413 motor i 410
#1
Posted 15 December 2005 - 00:00
Nå må jeg kappe av motorfestene på 413 bilen og sveise de på 410'en.
Det jeg lurer på er om rammene er helt identiske slik at jeg kan måle fra fronten på ramma og bak til festene for så å bruke de samme målene på 410 ramma, merke av og sveise på festene?
Noen som har gjort dette bytte før? Mye stress?
Girkassa på 413 er mye lenger fant jeg ut og må lage nye fester til den også.......
#2
Posted 04 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Du treng en kraftig muttertrekker eller skikkelig med rå vold og varme for å få dei av avogtil... Lykke til!!
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway
Opprinnelig postet av yakuza
HEHE det skal jeg love deg! De satt som juling, måtte bruke blind vold og verdens største mutter trekker før de kom..... men nå er flensen og trommelen flytta over så i morgen skal jeg få fordeler kassa og akslingene på plass...
#3
Posted 29 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Er sikker på at det finnes to forskjellige fester til girkassen på 410. Kjøpte en gang en 413 med gåen motor, tenkte jeg kunne sette over motoren fra den 410'en jeg har, men der var det forskjellige fester...
Nå trur jeg forresten 410'en min havner på hoggeren. Har funnet en annen bil som jeg heller vil bruke til trailbil prosjektet mitt.
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
Opprinnelig postet av Geared
ÅÅÅ?? Sier du det? Så da er det kanskje bare for meg å få tak i et annet feste til girkassen? Det hadde jo vært genialt, har virkelig ikke lyst til å begynne å sveise under der.....
#4
Posted 29 December 2005 - 00:00
Geared : Jo det var det jeg prøvde på, men girkasse festet fra 413 er festet på en brankett som er ca 15 cm lang, er det det samme festet som du har?
Tusen takk, setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Står bom fast nå....
Nå fant jeg nettopp ut at akslingene ikke passer heller, jeg må jo bruke akslingen mellom girkassen og fordeler kassen fra 413 og den passer, siden både girkassen og fordelerkassen er fra 413, men fremre og bakre akslinger passer ikke på, bakre mellom aksling (410) passer ikke på fordelerkassa og det samme gjelder fremre mellomaksling, hvis jeg skifter disse akslingene og bruker 413 akslingen så blir jo bare problemet snudd, da passer ikke akslingen på bakre og fremre diffrensialene.... uff.. forslag?
#5
Posted 29 December 2005 - 00:00
Nå trur jeg forresten 410'en min havner på hoggeren. Har funnet en annen bil som jeg heller vil bruke til trailbil prosjektet mitt.
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#6
Posted 29 December 2005 - 00:00
jeg gav opp kun fordi ikke motorfestene foran på vangene ikke passet
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
#7
Posted 15 December 2005 - 00:00
http://offroad.no/sn...?TOPIC_ID=39479
Det er bare til å leite har på suzuki " avdelingen" på forumet så finne du sikkert fler;)
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Valen i Kvinnherad
Suzuki SJ410
Kvinnherad Offroadklubb?
---------------------------
No road , no problem
#8
Posted 15 December 2005 - 00:00
år siden ,girkasse feste er også forskjellig
...
morten larsen
tlf 90980262
#9
Posted 15 December 2005 - 00:00
Men om vangen er lik på 410 og 413? Det som tegnigen viser nedenfor..... hvis de er lik akn jeg bare måle meg til hvor de nye festene må stå. kunne målt, men nå kommer jeg meg ikke i verkstedet på noen dager så lurte bare på om noen her kanskje visste det....
Leste på linken at adaptere var en annen løsning... kanskje det ja, men blir kanskje like mye stress som å sveise...??
Noe som også var en merkelig forskjell var hullet der girspaken kommer opp. Det var jo dobbelt så stort på 413'n
#10
Posted 15 December 2005 - 00:00
Rammene skal være dønn like (foruten disse festene til motor og gir).
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
#11
Posted 15 December 2005 - 00:00
Hullet i torpedoveggen har jeg faktisk ikke tenkt på... men da kan jeg vel i verstefall bruke 410 kassa på 413 motoren? Det skal vel gå ganske greit? men blir vel kanskje verre med startmotor..?
#12
Posted 15 December 2005 - 00:00
tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel
#13
Posted 15 December 2005 - 00:00
Bytter du til 413 kaross får du jo bremsekraft forsterker også, det er det vel ikke på 410'n du har.
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
#14
Posted 15 December 2005 - 00:00
#15
Posted 15 December 2005 - 00:00
#16
Posted 15 December 2005 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
#17
Posted 15 December 2005 - 00:00
Har hørt at flere med 413 har montert i girkasse fra 410 på 413 motoren for å få lavere giring....
#18
Posted 16 December 2005 - 00:00
men skal du ha i 413 motor sliper du løs festene fra 413 ramma, fester girkassa i bakkant så den står på plass, skrur fast festebrakettene i motorfestene og slipper motoren nedi bilen så brakettene legger seg på plass på ramma, så sjekker du at motoren står rett i bilen før du sveiser motorfestebrakettene fast i ramma..
du må oxo enten bytte panser eller modifisere boksen over forgasseren litt..
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
#19
Posted 16 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
skrudd den fast i girkassefestet... men festene passa ikke, så jeg fikk fatt i 410 motor istedet...
Tusen takk for nytting info, men hvilke fester var det som ikke passa? Girkasse feste? Hvis det er festene på girspaken så har jeg 413 spake, så det skal jeg forhåpentlig få til å passe, men mtte du skjære ut mye for å få girspaken igjennom?
#20
Posted 16 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Har hørt at flere med 413 har montert i girkasse fra 410 på 413 motoren for å få lavere giring....
Da snakker de om trnaferkassa, den passer over og er lavere giret på 410 enn 413
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no