Gå til innhold



Foto

Store 4x4-biler brutaliserer trafikken.....(!?!?)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#41 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 05 October 2005 - 23:00

Tenk selv,og ta det valget som er rett for deg selv.....

Er bestandig noen som vet bedre.Men er det rett for deg........



mob nr 95142673

You dont stop having fun because you grow old, you grow old because you stop having fun.

Mo i Rana Offroad Team

#42 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 05 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Virker som om fler tror dette er hans (Stein Eriksrud ) private meninger ?? Det er det ikke. Dette har vært kjent i mange år, bygger på internasjonal forskening.


Opprinnelig postet av Sten_Morten



So du meiner d at feks MIN bil er farligere enn naboens vw golf? Der vil eg motseie deg på d sterkaste!
Har hatt mange lowriders før eg fekk 4x4-dilla. Kjerring mi bruka bilen daglig til/fra skulen, og føler seg tryggare i den enn corollaen hennes.


Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#43 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 05 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Virker som om fler tror dette er hans (Stein Eriksrud ) private meninger ?? Det er det ikke. Dette har vært kjent i mange år, bygger på internasjonal forskening.


Opprinnelig postet av Sten_Morten



So du meiner d at feks MIN bil er farligere enn naboens vw golf? Der vil eg motseie deg på d sterkaste!
Har hatt mange lowriders før eg fekk 4x4-dilla. Kjerring mi bruka bilen daglig til/fra skulen, og føler seg tryggare i den enn corollaen hennes.


Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"



Opprinnelig postet av HighwayPatrol



Nei da har du missforstått! Tanken er at om man reduserer antall tunge biler på veien, vil antall trafikkskadde og drepte reduseres. Ikke at det er farligere å sitte i stor bil enn liten bil. Der er det mange andre faktorer som kommer inn.

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986

#44 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 October 2005 - 23:00

Statestikken er vel at det er vogntog som er innblandet i ulykker med mindre biler. Er vel de som burde av veien først da, ikke biler på 3-5 tonn....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

#45 Turbolux

Turbolux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1086 Innlegg:

Posted 06 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Statestikken er vel at det er vogntog som er innblandet i ulykker med mindre biler. Er vel de som burde av veien først da, ikke biler på 3-5 tonn....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Mulig det er slik at det er flest vogntog som er innvolvert i ulykker med mindre biler, men hvorfor det da??? Jeg tror ikke det er den som fører vogntoget som har skylden for den statestikken. Men de som kjørte de mindre bilene. Mange tragiske årsaker i den statistikken tror jeg. Du vet kjører du med vilje mot en trailer, så er du garantert, og du skader ikke sjåføren heller som regel, unntatt psykisk, men det driter dem i når livet ikke er som dem ønsker.sad.gif

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.

#46 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 October 2005 - 23:00

Var egentlig det jeg mente, innlegget var ironi. Var ikke å sette trailerne i et dårlig lys. Men i følge tankegangen til Tønsbergkaren så ville man jo få ned selvmordene ved å få bort lastebilene.



sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

#47 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 06 October 2005 - 23:00

det er endel litt halvsløve sjåfører av busser og semier som rett og slett virker lei av jobben sin, fikk ødelagt speilet mitt nå av en buss som skiftet fil i 80sone uten å blinke, han så ikke ut,bare myste litt og ratta brått. Dagen før prøvde en annen buss å rygge på meg, ganske idiotisk å prøve å rygge når vi står i en kø inn på norges varemesse og det var snuplass forran han.

midt på natta lå jeg i venstre fil og dura inn mot oslo når jeg tok igjen 2 semitrailere, legger meg i venstre og glir sakte nærmere og nærmere, i bomringen ratter brått den andre trailern forbi den første trailern da han skal prøve å kjøre forbi han i bomringen. virket som de "lekte" seg litt, han krysset i allefall sperrelinjer og hadde most meg om jeg ikke hadde stått på bremsen i det han begynte å legge seg over.

mye slike nestenulykker, vanlige biler gjør jo også ofte slike feil oftere egentlig, men det er jo flere av de. litt værre og mere ekkelt når store ting gjør det og jeg sitter der å svetter i minen.

egentlig har jeg overaskende lite problemer med vanlige <3500KG 4x4 biler. mere problemer med gamlinger og damer.

men er jo klart, om det blir en møteulykke med en stor 4x4 taper jeg nok sad.gif

#48 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 06 October 2005 - 23:00

Det stemmer at trailerar er overrepresentert i alvorlege ulukker i Noreg. Men nesten alltid er "personbilen kommet over i feil kjørebane", og det viser seg jo og at det er mykje sjølvmord ute og går. Men som Turbolux seier, dei drit jo i om trailersjåføren får psykiske problem etterpå. Idiotar, dei kunne jo køyrd utfor eit stup ellet noko. Eg er ikkje for sjølvmord, altså, men når dei først må, kvifor i all verda må dei ta med seg uskuldige menneske som berre gjer jobben sin i fallet??

#49 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 06 October 2005 - 23:00

Klart d finnes trailersjåfører som man skulle tru har fått lappen via brevkurs.Trur d skjer mange ulykker med personbil der trailere er innblandet, fordi personbilsjåføren har ein overdreven køyreferdigheit, og undervurderer trailerens bremseevne og unnamanøver.

Idag da eg skulle på jobb stod eg i kø i ein halvtime på E-39 fordi det var ein ung sjåfør av ein citroen som hadde kræsjet der det var ein trailer som var innblandet (uskyldig)
Personbilen var godt "krøllet"! Sjåføren skal være glad hvis han overlevde, og at det skjedde tidleg på morgen da det var minst trafikk på veien!

Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#50 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 07 October 2005 - 23:00

kvar på E39 var det?

#51 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 08 October 2005 - 23:00

hmm nei burde heller vert lov om at alle burde kjøpe seg store solide bila, bedre alle hadde stor solide bila, for de ferdes jo mange laste bila å sann å e jo ikke så veldig svært å kræsjen en ford fiesta med en semi akkurat da..


http://www.m4x4cn.com

#52 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 10 October 2005 - 23:00

jo flere store 4x4 jo større skjanse for att 2 store biler kolliderer å da.
synes ikke det er så rart folk vill ha mest mulig trafikk sikre biler,





patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#53 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 11 October 2005 - 23:00

Et perspektiv som ikke har kommet så godt fram her; Hvorfor har vi den bilparken som vi har ? Hva har avgjort hvilke biler vi har kjøpt ? Jo, avgiftspolitikken. Hvilke "smutthull" iportører har funnet, som har kommet meg og deg til gode når vi har kjøpt bil. I land med et logisk og fornuftig avgiftssystem har folk kjøpt bil etter behov. Sånn har det ikke vært i Norge. Fram til 1.1.87 var kombinertbil-reglene enkle, og omfattet mange bilmodeller. I 1985 og 86 ble det solgt ca. 3500 Patrol 3.3 SR, de aller fleste som kombinertbil. I 1987 ble det solgt ca. 350 stk., som varebil. Her er mange lignende eksempler. Nevner hiace, G-wagen som minibuss (!), Caravelle som bobil og senere år lastebilregga US-biler. Vi vil ha mest mulig for pengene uansett hva vi kjøper, og avgiftspolitikken har i stor grad styrt dette de siste 20 årene. Bestemt av STATEN!
Og da å komme som statsansatt og syte over "farlige" store SUV-er fremstår i beste fall som noe et barn ville ha funnet på å sagt. Talentløst!
Hvem som helst har kunnet kjøpe f.eks. 5 seter Excursion til samme pris som en V70 el. A6 med litt utstyr. Klart mange har sett på hvor stor bil/mye plass de har fått for pengene da. Med full avgift hadde det ikke vært tema engang. Det ruller svært-svært få store SUV-er nyere enn 10 år som personbil på norske veier. Det at kjøper vet at bilen hadde kostet en mill. mer med full avgift er helt klart kjøpsmotiv. Hadde ikke vært en tobakksbod på Svinesund hvis vi ikke tenkte sånn! Så til han snøsokken som uttalte dette; Gjør jobben din SKIKKELIG før du uttaler deg på vegne av staten!

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#54 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 12 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
snøsokken

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

Opprinnelig postet av Patrolist



biggrin.gif:D:D:D