Slutt på heving
#1
Posted 27 September 2005 - 23:00
Ja, for det er ingen som hever biler i USA og Australia ...
KingKnaill
#2
Posted 27 September 2005 - 23:00
#3
Posted 27 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det står vel også at heving og senking godkjennes hvis det finnes tilfredstillende dokumentasjon, men at det blir lite godkjenning av heving pga dokumentasjon. Så slutt blir det vel ikke.
Nei, ikke helt slutt, villa bare sette det litt på spissen. Det positive er jo at annen ombygging kanskje blir lettere.
#4
Posted 27 September 2005 - 23:00
Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, 39,5", ARB, spiraler, +++)
'03 King Cab
"alt kan hjemmelages"
#5
Posted 27 September 2005 - 23:00
syns igrunn BT ved f.eks Wollamo kunne ha sendt et infoskriv som vart lagt ut her eller på vegvesen.no også..
Er mange som var midt i en ombyggingsprosess når SFOOR kom som lurer på kor ting står no..
http://www.terrengbil.com/zuki
#6
Posted 27 September 2005 - 23:00
men tror biler som er blitt godkjent med diverse heving bodylift spoa å div heving kommer til å stige i pris ved salg.
patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062
galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078
#7
Posted 27 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
ja de kann vell ikke overprøve ett tuv papir med godkjennelse.
men tror biler som er blitt godkjent med diverse heving bodylift spoa å div heving kommer til å stige i pris ved salg.
Opprinnelig postet av super roof
ja, hvertfall dei som har dokumentasjonen.. Sterke krav til dokumentasjon gjeld nok også gamle bilar.
http://www.terrengbil.com/zuki
#8
Posted 27 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
har ingen scanner men tok ett bilde i stede Opprinnelig postet av super roof
nais! takk
http://www.terrengbil.com/zuki
#9
Posted 27 September 2005 - 23:00
Det er egentlig stikk i mot hva dem ønsker. Vært mye bedre og fått hjelp og veiledning til en trafikk sikker bil, men men. NORGE..
Wollamo er vel helt sjangseløs, han er vel heller ikke så glad for den utviklingen vil jeg tro.
Men dette krever jo mer av våre forhandlere da, og skaffe papirer. Men hva hjelper det når fler og fler tar inn selv...
#10
Posted 27 September 2005 - 23:00
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
#11
Posted 28 September 2005 - 23:00
Har sett hevesett til VW bus (T3, T4 og T5, både 2wd og syncro), men også til biler som Golf og Passat! Allt med TUV godkjenning.
#12
Posted 28 September 2005 - 23:00
det som bare er så synd det er ikke mangel på intiativ forsøk på å få bilene våre godkjente som er problemet,
men att for mange ville godkjenne ombygging.
som zr 900 er inne på må det no være bedre bilene blir forsøkt godkjente event godkjente.
for ombyggingen slutter ikke ved dette, men nå som det ikke er noe skjanse for å få godkjent heving uten tilfredsstillene dokumentarsjon,
tror jeg vi vil få en mere usreiøs heving på bilene som i stor grad kann være traffikk farlig,
tror folk kommer til å tenke hvorfor ikke montere 3 eller 4 " bodylift i stede for 2" får det ikke godkjent alikevel, når de skall handle deler i framtiden, eller dansk heving med lange hjemmelagede flattjerns sjakler, men det var no bare mine tanker runt dette .så vill framtiden vise vordan det blir.
patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062
galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078
#13
Posted 10 October 2005 - 23:00
Ach SCHØN! Eine kleine gjørmhullen! Full GAZZ!
#14 Guest_hilux33_*
Posted 10 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
er en trist dag for alle offroadere dette
Det er sant, trist er det.
Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor det skal være så vanskelig å få godkjent en bil som er hevet uten papirer, når du har gjort akkurat det samme som "naboen".
For å ta et eks; Naboen kjøpte sitt Explorer Procomp sett for 3 år siden og fikk det godkjent, så kommer jeg med det samme settet idag, men blir totalt avist.....Du har ikke TUV...........
Faen heller da mann:angry:... det hadde ikke naboen heller når han godkjente bilen..
Fikk faktisk 4 stk regnr. som referanse til dette settet, alle er godkj. men min? NEI...
Hva er det som er så vanskelig????
Wollamo sier jo at hjemmelagde biler skal bli godkjent, hvorfor ikke ta en stor ombygging av sin egen 4x4 og kalle det hjemmelagd??????
Ronny 90990434
ronny@offroad.no
#15
Posted 10 October 2005 - 23:00
Det er jo ikke det som er tingen, tingen er at det er bare i Norge (+ noen andre europeiske land) som krever papirer på heving av biler... Typen har ikke mye peiling på heving av biler hvis han mener av vi i Norge og Island er de eneste i verden som driver på med det....
En anna ting er, hvorfor kan de ikke bruke skjønn på om en hevet bil skal godkjennes når de kan bruke skjønn om en "selvbyggbil" skal godkjennes??
Stian F
#16 Guest_hilux33_*
Posted 10 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det står jo i artikkelen at det er nesten bare i Norge og Island folk driver på med å heve bilene.
Det er jo ikke det som er tingen, tingen er at det er bare i Norge (+ noen andre europeiske land) som krever papirer på heving av biler... Typen har ikke mye peiling på heving av biler hvis han mener av vi i Norge og Island er de eneste i verden som driver på med det....
En anna ting er, hvorfor kan de ikke bruke skjønn på om en hevet bil skal godkjennes når de kan bruke skjønn om en "selvbyggbil" skal godkjennes??
Stian F
Opprinnelig postet av Stian F
Helt riktig Stian;)
Men nå er det ikke sånn.....
For oss som bruker bilene til dagelig ønsker at bilene er i orden og ikke minst har sikkerheten i orden.
Faen heller, vi bygger ikke opp bilene med stripps og teip,(vel, noen gjør det. Og faen ta dem:devil:Di ødlegger for oss som ønsker å gjøre dette seriøst)men ivaretar vår egen og andres sikkerhet.
Det at di krever papirer, er at di ikke GIDDER å godkjenne på skjønn,"TAR FOR LANG TID".
Derfor skal di ha papirer.....
Ta AT feks, de er jo bestevenner med BT..... seff gjør de en kjempeflott jobb med sine biler;), men hva sier at ikke du og jeg kan gjøre like flott jobb?
Vi bruker jo anerkjente produkter som Traimaster, ProComp, AllPro osv osv......
Dette er jo merker som er kjent over hele verden.....
Blir så utrolig fyrt når BT skal være så firkantet..........
Å komme på linje med BT, er jo like vanskelig som å få en Toller til å smile...
FAEN...... BT må begynne å løsne litt, hvor mange orginale biler er det i dette landet som er livsfarlige??????
Jeg kjører 10 mil hver dag til frem og tilbake fra jobb, og selv om jeg ikke har bakgrunn i BT-yrket, så kan jeg med sikkerhet peke ut flere biler som ikke burde hatt skilt:(
Man er jo hjertelig velkommen til BT med hjemmelagde hengere av alle varianter, og snart hjemmelagde biler også......
Men hvis vi tenker oss om litt???????
Den 4x4'en som har stått hjemme i grasjen i snart et halvt år, pga oppbygging ned nye fjærer, dekk og andre flotte ting......Er ikke det en hjemmebygd bil kansje?? Vi har jo gjort jobben selv.........
Ronny 90990434
ronny@offroad.no
#17
Posted 10 October 2005 - 23:00
Mvh
Stian F
#18
Posted 10 October 2005 - 23:00
Men, vi har noe som heter engangsavgift i dette landet og den skal betales til toll og avgiftsdept. OM kjøretøyet du bygger opp er så og så mye ombygget ut fra originalen. Dette har vært ett av temaene blandt annet motorsykkelfolket har slitt med i minst 20 år.
For mange er det da viktig å beholde minst 60 % av det opprinnelige kjøretøyet, slik at man slipper å betale engangsavgift. Dette har ikke minst vært tema da man fikk lov å lage beach buggies og er jo en av grunnene til at boble roadster ble populært på slutten av -80 tallet. Da beholdt man nemlig så mye av det opprinnelige boblekarosseriet under glassfiberen at både styrke OG nok av den opprinnelige boblen var igjen så den ble ombygget og ikke oppbygget.
Det har vært en velkjent praksis at man bygger om i etapper, aksler i år, motor neste år og karosseri om 2 år, nettopp får å slippe krav om ny engangsavgift.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#19
Posted 11 October 2005 - 23:00
regner med alle her en rimelig enige, så han kann få vite va vi mener om den saken.
patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062
galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078
#20
Posted 11 October 2005 - 23:00
her er inlegget å epost addresen til han som skrev repotarsjen
Slutt på heving
-Stadig flere vil bygge om kjøretøyene sine. I fjor hadde vi 100 større ombygginger, i år er vi allerede snart oppe i 400. Det handler mye om heving eller senking av biler, som vi godkjenner såfremt det finnes tilfredsstillende dokumentasjon. Heving av biler kommer det til å bli nesten slutt på, nettopp fordi det finnes så lite dokumentasjon som vi kan godta. Det henger igjen sammen med at det er nesten bare Norge og Island som driver med dette, sier Wollamo - som selv har et rod-prosjekt i garasjen. Den bilen blir nok godkjent til slutt.
bjarne.vestmo@adresseavisen.no
patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062
galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078