Gå til innhold



Foto

LYSREGLER!!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 necals2003

necals2003

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 499 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

Hadde en lang samtale med en BT-sjef som ville at ungdommen skulle slippe bøter og utilfredse situasjoner:)

så derfor fikk jeg kopiert diverse regler fra hans bok, boken heter

Forskrift om krav til kjøretøy kl B

SENDER PÅ MAIL!

Bare legg igjenn MAIL på PM, så skal det sendes.. smile.gif

Mhv Necals2003
Mail adr ; necals2003@hotmail.com




Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif
Regler

#2 oggy

oggy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Har lurt litt på en ting med fjernlys/1000 metere. kunne tenkt meg og ha 2 på taket istedenfor i grillen slik som lastebiler ofte har, nå er jo RAMen min reget. som lastebil. er det lov da?

forskriften sier at ekstralys skal være montert foran på bilen så teoretisk sett så er de jo det når de sitter på taket, de sitter jo ikke bak akkurat;)

noen som har synspunkter på det?

#3 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 25 March 2006 - 00:00

Arbeidslamper skal ha en egen merking.Treffer dere en skikkelig kranglefant som virkelig kan reglene sitter dere i baret.En lampe kan ikke brukes til både arbeidslys og hovedlys

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 March 2006 - 00:00

Er jo bare å bruke en 3pkt bryter, on/off/on. Senterpinnen går som styrestrøm til lysrelèet for taklysene. Den ene 1 pinnen går til styrestrømmen til de andre metringene, og den siste 2 går til tenningsstrøm. Har du bryteren i 1 lyser taklysene med 1000-metringene, i 2 lyser de kontinuerlig med tenninga på. Dette behøver du ikke koblingsskjema for.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#5 volumone

volumone

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 20 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Har nå 2 stk hella rally 3000 i fronten.. har litt lyst på 4 små oppå taket " harry harry" hvordan kan je koble dessa på en måte så det blir arbeidslys (lovlig). men når je har de på "som fjærnly" som de skal brukes til så slokker de sammen me de andre 1000 metera når je blender om til nærlya noen som Har koblingsskjema på detta?

mvh østhagen offroad...

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad



Driver å skal gjøre det samme selv. Kan sende deg koblingsskjema når jeg er ferdi. Blir vel iløpet av uka eller noe tenker jeg.

Forbanna bjørk

#6 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 00:00

Kan reglane? Det som ikkje står, gjeld ikkje. Og det står kun 3 punkt om arbeidslys:

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Jepp... Slapp gjennom teknisk en gang ved at jeg "informerte" kontrollanten at jeg hadde "dekket slitebanen på hjula, som forskriften krever..." biggrin.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#8 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

lysa mine er kobla på egen bryter. trenger ikke ha nøkkel i tenninga for at de skal virke. kobla + fra batteriet. og inn på egen bryter med lys i kupeen. har forstått det slik at det var lovlig. disse gikk rett igjennom på eu hos naf.....

Har ikke hus
Har ikke garasje
Har ikke verktøy
Har ikke kul bil

Hva gjør jeg her???

#9 necals2003

necals2003

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 499 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

ble bedre nåsmile.gif

Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif

#10 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

arbeidlys:D:D:D





Har ikke hus
Har ikke garasje
Har ikke verktøy
Har ikke kul bil

Hva gjør jeg her???

#11 necals2003

necals2003

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 499 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

chri-ha: hehe.. den dagen biggrin.gif

Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif

#12 necals2003

necals2003

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 499 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

og forresten ei fin bot;) hehe

Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif

#13 Viking067

Viking067

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

Eller legg denne siden i favoritter: http://www.lovdata.n...41004-0918.html

"My drinking team has a racing problem"

#14 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Eller legg denne siden i favoritter: http://www.lovdata.n...41004-0918.html

"My drinking team has a racing problem"

Opprinnelig postet av Viking067



Har den linken i signaturen;)

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#15 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 01 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
og forresten ei fin bot;) hehe

Bi trea STØR no, må`n vell bærre slepp aillt trøkke te bottn me betongskoa.. biggrin.gif

Opprinnelig postet av necals2003



Ikkje nokon bot så lenge det er kopla rett, då blir det arbeidslys biggrin.gif. Kan rett nok ikkje brukast under køyring, men skal ein kunne bevise at dei blir brukt under køyring, må det jo filmast ved ein kontroll, og det blir ikkje gjort wink.gif.

Alternativt kan ein kople ut dei originale fjernlysa, då blir det heller ikkje meir enn 4 fjernlys. Står ikkje nokon plass at to av dei må vere i hovudlyktene.

#16 Kingofsnow

Kingofsnow

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 02 December 2005 - 00:00

Tenkte på det samme. Koble slik at du feks kan slå på ekstralysene uten at noen andre lys er på. I tilegg slik at lysene går sammen med hovedlyktene (1-2-3 bryter). Da kan dem ikke si at det ikke er arbeidslys. For etter mitt skjønn så kan ikke ekstralysene da bli definert som fjærnlys. Og det er vel på fjernlys 100% regelen kommer inn??

Kingofsnow
www.kingofsnow.net

#17 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 02 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Tenkte på det samme. Koble slik at du feks kan slå på ekstralysene uten at noen andre lys er på. I tilegg slik at lysene går sammen med hovedlyktene (1-2-3 bryter). Da kan dem ikke si at det ikke er arbeidslys. For etter mitt skjønn så kan ikke ekstralysene da bli definert som fjærnlys. Og det er vel på fjernlys 100% regelen kommer inn??

Kingofsnow
www.kingofsnow.net

Opprinnelig postet av Kingofsnow



Men så er det så at alt montert lys skal virke...
Så lenge hovedlyset ditt har H4 pære eller to separate pærer må dette virke så lenge det er montert. Det holder ikke å bare ta ut pæra eller klippe ledningen. Da er lykta i "ustand" og ikke lovlig.
Har sliti noe vannvittig med BT her.. Lastebilen har nemlig 1000 metere i tåkelysa, og det går ikke bra sammen med 4x rallye 3000:fish:

Tore

CHEVY.- EATING FORDS, ****TING DODGES

#18 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 02 December 2005 - 00:00

var det slik dere tenkte?





Har ikke hus
Har ikke garasje
Har ikke verktøy
Har ikke kul bil

Hva gjør jeg her???

#19 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Tenkte på det samme. Koble slik at du feks kan slå på ekstralysene uten at noen andre lys er på. I tilegg slik at lysene går sammen med hovedlyktene (1-2-3 bryter). Da kan dem ikke si at det ikke er arbeidslys. For etter mitt skjønn så kan ikke ekstralysene da bli definert som fjærnlys. Og det er vel på fjernlys 100% regelen kommer inn??

Kingofsnow
www.kingofsnow.net

Opprinnelig postet av Kingofsnow



Men så er det så at alt montert lys skal virke...
Så lenge hovedlyset ditt har H4 pære eller to separate pærer må dette virke så lenge det er montert. Det holder ikke å bare ta ut pæra eller klippe ledningen. Da er lykta i "ustand" og ikke lovlig.

Tore

CHEVY.- EATING FORDS, ****TING DODGES

Opprinnelig postet av Duramax



Jamen, slik KingofSnow forklarer, virker jo lysa. Dei er berre kopla over eigen brytar. Han har jo rett i alt han seier, utanom ein ting: Viss dei kan slåast på utan at noko anna lys lyser, er dei ulovlege. Arbeidslys (som omtrent alt anna lys) "skal vere kopla slik at dei ikkje kan lyse utan at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke er tent". Spør ikkje kvifor, virkar jo veldig rart når dei KUN skal brukast ved arbeid der lys er nødvendig, og ALDRI ved køyring mellow.gifbiggrin.gif.

Altså er photoshop-biletet ditt eit eksempel på ulovlege arbeidslys, chri-ha wink.gif.

#20 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

det var et poeng. men nå har jeg kun blitt stoppet en gang på mine 6 år som sjåfør. og det var av politiet. tror ikke de vil krangle på akkurat dette. hvis de gjør det så bable jeg bare om noen forskrifter og later som jeg har innsikt på området smile.gif

Har ikke hus
Har ikke garasje
Har ikke verktøy
Har ikke kul bil

Hva gjør jeg her???