Gå til innhold



Foto

Ang LYS!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Nå har jeg tatt en liten telefon til BT ang at jeg ville montere flere lys på bilen!

Han sure gubben som tok telefonen kunne fortelle meg at det ikke nødvendigvis var lov med bare 2 ekstralys engang! det skulle stå i glasset på lyktene hvor mange prosent av tillat lysverdi disse hadde!
Og gikk lysene tilsammen over 100 så var det ulovlig. (regner også med de originale lysene da! ) Jeg fikk ikke lov å montere flere enn 2 ekstralys i fronten UANSETT! Ikke over egen bryter å om jeg så kjørte med lokk over disse langs veien!!
Arbeidslys skal monteres over egen bryter, ha indikasjonslampe inne i bilen som er godt synlig fra førerplass og skal kunne justeres i ulike posisjoner å ha god spredning, samt ikke være tent mens bilen er i bevegelse!!

Det var altså ikke muligheter i det hele tatt å få montert flere lys i fronten Kun til skogsbruk engang!
å ikke bare det at reglene var strenge, ble nesten kjeftet huden full fordi at jeg giddet å ta meg tiden å ringe å spørre om dette! snakker om gale folk! blir litt fortvilet!

Snart får vi vel ikke lov å kjøre mer enn 1 mil om dagen å bare ha lommelykter i bilen , samt alle må kjøre på standard dekkdimensjon å ha bilen i standard høyde!!



Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"

#2 pondus

pondus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 14 November 2005 - 00:00

Det største problemet oppstår når 2 biler med mye lys møtes og blender ned, da vil de få et stort felt mellom seg som ikke blir belyst, fordi de må blende ned tidligere enn med orginalt lys. Bruk derfor ekstralys med omhu, og monter alltid ekstra bryter. Dere er ikke alene på veien...

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

Du legger bare orginal dimmebryter i serie med ekstrabrtyter. I samme sløyfa legger du indikasjonslampen, tenninga og relèet. På andre siden av relèet legger du lysa. De må kobles paralellt med hverandre. På denne måten må du ha på langlysene for å få liv i ekstralysene.
Det er få ting som irriterer meg mer enn folk som ikke blender ned når de møter biler! Spesielt i min mopedtid. Fy f*** jeg var forbanna mange ganger. Enkelte blenda ikke ned i det hele tatt.... Blei litt off-topic.
.....

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#4 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Hadde nok en dårlig dag denna BT kar'n høres det ut som...skulle tru det gikk an å svare folk på en vettug måte når en ringer å spør om slikt men det er vist vanskelig for enkelte har je skjønt.. Har også ringt BT for å spørre om noe en gang å fikk samma behandlinga i tlf.. Jævli unødvendig av dom syns je..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#5 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Dette føyer seg bare inn i folden.....
Opplevd mye av dette selv......
mellow.gif

"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no

#6 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Da får du bare montere på de lysene du vil ha,og heller forberede deg på å ta de av ved eventuell kontroll langs veiene.Får lage hurtigkobling på ledningene biggrin.gif
Ein kompis av meg fikk eu godkjent med 4 ekstra lys frempå comboen -måtte bare sette på stag:P:mellow:

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Det høres jo veldig rart ut at du ikke kan ha ekstra lys på bilen, selv ikke med deksel over. Trodde du kunne ha så mange du ville bare du hadde deksel? Dere kan jo klikke på signaturen min å sjekke der om dere finner noe

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#8 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

da er jo min lovlig da smile.gif bortsett fra at jeg bruker lysa når jeg kjører da

#9 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 07 November 2005 - 00:00

Kan han det, då? mellow.gif

Kopi av melding:
Har hørt endel rykter om at flre sett fjernlys godkjennes på enkelte BT hvis de monteres vendebryter mellom parene slik at det bare kan lyse et par av gangen. Dette blir i enkelte kretser kallt for "Gjøvik-bryter". En god del lastebiler har dette, da er det gjerne montert et par lykter "nede" på bilen og et par på taket.


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

Opprinnelig postet av Jahov



Det må dei godkjenne, for det skal vere lov.

#10 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 02 November 2005 - 00:00

Er jo greit at det ikke er BT som lager reglene og slikt!
Man skal jo ikke henge de som håndhever de lover som andre har lagd..
MEN er jo litt irriterende når man ringer som uvitende å spør om hva som er lov å få frekke krasse komentarer for at man ikke vet!



Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"

#11 Mads35"

Mads35"

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 02 November 2005 - 00:00

Arbeidslys skal monteres over egen bryter, ha indikasjonslampe inne i bilen som er godt synlig fra førerplass og skal kunne justeres i ulike posisjoner å ha god spredning, samt ikke være tent mens bilen er i bevegelse!!

Hmmm... Jeg har også spekulert litt rundt dette med arbeidslys... Det som er litt interessant er at det står ikke definert noen plass HVA som er "stor spredning i glassene" eller "hvor mye de skal kunne justeres". Alle ekstralys, unntatt de med helt blankt glass, har jo en viss grad av spredning, og alle ekstralys kan jo justeres i ulike retninger! står jo ikke noe om at de må kunne justeres innenfra, eller under fart f.eks. Mine lys er montert med egen bryter (via original dimbryter), og jeg benytter den originale "blå-lampa" som indikerer fjernlys i dashbordet, som indikering når de er på... Så da må evt. BT stå og ta meg når jeg kommer kjørende med de på, nytter ikke å stoppe meg i byen bare fordi jeg har masse lys på taket... link til min bil:

http://www.offroad.n...de=View&RID=783

#12 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 03 November 2005 - 00:00

Ettersom køyring med arbeidslys ikkje er lov, er det iallefall sikkert at dei ikkje så kunne justerast under fart wink.gif.

Men du har rett, så lenge lova er definert slik, blir det ein laaaaaang diskusjon viss eg blir stoppa og får beskjed om for mykje lys (skal montere med brytar, ja wink.gif). "Godt synleg frå førarplass" er og heilt subjektiv..

#13 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 06 November 2005 - 00:00

Har hørt endel rykter om at flre sett fjernlys godkjennes på enkelte BT hvis de monteres vendebryter mellom parene slik at det bare kan lyse et par av gangen. Dette blir i enkelte kretser kallt for "Gjøvik-bryter". En god del lastebiler har dette, da er det gjerne montert et par lykter "nede" på bilen og et par på taket.


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 November 2005 - 00:00

slik jeg har tolket det har man MAX lov til å ha fire lyspunkter foran på bilen samtidig.. dvs at hovedlys kan lyse sammen med to ekstralys, men aldri over et visst antall lux(tallet 420 slår meg men husker ikke sikkert)Det er jo fullt lovlig med tåkelys og ekstralys, men da må tåkelysene slokke når man blender opp..



________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#15 Speedy

Speedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 07 November 2005 - 00:00

Har 2 Bosch Rallye i fronten, på siste eu kontroll så hadde eg på deksel men fikk som komentar at såg han meg ut på veien uten deksel så skulle han rive av lysa. Streng type sleep.gif

Speedy

XJ 4,0 aut
89 mod
Trailmaster + 60mm

#16 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 07 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Nå har jeg tatt en liten telefon til BT ang at jeg ville montere flere lys på bilen!

Han sure gubben som tok telefonen kunne fortelle meg at det ikke nødvendigvis var lov med bare 2 ekstralys engang! det skulle stå i glasset på lyktene hvor mange prosent av tillat lysverdi disse hadde!
Og gikk lysene tilsammen over 100 så var det ulovlig. (regner også med de originale lysene da! ) Jeg fikk ikke lov å montere flere enn 2 ekstralys i fronten UANSETT!



Bil under 12000kg kan ha 2 ekstra fjærnlys, med samlet styrke 360 lux, dvs at samlet lysverdi egentlig er 75% for "småbiler". De store får 100%, og kan ha 4 xtralys med vendebryter (maks 4 som lyser samtidig).
Deksel på lyktene har ingen innvirkning.
Kjøretøyforskriften §28-3 pkt. 5

Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"

Opprinnelig postet av dalix



#17 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 07 November 2005 - 00:00

Åå, så vendebrytar hjelper ikkje på "små" bilar? sad.gif

Nei, får nok satse på arbeidslysløysinga..

Forresten.. Litt ironisk med det nicknamnet at du i første innlegg får det du skriv slukt av sitatboksen. Hehe..

#18 chevydriver

chevydriver

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 12 November 2005 - 00:00

Slik bør vi få lov å ha det.. biggrin.gif biggrin.gif
user posted image

#19 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 12 November 2005 - 00:00

La oss se...
8 fjernlys, total lux....?, 4 hvite parklys, (alle feilplassert), 6 oransje markeringslys...
Nå har jo Chevy generelt dårlige lys, men det her er vel overkompensering.. ??

#20 paulerik

paulerik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 396 Innlegg:

Posted 13 November 2005 - 00:00

Løsningen må da være å montere de man har lyst til over egen bryter med indikasjonslampe. kall det arbeidslys. og i tillegg ha de koblet slik at når du dimmer ned kobles de av:D

300stt
99 71 08 92
Rana offroad team