Gå til innhold



Foto

Folkeaksjon mot veisalting


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#1 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 23 December 2005 - 00:00

http://www.vg.no/pub...bs?artid=109686

____________________________
"Når man roper i vasken får man svar."

#2 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Har 2 biler som må rustsveises pga det f...veisaltet! bestemor sin corsa fra 1986 er rustfri. den er aldri vinterkjørt.pappa sin bil er fra 1998,den går gjennom drammen-oslo man-fre,og er full av rust!

Opprinnelig postet av tryta



Den bilen til faren din, det skulle ikkje vere ein Mercedes?




Hehe, neida tongue.gifbiggrin.gif.

Einig i det du skriv, utruleg irriterande!! Skal nok ha meg nokre slike nei til salting-merke når eg får meg bil eg og, ja.

#3 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Her finner dere masse info om svineriet. Bestilte meg ett par slike merker med det samme.

http://www.stoppveisaltingen.org/

GO MAD-RUN CRAZYhttp://www.offroad.no/snitz/uploaded/bronx/salt.bmp


Opprinnelig postet av Bronx



Veldig bra! Bestilte noen merker jeg også..smile.gif

#4 tryta

tryta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

Har 2 biler som må rustsveises pga det f...veisaltet! bestemor sin corsa fra 1986 er rustfri. den er aldri vinterkjørt.pappa sin bil er fra 1998,den går gjennom drammen-oslo man-fre,og er full av rust! mon tro om man får trukket fra spylevæske for alt saltklinet på ruta og verditap på bilen pga salt på skatten? nei! statens motto er:vil du ta ifra mennesket alt det har,så må man bare ta litt av gangen.vi begynner og slutter med bilen!mad.gif

#5 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Vet ikke om dere er gamle nok til å huske hvordan hovedveiene var på denne tiden før man begynte saltingen?
Legg til dagens trafikkmengde og prøv å forestill deg hvordan det hadde vært...fish.gif


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!

#6 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Var det fleire enn meg som såg innslaget i Norge Idag i går om at vegsalt øydelegg grunnvatnet ved E134? Er jo ikkje første gong heller wink.gif.

http://www.nrk.no/ny...lemark/1.404492

#7 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 04 April 2006 - 23:00

Nå er det laget et forum angående veisalt. er akkurat startet. men hvis flere vil komme med sin mening om dette så er det bare å få det ut. Vore moro om hadde fått til litt aktivitet på den sida..

http://www.nei-til-s...phpBB/index.php

Halv halling

#8 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 27 December 2005 - 00:00

Her finner dere masse info om svineriet. Bestilte meg ett par slike merker med det samme.

http://www.stoppveisaltingen.org/

GO MAD-RUN CRAZYhttp://www.offroad.no/snitz/uploaded/bronx/salt.bmp

#9 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 23 December 2005 - 00:00

Det var på tide!

I tillegg til de argumentene som listes opp på linken, så fortviler jeg rent personlig ettersom økonomien tvinger meg til å kjøre gamle biler. Som om ikke det var galt nok i utgangspunktet, så "spiser" saltguffen opp de gamle bilene våre med en forferdelig fart!

Her jeg bor har det fra tidligere vært begrenset salting, noe som har ført til at bilene har holdt seg greit. Dette gjelder vel mange steder i nord-norge.

Men de siste årene har saltingen økt på, og det er skremmende hvor fort rusten får overtaket.

Om man må kjøre gammelt, må man pent finne seg i å bytte deler og skru litt. Men man mister litt motet når ting smuldrer sund mellom fingrene, og det er veisaltingen som i hovedsak er årsaken.

Ikke for at jeg har sjekket, men på tross av statens argumenter for salting, så føler jeg meg trygg på at det også er en økonomisk gevinst inni bildet. Rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke det det koker ned til ofte med staten?

Stefan

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#10 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 23 December 2005 - 00:00

Dette burde vel si sitt:
"Han viser til strekningen Gol-Geilo. Da denne veien ble brøytet på tradisjonell måte i tidsrommet 1990-2002, var det en eneste dødsulykke på disse 12 årene. Fra 2002 til 2005 har det vært fire dødsulykker på strekningen."

For snart fjorten dager siden omkom det dessverre to i ein ulykke like ved gol. Det var glatt på ulykkesstedet..

Hvis noen vil være interessert i å lese en rapport som denne aksjonsguppa har laget, kan jeg alltids få lagt ut link til den..

#11 Stio

Stio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 23 December 2005 - 00:00

Det var fan mæ på tide ja...Har grublet og spekulert lenge men finner ikke EN god grunn til bruk av veisalt... Send vidre til alle dere kjenner. Kunne vi fått til en e-post aksjon???
Stian

#12 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 23 December 2005 - 00:00

Og det skulle slett ikkje forundre meg om nettopp saltinga var grunnen til at det var glatt der for to veker sidan...

Vegsalting er ein katastrofe! Eg blir så utruleg irritert på den for.... saltinga heile tida. Og det er ikkje berre på Gol der temperaturen er låg heile tida at salting gjev dårlegare køyreforhold. Eg bur utpå bygda i Os utanfor Bergen, og alle veit korleis vintaren er her. For det meste regn, men så er det ei veke no og då med snø og is. Og kva skjer? Jo, tonnevis med salt blir dumpa på vegane, og resultatet? Ein ekstremt sleip, skitten, ekkel sørpe, som er mykje verre å køyre på enn.. ja, enn noko anna. Det ville ofte vore betre å køyre på is!

Einaste gongane salt er nokonlunde "greit" (eg liker det likevel ikkje) er når det er vått om kvelden, og vi får nattefrost og svartis, forutsett at det ikkje finst snø i mils omkrins. Det dei burde gjort, var å bruke varm sand, og heller køyre ut ein kostebil midt på vinteren, og ein til våren. Køyreforholda vile blitt MYKJE!!!!! betre, i tillegg skulle ein tru det ville vere lønsamt for staten, dei slepp å køyre ut like ofte (varm sand smeltar seg ned i isen og misser ikkje effekt fullt så fort som salt), ein skulle då verkeleg tru at sand, sjølv med litt oppvarming, er billegare enn denne saltblandinga, og ikkje minst, sparte utgifter i vedlikehald av vegnett og alt som høyrer med. For salt er ikkje spesielt godt for asfalten heller....


Nei, vi burde verkeleg få starta ein nei til salt-aksjon, større enn berre for Gol, for heile landet, med informasjon mot salt, og krav!

Har då vore snakk om at dei skulle kutte kraftig på salting, mykje fleire område (m.a. her i området eg bur) skulle jo bli saltfri. Har ikkje sett mykje til det her, og dei følgjer tydelegvis ikkje sin eigen politikk andre stader heller, ser det ut til...


sad.gifsad.gif

#13 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 27 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Det jeg synes er rart er at enkelte klarer ikke tanken å kjøre uten at det er saltet, kansje et bergensfrue fenomen å klage slikt. Jeg liker veldig godt å kjøre på snø rett og slett fordi det er så stille er jo ingen lyd når du kjører unntatt litt brumming fra motoren. Synes det hele med salting er en uting, er det is så er det bedre med sand uansett hva de sier.
Opprinnelig postet av ready4-runner




Akkurat, heilt einig i alt dette!!!


Kopi av melding:
Ingen kan si at dekkene biter bedre på det mudderet av snø som kommer når tempen er under 0grader. jaja blir vel blåst bort dette også men det virker ikke som det er et tema som er godt nok testet, de skulle testet temperatur/is/snø forhold på en bane og sammenlignet m/u salt/sand/bar vei

Opprinnelig postet av ready4-runner



Meiner du det mudderet av snø som kjem når dei saltar på snø? Isåfall er eg einig.

Dei skryt jo sånn av testar som viser at salta vegar har mindre ulukker enn usalta vegar. Desse testane blir utført ved at ein over nokre år har eit vegstrekk med nokonlunde lik køyring, så saltar ein halvparten og lar resten vere usalta, og då er det mykje fleire ulukker på den usalta delen.

Men det som er, og som ikkje er det dei viftar mest med, er at det ikkje er antal ulukker på det salta strekket som går ned i høve til når det var usalta tidlegare, men antal ulukker som går opp der det aldri har vore salta. Og det er sjølvsagt fordi bilar som kjem frå den salta delen og over på usalta, har fått seg eit glatt sørpe-/saltbelegg på dekka, som gjer at dei blir forferdeleg sleipe. Dermed får salttilhengjarane dei resultata dei treng, færre ulukker på den salta delen enn på den usalta.fish.gif

#14 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 24 December 2005 - 00:00

Går vel å lage til en underskriftskampanje på www.opprop.no ?

Forresten-om dere virkelig vil se saltbruk-ta en tur til bergen, det saltes så saltlaken ligger i tykke lag om det bare er rykter om snø!

Beer gives you drain bamage

#15 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 24 December 2005 - 00:00

Var ute og kjørte på perfekte vinterveier i ett tiden idag. 5-6 cm hardkjørt snø. Da jeg kjørte til svigers i firetia hadde saltterroristan vært og sluppet dritten sin.Bare potetmel føre som ga dårlig styring og vingling hit og dit. Hadde faen ikke brøyta når vi dro hjem i ti tiden heller.
Måtte fluer fra tusen kameler legge egg i rassen på de som vedtok veisalting,og i tillegg gi dem korte armer slik at de ikke fikk klødd seg!!mad.gifmad.gif

GO MAD-RUN CRAZY

#16 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 24 December 2005 - 00:00

Der det er kaldt og tørr snø er det kansje vel så bra å la den ligge på veiene,men her på vestlandet,hvor det kun er slapseføre og is,tørr eg påstå et det hadde vært et hel.... uten saltinga.Vi har jo alle fire årstider iløpet av ein dag her.Det er jo bare noen få dager det står på,så da kan de likesågodt salte driten vekk laugh.gif
Men det er jo lite bra for bilene da,men kan jo ikkje få i pose å sekk;)

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#17 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 24 December 2005 - 00:00

Bronx, du har et gullkorn.
God jul.


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#18 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 25 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Måtte fluer fra tusen kameler legge egg i rassen på de som vedtok veisalting,og i tillegg gi dem korte armer slik at de ikke fikk klødd seg!!mad.gifmad.gif

Opprinnelig postet av Bronx



Istemmes!

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#19 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 25 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Går vel å lage til en underskriftskampanje på www.opprop.no ?


Opprinnelig postet av nordmøring



Det er laget en kampanje på http://www.opprop.no...p?id=neitilsalt
Men burde vel heller satse på å argumentere på ulykkesstatistikker og at miljøet blir ødelagt, enn at bilene ruster opp.. (klart det kan bli stygge situasjoner om defekte bremser og slikt. men til slutt så er det vel bare staten som tjener på at vi må kjøpe nye biler, i form at skatter og avgifter)

#20 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 25 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Der det er kaldt og tørr snø er det kansje vel så bra å la den ligge på veiene,men her på vestlandet,hvor det kun er slapseføre og is,tørr eg påstå et det hadde vært et hel.... uten saltinga.Vi har jo alle fire årstider iløpet av ein dag her.Det er jo bare noen få dager det står på,så da kan de likesågodt salte driten vekk laugh.gif
Men det er jo lite bra for bilene da,men kan jo ikkje få i pose å sekk;)

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Det eg har skrive er jo frå Vestlands-synspunkt. Sjølv slik føret er her gjer saltet det mykje verre. Det er for det meste nettopp saltet som gjer at vi får den forbaska søla i vegen. Kun på svartis når det ikkje er snø i området er salt ein god løysing..