Gå til innhold



Foto

Sikring av last...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

Det finnes mye dårlig sikring av last på bilene som ferdes på veiene gitt...
š
http://www.aftenpost...icle1138252.ece

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#2 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 29 October 2005 - 23:00

Når vi snakkar om sikring av last...




biggrin.gif:D

#3 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Akkurat blush.gif.

Kopi av melding:
Jeg tar ofte imot skiferpaller og har enda til gode å se noen som drar så mye som en eneste stropp over pallen. Den er jo så tung at den står i ro:o

Opprinnelig postet av Rajlig



Då har dei ikkje hatt den opplæringa dei burde. Ein palle som veg eitt tonn byrjar å skli akkurat samtidig med ein som veg 40 kg. Problemet er når han skal stoppe att ohmy.gif.

#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

Helt sykt! Hadde blitt livred om jeg kom forbi en av de der med moppa!

__________________________________________________

user posted image "Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."



#5 RKR

RKR

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 905 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

gale folk!!

RKR

ingen vits å ta livet alvorlig, ingen overlever uansett!!

#6 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

Skal tro om denne kroppen hadde høy puls etterpå .....devil.gif




Ove

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

bare å åpne en hvilken som helst stykkgods bil det.. der er det MYE dårlig sikring av last..

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#8 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Skal tro om denne kroppen hadde høy puls etterpå .....devil.gif

Opprinnelig postet av Ove



Hvis han hadde puls i det hele tatt...

Frank

#9 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 19 October 2005 - 23:00

kann være greit å ikke vite alt som ferdes etter veien, kunne blitt skremt



patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#10 SteinarHO

SteinarHO

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Er heilt enig med deg i at det går mykje på holdniga og "tiltaket" til enkelte. men som dei som køyrer i 303km/t er det noko som ikkje er heilt purt ved dei. Ikkje bere for sin eigen men og for andres sikkerhet...Men men, sånn er det,vil det alltid være....hjelper ikkje kor mykje lovar,reglar og kjeft ein kjem med.

#11 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 21 October 2005 - 23:00

Synd at eit fåtall (for det ER faktisk det) skal skape eit så dårleg rykte for ein heil yrkesgruppe. Men trailersjåførane er vel ikkje dei einaste som har fått seg eit fårleg rykte pga fåtalet...

Forresten er det privatbilistane som er verst. Er jo nokre bilete av slike og der. fish.gif

#12 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Synd at eit fåtall (for det ER faktisk det) skal skape eit så dårleg rykte for ein heil yrkesgruppe. Men trailersjåførane er vel ikkje dei einaste som har fått seg eit fårleg rykte pga fåtalet...

Forresten er det privatbilistane som er verst. Er jo nokre bilete av slike og der. fish.gif

Opprinnelig postet av OlavEmil



Nå har vel ikke privatbilister flest papirer på at de skal kunne sikre lasten forsvarlig heller da-_-

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#13 Ompaguru

Ompaguru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

for noe siden var jeg å vandret langs veien, hører en lyd bak meg og rekker akkurat å hoppe over en søppelsekk med klær som en person hadde på en henger, den datt av i 80kmt og hadde lett revet meg overende. greit nok at jeg neppe hadde skadet meg, men en eldre person kunne nok ha endt opp på sykehus.
nå oppdaget personen at det ramla av hengeren og snudde og plukka opp sekken, men da jeg antydet at et tau eller to ikke hadde vært av veien, ble personen sint og truende...
sier mere om den personen en noe annet da...

--
Har man årer, kan man roe seg ned.

#14 SuperSS

SuperSS

    Gnott

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

For et par år siden var jeg ute i garasjen å røra med ett eller annet...biggrin.gif, og plutselig hører jeg det kommer en lastebil og et helsikes rabalder.
Da jeg ser ut kommer det en jekketralle:o trillende mot meg, og et ca 3,5 meter langt 5x3 cm firkantrør sklir bortover asfalten så gnistføyka står etter.
Jekketralla kunne fint rydda unna fotgjengere og andre ting som måtte hatt uflaks og kommet i veien...fish.gif



Steinar Sanni
90525856
Pajero 2.3 TD 33"
L300 4WD 2.5 TD
Fiat 780 4X4

#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Joa, er i grunn enig med deg:D MEN det er forskjel på 10 ton skifer usnørt på et plan og 200 kilo plank usnørt på en henger.
Opprinnelig postet av Rajlig

Ikke for den stakkars jæveln som møter 200 kg plank i fri dressur i en sving... Får du 200 kg plank eller 10tonn skifer inn gjennom frontruta er resultatet det samme.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#16 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Synd at eit fåtall (for det ER faktisk det) skal skape eit så dårleg rykte for ein heil yrkesgruppe. Men trailersjåførane er vel ikkje dei einaste som har fått seg eit fårleg rykte pga fåtalet...

Forresten er det privatbilistane som er verst. Er jo nokre bilete av slike og der. fish.gif

Opprinnelig postet av OlavEmil



Nå har vel ikke privatbilister flest papirer på at de skal kunne sikre lasten forsvarlig heller da-_-

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"


Opprinnelig postet av Rajlig



Nei, men dei har same pliktane likevel. Og dei trailersjåførane som syndar med dette er nok ikkje dei med den beste opplæringa heller (med unntak som alltid).

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Husker bildet av bilen til en rørlegger. Mener det var HiAce. Hadde kjørt ut, verktøyinnredningen med deler bak i bilen veide mellom 400-500kg stod det. Den hadde i stoppen forskjøvet seg med nesten 40 cm, vedkommende ble klemt fast.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#18 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Synd at eit fåtall (for det ER faktisk det) skal skape eit så dårleg rykte for ein heil yrkesgruppe. Men trailersjåførane er vel ikkje dei einaste som har fått seg eit fårleg rykte pga fåtalet...

Forresten er det privatbilistane som er verst. Er jo nokre bilete av slike og der. fish.gif

Opprinnelig postet av OlavEmil



Nå har vel ikke privatbilister flest papirer på at de skal kunne sikre lasten forsvarlig heller da-_-

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"


Opprinnelig postet av Rajlig



Nei, men dei har same pliktane likevel. Og dei trailersjåførane som syndar med dette er nok ikkje dei med den beste opplæringa heller (med unntak som alltid).

Opprinnelig postet av OlavEmil




Joa, er i grunn enig med deg:D MEN det er forskjel på 10 ton skifer usnørt på et plan og 200 kilo plank usnørt på en henger.

Jeg tar ofte imot skiferpaller og har enda til gode å se noen som drar så mye som en eneste stropp over pallen. Den er jo så tung at den står i ro:o

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#19 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 24 October 2005 - 23:00

[quote]*kremt*

"16-17 åringer" som har gått transportfag er nok ikkje dei verste på dette området. Vi lærer om dette, og får sjå akkurat kva som skjer viss vi "drit i det". Dei verste er nok å finne i andre gruppar, men ulikt visse andre skal eg ikkje peike ut nokon og generalisere det.

[rightOpprinnelig postet av OlavEmil[/right]Er det transportfaglærlinger burde det være ok, i dette tilfellet var det sveiselærlinger men uansett er det sjåførern som er ansvarlig og har plikt til å sjekke om lasten er sikkret,så det er vel egentlig bare sjåførene som man kan skylde på.

#20 SteinarHO

SteinarHO

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Dette vil forhåpentligvis betra seg snart, ettersom det er kome nye forskrifter og reglar for opplæring på tyngre køyretøy. Mange eller dei fleste yrkessjåførane idag har "berre" srtifikatet og ikkje noko ana relevant opplæring når det gjeld lastsikring.