Gå til innhold



Foto

Tanker angående heving


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#1 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Ser at aktiviteten er stor her for tiden ang. det nye innskjerpingene på godkjenning av hevesett.
Jeg har da gjort meg opp noen tanker om hvordan man skal kunne omgå dette, jeg vet ikke om mine tanker rundt dette stemmer, men det er jo mulig å prøve.
Det jeg mener er løsningen for meg da, som har en slik bil som det ikke finnes TÜV godkjente hevesett til overhode, er å heve "orginalt"
I stedet for å kjøpe ferdige sett med klosser, ekstra fjærblader og forlenga bolter. hvorfor ikke gå for refabrikerte deler som er lik de orginale. Jeg ser at det er flere på markedet som tilbyr både "orginale" bladfjærer, fjærer, støtdempere og annet materiale som måtte trenges for å heve en bil. På denne måten ser alt orginalt ut, og ingen kan vel si noe på det? I mitt vognkort står det i allefall ikke noe om makshøyde på bilen, så dette skulle være gjennomførbart. Dette vil selvfølgelig gi en moderat heving på mellom 2"-6", men det gir da plass til noe større hjul. Jeg vet ikke om det er godkjenningskrav på karrosseriløft(det kan kanskje noe her svare på?), men kombinerer man dette med litt hjulbuekapping, skulle dette holde for de fleste som skal ha en kombinert on-road/off-road bil.

Noen meninger rundt dette mottas med takk!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#2 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men vet de nok om dette til å kunne se at denne ikke er orginal med en moderat heving? I mitt tilfellet florer det i allefall ikke av lignende biler. Og i mine vognkort står det ikke noe om maks høyde eller sporvidde.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator



Nei du har rett i det, moderat heving spør vi ikke om. Eksempel Add-A-Leaf, sjakler, strammet torsjon. men dette er vel knapt heving mer justering, får skjelden på særlig større hjul hved dette uten å kappe litt i tilegg:D

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"


Opprinnelig postet av Rajlig



I henhold til charten over hva slags dekk jeg kan sette på bilen, kan jeg få på plass 33" - 35" med 2"- 4" heving, mulig jeg må kappe noe i skjermen, men den ruta er ikke krysset av i charten på de størrelsene.

Så med 2" heving får jeg på plass 33", med 4" 35" dekk.
Hvor stor sjanser BT har får å se at bilen er hevet 4" på min vet jeg ikke. De har jo ikke noe å sjekke opp i mot. Så vidt jeg vet ut i fra den informasjonen jeg har fått av BT og opplysningkontoret for bil, finnes det ikke flere av disse i landet. Mulig det ligger noe på skroten rundt omkring, men i allefall ikke som er registrert for veibruk.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#3 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Problemet er at de fleste som ønsker å heve bilen, samtidig også ønsker større hjul. Ellers var det en god tanke smile.gif

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986

#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Men større hjul er det nå lettere å få dokumenter på enn hevesett da. Dette kan jo fabrikken som lager den eventuelle bilen lage et skriv på. Her oppererer vi jo kun opp i mot størrelse på dekkene, ikke forskjellige produksjonsmetoder slik som på hevesett. Hvis man kan dokumentere sterke nok bremser, og kraftig nok akslinger, samtidig som man setter på skjermbreddere burde ikke dette være noe problem. Eller ?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#5 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Problemet er jo at dersom du bruker "orginale" deler blir jo ikke bilen noe høyere:wtf:
Det du beskriver med dokumentering ev hjul er jo faktisk hele problemet, svert vanskelig å få tak i den dokumentasjonen.
Du kann antagelig bygge din 2WD slik at den blir like høy som en org. 4WD, men det er ingen heving, det er en konvertering;)

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#6 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Tror du missforsto litt hva jeg mener, jeg skal ikke bygge om min bil så den blir lik en org. 4wd. Jeg ønsker å sette på nye deler som er tilpasset min 2wd, for å heve den. Det finnes massevis av løskomponenter som løser dette på en grei måte, men det er ingen konvertering, det er en heving! Dette skulle ikke være så vanskelig å forstå!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#7 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg ser at det er flere på markedet som tilbyr både "orginale" bladfjærer, fjærer, støtdempere og annet materiale som måtte trenges for å heve en bil. På denne måten ser alt orginalt ut, og ingen kan vel si noe på det?
Opprinnelig postet av Denominator



Når du samler sammen disse komponentene får du jo et såkalt hevesett...
Hvis du kikker under en hevet bil ser jo alt originalt ut, bortsett fra høyden. Fjærer og støtdempere og greier...

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener.

#8 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Vil ikke si det ser så veldig orginalt ut med klosser i mellom aksel og bladfjærer, senka fester til radiusarm og slik jeg men. Mulig det er jeg som er inne på feilspor her.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#9 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Er ikke noe lettere å få godkjent ei fjær med mer bøy en en kloss dersom du ikke har dokumentasjon SOA ombyggingene ser jo helt orginale ut hvis det er gjort bra, er ikke noe lettere å få godkjent av den grunn. BT er jo opptatt av veltevinkel, sporvidde og slikt og dær er du jo like langt.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#10 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Men vet de nok om dette til å kunne se at denne ikke er orginal med en moderat heving? I mitt tilfellet florer det i allefall ikke av lignende biler. Og i mine vognkort står det ikke noe om maks høyde eller sporvidde.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#11 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Hvis man kjøper et TÜV godkjent hevesett kan man gå på BT å få dette godkjent uten problemer da?


1985 GMC JIMMY - 6.2D - TH700 - 208 - 6" ProComp - 35x12,5x15

#12 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

I utgangspunktet så kan man vel det, men det er ikke TÜV godkjente hevesett å oppdrive til alle mulige merker og utgaver av biler, til min finnes det så vidt jeg vet ikke et eneste ett. Men, det finnes vel også de eksemplene der BT har sagt nei til å godkjenne sett også med dokumentasjonen på plass.
Har send noen mailer med BGnor, og de har hevesett til min til en fornuftig pris, men dette bare med samsvarserklæring. Hvis dette holder går jeg for dette settet, men er usikker på om dette fungerer med de innskjerpingene som er gjort i det siste.

Det er på tide at vi på en eller annen måte får gjort om lovverket til å gjelde godkjenning av hver enkelt bil.
Det blir allt for enkelt for BT å nekte alle mulige ting bare pga at vi ikke har gjort jobben demmes. Det er jo de som skal godkjenne bilen, ikke bare ta en avgjørelse ut i fra hva slags dokumentasjon vi har klart å skaffe.
Det må komme et organ på banen som kan ta inn hver enkelt bil, og gå igjennom en rutinekontroll for å se om dette imøtekommer kravene. Slik fungerer det vel i flere land, og det burde være gjennomførbart her også!
Med de regelverket som finnes nå, tar de i fra en stor gruppe mennesker noe av det kjæreste de har i livet, nemmelig bilhobbyen. Dette gjelder ikke bare off-road biler, regelverket er vel like vanskelig andre veien også!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#13 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Men vet de nok om dette til å kunne se at denne ikke er orginal med en moderat heving? I mitt tilfellet florer det i allefall ikke av lignende biler. Og i mine vognkort står det ikke noe om maks høyde eller sporvidde.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator



Nei du har rett i det, moderat heving spør vi ikke om. Eksempel Add-A-Leaf, sjakler, strammet torsjon. men dette er vel knapt heving mer justering, får skjelden på særlig større hjul hved dette uten å kappe litt i tilegg:D

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#14 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Jeg kjøpte et hevesett på BGnor og fikk med samsvarserklæring, men jeg var akkurat for sent ute til at jeg fikk det godkjent med det. Han som sjekka bilen var klar til å godkjenne, men så blanda selveste høvdingen på trafikk stasjonen seg inn og da ble det satt en brå stopper. Det var akkurat etter at sfoor ble opprettet. Og høvdingen var kontaktperson til sfoor region sør. Dette var i Tønsberg. Ja, jeg veit dette er den særeste stasjonen, men det var ikke langt unna at det gikk i orden den dagen. Ikke verst å kunne si at jeg har fått bilen godkjent der, men den tid er nok forbi.
Ingen amerikansk bil har TÜV godkjent hevesett, så godkjenning kan bli vanskelig. Det jeg vurderer å gjøre er å kjøpe en billig K5 som er godkjent med 4 -6" heving og 35"hjul og flytte over delene fra min bil over på denne. Da er det ikke noe problem. Har man en bil som er godkjent med 4" heving burde det ikke være noe problem å sette på 6" heving i ettertid, hvem kan vel se forskjell på 4 eller 6" heving uten å ha god erfaring med det, og hverfall ikke i en kontroll langs veien eller en vanlig EU kontroll.


1985 GMC JIMMY - 6.2D - TH700 - 208 - 6" ProComp - 35x12,5x15

#15 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Dersom du skal bygge om noe som helst og godkjenne etterpå, skall ikke BT sjekke opp noe som helst. Det er du som må dokumentere med samsvars erklæringer, TUV godkjenning, delenr, dokumentasjon fra fabrikant o.s.v. Men hvis du satser på å ikke bli oppdaget er jo sjansen større for dette jo mindre du gjør, selv om problemene for lengst har startet med 33" dekk.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#16 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Hva slags fremgangsmåter bruker dere får å få godkjent større dekk da? Hvor henter dere info, og hvem kontakter dere? jeg sitter med den speilingen at det kan dekkleverandør og bilfabrikant hjelpe meg med, men jeg bommer kanskje der?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#17 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Dersom du skal bygge om noe som helst og godkjenne etterpå, skall ikke BT sjekke opp noe som helst. Det er du som må dokumentere med samsvars erklæringer, TUV godkjenning, delenr, dokumentasjon fra fabrikant o.s.v.

Opprinnelig postet av Rajlig



Jeg er klar over dette, men det er der jeg mener det hele begynner å skjære seg. Hvis vi skal oppnå strygge biler, og på riktig måte få ført inn det som er av ekstrautstyr i vognkortet, nettopp fordi delene er trygge å bruke på våre biler, da skulle noen andre enn oss hatt bevisbyrden. Du kan ikke nekte for at det finnes masse biler der ute som aldri skulle vært godkjent, eneste grunnen til at disse er godkjente er at de har nok dokumentasjon. Samtidig finnes det sikkert nok av biler som aldri har blitt godkjent, men som er mere enn nok skikkelig bygget, med skikkelig deler til at de skulle blitt det. Derfor skulle det vært et organ som skulle tatt for seg hver enkelt tilfellet, og godkjent ut i fra tester og prøver de kan foreta, i stedet for hvor mye dokumentasjon vi klarer å skaffe.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#18 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvor henter dere info, og hvem kontakter dere?
Opprinnelig postet av Denominator



Alle med amerikansk bil bør være medlem i Amcar. De sitter på mye dokumentasjon, og kan hjelpe deg hvis du er villig til å betale noen hundrelapper i året.
De er ihvertfall de første jeg ville ringt til.

Men som du vet er det litt rolig når det gjelder godkjenning generelt for tiden...

#19 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Er medlem av amcar, ble det i god tro på at de kunne hjelpe meg med mye info og dokumenter, men der tok jeg feil. De har ikke noe dokumetasjon på min bil overhodet. Men men, er jo mya anna morro i året for de lappa.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#20 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 28 September 2005 - 23:00

Æ trur du bomme dær. BT sir at det e bilfabrikanten som må gå god for at bremsan tåle større dekk. selv om du går ned på totalvekt som æ prøvde med, i praksis skal jo da bremsan være god nokk i massevis men nei. Det e for så vidt to måta og få godkjent hevesett og større hjul. Du kan kjøpe den ferdig heva i USA eller i Europa bilen må da ha vært godkjent og registrert i dette landet da kan ikke BT nekte og godkjenne bilen, Den andre versjonen som æ vurdere e og ta min gamle W200 "eksportere" den til Sverige, få svenske skilt, koster ca 1500 Skr, ta bilen hjem igjen, bygge den om, tilbake til Sverige få godkjent som amatørbygd fordon og "eksportere" den tilbake siden bilen e veteran snart koster det ingenting. Men du får amerikanske biler med tuv godkjente hevesett. Skyjacker har til de fleste jeep modeller fordi de er populære i Tyskland og ellers i europa.