Gå til innhold



HEVING, IKKE HEVING


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#21 Sigge

Sigge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 181 Innlegg:

Posted 25 October 2005 - 23:00

om jeg kommer med 33" dekk å skjermbreddere som dekker dekka å ramme forsterkning å skvettlapper som også er store nokk.. så kann det ikke være noe galt i det...

Sigge

#22 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Satt å leste litt på lovdata.no og fant dette:

7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Siste linje betyr jo da at refleksmannen har lov til å bruke hode å godkjenne bilen dersom han mener den for forsvarlig?



-------------------------------------------------------------
Lovdata, regler og lover ang div. bil
http://www.lovdata.n...41004-0918.html

#23 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Denne har jeg kjørt hard på hos en BT mann på hxxxx. Dette endte med at mannen ikke lenger ville svare meg, hverken på telefon eller mail. Å reise ned til stasjonen for å kreve et svar har jeg ikke brydd meg med. Blir sikkert ikke noe bedre ut av det.
Men, dette er en del av lovverket som de velger å se bort i fra når det måtte passe dem. Føler de seg litt usikkre i det de skal utføre, henviser de bare til andre deler av lovverket!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#24 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Det betyr vel det at dokumenter fra produsenter av diverse hevesett faktisk kan brukes vist refleksmannen har litt omløp i øverste delen av sin kropp

#25 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Det er no rett det du sier Denominator. De fleste som ikke har peiling tør ikke godkjenne noe de ikke har peil på.

Hadde jeg vært BT-mann og grønn på offroading, ville jeg også krevd skikkelig dokumentasjon..... Jeg mener det er bedre at de ikke godkjenner 5 forsvarlige biler uten dokumentasjon. enn en ufrosvarlig bil uten dokumentasjon.....

-------------------------------------------------------------
Lovdata, regler og lover ang div. bil
http://www.lovdata.n...41004-0918.html

#26 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Føler de seg litt usikkre i det de skal utføre, henviser de bare til andre deler av lovverket!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator




Dersom de føler seg litt usikre har de jo faktisk ikke lov til å godkjenne bilen.mellow.gif
Tror du må lese lovteksten en gang til.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#27 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Tror Rajlig og wazzza tolker det jeg skriver litt feil. Poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt frem, er at det som regel finnes mer enn god nok dokumentasjon til å godkjenne disse ombyggingene. De papirene som følger med i fra leverandør som henviser både til sikkerheten og at settet er laget SLAVISK til den biltypen det måtte gjelde er jo god for noe annet enn som dasspapir!!?? Men pga at de som skal godkjenne dette, ikke føler seg trygge i sin situasjon, blir veldig lite godkjent uten TÜV papirer.
Testene som er gjort av produsent og at det daglig godkjennes hundrevis av disse bilene i USA bryr de seg ikke om. Og det nesten ikke finnes tilfeller av ulykker pga ombygging av dette slaget ser heller ikke ut til å spille noen rolle. Lovverket sier at kan de kontrollere bilen og det ikke finnes papirer på den, skal den kunne godkjennes.
Jeg, og sikkert maaaange andre med meg går med modifiseringsplaner som vil gjøre bilen mye sterkere (ikke krefter), mere vellbalanser og med bedre kjøre og bremseeffekt enn det bilen ble levert med som orginalt, men pga at lovverket er nettopp som det er, får vi ikke sjansen til å få dette prøvet i et kontrollorgan engang. Dette mener jeg er helt feil. Kravet til disse TÜV papirene må fjernes, og det må heller etableres organer som kan kontrollere bilens faktiske forhold og ikke bare hvor stor ringperm med papirer du klarer å drasse med deg inn i hallen!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#28 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 29 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Tror Rajlig og wazzza tolker det jeg skriver litt feil. Poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt frem, er at det som regel finnes mer enn god nok dokumentasjon til å godkjenne disse ombyggingene. De papirene som følger med i fra leverandør som henviser både til sikkerheten og at settet er laget SLAVISK til den biltypen det måtte gjelde er jo god for noe annet enn som dasspapir!!?? Men pga at de som skal godkjenne dette, ikke føler seg trygge i sin situasjon, blir veldig lite godkjent uten TÜV papirer.
Testene som er gjort av produsent og at det daglig godkjennes hundrevis av disse bilene i USA bryr de seg ikke om. Og det nesten ikke finnes tilfeller av ulykker pga ombygging av dette slaget ser heller ikke ut til å spille noen rolle. Lovverket sier at kan de kontrollere bilen og det ikke finnes papirer på den, skal den kunne godkjennes.
Jeg, og sikkert maaaange andre med meg går med modifiseringsplaner som vil gjøre bilen mye sterkere (ikke krefter), mere vellbalanser og med bedre kjøre og bremseeffekt enn det bilen ble levert med som orginalt, men pga at lovverket er nettopp som det er, får vi ikke sjansen til å få dette prøvet i et kontrollorgan engang. Dette mener jeg er helt feil. Kravet til disse TÜV papirene må fjernes, og det må heller etableres organer som kan kontrollere bilens faktiske forhold og ikke bare hvor stor ringperm med papirer du klarer å drasse med deg inn i hallen!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

Opprinnelig postet av Denominator



95% enig;)biggrin.gif Så det får holde.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#29 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 29 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
men om jeg ikke har hevesett på bilen.. kunn kapping i hjulbuer.. å ahr papir på dekka..å det som jeg nevnte over.. da kann det da egentlig ikke være så vanskelig å få godkjent.

Sigge

Opprinnelig postet av Sigge



Problemet er vel ikke hvor hvidt dekka i seg selv er godkjent, men om bremsene på bilen din takler det. Desuten blir jo bilen høyere med store hjul, og hva skjer med forstillingsgeometrien?, sporvidden kan jo endres selv om hjula ikke stikker utenfor skjermene.

Det er dette som må dokumenteres.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#30 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 31 October 2005 - 00:00

Her sliter vi med en liten heving på 4 tommer og 35" hjul, men Magnor Mydland fra Moi får registret og godkjent en Granada med en 11.5 liters V-8 på 1700HK under panseret.....
Det er urettferdig det..........................

Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#31 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 31 October 2005 - 00:00

Kopi av melding:
hva om jeg kommer med papir fra bremse kontroll å forstillings kontroll da.. tok forstillings kontroll med 31" dekka.. da ble spissinga justert, å verkstedsmesteren skreiv i papirene att spissinga ble justert i forhold til 31" dekka.

Sigge

Opprinnelig postet av Sigge



Du har fortsatt ikke noen dokumentasjon på at bremsene dine er gode nokk, kun at de er like bra/dårlige på begge sider.
Men for al del, det er fult mulig at du får godkjent 31" uten papirer

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#32 Sigge

Sigge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 181 Innlegg:

Posted 31 October 2005 - 00:00

skal få godkjent 33"


Sigge

#33 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 01 November 2005 - 00:00

Bremser foran: 320x32 Brembo. Nissan Skyline 4-stempla kalippere.
Bremser bak: 315x30 Brembo Wilwood 4-stempla kalippere.

Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#34 wally

wally

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 253 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

har snakka med woldamo i dag, og han kunne fortelle at det var ikke nødvendigvis heving som er vanskelig,men man får ikke godkjent mer enn 5% av rulleomkrets uansett.. på hilux aksler fikk man max godkjent 32/11.50/15 ,hvis man ikke fikk toyota norge til å "gå god" for større. Han sa at det ikke var usannsynlig for meg å få godkjent spoa og hilux aksler på rockyen min,men ikke med 35" ,Han så heller ikke bort ifra at det kom endringer på reglene igjen som gjorde det lettere etterhvert...

86 rocky 35" 2,8 td
87 astro 5,0tpi

#35 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 02 November 2005 - 00:00

Hva er set som er så spesielt med HiLux axler?

__________
GPS Fantom

#36 wally

wally

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 253 Innlegg:

Posted 02 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Hva er set som er så spesielt med HiLux axler?

__________
GPS Fantom

Opprinnelig postet av Bergum



det var bare et eksempel jeg brukte siden det er det jeg har..
men de er populære og bruke pga. styrke,samtidig som de er lette,og rimelig lett og få tak i....

86 rocky 35" 2,8 td
87 astro 5,0tpi

#37 NM190

NM190

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 302 Innlegg:

Posted 03 November 2005 - 00:00

wollamo, wollamo, den karen der er ikke go'!cool.gif

Alt går med fart!

#38 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 03 November 2005 - 00:00

Problemet er ikke Wollamo, han har nok fått ganske kraftige innskjerpinger fra SFOOR OG folk enda lengre opp i systemet.

Jeg hadde et meget godt håp om å få bygget om til stivaksel på hiluxen min, men i forgårs kom svaret om at fra 1/11-2005 blir ombygninger en 2-trinns sak. "Min" mann på BT, han som har godkjent bilen 3 ganger nå, kunne godt se på den første gang og dersom alt var ok slik han så det, skulle bilen inn og ytterligere gåes igjennom av SFOOR folk.

Mulig dette også er i forbindelse med at SFOOR folkene ønsker å få ytterligere kompetanse og virkelig gå inn i ombygningene, så det gjenstår nå å se hva de sier. Frykter dog faktisk at de kaller inn bilen min og kanskje trekker godkjenningene som BT har gjort 2 ganger, slik at jeg er ned på slik TUV papirene forteller...

Blom - 37" Hilux selges, ta kontakt...

#39 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 03 November 2005 - 00:00

Er det noen som har e-mail adressen til Wollamo???

Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#40 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 05 November 2005 - 00:00

Æ trur æ bare tar og sende det innlegget æ har skreve om Vollamos uttalelsa i aftenposten...