Sikring av last...
#21
Posted 22 October 2005 - 23:00
#22
Posted 22 October 2005 - 23:00
Lastsikring har vell ikke noe med opplæring å gjøre???
Har ikke dette noe med hue og ansvars følelsen til hvert enkelt menneske å gjøre???? Og ikke minst latskap????
Mitt førekort klasse BECEDE ble tatt i 1991 og vi hadde masse opplæring vi men hva slags opplæring bør vi ha????
Hvor mange måter er det å sikre et lass på og hvor mange forskjellige kolli eksiterer det og åssen skal disse sikres???
I mange sitvasjoner så er det faktisk tro det eller ei lettest å gi faan rett og slett.... Jeg har stått på mange plasser og lastet trelast og sett utlendinger med kapell semi kjøre avgårde uten et jævla spennsett over lasset..
På min jobb så er tyskelands trallene di farligste vi losser, her kan du få det meste over deg selv når tralla står i ro ved ei rampe og Svenskene er di flinkeste til å sikre lasten...
Normenn er også ræva til dette, et eksempel er vell ekteparet som kom med semi på min arbeisplass for å hente 25 tepperuller av 4 meter og ca 100 kilo stk, disse legger di helt bakerst på tralla uten et spennsett til å sikre dette.. Dere kan jo sikkert gjette dere til hva som mest sannsynelig skjedde ved første brems....
http://www.bilbyggin...p?t=104&start=0
DAMER, Tron er singel....OG Prospect i Team Antistress...
#23
Posted 22 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
He he he nå begynner dette å bli litt komisk desverre..
Lastsikring har vell ikke noe med opplæring å gjøre???
Har ikke dette noe med hue og ansvars følelsen til hvert enkelt menneske å gjøre???? Og ikke minst latskap????
Mitt førekort klasse BECEDE ble tatt i 1991 og vi hadde masse opplæring vi men hva slags opplæring bør vi ha????
Hvor mange måter er det å sikre et lass på og hvor mange forskjellige kolli eksiterer det og åssen skal disse sikres???
I mange sitvasjoner så er det faktisk tro det eller ei lettest å gi faan rett og slett.... Jeg har stått på mange plasser og lastet trelast og sett utlendinger med kapell semi kjøre avgårde uten et jævla spennsett over lasset..
På min jobb så er tyskelands trallene di farligste vi losser, her kan du få det meste over deg selv når tralla står i ro ved ei rampe og Svenskene er di flinkeste til å sikre lasten...
Normenn er også ræva til dette, et eksempel er vell ekteparet som kom med semi på min arbeisplass for å hente 25 tepperuller av 4 meter og ca 100 kilo stk, disse legger di helt bakerst på tralla uten et spennsett til å sikre dette.. Dere kan jo sikkert gjette dere til hva som mest sannsynelig skjedde ved første brems....
http://www.bilbyggin...p?t=104&start=0
DAMER, Tron er singel....OG Prospect i Team Antistress...
Opprinnelig postet av Mad Max
Desverre har det mykje med opplæring å gjera. Det er jo uhelldigvis ikkje alle som har "nok i hovudet eller ansvars følese nok" til å sjå kva som treng sikrast.....
#24
Posted 22 October 2005 - 23:00
Jeg sier ikke at vi IKKE skal ha opplæring men du vet noen kjører i 303 KMT selv om han har fått opplæring i at dette skal han/henne ikke gjøre fordi det er farlig og mot norsk lov men gjøres det... ja desverre..
Hvor mange kjører uten sikerhets belte og hvor mange har fått opplæring i at det skal brukes og ikke minst hvorfor det skal brukes???
Tror nok dette har med holdningen til hvert enkelt menneske og gjøre jeg....
http://www.bilbyggin...p?t=104&start=0
DAMER, Tron er singel....OG Prospect i Team Antistress...
#25
Posted 23 October 2005 - 23:00
#26
Posted 24 October 2005 - 23:00
#27
Posted 24 October 2005 - 23:00
"16-17 åringer" som har gått transportfag er nok ikkje dei verste på dette området. Vi lærer om dette, og får sjå akkurat kva som skjer viss vi "drit i det". Dei verste er nok å finne i andre gruppar, men ulikt visse andre skal eg ikkje peike ut nokon og generalisere det.
#28
Posted 24 October 2005 - 23:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#29
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Er det transportfaglærlinger burde det være ok, i dette tilfellet var det sveiselærlinger
Opprinnelig postet av Scuba
Åja, då så. Hehe .
#30
Posted 26 October 2005 - 23:00
Hvis vi sier at det skjer, bare for å ta et tall, et uhell pr 1500 turer pr sjåfør så kommer jo denne turen litt før hos han som frakter stykkgods hver dag enn han som kjører gipsplater til å pusse opp barnerommet...
Men helt klart: Lastsikring angår alle som frakter noe som helst, dette gjelder også smartingene med en 2 kg brannslukker på hattehylla i bilen!
Synes det er utrolig at det ikke finnes oppslag med "slik bør du feste tingene dine" ved utgangen på fx Ikea eller Maxbo. Ikea har nå i det minste begynt å selge noen billige bagasjeremmer...Feste den nye treseter'n med hyssing...smart...
#31
Posted 27 October 2005 - 23:00
Pajero 7 seter.. Til for å brukes.
#32
Posted 27 October 2005 - 23:00
mvh
HC
#33
Posted 27 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:Poroblemet er jo alle de uvitende ungdomsskoleelevene som jobber ved slike plasser som later som de har peil...
Synes det er utrolig at det ikke finnes oppslag med "slik bør du feste tingene dine" ved utgangen på fx Ikea eller Maxbo. Ikea har nå i det minste begynt å selge noen billige bagasjeremmer...Feste den nye treseter'n med hyssing...smart...
Opprinnelig postet av Partypatrol
Kjenner ei som var og kjøpte endel plank og plater på Byggmakker, og fikk låne henger hos dem. De ansatte ved BM lempet bare alt på hengeren, men vedkommende syntes dette så litt mye ut. For sikkerhets skyld sjekket hun med vognkortet, og spurte kar'n som lastet om ikke dette ble litt tungt, da bilen bare hadde lov å trekke 1500kg inkl henger...
Han tok på seg en ettertenksom mine, og gikk langs med lasten og mumlet og "regnet", og konkluderte med at "jepp, akkurat 1500kg!" Siden han virket så sikker, kjørte hun avgårde. I en lang nedoverbakke RYGGET hun plutselig med henger i 60...
Kontrollveiing av hengeren hos BT viste 3200kg... (Men lasta hadde IKKE forskøvet seg... )
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#34
Posted 27 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:Siden han virket så sikker, kjørte hun avgårde. I en lang nedoverbakke RYGGET hun plutselig med henger i 60...
Opprinnelig postet av Partypatrol
Kontrollveiing av hengeren hos BT viste 3200kg... (Men lasta hadde IKKE forskøvet seg... )
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
[/quote]
Va det is i den bakken eller
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#35
Posted 27 October 2005 - 23:00
Bilen var for øvrig en stor 4WD som kjørte med 2x4... Sier litt om hvilke krefter som er i sving med feil lasting...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#36
Posted 27 October 2005 - 23:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#37
Posted 27 October 2005 - 23:00
Strikkene var jo gamle og morkne,og da strikkene røk tvert av,tok innmaten av og fløy via en ny BMW i motgående retning.
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#38
Posted 29 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:Poroblemet er jo alle de uvitende ungdomsskoleelevene som jobber ved slike plasser som later som de har peil...
Synes det er utrolig at det ikke finnes oppslag med "slik bør du feste tingene dine" ved utgangen på fx Ikea eller Maxbo. Ikea har nå i det minste begynt å selge noen billige bagasjeremmer...Feste den nye treseter'n med hyssing...smart...
Opprinnelig postet av Partypatrol
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Opprinnelig postet av HardKåre
Så lenge det er sjåførens ansvar at dette går greit for seg, og "ungdoms-skoleelevene" ikke vet filla ville vel kanskje en infoplakat poppet fast til baklemmen på tilhengeren i det minst gitt den som tar ansvaret korrekt informasjon om hva vedkommmende må forholde seg til?
Ikea har dessuten investert så mye i anlegget sitt på fx Alnabru at jeg tipper en vekt til å veie biler/hengere på ikke hadde utgjort så stor forskjell. For ikke å snakke om hva dette hadde gitt Ikea av reklameomtale i diverse tidsskrifter og fagblader.
De stenger jo trafikkstasjoner øst og vest nå, så en slik vekt er vel å få på billigsalg??