HEVING, IKKE HEVING
#21
Posted 25 October 2005 - 23:00
Sigge
#22
Posted 28 October 2005 - 23:00
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
Siste linje betyr jo da at refleksmannen har lov til å bruke hode å godkjenne bilen dersom han mener den for forsvarlig?
-------------------------------------------------------------
Lovdata, regler og lover ang div. bil
http://www.lovdata.n...41004-0918.html
#23
Posted 28 October 2005 - 23:00
Men, dette er en del av lovverket som de velger å se bort i fra når det måtte passe dem. Føler de seg litt usikkre i det de skal utføre, henviser de bare til andre deler av lovverket!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#24
Posted 28 October 2005 - 23:00
#25
Posted 28 October 2005 - 23:00
Hadde jeg vært BT-mann og grønn på offroading, ville jeg også krevd skikkelig dokumentasjon..... Jeg mener det er bedre at de ikke godkjenner 5 forsvarlige biler uten dokumentasjon. enn en ufrosvarlig bil uten dokumentasjon.....
-------------------------------------------------------------
Lovdata, regler og lover ang div. bil
http://www.lovdata.n...41004-0918.html
#26
Posted 28 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Føler de seg litt usikkre i det de skal utføre, henviser de bare til andre deler av lovverket!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
Opprinnelig postet av Denominator
Dersom de føler seg litt usikre har de jo faktisk ikke lov til å godkjenne bilen.
Tror du må lese lovteksten en gang til.
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#27
Posted 28 October 2005 - 23:00
Testene som er gjort av produsent og at det daglig godkjennes hundrevis av disse bilene i USA bryr de seg ikke om. Og det nesten ikke finnes tilfeller av ulykker pga ombygging av dette slaget ser heller ikke ut til å spille noen rolle. Lovverket sier at kan de kontrollere bilen og det ikke finnes papirer på den, skal den kunne godkjennes.
Jeg, og sikkert maaaange andre med meg går med modifiseringsplaner som vil gjøre bilen mye sterkere (ikke krefter), mere vellbalanser og med bedre kjøre og bremseeffekt enn det bilen ble levert med som orginalt, men pga at lovverket er nettopp som det er, får vi ikke sjansen til å få dette prøvet i et kontrollorgan engang. Dette mener jeg er helt feil. Kravet til disse TÜV papirene må fjernes, og det må heller etableres organer som kan kontrollere bilens faktiske forhold og ikke bare hvor stor ringperm med papirer du klarer å drasse med deg inn i hallen!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#28
Posted 29 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Tror Rajlig og wazzza tolker det jeg skriver litt feil. Poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt frem, er at det som regel finnes mer enn god nok dokumentasjon til å godkjenne disse ombyggingene. De papirene som følger med i fra leverandør som henviser både til sikkerheten og at settet er laget SLAVISK til den biltypen det måtte gjelde er jo god for noe annet enn som dasspapir!!?? Men pga at de som skal godkjenne dette, ikke føler seg trygge i sin situasjon, blir veldig lite godkjent uten TÜV papirer.
Testene som er gjort av produsent og at det daglig godkjennes hundrevis av disse bilene i USA bryr de seg ikke om. Og det nesten ikke finnes tilfeller av ulykker pga ombygging av dette slaget ser heller ikke ut til å spille noen rolle. Lovverket sier at kan de kontrollere bilen og det ikke finnes papirer på den, skal den kunne godkjennes.
Jeg, og sikkert maaaange andre med meg går med modifiseringsplaner som vil gjøre bilen mye sterkere (ikke krefter), mere vellbalanser og med bedre kjøre og bremseeffekt enn det bilen ble levert med som orginalt, men pga at lovverket er nettopp som det er, får vi ikke sjansen til å få dette prøvet i et kontrollorgan engang. Dette mener jeg er helt feil. Kravet til disse TÜV papirene må fjernes, og det må heller etableres organer som kan kontrollere bilens faktiske forhold og ikke bare hvor stor ringperm med papirer du klarer å drasse med deg inn i hallen!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
Opprinnelig postet av Denominator
95% enig;) Så det får holde.
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#29
Posted 29 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
men om jeg ikke har hevesett på bilen.. kunn kapping i hjulbuer.. å ahr papir på dekka..å det som jeg nevnte over.. da kann det da egentlig ikke være så vanskelig å få godkjent.
Sigge
Opprinnelig postet av Sigge
Problemet er vel ikke hvor hvidt dekka i seg selv er godkjent, men om bremsene på bilen din takler det. Desuten blir jo bilen høyere med store hjul, og hva skjer med forstillingsgeometrien?, sporvidden kan jo endres selv om hjula ikke stikker utenfor skjermene.
Det er dette som må dokumenteres.
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#30 Guest_hilux33_*
Posted 31 October 2005 - 00:00
Det er urettferdig det..........................
Ronny 90990434
ronny@offroad.no
#31
Posted 31 October 2005 - 00:00
Kopi av melding:
hva om jeg kommer med papir fra bremse kontroll å forstillings kontroll da.. tok forstillings kontroll med 31" dekka.. da ble spissinga justert, å verkstedsmesteren skreiv i papirene att spissinga ble justert i forhold til 31" dekka.
Sigge
Opprinnelig postet av Sigge
Du har fortsatt ikke noen dokumentasjon på at bremsene dine er gode nokk, kun at de er like bra/dårlige på begge sider.
Men for al del, det er fult mulig at du får godkjent 31" uten papirer
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#32
Posted 31 October 2005 - 00:00
Sigge
#33 Guest_hilux33_*
Posted 01 November 2005 - 00:00
Bremser bak: 315x30 Brembo Wilwood 4-stempla kalippere.
Ronny 90990434
ronny@offroad.no
#34
Posted 01 November 2005 - 00:00
86 rocky 35" 2,8 td
87 astro 5,0tpi
#35
Posted 02 November 2005 - 00:00
__________
GPS Fantom
#36
Posted 02 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Hva er set som er så spesielt med HiLux axler?
__________
GPS Fantom
Opprinnelig postet av Bergum
det var bare et eksempel jeg brukte siden det er det jeg har..
men de er populære og bruke pga. styrke,samtidig som de er lette,og rimelig lett og få tak i....
86 rocky 35" 2,8 td
87 astro 5,0tpi
#37
Posted 03 November 2005 - 00:00
Alt går med fart!
#38
Posted 03 November 2005 - 00:00
Jeg hadde et meget godt håp om å få bygget om til stivaksel på hiluxen min, men i forgårs kom svaret om at fra 1/11-2005 blir ombygninger en 2-trinns sak. "Min" mann på BT, han som har godkjent bilen 3 ganger nå, kunne godt se på den første gang og dersom alt var ok slik han så det, skulle bilen inn og ytterligere gåes igjennom av SFOOR folk.
Mulig dette også er i forbindelse med at SFOOR folkene ønsker å få ytterligere kompetanse og virkelig gå inn i ombygningene, så det gjenstår nå å se hva de sier. Frykter dog faktisk at de kaller inn bilen min og kanskje trekker godkjenningene som BT har gjort 2 ganger, slik at jeg er ned på slik TUV papirene forteller...
Blom - 37" Hilux selges, ta kontakt...
#39 Guest_hilux33_*
Posted 03 November 2005 - 00:00
Ronny 90990434
ronny@offroad.no
#40
Posted 05 November 2005 - 00:00