Gå til innhold



Foto

7,3D blir ikke varm..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 29 December 2005 - 00:00

Tja har tenkt på måleren jeg og men det blir jo ikke varmt inne i bilen,det er det som er største problemet.
Burde vel plukka ut varmeregisteret og rensa/sjekka det,mildt sagt trangt der og...skulle hatt en haynes-bok..

#22 Ompaguru

Ompaguru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 30 December 2005 - 00:00

om du har bytta termostat og pakningen kommer litt feil, vil det gå kjølevæske rundt termostaten hele tiden,
opplevde det med en mazda jeg hadde tidligere, etter å ha bytta termostat,
og på den nye måtte jeg lage pakning selv og brukte for tykt pakningspapp, bytta igjen til kunn silikon pakning, da fikk jeg fort og normal varme.

--
Har man årer, kan man roe seg ned.

#23 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 30 December 2005 - 00:00

Prøv å bytt om slangene inn til registeret.

JAN jan.eggen@loqal.no
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039 God Jul og Godt Nyttår

#24 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 30 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
om du har bytta termostat og pakningen kommer litt feil, vil det gå kjølevæske rundt termostaten hele tiden,
opplevde det med en mazda jeg hadde tidligere, etter å ha bytta termostat,
og på den nye måtte jeg lage pakning selv og brukte for tykt pakningspapp, bytta igjen til kunn silikon pakning, da fikk jeg fort og normal varme.

--
Har man årer, kan man roe seg ned.

Opprinnelig postet av Ompaguru



Her tror jeg vi er inne på noe,sier seg selv egentlig.
Lagde pkn. selv jeg og,droppe den og kun pkn.silicone gjør nok susen.

#25 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 31 December 2005 - 00:00

Ok,temostaten er der den skal og pkn. var ok.Men jeg oppdaget at det er en bypass forbi termostat som gjør at kjøleveska sirkulerer hele tia, lite flow gjennom den men dog.
Fatter ikke helt poenget med bypass da jeg ikke har sett dette på noen andre motorer før men det kan være for enklere å lufte systemet.
Pønsker litt på å plugge denne.....




#26 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 01 January 2006 - 00:00

Endelig! Tralla blir varm smile.gif
Lagde ny pkn. av pakningstoff uten å skjære hull til bypass og vips tempen ligger steady mellom "n" og "o" i normalfeltet,fort varm ble den også.Det gjenstår å se hvordan dette funker til sommeren,men jobben med å plukke opp er grei nå wink.gif
En annen ting jeg fant og fikset var slakk på wiren som styrer varm/kald luft-spjeldet på varmeapparatet.
Dog ligger pappen i radiator`n ennå men den får bli der til det blir mildere i været så lenge den ikke lager no trøbbel.
smile.gif biggrin.gif

#27 palgje

palgje

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 03 January 2006 - 00:00

Hvor finner jeg wiren som styrer varm/kaldluft spjeldet på varmeapparatet? Min kjennes også slakk og treg ut..

Heavyduty

#28 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 03 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hvor finner jeg wiren som styrer varm/kaldluft spjeldet på varmeapparatet? Min kjennes også slakk og treg ut..

Heavyduty

Opprinnelig postet av palgje



Foran pasasjersete inni dasjbordet høyre side,måtte plukke av et enkelt deksel(2 skruer).
E-350 altså..

#29 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 05 January 2006 - 00:00

Og i dag ble motorvarmer-kolbe innkjøpt,så da bør det være håp for start i under -12* smile.gif

#30 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 12 December 2006 - 00:00

Vel da er det på`n igjen,blir ikke akkurat ubehaglig varmt inni bilen..
Leste litt på "thedieselstop" om en med samme problem og alle anbefalte å kjøpe org. Ford termostat,jeg har noe ikkeorg.
Så det er "next step" men de skrev også noe om en "kule" i termostatlokket?? sit."I would get a new FORD part in there. They are different. You may have one of the aftermarket ones in. Also when you remove the housing, turn it over and look for a little check ball in it. If that isgone, then you need t replace the housing also."

Den så jeg ikkeno til i mitt lokk,ei heller i haynes boka,noen som vet noe om hva denne er godt for?

#31 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kula er en plastkule som skal flyte opp og tette utluftinga når det kommer vann og ikke luft.Utluftinga er viktig på 7,3 for at du ikke skal få "hot spots" i toppa når lufta ikke kommer ut.Termostaten har også en "simring" som skal tette når termostaten stenger.Denne er ofte dårlig/unøyaktig på billige uorginale termostater.Da presser vannet seg forbi selv om termostaten er stengt.Har også sett termostater som er for svake slik at vanntrykke presser den opp.

#32 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hmmm....
Kansje det bare er slik de skal være,mad max?

Har vært borti lignende før,en "mb vito cdi".
Den klarte ikke å få opp varmen uten en slik org. tilleggsvarmer(som forøvrig røyk midtvinters og mb brukte et 1/2 år på å fixe! isskrape innv.!!) men den sirkulerte i allfall ikke gjennom rad. før riktig temp var oppnådd.
Men for å snu deal`n,er det noen som greier å få OPP tempen om vinter`n på 7,3D? tongue.gif

Opprinnelig postet av Thunderbolt



ikke glem at CDI er en commonrail moptor. den er så effektiv at den nesten ikke avgir varme. legg merke til at 2. generasjon vito ikke har tempmåler wink.gif nettop fordi mange stusset over at den "aldri blei varm" noe som er helt normalt for den type motor. 2. gen vito har et 1800W varme element på strøm for å få varme i varmeapparat umiddelbart etter oppstart før ekstravarmeren får opp varmen. vifta i eber varmeren som står i mercedesen er kjennt for å gå i stykker, men en enkel rep for den som gidder.

-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D

#33 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

ved 120 km/t på motorvei kryper den til "o`n" i "nomal".
Opprinnelig postet av Thunderbolt



Testet faktisk det samme i dag i ca 130 blås og fikk samme resultat som deg faktisk..
Ved normal kjøring i ca 80 - 90 kmt så er den ca to nålbredder nedenfor NORMAL.....

user posted image
Mad Max & Noclass Garage SMOKE TIRES NOT DRUGS


Opprinnelig postet av Mad Max



lå i mellom 120-140 i tre fire timer i strekk i sommer nedover i sverige med min e350 med 7.3IDI og kan ikke huske at den ble noe varmere i det hele tatt

-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D

#34 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kula er en plastkule som skal flyte opp og tette utluftinga når det kommer vann og ikke luft.Utluftinga er viktig på 7,3 for at du ikke skal få "hot spots" i toppa når lufta ikke kommer ut.Termostaten har også en "simring" som skal tette når termostaten stenger.Denne er ofte dårlig/unøyaktig på billige uorginale termostater.Da presser vannet seg forbi selv om termostaten er stengt.Har også sett termostater som er for svake slik at vanntrykke presser den opp.

Opprinnelig postet av lulle

Her har vi nok problemet.. det er ingen plastkule hos meg men hvor er den blitt av?? Er den laget av matriale som ikke tåler frostvæske kansje da bilen plutselig ble slik..
Får man kjøpt denne kula hos Ford eller selger de kun komplett kit med vannpumpe og radiator tongue.gif ?
Stikker innom dem i morra å hører.
Takker Lulle.

#35 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

Er forøvrig heldigvis kvitt den Vito dr...n nå biggrin.gif.

#36 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

antar at du hadde en gen 1 vito. møkka bil! gen 2 er noe helt anna, men kjipt plastintreør trekker ned samt et grimt utsende

-80 Chevrolet Malibu Classic 355/TH350
-92 Ford E350 7.3 IDI/E40D

#37 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 13 December 2006 - 00:00

plastkula blir slitt og til slutt blirn liten nok til å komme ut av huset sitt.

#38 Thunderbolt

Thunderbolt

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
plastkula blir slitt og til slutt blirn liten nok til å komme ut av huset sitt.

Opprinnelig postet av lulle



Du Lulle,denne plastkula,skal den kun ligge løst i hullet sitt og selvsagt være for stor til å ikke forsvinne?Ikkeno fjør eller låsing på noen måte?
Må nok bare finne en som passer,fikk ikkeno glupt ut av de hos Ford.
Noen forslag til hvor jeg kan finne en?Plastkulespesialisten kansje tongue.gif

#39 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Plastkula skal ligge løst. Meningen er at den skal flyte opp og tette luftinga når det kommer vann og ikke luft.Du kan bruke alt som flyter,tåler varmen og klarer å tette hullet når den flyter opp.Aner ikke hvem som kan ha.