Gå til innhold



Foto

Hjulskjev og lekkende knokkelhus


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#1 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

Hei folkens

har følgende problem og trenger innspill på løsning

har en y60 2,8gr,93mod.

på venster knokkelhus svetter den litt olje rundt foringen, hva kommer dette av, hvordan kan det løses, og er dette en komplisert jobb.

i tillegg skjelver bilen på rattet i området 80-100km/t, jeg har avbalansert og byttet forhjul, men uten hell

Det er også en tynn støvfilm på venstre felg, en orangelignende film.

noen som vet noe, kjenner en løsning eller har andre forslag.

takk

#2 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 31 October 2005 - 00:00

vel har byttet til nye dekk, ristingen har flyttet seg noen km, men det kommer vel av at dekkene er annerledes.
dritt lei hele kjerra nå, på toppen av hele greier , river det meg istykker å tenke at her er det bare diff brems, og kommer stort sett ikke frem noen steder, og bilen jeg hadde før var en cherokee og kom frem overalt.....

#3 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 31 October 2005 - 00:00

De OME foringene burde hjelpe på caster'n, men husk at de er laget for 2" heving og dermed tilter bak caster'n 3 grader....

Og de er laget av polyurethan og ikke gummi, mye tightere, men stjeler flex:fish:




Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415

#4 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Hepp Erik.

Du må nok bytte de nedre kingboltlagra dine, standard feil på Y60. Kommer fukt og skit inn i lagra og tar knekken på de..

Det er standard koninske lager koster ca 200kr på nærmeste industrivare.. numre på lagra er 30304 AJR



Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415

#5 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Dette ligner vel mere på pinjonglager!

#6 hpmikkel

hpmikkel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 216 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

For åillustrere nærmere tegnet jeg inn hvor og hva jeg gjorde



Pettern
Sætre marineteknikk

#7 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

har du sjekket om hjullagrene er greie?? jekk opp bilen, å begynn å bryt litt..
den støvfilmen du nevner...kan det være olje? olje fra diffen..
for hvis det er det, så har vel du fått samme problem som jeg hadde med min gamle 160...
det ligger noen simmer ringer inni akslingen, slik at oljen ikke kommer seg ut i knokkelhuset, hjullager osv..
hvis dem er slitt, eller ikke tett lenger, så kommer oljen ut til hjul lager osv..

når automat oljen(trolig brukt det på diffen.) kommer ut i hjul lager og knokkelhus, vasker den faktisk vekk fettet som er presset inn
i hjul lageret....da vil ikke hjul lageret vare lenge.......jeg fikk hovedsakelig skjelving i 60 km/t....så mye at jeg måtte slippe rattet...hehe...

jeg er ingen bilmekanikker, men prøver å få til det meste selv...men jeg feiga ut å satte bilen på verksted...for skifte av simmer ringer
(4 stk.) og hjul lager (ytre og indre på hver side) ble det ca. 13.000,- hehe...men så er jeg en feiging å da....hehe.. =)

lykke til!!!


If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

#8 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

Hei folkens, det meste har kommet til forståelse.

jeg bør bytte øvre og nedre lager, simringer, rundt baut på knokkelhus og mot aksling, da skal skjelvingen og lekkasjen være tettet..

neste spørsmål er da, hvor får man utført en sånn jobb i oslo regionen, til en fornuftig pris `?

Alternativt ; er dette en veldig vanskelig jobb å gjøre på egenhånd-

#9 EFFI

EFFI

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 726 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Nei,men du bør ha skrudd litt og ha div. normalt bilverktøy.
Jeg gjorde den ene siden på ca.2 t for 2 år siden og skal nå ta andre siden pga lekkasje(og litt skjelving rundt 90-100 km/t)sad.gif
Pris på deler er vel ca. 500-1000 alt etter hvor mye du skifter og hvis du trenger nye bremseklosser er det like greitt å ta de i samme slengen;)

#10 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

hei

prisen på delene har jeg fått oppgitt til rundt 3 lapper, bare lagrene koster kr 780stk/+mva

men det sies at skf har de samme lagrene til halve prisen..

har Ef(f)i et skjema eller tegning på hvordan jobben skal utføres, eller kunne du eventuelt fotografert prosessen når du gjør jobben.

hvor kan man handle rimelige patrol deler..

erik

#11 EFFI

EFFI

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 726 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Hei-jeg skiftet ikke lager kun pakning rundt knokkelen da jeg bare hadde lekkasje.Kan godt ta billeder mens jeg gjør jobben,men vet ikke helt når så da er det bedre at du kjøper en manual hos Nissanforhandler.Dyr,men verdt det hvis du har tenkt å ha Patrolen en stund(og det håper jeg)og ikke har skrudd så mye.Står forklart med bilder og hvilket verktøy du trenger osv.osv..
Jeg kjøpte pakningene hos Nissan og det er ikke sikkert det er så mye dyrere enn andre,men det spørs vel hvor du bor og hvem du har i nærheten:)

#12 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Pakningen rundt knokkelen er vel bare for å hindre dritt å komme inni knokkelhus.Kommer det olje inn i knokkelhuset må det jo komme i fra akslingen.Da må simmerringen byttes.Lagrene kan det hende er bare å stramme.

JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type

#13 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

ja vi snakker bytte av alle simringer, skrapepakning osv, men stramme lagrene ,, faan at jeg ikke har en tegning eller illustrasjon, kan noen som har ?

hvor strammer man lagrene ....

erik

#14 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Det er koniske lagre så det er bare å stramme.Det er 2 muttere med låseblikk i mellom.Skru ut den ytterste muttren,ta av låseblikket og stram den innerste mutteren.Stram så mye at navet går litt tregt og skru litt ut igjen sånn at navet går lett igjen.Sett på låseblikket og bøy det over mutteren.Sett på den ytterste mutteren og stram den sånn passe hardt inntil blikket.Bøy låseblikket over den ytterste mutteren.
Lagrene oppe og nede er shimset.Ta av 1 shims oppe og nede skru på plass igjen.Hvis ikke slakken er borte da fjerner du en til.Det skal være 3 shims oppe og nede.

JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type

#15 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

hei hei, nå snakker vi, det er nemlig lagrene over og under knokkelhuset som er slitte, bilen har jo rullet 350.

men hvis det bare er å skru av topp plata, og fjerne en shims, kan jeg klare det...

er det bare så enkelt ?

#16 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Ja.Kan hende du må fjerne 2.Prøv med 1 først.

JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 Kadettdeler gies fortsatt bort.E-type

#17 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

med fare for å gjenta meg selv, har jeg lagt ved et bilde, og gulet ut lagrene og shimsen.

det er altså ikke noe problem å skru opp lokket, dra lagret ut, fjerne en shims, og returnere lagret.

hvor bør jeg shimse ned først, øvre eller nedre lager..

det lekker naturlig nok nede på knokkelen...

#18 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Spiller vel ingen rolle om du tar opp eller ned først skulle jeg tro gjorde den operasjonen der i helga. Jeg begynte oppe. Tror de nederste blir mest slitt.

#19 hpmikkel

hpmikkel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 216 Innlegg:

Posted 05 September 2005 - 23:00

Jeg gjorde denne jobben på min Y60 i går. Løsnet tverrstagg og styrestagg, tok av calipper og calipperfeste. løsnet kraven i bakkant av knokkelhuset. løsnet øvre og nedre kingboltlager, og akselen med knokkelhus og bremseskive kom lett ut.

Det viste seg at simringen som tetter mot drivakselen hadde laget spor i akselen, så jeg valgte å ta av kraven på simringen 3.5 mm så simringen kom dertil lengre inn i hylsa for å få en ny bane å tette i mot på akselen. det viste seg også at nedre kingboltlagerne på begge sider var oppspist av korrosjon, og de ble byttet ut med nye.
Disse er standardlagere så de kjøpte jeg på Kulelagerhuset i Drammen for en brøkdel av hva de skal ha på Nissan.
Før montering av knokkelhuset gjorde jeg rent rundt annlegsflatene for tettningen og la på litt lakk for å fylle porene i tetningsflaten der hvor det hadde korrodert en del, for å spare litt på tettningene den første tiden. Prøvemonterte knokkelhuset og de nye kingboltlagrene med de shimsene som satt der og det var ingen brytning eller slakk i knokkelhuset så jeg valgte å bruke dette shimsoppsettet. Pakket knokkelleddet og kingboltlagrene med nytt fett. Monterte alle delene på plass igjen, men samtidig skiftet jeg alle fettnippler og fylte alle ledd med nytt fett, skiftet olje på forakselen og tok en prøvetur.
alt var tett og bilen ble merkbart bedre i forhold til vibrasjoner uballangse.

Jobben tok noen timer, men er ikke umulig for en fingernem person å gjøre dette selv.


Pettern
Sætre marineteknikk

#20 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

hei igjen folkens

vedlegger et bilde av hva jeg tror er kingbolt lager, dette bør også bytte da , i tillegg til knokkelhuset