Registrering ATV på sorte skilter
Posted 12 November 2005 - 00:00
Jeg kjøpte en brutkimportert Polaris Sportsman 700 EFI i 2004, registrerte den som traktor med sorte skilt i feb. 2005 (ganske problemfritt, måtte bare gjøre om noen lysfunksjoner). Nå har jeg kjøpt ny brutkimportert Polaris, denne gang en Sportsman 800 EFI 2005. Denne gang var mitt Lokale biltilsyn stengt pga ombyggning, derfor henv. jeg meg i Oslo. Der var det blakt nei, der sa de at det var slutt på nyregistrering av ATV på sort skilt. Videre henv. jeg meg til det lokale pr. telefon og fikk vel inntrykk av at det var en grei sak, men at jeg måtte ha 3-punkt løft bak. Jeg forklarte om min forrige registrering av 700'n hvor jeg ikke trengte 3-punkt. Det hadde han ikke noe svar på, dessuten sa han at jeg også måtte ha dukomentasjon på bremsene for å få den godkjent. Det fikk jeg hos importøren i Norge. (Dokumentasjon på bremser på et kjøretøy som IKKE har lov å kjøre på offentlig vei??? merkelig...)
Nå har jeg bestilt time på mittt lokale når de åpner igjen, Jeg reiser dit uten 3-punkt, bygger om de små lysfunksjoner og tar med registreringspapirene på 700 og vognkortet derifra. DE ER JO HELT LIKE... (Bortsett fra 15 HK da..) Så får vi se...
Noen som har andre erfaringer / synspunkter?!?!?
Det umulige ordnes med en gang, mirakler kan ta noe tid!
Posted 18 February 2006 - 00:00
godt nok svar..
www.autozpider.no
Posted 18 February 2006 - 00:00
Posted 16 February 2006 - 00:00
Har winsj og skjær samt tillhengerfeste (også når jeg var hos BT, men ikke nok..) og en ATV henger som selvfølgelig benyttes i min 300 måls store skogdrift.
Men mener nå nok en gang at uvedkommende som ikke liker ATV kjøring og andre morsomme ting roer seg ned når de ser et skilt på doningen! Menige mann vet nok ikke forskjell på disse skiltene...
Siden myndighetene i fjor fant ut at ATV ikke er noen traktor, hva er det da? - Jo et motorredskap.
Da faller den nemlig inn under forskriften som omhandler slike kjøretøy.
De møter seg selv litt i døra her.
Alternativ til svarte skilt:
Med svarte skilt kan man for eksempel som bonde krysse vei mellom 2 jorder og denslags.
En annen måte å gjøre det på er: Sett et verktøy på maskinen. Med det menes winsj, brøyteutstyr, gressklippper, trepunktsfeste el. Siden vinsj er billig å bra bruker du det.
Da kan du med loven i hånd kalle din ATV : UREGISTRERT MOTORREDSKAP.
Da har du samme bruksområde som en atv med svarte skilt og det gjelder ingen hastighetsbegrensing på et slikt kjøretøy ifølge forskriftene.
Som forskriften sier: § 2-1 Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak:
C:
Motorredskap som er konstruert for fart over 50 KM/t og som bare skal brukes utenfor offentlig vei / kryssing av offentlig vei er tillatt med slik motorredskap, - altså bare utenfor offentlig vei. Med andre ord kan man bruke sin uregistrerte atv utstyrt for et arbeidsoppdrag ( det er her vinsjen kommer inn, den kan du dra tømmer med) utenfor offentlig vei og uten noen form for hastighetssperre.
Med andre ord. Har du litt mark, er du bonde eller driver noe i den stilen, kjør uten skilta.
Lensmann blir sikkert glad, men kan lite gjøre når du spinner rundt på jordet med din Raptor 700 (med winsj på) hehe.
For oss andre dødelige må man punge ut den sure MC avgifta fortsatt.
Bare sånn til informasjon..
www.autozpider.no
Kopi av melding:
Får jeg lov å spørre hvorfor du absolut skal ha reg. den på svart/gule skilt?
Dette er da ikke påbudt eller? (bare "frivillig"?)
Hva er fordelen med denne typen reg., når kjøretøyet uansett bare kan kjøres utenfor off. vei?
Opprinnelig postet av Wickie
Svarte skilt er vissnok det eneste du får på polariser over 600. Det er for å ha den registrert hvis noen skulle bry seg. Bokstavene er gule på sort skilt, dvs det noen kaller anleggsskilt. I utgangspunktet ikke godkjent for kjøring på offentlig vei, men du har lov å krysse. Veldiig defust hva å krysse er, men en kortere distanse for å komme fra en vei til en annen skal i utgangspunktet gå(i hht. samtaler med lokal lensmann) Her i område jeg bo er det haugevis at privateide skogsbilveier hvor jeg da kan kjøre (mot symbolsk avgift)
Har pr i dag ikke gjort noe mere med saken, som du sier så går det like bra uten....

Men skal nå prøve å få det til....

Posted 15 February 2006 - 00:00
Dette er da ikke påbudt eller? (bare "frivillig"?)
Hva er fordelen med denne typen reg., når kjøretøyet uansett bare kan kjøres utenfor off. vei?
Posted 12 November 2005 - 00:00
MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.
Posted 13 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
hva skal du ha svarte skilter til? og hvem farge blir det på tallene?
MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.
Opprinnelig postet av EvoMan
Posted 20 November 2005 - 00:00
www.rdlx3m.com
ATV 4x4 på hvite skilta kjøpes!!!
BX19 turbo eller delebil kjøpes!!
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
- - - - - - - - - - - - - - - - -
http://home.c2i.net/frodejo/
Posted 21 November 2005 - 00:00
Så for min del er jeg ute å ser etter vindfall i min egen skog eller er på veien mellom teigene!!!

Posted 22 November 2005 - 00:00
Svarte skilt med hvite bokstaver/tall: Skilt brukt på løpsbiler/motorsykler (rally/enduro) fritatt for engangsavgift. Disse kan brukes som Yota-Dilux sier.
Svarte skilt med gule bokstaver/tall: Anleggsskilt brukt på lastebiler, motorredskap og lignende som blir brukt utenfor offentlig vei. Det er slike skilt som blir brukt på traktor-reg. ATV. Brukes som MOPeder sier.
Posted 23 November 2005 - 00:00
it`s not the fart that kills; it`s the smell;)
Posted 23 November 2005 - 00:00
-----------------------------------------------

Posted 12 December 2005 - 00:00
Posted 20 December 2005 - 00:00

it`s not the fart that kills; it`s the smell;)