Gå til innhold



Foto

413 motor i 410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#1 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Trenger hjelp her gutter. Har plukka ut en motor fra en 413 og skal ha den i min 410. Motoren er ferdig overhalt og driverk er flytta over i 410'en, men til min store forbauselse så er ikke motorfestene like:fish:

Nå må jeg kappe av motorfestene på 413 bilen og sveise de på 410'en.
Det jeg lurer på er om rammene er helt identiske slik at jeg kan måle fra fronten på ramma og bak til festene for så å bruke de samme målene på 410 ramma, merke av og sveise på festene?

Noen som har gjort dette bytte før? Mye stress?
Girkassa på 413 er mye lenger fant jeg ut og må lage nye fester til den også.......

#2 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Du treng en kraftig muttertrekker eller skikkelig med rå vold og varme for å få dei av avogtil... Lykke til!!

http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

Opprinnelig postet av yakuza



HEHE det skal jeg love deg! De satt som juling, måtte bruke blind vold og verdens største mutter trekker før de kom..... men nå er flensen og trommelen flytta over så i morgen skal jeg få fordeler kassa og akslingene på plass...

#3 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 29 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Er sikker på at det finnes to forskjellige fester til girkassen på 410. Kjøpte en gang en 413 med gåen motor, tenkte jeg kunne sette over motoren fra den 410'en jeg har, men der var det forskjellige fester...

Nå trur jeg forresten 410'en min havner på hoggeren. Har funnet en annen bil som jeg heller vil bruke til trailbil prosjektet mitt.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

Opprinnelig postet av Geared



ÅÅÅ?? Sier du det? Så da er det kanskje bare for meg å få tak i et annet feste til girkassen? Det hadde jo vært genialt, har virkelig ikke lyst til å begynne å sveise under der.....

#4 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 29 December 2005 - 00:00

Hmm merkelig at det passet på din. Har du bilde av det? Min er også nemlig 84 mod... det passer ikke i det hele tatt på min, langt ifra....

Geared : Jo det var det jeg prøvde på, men girkasse festet fra 413 er festet på en brankett som er ca 15 cm lang, er det det samme festet som du har?
Tusen takk, setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Står bom fast nå....

Nå fant jeg nettopp ut at akslingene ikke passer heller, jeg må jo bruke akslingen mellom girkassen og fordeler kassen fra 413 og den passer, siden både girkassen og fordelerkassen er fra 413, men fremre og bakre akslinger passer ikke på, bakre mellom aksling (410) passer ikke på fordelerkassa og det samme gjelder fremre mellomaksling, hvis jeg skifter disse akslingene og bruker 413 akslingen så blir jo bare problemet snudd, da passer ikke akslingen på bakre og fremre diffrensialene.... uff.. forslag?

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 29 December 2005 - 00:00

Er sikker på at det finnes to forskjellige fester til girkassen på 410. Kjøpte en gang en 413 med gåen motor, tenkte jeg kunne sette over motoren fra den 410'en jeg har, men der var det forskjellige fester...

Nå trur jeg forresten 410'en min havner på hoggeren. Har funnet en annen bil som jeg heller vil bruke til trailbil prosjektet mitt.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 29 December 2005 - 00:00

jøss, på min '84 410 boltet det rett på..

jeg gav opp kun fordi ikke motorfestene foran på vangene ikke passet

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#7 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Her finner du sikkert noen nyttige tips

http://offroad.no/sn...?TOPIC_ID=39479

Det er bare til å leite har på suzuki " avdelingen" på forumet så finne du sikkert fler;)

Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Valen i Kvinnherad
Suzuki SJ410
Kvinnherad Offroadklubb?
---------------------------
No road , no problem

#8 bakkebu

bakkebu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 452 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

bytta det samme på en trail bil for noen
år siden ,girkasse feste er også forskjellig
...

morten larsen
tlf 90980262

#9 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Takk for tipset!

Men om vangen er lik på 410 og 413? Det som tegnigen viser nedenfor..... hvis de er lik akn jeg bare måle meg til hvor de nye festene må stå. kunne målt, men nå kommer jeg meg ikke i verkstedet på noen dager så lurte bare på om noen her kanskje visste det....



Leste på linken at adaptere var en annen løsning... kanskje det ja, men blir kanskje like mye stress som å sveise...??

Noe som også var en merkelig forskjell var hullet der girspaken kommer opp. Det var jo dobbelt så stort på 413'n



#10 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Får du plass til 413 girkassa i hullet på torpedoveggen da? 84 mod og eldre 410 har vel mindre hull i torpedoveggen enn på 413.

Rammene skal være dønn like (foruten disse festene til motor og gir).

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway

#11 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Ok. Takker for nytting info !!

Hullet i torpedoveggen har jeg faktisk ikke tenkt på... men da kan jeg vel i verstefall bruke 410 kassa på 413 motoren? Det skal vel gå ganske greit? men blir vel kanskje verre med startmotor..?

#12 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

410 kassen passar ikkje på 413 motoren...


tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel


#13 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Kan jo bare bytte karossen da... 410 kasse passer ikke på 413 motor.

Bytter du til 413 kaross får du jo bremsekraft forsterker også, det er det vel ikke på 410'n du har.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway

#14 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

oooooooops har jeg gått på en smell nå da? Går kanskje ann å modifisere hullet i torpedoveggen da?

#15 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

bytte karossoriet ja, blir ikke det feil med chassinummer da? Hvor mye arbeid er det å ta av karossoriet? Passer karossoriet rett på? hva er ca. vekta på seve karossoriet? Hvis jeg flytter 410 karossoriet over på 413 ramma så passer hvertfall festene, men jeg er like langt med torpedohullet..... sukk dette blit mye arbeid uansett hvordan jeg snur og vender på det...sad.gif

#16 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Skal du ha bilen på veien vil jeg ikke anbefale å banke hullet i torpedoveggen større. Karossen fra 413 passer rett over, å chassinr står på ramma. Chassinr står også på en liten plate på karossen ves siden av pedalene, men det er det bare å sette over.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway

#17 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

hmmm ja det hørtes ut som en smart løsning, men 413 kraossoriet jeg har på delebilen er helt ubrukelig:( Flere forslag mottas med takk, sliter litt her nå.....
Har hørt at flere med 413 har montert i girkasse fra 410 på 413 motoren for å få lavere giring....

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 December 2005 - 00:00

på min '85 410 fant jeg ut omtrent det samme.. at ikke motorfestene passa, men jeg fikk tredd inn mellomakselen fra transferen i girkassa, og 413 kassa passa i tunellen og linet opp med hullet i gulvet til girspaken fikk til og med skrudd den fast i girkassefestet... men festene passa ikke, så jeg fikk fatt i 410 motor istedet...

men skal du ha i 413 motor sliper du løs festene fra 413 ramma, fester girkassa i bakkant så den står på plass, skrur fast festebrakettene i motorfestene og slipper motoren nedi bilen så brakettene legger seg på plass på ramma, så sjekker du at motoren står rett i bilen før du sveiser motorfestebrakettene fast i ramma..

du må oxo enten bytte panser eller modifisere boksen over forgasseren litt..

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#19 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 16 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
skrudd den fast i girkassefestet... men festene passa ikke, så jeg fikk fatt i 410 motor istedet...



Tusen takk for nytting info, men hvilke fester var det som ikke passa? Girkasse feste? Hvis det er festene på girspaken så har jeg 413 spake, så det skal jeg forhåpentlig få til å passe, men mtte du skjære ut mye for å få girspaken igjennom?

#20 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 16 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Har hørt at flere med 413 har montert i girkasse fra 410 på 413 motoren for å få lavere giring....


Da snakker de om trnaferkassa, den passer over og er lavere giret på 410 enn 413

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no