Gå til innhold



Foto
- - - - -

HardKåres Pajeroer...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
192 replies to this topic

#181 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 17:18

Okey, så det er transferkassn som er tatt kveld. Ta masse bilder!:-)

#182 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 10:36

Pga sykt barn tok desverre gearkassebyttet ganske mye lengre tid enn planlagt... Men deadline var 02.mars kl1900 for deltagelse ved Jeep Arctic Winter Chalenge... Meeen... 02.mars kom og gikk mens jeg lå på rygg i et sørpebad og forsøkte å montere gearkasse i utendørsgarasjen...

Men heldigvis fikk jeg etter hvert disponere verkstedet til en nabo, og DA gikk det fremover...


Ellers hadde jeg det desverre for travelt til å ta bilder denne gangen for å få bilen klar til treff, men kan legge ved noen bilder fra tidligere gearkassebytter... tongue.gif

Clutch klar


Kassene på vei inn igjen


Traversen på plass


Her må det etpar forlengere til for å komme i havn


Gearstenger inn


Og endelig, kl 1600 lørdag 03.mars var jeg og på plass på treffområdet og fikk med meg en og en halv kvalitetsdag i feltet... smile.gif

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#183 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 10:41

Hehe, onsdag 28.februar var jeg forresten og hentet ut igjen skiltene som hadde ligget hos biltilsynet siden i oktober, da jeg TRODDE Pajeroen skulle få dø... Og når jeg da hentet dem ut igjen kom det et: "hmmmmmmm.... du er klar over at denne skal være EU-godkjent om... 2 dager...?" SELVSAGT var jeg det, var jo derfor jeg hentet ut skiltene før månedsskiftet... tongue.gif Men jeg takket for info og spurte hva jeg kunne gjøre med det. Hun bak skranken var veldig behjelpelig og forklarte hvordan og til hvem jeg måtte søke til for utsettelse, og JODDA!!! Når jeg så kom hjem fra treff så lå det allerede en utsettelse på PKK ut mai mnd, så jeg har litt bedre tid på meg til å få den godkjent igjen!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#184 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 11:44

thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif

#185 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 23:08

QUOTE(HardKåre @ 8 Mar 2012, 11:36) <{POST_SNAPBACK}>


It's alive! God innsats! cool.gif
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#186 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 23:24

Du verden...dyret lever ennå...ikke værst.. smile.gif Og om et par år e den veteran... cool.gif
Lord.......
XL-7

#187 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 21:10

Da begynner vi å bli klare for EU-kontroll...
Fått koblet opp ryggelys og skiltlys, og smurt opp og fettet opp all gummi og ledd. Lagt om til vinterdekkene også, det var som alltid en nedtur: Bilen blir med en gang 5cm lavere, og 4cm smalere... Ellers så har jeg også fått justert opp bremser og handbrekket, og byttet ut den ene døra som var mest rustbefengt. Har litt mer jeg BURDE fått gjort før kontrollen, men tida strekker ikke til.

Regner med jeg kan få anmerkning på stabstagforingene, bladfjærforingene, støtdemperforingene og evt den andre døra. Men alle delene ligger trygt og godt i boden og venter, så det får bli før etterkontrollen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#188 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 March 2012 - 08:58

Oww, well, pga sykdom ble det ikke EU i dag likevel... Jaja, da får jeg mulighet til å fixe alle feil FØR kontrollen... smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#189 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 March 2012 - 11:26

Merkelig sak:
Har i det siste merket at handbrekket ikke har tatt på den ene sida. Når jeg har lagt meg under og sett, så så jeg også at det bare var den ene vaieren som ble strammet inn, og selv om jeg dro handbrekket til det sto neste loddrett var det bare så vidt at det klarte å holde bilen i ro i bakker. I tillegg så merket jeg at bilen kastet litt på ræva når jeg bremset på glatt føre.

Når jeg da plukket av tromlene på begge sider så viste det seg at på den ene siden så var "braketten" til håndbrekket stram og fin, mens på den andre siden var den løs og slarkete. Når jeg da begynte å undersøke hva som hadde skjedd så viser det seg at justeringsmekanismen for bremseband på den siden hadde blitt "tvunget tilbake" feil vei, og således slakket på bremseskoene på den ene sida. Og den låsebraketten som skal forhindre at bandene slakkes hadde bare blitt dratt med tilbake ettersom skoene ble slakkere.

Så da var det bare å brekke løs låsebraketten igjen, og stramme inn bremseskoene, så funket bremsene helt som de skal igjen!

Ellers har jeg fått på poly-foringer på stabstag nå, og etterfylt litt ekstra olje på gearkassa. Ellers så er det bare poly-foringer på bladfjærene og kanskje ny dør på passasjersida som må fikses før EU, og hvis jeg får tid får det bli nye støtdempere. Og selvsagt, et oljeskift på motoren.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#190 Nuftetuft

Nuftetuft

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 07:44

QUOTE(HardKåre @ 17 Mar 2012, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Merkelig sak:
Har i det siste merket at handbrekket ikke har tatt på den ene sida. Når jeg har lagt meg under og sett, så så jeg også at det bare var den ene vaieren som ble strammet inn, og selv om jeg dro handbrekket til det sto neste loddrett var det bare så vidt at det klarte å holde bilen i ro i bakker. I tillegg så merket jeg at bilen kastet litt på ræva når jeg bremset på glatt føre.

Når jeg da plukket av tromlene på begge sider så viste det seg at på den ene siden så var "braketten" til håndbrekket stram og fin, mens på den andre siden var den løs og slarkete. Når jeg da begynte å undersøke hva som hadde skjedd så viser det seg at justeringsmekanismen for bremseband på den siden hadde blitt "tvunget tilbake" feil vei, og således slakket på bremseskoene på den ene sida. Og den låsebraketten som skal forhindre at bandene slakkes hadde bare blitt dratt med tilbake ettersom skoene ble slakkere.

Så da var det bare å brekke løs låsebraketten igjen, og stramme inn bremseskoene, så funket bremsene helt som de skal igjen!

Ellers har jeg fått på poly-foringer på stabstag nå, og etterfylt litt ekstra olje på gearkassa. Ellers så er det bare poly-foringer på bladfjærene og kanskje ny dør på passasjersida som må fikses før EU, og hvis jeg får tid får det bli nye støtdempere. Og selvsagt, et oljeskift på motoren.



Fantastisk, du har nok funnet feilen jeg har på min pajero også laugh.gif

#191 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 20:29

Da er Pajeroen ugjenkallelig solgt... sad.gif

Men jeg er likevel glad for det, alternativet var spiker... Hun fikk nytt liv, ble kjøpt som deltager på Jeep Arctic Challenge. Jeg sto selv uten dekk på bilen da jeg ødela mine hjul på Winter Challenge, og solgte felgene... Så da var det bedre at noen som hadde dekk kunne få overta.

Etter litt "garasjeheving" ble det perfekt med 33"12,5-15.


Etter to lange dager med gjørmebading og steinklatring så det ut som hun hadde hatt det morsomt...


Men desverre, treffet kom til en ende, og spikerfabrikken sto på nytt og truet. Men heldigvis, hun slapp unna på nytt, og skal nå gå som hyttebil på ei av øyene uttafor, uten skilt. jump.gif wub.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#192 1965-L3314N

1965-L3314N

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 22:56

Kom vel på ca. èn høvding. Men fikk med litt småsnacks også, towhooks og justerbare tyre deflators. Ca. 3 ukers levering.

 

hei hvilket av disse dekslene har du?

https://shop.norskof...91b8ef73d54a890



#193 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 23:09

Har nok ingen av de typene, mitt deksel er "eldre" og mer "firkantig". Men det er et Warn-deksel, til standard ruller, så jeg vil tro det øverste vil være mest sammenlignbart. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere