Gå til innhold



Foto

Ang LYS!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 13 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
La oss se...
8 fjernlys, total lux....?, 4 hvite parklys, (alle feilplassert), 6 oransje markeringslys...


Opprinnelig postet av Bomstart



Alt det der er jo greit, men koffor i huleste skal det vere ulovleg? Meir lys skadar jo ingen, og er til god hjelp, i tillegg til at det ser tøft ut. Men så lenge det ikkje passar i Brussel sentrum, så kan det jo sjølvsagt ikkje tillatast her i Noreg heller... mad.gif

#22 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 13 November 2005 - 00:00

har der lysan æ føle æ trøng, så tar æ heller smelln vest æ bli stoppa,
æ har ber samvitihet fer å ha nå lys fer my, enn å eventuelt kjør ned ein stakkars fotgjenger som æ itt såg fer hann ikke gidda å bruk reflex



patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#23 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 13 November 2005 - 00:00

[/quote]

Alt det der er jo greit, men koffor i huleste skal det vere ulovleg? Meir lys skadar jo ingen, og er til god hjelp, i tillegg til at det ser tøft ut. Men så lenge det ikkje passar i Brussel sentrum, så kan det jo sjølvsagt ikkje tillatast her i Noreg heller... mad.gif

Opprinnelig postet av OlavEmil

[/quote]

Problemet med for mye fjærnlys, er at øynene venner seg til lyset, og når du blender ned til "lovlig" nærlys blir det vanskelig å se.
Det kan like fort bli grunnen til at du ikke ser forgjengeren uten refleks, som går i kanten.

Det er litt av det samme med disse "idiotene" som kjører rundt med tåkelysa på, for å se bedre selv, (og fordi det er stilig) og skaper farlige situasjoner ved møtinger osv.

PS. Onkel belønner dette med 1600kr.

#24 chevydriver

chevydriver

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

Bor på landet er derfor eg har montert på lysene mine,er nesten ikke vei lys her ute med oss heller.skal koble på egen bryter til det som eg har på bøylen/taket.har fått klippet ledningen en gang før(ca 2 uker siden) så bør brukes med omhu ja.Ser jo bra ut og på en slik bil.

#25 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

kunne tenkt meg slik trestegsbryter jeg, PÅ - AV - SAMMEN MED FJERNLYS (slik at den dimmer ned sammen med orginallysa) Åssen vil et koblingsskjema se ut på dette a?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#26 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Nå har jeg tatt en liten telefon til BT ang at jeg ville montere flere lys på bilen!

Han sure gubben som tok telefonen kunne fortelle meg at det ikke nødvendigvis var lov med bare 2 ekstralys engang! det skulle stå i glasset på lyktene hvor mange prosent av tillat lysverdi disse hadde!
Og gikk lysene tilsammen over 100 så var det ulovlig. (regner også med de originale lysene da! ) Jeg fikk ikke lov å montere flere enn 2 ekstralys i fronten UANSETT! Ikke over egen bryter å om jeg så kjørte med lokk over disse langs veien!!
Arbeidslys skal monteres over egen bryter, ha indikasjonslampe inne i bilen som er godt synlig fra førerplass og skal kunne justeres i ulike posisjoner å ha god spredning, samt ikke være tent mens bilen er i bevegelse!!

Det var altså ikke muligheter i det hele tatt å få montert flere lys i fronten Kun til skogsbruk engang!
å ikke bare det at reglene var strenge, ble nesten kjeftet huden full fordi at jeg giddet å ta meg tiden å ringe å spørre om dette! snakker om gale folk! blir litt fortvilet!

Snart får vi vel ikke lov å kjøre mer enn 1 mil om dagen å bare ha lommelykter i bilen , samt alle må kjøre på standard dekkdimensjon å ha bilen i standard høyde!!



Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"

Opprinnelig postet av dalix



Det er helt utrolig med en slik reaksjon i Norge, hvor det knapt nok finnes veilys og vi tross alt har en mengde med elg ol. langs veien. Etter mitt syn er ekstralys en ren trafikksikkerhet og bør prioriteres så vi kan unngå dødsulykker ved møtende trafikk i mørket og påkjørsel av lys.

Det finnes alltid mulighet for nasjonale regler på grunn av særnorske behov, men denne muligheten benyttes KUN dersom noe kan gjøres vanskligere for brukeren her hjemme.

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
kunne tenkt meg slik trestegsbryter jeg, PÅ - AV - SAMMEN MED FJERNLYS (slik at den dimmer ned sammen med orginallysa) Åssen vil et koblingsskjema se ut på dette a?
Opprinnelig postet av Denominator

Styrestrømmen til releet går gjennom bryteren. På den ene polen inn på bryteren har du strøm fra tenninga, på den andre fra en strømtyv på fjernlysa... Trenger ikke koblingsskjema på det...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#28 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 November 2005 - 00:00

[/quote]

Problemet med for mye fjærnlys, er at øynene venner seg til lyset, og når du blender ned til "lovlig" nærlys blir det vanskelig å se.
Det kan like fort bli grunnen til at du ikke ser forgjengeren uten refleks, som går i kanten.

Opprinnelig postet av Bomstart

[/quote]

Det er her du kompenserer med PIAA som har H4 pærer... da får du et greit nærlys også...biggrin.gif

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#29 chevydriver

chevydriver

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 17 November 2005 - 00:00

Eller xenon 1000 metere gir vel ca 300% bedre lys vanlige,men er jo litt dyrt koster vel ca 8000,- for et par

6 xenon 2 i front å 4 på taket.Hadde vert noe det biggrin.gif biggrin.gif

#30 necals2003

necals2003

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 499 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

har en god del pappirer som jeg har fått kopiert fra BT`s bok, ang lys, fjærnlys, osv.. regler.. kan scanne inn og sende de til de som er inntr. send med mailadr på PM, så sender jeg pappirene såfort jeg klarer pr mail:)

Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif

#31 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

Her er vi inne på et tema som er litt interesant, og jeg har inntrykk av at det finnes like mange meninger om dette som det finnes ansatte hos BT. Jeg ble stoppa med rocky`n min med 6 ekstra lys (2 hella 3000 i grillen og 4 bosch rally på taket) for det første var jo mannen fra BT så sinna så fråden sto av kjeften på`n, han mente at jeg ikke hadde lov til å ha mer en en av hella lyktene i grillen. og at jeg måtte se til h@lvete å få av de andre og det veldig fort, men det hjalp ikke når jeg påpekte at ekstralys må være montert parvise. (noe jeg har fått tiltale for før når jeg hadde 3 bosch rally i grillen..) han påpekte også at det ikke under noen omstendighet var tillat og montere ekstralys høyere enn de faste kjørelysene på bilen..

#32 Ghosterix

Ghosterix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

og det verste med den saken er faktisk at han fra BT var sinna....hva har du gjort han personlig liksom?...ingenting! I tillegg ser det jo ut som om han ikke selv engang vet helt hva som er reglene smile.gif.

#33 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
kunne tenkt meg slik trestegsbryter jeg, PÅ - AV - SAMMEN MED FJERNLYS (slik at den dimmer ned sammen med orginallysa) Åssen vil et koblingsskjema se ut på dette a?
Opprinnelig postet av Denominator

Styrestrømmen til releet går gjennom bryteren. På den ene polen inn på bryteren har du strøm fra tenninga, på den andre fra en strømtyv på fjernlysa... Trenger ikke koblingsskjema på det...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Jeg er laaaaangt i fra noe geni på elektro, men vil ikke dette bli vanlig styring gjennom dimmebryter, slik at 1000metera bare funker med de orginale fjernlysa på bilen? Jeg ønsker også muligheten for å slå de på uten å bruke de orginale fjernlysa samtidig. Altså "AV - PÅ - SAMMEN MED FJERNLYS"


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#34 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

PÅ- Polen fra tenninga. Lysene er på så lenge tenninga er på...
AV- I senter.
PÅ SAMMEN MED FJERNLYS- Polen som henter strøm fra fjernlysa, lyser kun med fjernlysa...
Men husk at denne bryteren leverer STYRESTRØM TIL ET RELÈ, slik at du slipper at lysa må hente ALL strømmen til lysa gjennom ledningsnettet ditt når bryteren står PÅ smile.gif



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#35 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 23 November 2005 - 00:00

Tusen Takk, da er det ut å koble smile.gif


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#36 Kingofsnow

Kingofsnow

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 29 November 2005 - 00:00

Etter å ha lest alle disse innleggene undres jeg... Hva F*** med alle biler på over 20 tonn a!? tenker da på vogntogene. Dem har flere ekstralys mange en Celina M har spotter i stua si på fjellet.....

Kingofsnow
www.kingofsnow.net

#37 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 01 December 2005 - 00:00

Ja, og det skulle søren meg berre mangle. Eg er for tida utplassert (går transportfag), og i helga var eg med på ein ekspresstur til kristiansund, og i natt til stavanger, Kristiansund med varebil, stavanger med semi, og begge hadde nokre saftige 1000-metre i frontene. Det er HEILT avgjerande i slikt arbeid. Lysa på varebilen var stilt inn slik at dei lyste rett ned i vegen litt foran bilen, så vart det omtrent som vanlege fjernlys. Det vart eit heilt anna liv når vi retta litt på dei. Som sjåføren sa, "ein revolusjon". Semien hadde eigne brytarar for lysa, slik reglane krev, og der og var det ein enorm forskjell med og utan lysa på.

Det vart sagt her tidlegare at problemet er når vi må dimme ned. For det første, vi køyrde europaveg heile vegen til kristiansund, og det var utruleg lite bilar. For det andre, dei få gongane vi måtte dimme, var det heller ikkje noko problem, slik som det blir sagt. uansett kor masse lys ein har i fronten, blir det jo ikkje noko dagslys av det, auga er då likevel tilpassa mørkret... Verre er det etter at ein har møtt ein bil, sjølv om denne køyrer med nærlys. Då og er det greit å ha skikkeleg lys å slå på etterpå.

Som eg har sagt før, snøkonge, yrkesjåførane lever på vegen, og det er mørkt nesten heile døgnet på denne tida av året. Dei treng lys. Ingen kan kome og seie at det ikkje er bruk for det, at vanlege fjernlys er meir enn nok. For det ER det ikkje. Det går, ja, men det er laaangt frå optimalt...

#38 Kingofsnow

Kingofsnow

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 02 December 2005 - 00:00

Skjønner at dere trenger arbeidslys på veien. Det jeg ikke skjønner er at lastebiler har lov med masse lykter og ikke en Pickup. Jeg som bor i veldig grissgrente strøk med mye dårlige veier og mye dyr som krysser kunne absolutt ha bruk for masse lys.

Men da kommer neste spm. Kan jeg med min dodge ha like mye lys som en trailer fordi den er reg som lastebil??

Kingofsnow
www.kingofsnow.net

#39 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kven har sagt at lastebilar har lov, då? blush.gifblush.gif

Faktum er at det er akkurat same reglar for stor og liten bil. Einaste er at lastebil over 12000kg har lov til å ha 4 ekstra fjernlys, men som på liten bil har berre to av dei lov å lyse om gangen.... sleep.gif

#40 ZTerje

ZTerje

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 522 Innlegg:

Posted 11 December 2005 - 00:00

Har hørt at montering av ekstralys på taket er forbudt fordi du kan blende deg selv i panseret......?????

En kompis av meg var på service. De justerte 1000'meterne nesten rett ned i bakken. Blir jævla hvitt på veien 10 meter foran bila.... Men de vanlige langlysan lyse no længer...

Terje
93 Cherokee XJ 4.0 HO LTD