Gå til innhold



Foto

Tanker angående heving


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#21 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

Jeg har vel forsåvidt ikke påstått noe, men heller luftet mine tanker. Jeg har så liten erfaring på dette området, så hvis jeg skulle sagt at "slik er det", så blir det helt feil. Bare lufta litt hva jeg tenkte på jeg, og spurte om andre mente dette kunne stemme.
Så hvis Ford i USA eller Norge kan gå god for med dokumetasjon at bremsene tåler større dekk, da skulle det meste gå greit. En annen ting å prøve er vel å forsøke å få tak i sterkere bremser som kanskje er TÜV godkjente, da kan vel produsent av bremsene utlevere den samme informasjonen.
Hvis bremsene i dag er "1" og jeg bytter til noe som er "2", og produsent av bremsene kan dokumentere at disse er tilpasset min bil og tåler xx store dekk, kan dette kanskje fungere?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#22 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

Har regnet litt rundt det med større dekk, og hvis ikke jeg har regnet feil så kan jeg etter 5% regelen gå opp til 32,54 tommer dekk. Da lurer jeg litt på hvor strenge BT er med den siste 0,46 tommen opp til 33" dekk.
Jeg kan ha 31" dekk på min, omregnet i cm er det 78,74. Pluss 5% skulle det bli 82,67 cm. I tommer skulle det bli noe sånn som 32,54. Kanskje dette er mulig, uten at jeg trenger de helt store dokumentene å vise til.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#23 neowulf

neowulf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 774 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

det er bare å vise bilen med 32" å få det skrevet inn , så bytter du dekk etterpå biggrin.gif



#24 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Du kan ikke nekte for at det finnes masse biler der ute som aldri skulle vært godkjent, eneste grunnen til at disse er godkjente er at de har nok dokumentasjon.


Synes du er litt på bærtur her.
Har noen dokumentasjon, som er godkjent av BT, så har noen testet og fått akseptable resultater på dette.

Dette er da grunnlag for godkjenning.



Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#25 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Har regnet litt rundt det med større dekk, og hvis ikke jeg har regnet feil så kan jeg etter 5% regelen gå opp til 32,54 tommer dekk. Da lurer jeg litt på hvor strenge BT er med den siste 0,46 tommen opp til 33" dekk.
Jeg kan ha 31" dekk på min, omregnet i cm er det 78,74. Pluss 5% skulle det bli 82,67 cm. I tommer skulle det bli noe sånn som 32,54. Kanskje dette er mulig, uten at jeg trenger de helt store dokumentene å vise til.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator



Når du regnet ut de tallan dær brukte du 3,14 eller brukte du 3,07eller nåt sånt for rulle om kretsen blir litt påvirka av at hjulet ikke e helt rundt under belastning:wtf:

#26 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 29 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Har regnet litt rundt det med større dekk, og hvis ikke jeg har regnet feil så kan jeg etter 5% regelen gå opp til 32,54 tommer dekk. Da lurer jeg litt på hvor strenge BT er med den siste 0,46 tommen opp til 33" dekk.
Jeg kan ha 31" dekk på min, omregnet i cm er det 78,74. Pluss 5% skulle det bli 82,67 cm. I tommer skulle det bli noe sånn som 32,54. Kanskje dette er mulig, uten at jeg trenger de helt store dokumentene å vise til.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator



Når du regnet ut de tallan dær brukte du 3,14 eller brukte du 3,07eller nåt sånt for rulle om kretsen blir litt påvirka av at hjulet ikke e helt rundt under belastning:wtf:

Opprinnelig postet av roy hp



Der ser du hvor lite jeg vet om dette smile.gif Har kun regna ut diametern av dekket jeg, men det er kanskje rulleomkretsen man skal regne ut?
Kan ikke noe som kan det fortelle meg hva som blir alternativet til 31" dekk + 5% da?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#27 moparskogen

moparskogen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 30 September 2005 - 23:00

Hvis man tenker og ser etter hva fabrikantene tilbyr av mod. Er det stort sett aldri noe problem å få heist en 4x4 el. 2wd en 2-3 tommer med tilsvarende org. deler. Se for eks på en 77 w100 kontra en w200 m/dana 60 . En W100 er levert med DANA 44 foran det samme er en W200 og den er levert org. med hjul som er helt opp til 32" i høyde mens W100 kan ha så lavt som 27"høyde.OG utenom hjulboltene er bremser og alt det andre identiskt i styrke.Hvordan kan BT da nekte deg å kjøre med 33" dekk som i tilegg kanskje veier mindre ? Jo eneste argument de kan bruke er anntall hjulbolter. De har godkjent Ramchargere m,33x12,5 15" dekk. Tror jeg har gamle papirer liggende på dette , men samtidig ikke godkjenne en lang W200 med 35" ???
BT har ingen logisk forklaring og vil ha DOKUMENTASJON selv om forskjellen i dimensjons-forandring er mindre på en W200.

moparskogen

#28 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Men større hjul er det nå lettere å få dokumenter på enn hevesett da. Dette kan jo fabrikken som lager den eventuelle bilen lage et skriv på.
Opprinnelig postet av Denominator

Jaha?? Det er vel her problemet ligger: Det er så godt som umulig å få dokumentert at man kan bruke større hjul på en "original" bil... (i allefall på japser) Så dermed oppnår du jo bare at du kan få ENDA mer luft mellom hjulet og skjermen... biggrin.gif

Du har en større mulighet for å få godkjent større hjul dersom du kan dokumentere at du faktisk har gjort endringer på bilen din, for "hvis det var mening at bilen skulle ha større dekk, hvorfor var det ikke det originalt???"


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#29 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 30 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men større hjul er det nå lettere å få dokumenter på enn hevesett da. Dette kan jo fabrikken som lager den eventuelle bilen lage et skriv på.
Opprinnelig postet av Denominator

Jaha?? Det er vel her problemet ligger: Det er så godt som umulig å få dokumentert at man kan bruke større hjul på en "original" bil... (i allefall på japser) Så dermed oppnår du jo bare at du kan få ENDA mer luft mellom hjulet og skjermen... biggrin.gif

Du har en større mulighet for å få godkjent større hjul dersom du kan dokumentere at du faktisk har gjort endringer på bilen din, for "hvis det var mening at bilen skulle ha større dekk, hvorfor var det ikke det originalt???"


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre




Snakka litt med Ford i USA, og de sa at de kunne frembringe noen papirer som viste til hva bremser og aksler tåler. Er ikke disse papirene verdt blekke de er skrevet med engang disse da?
Kanskje jeg tar feil, men holder det ikke å vise til et dokument som forteller at bremser, aksler og hjuloppheng tåler større dekk?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#30 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 30 September 2005 - 23:00

Dette er jo forsåvidt ett fett for meg da, jeg setter på et 2" leveling kit, kjører på med 33" dekk, dette er kun noen få milimeter over det jeg egentlig kan bruke etter 5% reglen, så jeg får håpe det funker, og kapper litt i hjulbua.



www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#31 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Men større hjul er det nå lettere å få dokumenter på enn hevesett da. Dette kan jo fabrikken som lager den eventuelle bilen lage et skriv på.
Opprinnelig postet av Denominator

Jaha?? Det er vel her problemet ligger: Det er så godt som umulig å få dokumentert at man kan bruke større hjul på en "original" bil... (i allefall på japser) Så dermed oppnår du jo bare at du kan få ENDA mer luft mellom hjulet og skjermen... biggrin.gif

Du har en større mulighet for å få godkjent større hjul dersom du kan dokumentere at du faktisk har gjort endringer på bilen din, for "hvis det var mening at bilen skulle ha større dekk, hvorfor var det ikke det originalt???"


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre




Snakka litt med Ford i USA, og de sa at de kunne frembringe noen papirer som viste til hva bremser og aksler tåler. Er ikke disse papirene verdt blekke de er skrevet med engang disse da?
Kanskje jeg tar feil, men holder det ikke å vise til et dokument som forteller at bremser, aksler og hjuloppheng tåler større dekk?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator

[/quote

Hvis Ford i usa kommer med ett papir på at bremser og hjuloppheng tåler mer enn orginal dekk F.eks. 35" så e det gull verdt for godtar bilfabrikanten det så MÅ BT godta dette. for i demmes bok lover og regler på kjøretøy så står det at ved ombygging så skal dette dokumenteres av bilfabrikant eller TUV, som sagt med ett slik papir kan du be dæm om og susse rompa di og skrive ut nytt vognkort

#32 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

hehehehehehe, lo jammen godt når jeg leste siste melding i fra roy hp. Skal se om jeg ikke ber dem om å gjøre det. Artig å sitte med trumfet en gang eller to ogsåsmile.gifsmile.gifsmile.gif


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#33 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Hehe det var da voldsomt så pen vi var i snakketøyet her da... biggrin.gif Men som roy hp sier, så så lenge bilfabrikant godtar det, så er det bare å peise på... Men som sagt, til japser får du INGENTING slikt... sleep.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#34 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Ut i fra denne her kan jeg ikke se at jeg får noe problemer med 33" dekk smile.gifsmile.gif Se uthevet i rødt med ring rundt nede til høyre.




Hvordan er fremgangsmåten da, må jeg få dette skrevet inn, eller kan jeg fritt montere og vise til dette hvis jeg blir stoppet?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#35 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Under 5% er det bare å kjøre...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#36 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 07 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hehe det var da voldsomt så pen vi var i snakketøyet her da... biggrin.gif Men som roy hp sier, så så lenge bilfabrikant godtar det, så er det bare å peise på... Men som sagt, til japser får du INGENTING slikt... sleep.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Man er da vokst opp i ett møblert hjem med dør i så manmå jo passe sitt språkbruk:D:D