Bilelektro.
#41
Posted 15 December 2005 - 00:00
Edit. Nå mangler jeg bare indikasjonslampe????
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
revidert utgave
#42
Posted 15 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Kunne godt tenkt meg å installere et ekstra batteri i bilen for å drive f.eks. DVD-spillere og slikt når motoren er i gang. Men jeg vil jo helst at startbatteriet ikke skal tappes. Har du noen gode beskrivelse av løsning her?
Stig
Opprinnelig postet av stig1804
Da skal du bruke en batteriskiller, koster et par tusen kroner
_________________
Kor e reinan mine...
#43
Posted 15 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Ahh.... Der kom den;) Skjønte det nå... Får gruble litt på det der ja........
Edit. Nå mangler jeg bare indikasjonslampe????
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
revidert utgave
Opprinnelig postet av wazzza
Hvor kommer strømmen til park i fra? konst. 12V?
_________________
Kor e reinan mine...
#44
Posted 15 December 2005 - 00:00
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#45
Posted 15 December 2005 - 00:00
Takk for meg og godnatt...
mvh
Øystein
Edit. Får å det til slik du bskriver Ural, (dimming og parklys) må en jo ha et rele som kutter "bryteren" når den får signal? Vet ikke numrene på tilkoblingene her så jeg er usikker på hvordan jeg skal tegne den...
Edit en gang til.
Gir meg ikke enda. Siste skjema:blink:
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#46
Posted 15 December 2005 - 00:00
http://www.offroad.n...chTerms=terjebj
chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
#47
Posted 15 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei, fint initiativ!
Kunne godt tenkt meg å installere et ekstra batteri i bilen for å drive f.eks. DVD-spillere og slikt når motoren er i gang. Men jeg vil jo helst at startbatteriet ikke skal tappes. Har du noen gode beskrivelse av løsning her?
Stig
Opprinnelig postet av stig1804
Du mener trolig å bruke det ekstra batteriet, når motoren står?
For å gi rett svar, bør jeg vite rett problem.
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Opprinnelig postet av Ural 375D
Hehe, dette ble jo helt feil.
Mente jo selvfølgelig når motoren ikke går.
Stig
#48
Posted 16 December 2005 - 00:00
http://www.offroad.n...ys_fjernlys.bmp
denne kan jo brukes til ditt bruk,bare lempe et rele til i paralell med K1 til å styre parklysa inni 1000meterene;)
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#49
Posted 28 March 2006 - 23:00
Kopi av melding:
hei, ha sotte å lest nesten alt hær,mye bra ja..er desverre ikke offroad bil da men håper på svar.. ha litt problemer med å få koblet opp ett ekstra lednings sett,da lysene på bilen er minus styrt virker det som... har en motpart som kobbles inn i den orginale pluggen som går i pæren(H4) men da bli det ikke noe.men da jeg kobbler den på batteriet så funker det (ekstrasettet..(med ledninger da)minu på minus å plus på pluss.. hvordan kan jeg "omgjøre" det til "pluss" uten så mye arbeid da...bilen d er snakk om er en volvo v40 1998 mod
Hakje nå enda nei,kommer vel..
Opprinnelig postet av krewiik
Hvis det er som på japsene hvor alle tre lederne er pluss, og minusen bare flytter plass i stikket, så er det ingen problemer å koble til ekstralys, styrt via orginal fjernlysbryer.
Da er det bare å legge inn styrestrømmen fra plussen når du har fjernlys, og jorde releet på minusen fra fjernlysa. Releet vil ikke nesten ikke bruke strøm selv (kun når det aktiveres), så du vil ikke merke noe tap i lysstyrke.
Dette er den raskeste og billigste måten å gjøre det på.
Kort sagt. jord og styrestrøm henter du rett fra H4-Stikket, så legger du opp resten av lysmettet til ekstralysene som du gjør med vanlig plusstyring.
#50
Posted 16 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Hva om OlavEmil ønsker at parklys skal lyse når han dimmer, uten å måtte drive og vri på en bryter til.
Jepp, akkurat det eg ønsket . Er då siste skjema til wazzza slik du ville teikna det? Eller er Bøen sitt bra? Eller var den meint på Stig sitt spm? (wow, føler meg som ein 10-åring med lærevanskar her inne, eig jo ikkje peiling . Satsar på at elektrovenene mine skjønner teikninga når eg får ein riktig ein).
Elles er det ingenting som hastar, får jo ikkje sertifikat på eit år enno, og seniorane er nok ikkje fullt like interessert i lys som meg (sjølv om mamma er litt meir positiv etter ein veldig lang tur Stavanger - Bergen med svart veg, tett regn og elendige originale fjernlys ).
Kopi av melding:
Send gjerne en detaljert beskrivelse over antall lys, plasering og type (tåke/grøft/fjærn/arbeid osv)
Som sagt, 4 i grillen, 4 på taket. På taket vil eg ha to på kvar side, ikkje så store, og med oval form. I grillen er det snakk om 4 runde, plassert på normal måte . Bilen er ein Ford Econoline 94 mod. Vil i tillegg ha tåkelys, men det er vel heilt standart kopling over eigen brytar, treng vel ikkje noko spesielt for det?
#51
Posted 16 December 2005 - 00:00
Max lysstyrke er vel ikkje eit tema med brytar, ettersom det då kjem under arbeidslys? Då skulle det vel heller ikkje vere noko problem å ha dei på taket, ettersom dei strengt tatt ikkje skal brukast under køyring (ifølgje lova, altså...)? Det er derfor eg vil ha brytar. Men eg vil og ha moglegheit til å bruke vanleg dimmebrytar, slik at eg kan dimme før møtande bil har køyrd i grøfta. Og då vil eg at parklysa lyser, sjølv om dette ikkje er lov. Kjem eg inn til kontroll vil eg då ha moglegheit til å slå av alt av ekstralys, og kunne vise til at dette er arbeidslys (kopla over eigen brytar med lys).
Men som sagt, ingen hast i det heile tatt. Takk for initiativet .
#52
Posted 16 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Hei OlavEmil. Skjema kommer som sagt, men må ha litt tid, har andre ting som må utføres. Etter hva jeg forsto, så ville du ha noe som under vanlig bruk (kontroll), tilfredstiller BT. Og da kan du ikke bruke noen av de forslagene som er kommet inn. BT forlanger at montert utstyr skal være tilkoplet, men de har også en øvre grense for lysmengde. Så min tanke, er å tilfredstille alle krav (hvordan er det med lys på taket, ikke alle som godtar dette, dem skal vistnok være montert helt fremme på biler, altså er det bare rette (bulldog) lastebiler som egentlig klarer det kravet. Opprinnelig postet av Ural 375D
Må nok skuffe deg, BT godtar ikke at bare 2 og 2 funker av gangen......
de som sitter på bilen skal lyse
_________________
Kor e reinan mine...
#53
Posted 16 December 2005 - 00:00
Venter spent på ditt skjema....
mvh
Øystein
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#54
Posted 16 December 2005 - 00:00
Har 4 tusnemetre på taket og 2 i grillen.
På de på taket er det en egen bryter og en annen på de i grillen!
Trodde det bare var lov med 100Lux eller 2 tusenmetre?!!
Har en kamerat som jobber på bilverksted og han godkjenner ikke biler med mer en to tusenmetre!!!!
Derfor har jeg hurtigkoblinger på de 4 på taket slik at jeg kan ta de av når bilen skal på godkjenning!!
Har også parklys i alle 6 som bare er tjuva fra de "orginlae" parklysa!
#55
Posted 16 December 2005 - 00:00
#56
Posted 16 December 2005 - 00:00
Ural, det høyrest ut som litt av ein kopling. Blir det ikkje veldig mange brytarar?
Når du seier at "alle er tilkoplet, men på en slik måte at det ikke kan tennes flere enn at max lysmengde tilfredstiller BT" reknar eg med at det kun er utad? At du med "Deretter kan man, da på eget initiativ, ha tilleggs-funksjoner, som tillater flere lykter samtidig" meiner at eg framleis kan ordne det slik at eg har alt på saman med vanleg fjernlys samtidig?
#57
Posted 16 December 2005 - 00:00
Dette er kanskje et avansert skjema for noen, men det vil funke som WAZZZA vil!
Rask funskjonsforklaring:
I "Basic Mode", funker kun den ene brytern, som velger ekstralys i grill av/på.
I "Advanced Mode" (tennes evnt. parklys) og man har alle muligheter med bryterne. valg av hvilke som skal følge dimmebryter, og arb, i grill eller på tak av/på.
Spør om det er noe dere lurer på.
Handle-liste:
1stk dobbelpolet vekslende rele
2stk vanlig 1-polet rele
6stk 1-polet bryter
3stk idikasjonslamper, valgfri farge
6stk Dioder
-ledning, sikringer, kabelsko.
-Magnar Tharaldsen
http://www.offroad.n...de=View&RID=197
#58
Posted 16 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Handle-liste:
1stk dobbelpolet vekslende rele
2stk vanlig 1-polet rele
6stk 1-polet bryter
3stk idikasjonslamper, valgfri farge
6stk Dioder
-ledning, sikringer, kabelsko.
Har du nogen bedre spefifikasjoner på dioden som skal brukas der?? må vell tåla littegrann..
Edit: Hadde vell ikkje mulighet te å maila mg bilde i bedre kvalitet, litt dårlig å lesa.... toffer83(a)hotmail.com
tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel
#59
Posted 16 December 2005 - 00:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#60
Posted 16 December 2005 - 00:00
Edit: kan nogen av dessa brukast??
http://www.hobbyelek...php?cPath=42_44
tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel