Hjulskjev og lekkende knokkelhus
#1
Posted 31 August 2005 - 23:00
har følgende problem og trenger innspill på løsning
har en y60 2,8gr,93mod.
på venster knokkelhus svetter den litt olje rundt foringen, hva kommer dette av, hvordan kan det løses, og er dette en komplisert jobb.
i tillegg skjelver bilen på rattet i området 80-100km/t, jeg har avbalansert og byttet forhjul, men uten hell
Det er også en tynn støvfilm på venstre felg, en orangelignende film.
noen som vet noe, kjenner en løsning eller har andre forslag.
takk
#2
Posted 31 October 2005 - 00:00
dritt lei hele kjerra nå, på toppen av hele greier , river det meg istykker å tenke at her er det bare diff brems, og kommer stort sett ikke frem noen steder, og bilen jeg hadde før var en cherokee og kom frem overalt.....
#3
Posted 31 October 2005 - 00:00
Og de er laget av polyurethan og ikke gummi, mye tightere, men stjeler flex:fish:
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
#4
Posted 06 September 2005 - 23:00
Du må nok bytte de nedre kingboltlagra dine, standard feil på Y60. Kommer fukt og skit inn i lagra og tar knekken på de..
Det er standard koninske lager koster ca 200kr på nærmeste industrivare.. numre på lagra er 30304 AJR
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
#5
Posted 06 September 2005 - 23:00
#6
Posted 06 September 2005 - 23:00
Pettern
Sætre marineteknikk
#7
Posted 31 August 2005 - 23:00
den støvfilmen du nevner...kan det være olje? olje fra diffen..
for hvis det er det, så har vel du fått samme problem som jeg hadde med min gamle 160...
det ligger noen simmer ringer inni akslingen, slik at oljen ikke kommer seg ut i knokkelhuset, hjullager osv..
hvis dem er slitt, eller ikke tett lenger, så kommer oljen ut til hjul lager osv..
når automat oljen(trolig brukt det på diffen.) kommer ut i hjul lager og knokkelhus, vasker den faktisk vekk fettet som er presset inn
i hjul lageret....da vil ikke hjul lageret vare lenge.......jeg fikk hovedsakelig skjelving i 60 km/t....så mye at jeg måtte slippe rattet...hehe...
jeg er ingen bilmekanikker, men prøver å få til det meste selv...men jeg feiga ut å satte bilen på verksted...for skifte av simmer ringer
(4 stk.) og hjul lager (ytre og indre på hver side) ble det ca. 13.000,- hehe...men så er jeg en feiging å da....hehe.. =)
lykke til!!!
If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!
91622309
Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823
#8
Posted 01 September 2005 - 23:00
jeg bør bytte øvre og nedre lager, simringer, rundt baut på knokkelhus og mot aksling, da skal skjelvingen og lekkasjen være tettet..
neste spørsmål er da, hvor får man utført en sånn jobb i oslo regionen, til en fornuftig pris `?
Alternativt ; er dette en veldig vanskelig jobb å gjøre på egenhånd-
#9
Posted 04 September 2005 - 23:00
Jeg gjorde den ene siden på ca.2 t for 2 år siden og skal nå ta andre siden pga lekkasje(og litt skjelving rundt 90-100 km/t)
Pris på deler er vel ca. 500-1000 alt etter hvor mye du skifter og hvis du trenger nye bremseklosser er det like greitt å ta de i samme slengen;)
#10
Posted 04 September 2005 - 23:00
prisen på delene har jeg fått oppgitt til rundt 3 lapper, bare lagrene koster kr 780stk/+mva
men det sies at skf har de samme lagrene til halve prisen..
har Ef(f)i et skjema eller tegning på hvordan jobben skal utføres, eller kunne du eventuelt fotografert prosessen når du gjør jobben.
hvor kan man handle rimelige patrol deler..
erik
#11
Posted 04 September 2005 - 23:00
Jeg kjøpte pakningene hos Nissan og det er ikke sikkert det er så mye dyrere enn andre,men det spørs vel hvor du bor og hvem du har i nærheten:)
#12
Posted 04 September 2005 - 23:00
JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type
#13
Posted 04 September 2005 - 23:00
hvor strammer man lagrene ....
erik
#14
Posted 04 September 2005 - 23:00
Lagrene oppe og nede er shimset.Ta av 1 shims oppe og nede skru på plass igjen.Hvis ikke slakken er borte da fjerner du en til.Det skal være 3 shims oppe og nede.
JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type
#15
Posted 04 September 2005 - 23:00
men hvis det bare er å skru av topp plata, og fjerne en shims, kan jeg klare det...
er det bare så enkelt ?
#16
Posted 04 September 2005 - 23:00
JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type
#17
Posted 04 September 2005 - 23:00
det er altså ikke noe problem å skru opp lokket, dra lagret ut, fjerne en shims, og returnere lagret.
hvor bør jeg shimse ned først, øvre eller nedre lager..
det lekker naturlig nok nede på knokkelen...
#18
Posted 04 September 2005 - 23:00
#19
Posted 05 September 2005 - 23:00
Det viste seg at simringen som tetter mot drivakselen hadde laget spor i akselen, så jeg valgte å ta av kraven på simringen 3.5 mm så simringen kom dertil lengre inn i hylsa for å få en ny bane å tette i mot på akselen. det viste seg også at nedre kingboltlagerne på begge sider var oppspist av korrosjon, og de ble byttet ut med nye.
Disse er standardlagere så de kjøpte jeg på Kulelagerhuset i Drammen for en brøkdel av hva de skal ha på Nissan.
Før montering av knokkelhuset gjorde jeg rent rundt annlegsflatene for tettningen og la på litt lakk for å fylle porene i tetningsflaten der hvor det hadde korrodert en del, for å spare litt på tettningene den første tiden. Prøvemonterte knokkelhuset og de nye kingboltlagrene med de shimsene som satt der og det var ingen brytning eller slakk i knokkelhuset så jeg valgte å bruke dette shimsoppsettet. Pakket knokkelleddet og kingboltlagrene med nytt fett. Monterte alle delene på plass igjen, men samtidig skiftet jeg alle fettnippler og fylte alle ledd med nytt fett, skiftet olje på forakselen og tok en prøvetur.
alt var tett og bilen ble merkbart bedre i forhold til vibrasjoner uballangse.
Jobben tok noen timer, men er ikke umulig for en fingernem person å gjøre dette selv.
Pettern
Sætre marineteknikk
#20
Posted 06 September 2005 - 23:00
vedlegger et bilde av hva jeg tror er kingbolt lager, dette bør også bytte da , i tillegg til knokkelhuset