for den del)





Opprinnelig postet av neowulf



Sorry, men er ikke det hel poenget da? Lage ting selv og ikke holde på med "bolt-on". For meg hadde ihverfall gleden blitt borte hvis jeg kunne kjøpt alt ferdig. Men hver sin lyst ......................fish.gif

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, 39,5", ARB, spiraler, +++)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"