Gå til innhold



Foto

Store 4x4-biler brutaliserer trafikken.....(!?!?)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#1 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Setter inn en link til en nyhetssnutt fra Vestfoldsendinga.
Mannen som er imot det meste på Tønsberg Trafikkstasjon slår til igjen... Ord blir fattige!!mad.gifdevil.gifmad.gif
http://www.nrk.no/ny...ld/5108012.html

For de som ikke får linken til å funke:
Sitat begynner: Store firehjulstrekkere har blitt stadig mer populære familiebiler. Men nå advarer Statens vegvesen. For bilene er så tunge at de utgjør en unødvendig stor risiko for en vanlig personbil ved en kollisjon.
Det mener Stein Eriksrud i Statens vegvesen i Tønsberg.
I tillegg gjør bilene større skader på myke trafikkanter ved en påkjørsel. Eriksrud ber derfor bilister tenke mer på medtrafikanter når de velger bil. Sitat slutt.

Jeg blir så eitrande forbanna!!

Mvh

Roy I. Hernes
________________________________________________________________________________
____
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bor pt i Tønsberg, engentlig UFB...
MB-Vito, Suburban, Pajero, Dodge, Suzuki, Range Rover.

#2 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 08 October 2005 - 23:00

I krysset til Skodje-Retning mot Ålesund!

Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#3 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 05 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
jeg kjører som en dust når jeg kjører sportsbilen min og cruiser rolig når jeg kjører stor 4x4.

men lagt merke til endel i børstraktorer som bruker størrelsen til å presse seg frem.


Opprinnelig postet av Jay



Listen er laaaaaang over de "asfaltslikkerne" som ikkje overheld 1001-1002-1003 regelen som presser seg opp i ræva på bil min slik at eg ikkje ser igjen bilen i spegelen.. Kan gå frykteleg gale hvis eg må bråstoppe! Ser ingen fordel med å bruke størrelsen for å komme seg fram. Lastebilsjåfører har også eitt dårlig rykte på seg for å bryte seg fram... Berre ein myte.. Det ser eg når feks eg skal flytte knuseren/hjullasteren og har med vegvesnet som følgebil. Motgående og de bak har ingen respekt for de 80 tonna på 3,5 meter, og køyre forbi på de mest utrolige k**kplassene.

Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#4 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg blir så eitrande forbanna!!


Åffor det? Han har jo helt rett.

Ved å velge stor bil, øker man sin egen sikkerhet på bekostning av andres, det er jo ikke så fryktelig vanskelig å tenke seg.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

Opprinnelig postet av Yoneck



Selvfølgelig er det korrekt, så ufattelig korrekt! Men hvorfor negativisere dette??wtf.gif Hvorfor ikke heller se den positive konteksten i dette??? Alle som har noe med transport å gjøre, enten det er oss som forbrukere eller våre lovgivere, burde heller fått en positiv "AHA-opplevelse" av en slik undersøkelse. Kanskje det hadde fått "noen", dvs. våre folkevelagte m.fl., til å innse at ved å gjøre slike store biler lettere tilgjengelig for den jevne familie/forbruker, så kanskje mange ulike ulykkestall hadde gått ned!

Eriksruds uttalelse der han "ber derfor bilister tenke mer på medtrafikanter når de velger bil", er mer på linje med det å tisse i buksa for å holde varmen, enn å fremme noe som helst traffikksikrende. Perspektiv, vennen min, det er det som mangler her.

Nå må vel mine kraftige aversjoner mot den nevnte tjenestemann settes i en større kontekst som jeg ikke ser det hensiktsmessig å elaborere her, etter å ha arbeidet med han og hans likemenn i over 20 år i bilbransjen. Jeg kan imidlertid ta et lysende eksempel på hans, og hans administrasjon høyere opp, argumentasjon i hans daglige virke:

Jeg var i sin tid den lykkelige eier av en 1956 Chevrolet Bel Air Convertible. Denne var godkjent på nevnte tjenestemanns arbeidssted, som veteranvogn, uten sikkerhetsbelter eller noe annet øvrig sikkerhetsutstyr som ikke var standard da denne bilen var ny.
Bilen var utstyrt med trommelbremser fram og bak, hvilket jeg raskt fant ubehagelig, da bilen hadde begrenset bremseeffekt med tromler framme.
Jeg kjøpte derfor et skivebremsekit, satt sammen av originale deler, med unntak av skiver og kalipere, og godkjent av GM i USA.
Dum som jeg var, ville jeg ha dette godkjent, og tok derfor kontakt med det stedlige tilsyn.
Svaret jeg fikk tilbake, etter at det stedlige tilsyn hadde forespurt sitt høyere organ, var at dette ikke kunne godkjennes, da "antatt bremseeffekt ville bli bedre enn det en vilkårlig fører av kjøretøyet ville forvente", og derfor var å anse som trafikkfarlig.

En slik argumentasjon viser hvilket nivå hele denne administrasjonen
ligger på, og gjør en videre diskusjon ganske så fåfengt.

En veteranvogn, i dette tilfellet, uten sikkerhetsbelter eller sikkerhetsutstyr av noe slag, kunne altså godkjennes som den var, men ved å tilføre den bedre bremser, var den å betrakte som trafikkfarlig både for fører, passasjerer og medtrafikanter...

Er det rart man blir litt irritert? Jeg bare spør.

Bilen ble selvfølgelig etterhvert godkjent med to-krets bremser, skivebremser og en hel masse annet, men det var ikke ved det stedlige tilsynsorgan.

Og videre det at praksisen er forskjellig fra sted til sted, og fra tjenestemann til tjenestemann, sier vel også sitt om administrasjonen i sin helhet, fra topp til bunn.

Mvh


Roy I. Hernes
________________________________________________________________________________
____
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bor pt i Tønsberg, engentlig UFB...
MB-Vito, Suburban, Pajero, Dodge, Suzuki, Range Rover.

#5 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Sier jo det meste om personen det.
Han er jo godt kjennt fra før.


Hilsen Jan.

Kan allt dette være rust??

#6 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

For en del år siden var det noen som mente Volvo måtte lage midre robuste biler... :mellow:andre biler ble så ødelagte ved kolisjon med en Volvo

Tor Einar
Rana Offrad Team
93 23 14 18

#7 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Setter inn en link til en nyhetssnutt fra Vestfoldsendinga.
Mannen som er imot det meste på Tønsberg Trafikkstasjon slår til igjen... Ord blir fattige!!mad.gifdevil.gifmad.gif
http://www.nrk.no/ny...ld/5108012.html

For de som ikke får linken til å funke:
Sitat begynner: Store firehjulstrekkere har blitt stadig mer populære familiebiler. Men nå advarer Statens vegvesen. For bilene er så tunge at de utgjør en unødvendig stor risiko for en vanlig personbil ved en kollisjon.
Det mener Stein Eriksrud i Statens vegvesen i Tønsberg.
I tillegg gjør bilene større skader på myke trafikkanter ved en påkjørsel. Eriksrud ber derfor bilister tenke mer på medtrafikanter når de velger bil. Sitat slutt.

Opprinnelig postet av Wikingen



Skønner at dette er litt upopulært, men det er desverre sant...

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986

#8 Bent

Bent

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Nu e de nu heldivis sån at æ vælle sjøl kas bil æ kjøre.
Æ må jo sei at de va en a grunan tel at æ kjøpte amcar første gong.

- 94 Suburban
- 79 K5
Bad ass boys drive bad ass toys.

#9 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
[quote]
Skønner at dette er litt upopulært, men det er desverre sant...

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986


Opprinnelig postet av Sten_Morten



Å.... hvordan da? Større, tyngre biler er vel tryggere med tanke på sammenstøt med tungtrafikk og veikant? Og en fotgjenger blir vel ikke mere skadet av en flat SUV-front enn av en slikk "kne-knekker" i personbilstøtfangerhøyde??

#10 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Man kjøper seg jo ikke mindre biler for å senke risikoen for at andre skal bli skadet, JEG ER IHVERTFALL IKKE DEN FØRSTE som kjøper meg mopedbil på grunn av at andre skal skånes når de kjører inn i meg eller dama mi, og etterhvert unger, da blir det heller monster amcar/truck.

Heller få bort corsa, fiesta o.l. (fikk forresten nesten til å velte en fiesta for håndmakt forleden dag, litt mer trening nå såsmile.gif).

Ble alt for dumt det der ja gitt, må være andre måter å heve trafikksikkerheten på.

Er jo en grunn til at vi vil sitte trygt på veien.
Har tenkt tanken på hva som skjer hvis jeg braser inn i et vogntog front mot front, snarlig død, men å bygge mindre vogntog er ikke løsningen.

Er nok enig med Wikingen her tror jeg.

D e om å ha d arti, d bli læng å vårrå dau.

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Enig med TroFag, jeg kjøper bil for at JEG skal sitte trygt... Så får heller de som kjører Micra og Mikro heller kjøre rundt med livet som innsats...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#12 Røyksjuk

Røyksjuk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
For en del år siden var det noen som mente Volvo måtte lage midre robuste biler... :mellow:andre biler ble så ødelagte ved kolisjon med en Volvo

Tor Einar
Rana Offrad Team
93 23 14 18

Opprinnelig postet av Kørven



volvo = Familie tanks:D (gla for at eg kjøre gammel 240B)) svensk panzer stål e tingen....biggrin.gif

Bli Småskogen tettar no, så ma vi pinade gir ne!!

#13 Chevy_350

Chevy_350

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Enig med TroFag, jeg kjøper bil for at JEG skal sitte trygt... Så får heller de som kjører Micra og Mikro heller kjøre rundt med livet som innsats...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Så enig så enig........Vi ska nu vell ikke "straffes" fordi vi velger trafikk/kolisjonssikre biler...........

No turbo sh*t,
Just real power!!

#14 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Det har jo aldri vært snakk om å forby lastebiler og trailere fordi de er involvert i de fleste front mot front kollisjoner.

Sannheten er jo det at det er flere japanske og europiske biler involvert i ulykker enn andre, men det kommer jo selvfølgelig av markedsandelen.

Denne målingen tipper jeg er hentet fra USA hvor det er gjort en slik analyse som jeg også vet at Vegdirektoratet støtter seg til, men det faller jo på sin egen urimelighet å foreta en slik analyse når salget av større SUV'er og pick-up'er utgjør over 50% av det totale bilsalget.

Nå ser vi jo også at alle japanske SUV'er og pick-up'er begynner å bli større og større.

#15 KLAA

KLAA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 591 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Så et par biler som hadde frontet en gang. Den ene var en audi A6 av eldre årgang. Og den andre var en chevy sub. Jeg vet iallefall godt hvem av bilene jeg ville ha sittet i.. Forhåpentligvis så er de som satt i Audien istand til å kjøre bil igjen idag. Og da tror jeg faktisk at de isåfal har kjøpt seg en større bil

Men som sagt av andre her... Jeg passer på meg selv i trafikken. Kan ikke passe på alle andre.. Jeg driter egentlig i om hvor trygge andre føler seg i trafikken. Er de utrygge så kan de holde seg hjemme. Som nevnt tidligere.. Er valgfrihet (til en viss grense) i norge.. og jeg føler meg trygg i en stor bil og i volvoen min

Vi gærne har det godt! *Kenneth*

#16 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

ja alle kann ikke kjøre jaris,
her jeg kjører er det mye ælg etter veiene føler meg litt tryggere i en stor bil enn en liten



patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#17 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg blir så eitrande forbanna!!


Åffor det? Han har jo helt rett.

Ved å velge stor bil, øker man sin egen sikkerhet på bekostning av andres, det er jo ikke så fryktelig vanskelig å tenke seg.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#18 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

klart det blir delte meninger om dette her, man kan jo også trekke fram fart f.eks. våre biler går jo ikke alltid like fort;)

syns heller man bør rette fokus på et større behov her i norge som kan senke ulykkesstatistikken mer. vi har så utrolig dårlige veier her, motor veien med fartsgrense 100 km/t er sporete, hullete (!) noen steder og har sprekker, overlappinger etc. flere strekninger (dvs store strekninger) er dårlig opplyst, dårlig merket og har liten eller ingen veiskulder. fortau er det lite av. det siste gjelder da de fleste veier overhodet utenom motorvei.

forøvrig hadde det vært fint om folk også kunne begynne å bruke reflekser. noe man ikke kan kreve, men dog... en kampanje på tv`n for eksempel hjelper mye.

er så utrolig masse man kan gjøre for å redde liv FØR en begynner å klage på bilene folk kjører.



#19 hiab

hiab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

dette tar jaggu kaka.... at typen kjører nissan sunny el . er vel ikke vår skyld . folk med sånne meninger trenger vel i utgangspuntet større bil....

helt sykt spør du meg.

hadde vell ikke råd til og ta kl2-lastebil, og kansje noen mindreværdighetskomplekser.........

mad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gifmad.gif

tja den så vi ja-

#20 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Tror at mange med meg, som kjører større biler gjør dette (bl.a) av den økte trafikksikkerheten. Når jeg ferdes i trafikken i min antatt sikre bil er jeg klar over den potensielle fare jeg kan utgjøre og kjører derfor ganske passivt. Det er mye idiotkjøring av folk som ikke har respekt for andre trafikkanter, og akkurat disse har jeg en rett til å beskytte meg mot. Dersom de frivillig vil "hilse på" i min front så skal det i allefall ikke gå utover meg og mine..

Big block.. yess