Gå til innhold



Foto

førstehjelpspute!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 limited167

limited167

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Fra og med 1.jan 2006 blir det påbudt med førsthjelps pute i bilen..!
Hva synes dere om det?
Er ikke det teit å få bot før sånt?
Eller enda værre: ikke få bilen Eu godkjent fordi puta mangler... wink.gif


Jeg gjømmer meg ikke bak en pute!!
Jeg kjører LADA!

#2 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Saken er den da vettu, at det er ikke så ille mye du som privatperson skal gjøre i slike sammenhenger. Disse putene er vel satt sammen med tanke på oppgaver som en vanlig privatperson med førstehjelpkurs skal kunne klare. Å ha noe særlig sterkere saker enn trykkbandasje er vel da heller med på å oppfordre til oppgaver du ikke er ment til å mestre. Lette sårskader, spjelking og noe anna småting er vel stort sett det vi har utdannelse, eller erfaring nok til å klare. Å begynne å utstyre dette med masse avansert utstyr blir derfor unødvendig.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#3 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Det er dette som er litt av problemet i Norge... Det kommer krav til alt mulig... Jeg har førstehjelpspakke liggende i bilen, (håper jeg aldri får bruk for den), men at det skal komme krav og bøtelegging for å ikke ha det er ren bull****.
Skal de ha teknisk kontroll, bør de heller spørre om du har det i bilen, hvis ikke, neivel,se her har du en gratis en. Hvis de krever at det skal være en der, bør de iallefall sende ut en gratis pakke pr bil, og gi dem ut gratis ved f.eks omregistrering. Vi betaler såpass mye i diverse avgifter, at såpass bør de gjøre

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
Rigs
Homepage
Mail


#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Hvordan er reglene rundt kjetting? Gjelder det alle biler, eller bare over 3500 kilo?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Jeg synes det er helt greit med en slik pute, men egentlig synes jeg det skulle vært påkrevd med slepetau i tohjulstrekkere[tongue.gif]
Nå vet jeg ikke hav som er inni de putene der, men et ullpledd kunne vært greit å ha med seg uten at en får bot om det mangler....

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#6 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Synes jeg er helt greit. Aldri godt å vite hva mann kan få brukt for. Men nå er jeg litt slik i fra før da. Skal ha mest mulig i bilen. Lommelykter, startkabler. slepetau, nødtrekant, nødstick (slik som fyres opp og legges i veien ved ulykke, ser ut som de stjerneskudda til kaker), lightstick osv osv. Har så mye i bilen, så førstehjelpsutstyr er bare flott å ha i tillegg.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#7 Kokken

Kokken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

"Bedre føre var enn etter far...",som fatter`n alltid sa:D

93 ZJ 5.2 V8 Laredo

#8 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Synes d er heilt greitt med de putene. Som trafikant er du pliktig å stoppe ved eitt ulykkessted, og din hjelp der kan avgjere mellom liv og død.
Har sjølv sånn pute i bilen, og har handlet d stort sett til alle bilane eg har eigd. Er ikkje d dummeste påbudet eg har høyrt om, meir d fornuftigeste:lol:

Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#9 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Å...... D må ein få tak i då...


tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel


#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 December 2005 - 00:00

Dette var jeg ikke klar over. Problemet med å ha bil kontra andre ting er at du får jo ikke bekskjed når ting endrer seg. Hvordan skal folk kunne greie å holde seg oppdattert på alt som skjer...

Bilputene som finnes i dag er jo ikke beregnet for bilskader, men små fingerskader etc.

Hva er minstekravet for hva som skal befinne seg i en slik da?

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#11 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Hehe,ja det har du rett i ja..mange av de putene holder knapt tel flis i finger'n å skrubbsår....å det er vel det minste problemet ved ei evt ulykke liksom..
Kanskje like greit å kompletere en kofert sjøl ja..da veit en jo hva som er der også..

''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''

#12 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Som folk seier, synst ikkje det er så dumt, nei. Er jo ikkje noko særleg å kome først til skadestad uansett, men då hjelper det iallefall litt om du har eit minimum av utstyr. Men som Chevy-LPG seier, hadde jo vore greit å få vite, då...

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Når det er ting som blir påbudt i kjøretøy så burde det nesten ha blitt informert om til de som har kjøretøy i nevnte grupper. De sender jo ut brev til alle ang EU kontroll etc.

Slik som når reglene gikk over fra å ha kjettinger tilgjengelig når føre tilsa det til at regelen ble i et bestemt tidsrom uansett vær og vind, det er slikt jeg savner informasjon om. Det ble jo selvfølgelig 500kr i gebyr på første kontroll (som jeg ærlig og redelig kjørte inn til uoppfordret). Når du sier du ikke kjenner til den nye regelen så blir det lissom ....ja særlig....

Kan noen henvise til det nye påbudet om dette? Eller er det bare som med mye annet her på forumet, hvor datoer slenges ut fordi man hører et rykte.



sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Du spør litt generelt, har hentet følgende fra Vegvesenet sin hjemmeside.

Informasjon om bruk av sommerdekk, piggdekk og kjettinger

Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2.påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober

Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.
Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Vinterdekk er merket med disse alternativene: (M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow»). "Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.

Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker.

Det er ingen bergrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk.

På sommerdekk er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm.

Der er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden på dekker er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidleretid være mer enn 1,6 mm.
En må være klar over at vinterdekk er konstruert for vinterføre, og har ikke de samme egenskapene på sommerføre som sommerdekk. Piggfrie vinterdekk har blant annet ofte dårligere evne til å motvirke vannplaning, og de har lengre bremsestrekning på våt asfalt sommerstid enn sommerdekk.

Når det gjelder bruk av piggdekk på biler med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, kreves det at alle hjul er utstyrt med piggdekk. Tilsvarende gjelder tilhengere/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems.

Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg:

Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

Antall kjettinger som skal medføres: I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger. Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel. I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.



sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#15 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Syns det er greit med førstehjelpspute i bilen.Har alltid hatt det ,men at bilen ikke går igjennom EU-kontroll uten blir for drøyt.

http://www.freewebs.com/bronxgarage/
GO MAD-RUN CRAZY

#16 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

burde vært krav til å ha d i bil, men bot blir for drøyt!!

æ har d i min bil, samt 2 slepetau, startkabla å en heil del verktøy... å før nån beynn å flir å mas om lada, æ har kun berga andre bila:P


ATV 4x4 på hvite skilta kjøpes!!!
BX19 turbo eller delebil kjøpes!!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)

#17 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Er slett itte dumt mede ei slik pute i bilen nei,det syns je virker veldig fornuftig...å ang eu kontroll så blir det sikker evt bare en 1'er mangel om den mangler samme som med varseltrekanten...
Har itte slik sjøl i bilen (fordi je aldri har fått somle meg til å kjøpe ei) men skar ha det ja... Kunne tenkt meg en slik kofert som er i busser å slik for de er det litt mer enn plaster å sår tape i...
Men det koster en del penger da en slik kofert... Men hvorfor itte lage seg ett eget sett å ha i bilen? Hmm,nei det var dumt tenkt...er sikkert regler for det å... Jaja,uanset en fin ting å ha i bilen..

''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''

#18 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
burde vært krav til å ha d i bil, men bot blir for drøyt!!

Opprinnelig postet av AMan



Ehh... wtf.gifwtf.gif

Så det skal vere krav om det, men kravet skal ikkje handhevast på nokon måte? Hehe, jaja, alle må jo få kome med meiningar blink.gif.

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Har selv koffert i bilen, men har satt den sammens selv sett opp i mot større skader. Mange av bilputene er jo knapt dugende til småplastring....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#20 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

over 3500

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke