Gå til innhold



Foto

Ang LYS!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#41 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 11 December 2005 - 00:00

Tut og kjør, og monter lys så det holder. Ikke skjelden å møte et vogntog med 8++ lys tent på en gang. Lovlig, trolig ikke, men **** happens........

#42 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 12 December 2005 - 00:00

Jepp, det er sånn det skal vere biggrin.gif.


Kopi av melding:
Har hørt at montering av ekstralys på taket er forbudt fordi du kan blende deg selv i panseret......?????

En kompis av meg var på service. De justerte 1000'meterne nesten rett ned i bakken. Blir jævla hvitt på veien 10 meter foran bila.... Men de vanlige langlysan lyse no længer...

Terje
93 Cherokee XJ 4.0 HO LTD

Opprinnelig postet av ZTerje



Veit iallefall at det står at det "på såkalla snutebilar, altså lastebilar med panser, er takmonterte fjernlys ulovlige, pga blending i panseret". Sto ikkje om det var snakk om å blende seg sjølv, eller refleks mot møtande trafikk slik at dei fekk det dobbelt opp, men virkar litt søkt uansett. Er forresten ein god stund sidan eg las det, og eg hugsar ikkje kvar det var heller.

Eg var med ein varebil på ekspress Bergen-Kristiansund for to veker sidan, då lyste 1000-metrane rett ned i asfalten. Det var ein revolusjon når vi justerte dei opp, det var utruleg lite som skulle til, men det hadde så utruleg mykje å seie!! biggrin.gif

#43 jansol

jansol

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

min mening om bruk av ekstralys er at det er en nødvendighet, forutsatt at lysene er riktig instilt . dette gjelder både "1000m" og kurve / tåkelys. bruker selv begge deler , og har hatt tåkelys + 1000m montert på alle bilene jeg har hatt. kurve / tåkelysene bruker jeg aktivt, dvs jeg bruker de når JEG synes at de er til hjelp for MEG , til nå har jeg blitt stoppet to ganger av UP for "feil" bruk av lys , men IKKe fått forelegg for dette. ifølge vegtrafikkloven skal man ferdes aktpågivende og hensynsfult , dette gjør man definitivt med bedre lys. de som måtte påstå at de blir blendet av kuve / tåkelys (som er riktig innstilt ) ser så absolutt på feil plass når de møter andre biler.