Ang LYS!
#1
Posted 01 November 2005 - 00:00
Han sure gubben som tok telefonen kunne fortelle meg at det ikke nødvendigvis var lov med bare 2 ekstralys engang! det skulle stå i glasset på lyktene hvor mange prosent av tillat lysverdi disse hadde!
Og gikk lysene tilsammen over 100 så var det ulovlig. (regner også med de originale lysene da! ) Jeg fikk ikke lov å montere flere enn 2 ekstralys i fronten UANSETT! Ikke over egen bryter å om jeg så kjørte med lokk over disse langs veien!!
Arbeidslys skal monteres over egen bryter, ha indikasjonslampe inne i bilen som er godt synlig fra førerplass og skal kunne justeres i ulike posisjoner å ha god spredning, samt ikke være tent mens bilen er i bevegelse!!
Det var altså ikke muligheter i det hele tatt å få montert flere lys i fronten Kun til skogsbruk engang!
å ikke bare det at reglene var strenge, ble nesten kjeftet huden full fordi at jeg giddet å ta meg tiden å ringe å spørre om dette! snakker om gale folk! blir litt fortvilet!
Snart får vi vel ikke lov å kjøre mer enn 1 mil om dagen å bare ha lommelykter i bilen , samt alle må kjøre på standard dekkdimensjon å ha bilen i standard høyde!!
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"
#2
Posted 14 November 2005 - 00:00
#3
Posted 15 November 2005 - 00:00
Det er få ting som irriterer meg mer enn folk som ikke blender ned når de møter biler! Spesielt i min mopedtid. Fy f*** jeg var forbanna mange ganger. Enkelte blenda ikke ned i det hele tatt.... Blei litt off-topic.
.....
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#4
Posted 01 November 2005 - 00:00
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#5
Posted 01 November 2005 - 00:00
Opplevd mye av dette selv......
"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no
#6
Posted 01 November 2005 - 00:00
Ein kompis av meg fikk eu godkjent med 4 ekstra lys frempå comboen -måtte bare sette på stag:P:mellow:
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#7
Posted 01 November 2005 - 00:00
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#8
Posted 01 November 2005 - 00:00
#9
Posted 07 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Har hørt endel rykter om at flre sett fjernlys godkjennes på enkelte BT hvis de monteres vendebryter mellom parene slik at det bare kan lyse et par av gangen. Dette blir i enkelte kretser kallt for "Gjøvik-bryter". En god del lastebiler har dette, da er det gjerne montert et par lykter "nede" på bilen og et par på taket.
Hilsen Jan.
Kan alt dette være rust??
Opprinnelig postet av Jahov
Det må dei godkjenne, for det skal vere lov.
#10
Posted 02 November 2005 - 00:00
Man skal jo ikke henge de som håndhever de lover som andre har lagd..
MEN er jo litt irriterende når man ringer som uvitende å spør om hva som er lov å få frekke krasse komentarer for at man ikke vet!
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"
#11
Posted 02 November 2005 - 00:00
Hmmm... Jeg har også spekulert litt rundt dette med arbeidslys... Det som er litt interessant er at det står ikke definert noen plass HVA som er "stor spredning i glassene" eller "hvor mye de skal kunne justeres". Alle ekstralys, unntatt de med helt blankt glass, har jo en viss grad av spredning, og alle ekstralys kan jo justeres i ulike retninger! står jo ikke noe om at de må kunne justeres innenfra, eller under fart f.eks. Mine lys er montert med egen bryter (via original dimbryter), og jeg benytter den originale "blå-lampa" som indikerer fjernlys i dashbordet, som indikering når de er på... Så da må evt. BT stå og ta meg når jeg kommer kjørende med de på, nytter ikke å stoppe meg i byen bare fordi jeg har masse lys på taket... link til min bil:
http://www.offroad.n...de=View&RID=783
#12
Posted 03 November 2005 - 00:00
Men du har rett, så lenge lova er definert slik, blir det ein laaaaaang diskusjon viss eg blir stoppa og får beskjed om for mykje lys (skal montere med brytar, ja ). "Godt synleg frå førarplass" er og heilt subjektiv..
#13
Posted 06 November 2005 - 00:00
Hilsen Jan.
Kan alt dette være rust??
#14
Posted 06 November 2005 - 00:00
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#15
Posted 07 November 2005 - 00:00
Speedy
XJ 4,0 aut
89 mod
Trailmaster + 60mm
#16
Posted 07 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Nå har jeg tatt en liten telefon til BT ang at jeg ville montere flere lys på bilen!
Han sure gubben som tok telefonen kunne fortelle meg at det ikke nødvendigvis var lov med bare 2 ekstralys engang! det skulle stå i glasset på lyktene hvor mange prosent av tillat lysverdi disse hadde!
Og gikk lysene tilsammen over 100 så var det ulovlig. (regner også med de originale lysene da! ) Jeg fikk ikke lov å montere flere enn 2 ekstralys i fronten UANSETT!
Bil under 12000kg kan ha 2 ekstra fjærnlys, med samlet styrke 360 lux, dvs at samlet lysverdi egentlig er 75% for "småbiler". De store får 100%, og kan ha 4 xtralys med vendebryter (maks 4 som lyser samtidig).
Deksel på lyktene har ingen innvirkning.
Kjøretøyforskriften §28-3 pkt. 5
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"
Opprinnelig postet av dalix
#17
Posted 07 November 2005 - 00:00
Nei, får nok satse på arbeidslysløysinga..
Forresten.. Litt ironisk med det nicknamnet at du i første innlegg får det du skriv slukt av sitatboksen. Hehe..
#18
Posted 12 November 2005 - 00:00
#19
Posted 12 November 2005 - 00:00
8 fjernlys, total lux....?, 4 hvite parklys, (alle feilplassert), 6 oransje markeringslys...
Nå har jo Chevy generelt dårlige lys, men det her er vel overkompensering.. ??
#20
Posted 13 November 2005 - 00:00
300stt
99 71 08 92
Rana offroad team