I det filosofike hjørnet
#1
Posted 16 January 2006 - 00:00
Har lite å gjøre på jobb nå for tiden så tenker på det meste.hehe
#2
Posted 19 January 2006 - 00:00
Stefan, du har nok rett med tanke på helium, den vil treffe bakken samtidig med blyflaska . Så lenge flaska er tyngre enn luft, og det er heilt vindstille. Då vil dei to flaskene treffe akkurat samtidig, om du så slepp dei frå eit fly. Viss ikkje eg tar feil, sjølvsagt, men det er no det eg har lært, og erfart.
Blir forresten nokonlunde det same (men med andre fysiske reglar) som at ei tom og ei full kasse (t.d. 50kg v.s. 800 kg, elles like kassar) seglar akkurat samtidig og akkurat likt (side om side) på eit lasteplan ved t.d. bråbrems .
Skal få meg hobby når eg får sertifikat []. Har forresten hobby, men terrengsykling på fjella i Os er ikkje noko særleg om vinteren...
#3
Posted 21 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
uansett hva dere sier om hammeren og fjøren, jeg vil ikke stå under der hammeren lander !
tror det er vondest under den.
--
Har man årer, kan man roe seg ned.
Opprinnelig postet av Ompaguru
Gutten spør sin far: "pappa, hva er tyngst av en kilo bomull og en kilo murstein?"
Far: "prøv å slippe det ned på foten din så kjenner du det"....
Ustyrtlig artig ikke sant? :D not?
Nothing compares to cubic inches!
#4
Posted 17 January 2006 - 00:00
Stemmer vel det der, ja. Fuglar flyr vel (når dei ikkje glir, og reknar med at det ikkje er det vi snakkar om inni flyet []) ved å presse luft nedover med meir vekt enn fuglen sjølv, og fuglen går oppover. Men inni eit fly bruker fuglen berre av lufta som allereie er inni flyet, og presset nedover blir akkurat like mykje som vekta av fuglen som flyet slepp å bere på. Trur eg .
Morro det her, gitt .
#5
Posted 16 January 2006 - 00:00
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#6
Posted 16 January 2006 - 00:00
Det er jo heller ikke sånn at lysene på bilen rekker kortere om du kjører i 300 eller 10 km/t.
Dersom du sitter i en Concorde, kan du høre radio/tv og snakke med sidemannen selv om flyet går fortere en lyden.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com
#7
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Lyset på bilen ville rekke akkurat like langt frem om du kjører innenfor vanlige fartsgrenser eller om du ligger like under lysets hastighet..
Det er jo heller ikke sånn at lysene på bilen rekker kortere om du kjører i 300 eller 10 km/t.
Dersom du sitter i en Concorde, kan du høre radio/tv og snakke med sidemannen selv om flyet går fortere en lyden.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com
Opprinnelig postet av FR
Det er ikke riktig. Når lysets hastighet er max hastighet kan jo ikke lyset gå fortere. Så hvis du kjører i din blodtrimma chevy (må jo være chevy) så vil lyset gå fra lyktene dine og fremover med en hastighet på en km/t..
Lysets hastighet er i fysikkens verden det raskeste noe kan forflytte seg, så sammenligningen med lyd er ikke relevant.
#8
Posted 16 January 2006 - 00:00
Om du kjører en Toyota LJ xx i samme hastighet som en kule har ut fra en pistol (det er jo ingen utenklighet) .
Så får du en til å stå bak i bilen og skyte ett rådyr e.l. som står stille etter at du har kjørt forbi.
Nå har bilen altså samme hastighet fremover som kulen har bakover....
Hva skjer, dør dyret?
Stopper kulen i lufta eller fortsetter den bakover?
Der fikk dere noe å gruble på tenker jeg!!!!
"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no
#9
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det er ikke riktig. Når lysets hastighet er max hastighet kan jo ikke lyset gå fortere. Så hvis du kjører i din blodtrimma chevy (må jo være chevy) så vil lyset gå fra lyktene dine og fremover med en hastighet på en km/t..
Lysets hastighet er i fysikkens verden det raskeste noe kan forflytte seg, så sammenligningen med lyd er ikke relevant.
Opprinnelig postet av Buggen
Hehe.. Her må det eksperter til.. Jeg ringte akkurat til ei jeg kjenner som er godt utdannet innen fysikk.. Hun sier jeg har rett...
I Star wars har jeg sett de kjører med flere ganger lysets hastighet..
Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com
#10
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?
Opprinnelig postet av FR
En liten videre-rulling på den, blir det da rekyl i pistolen??
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#11
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?
Opprinnelig postet av FR
En liten videre-rulling på den, blir det da rekyl i pistolen??
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
Opprinnelig postet av wazzza
Pistolen har jo samme hastighet som du har uansett...Selvsagt vil rekylen være dær som alltid...
Jeg tror at kulen vil skytes ut i samme hastighet som før, men i større enn lysets hastighet... hehe rare greier d hær!!
www.clanabanan.com
#12
Posted 16 January 2006 - 00:00
Veit ikkje om det blir det same med lys, eg...
#13
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kula vil jo bli skutt ut med vanleg fart frå pistolen, altså vil ho ha vanleg fart PLUSS farten du køyrer i, altså 2x vanleg kulefart. Stemmer ikkje det?
Veit ikkje om det blir det same med lys, eg...
Opprinnelig postet av OlavEmil
Hva om du skyter bakover?
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#14
Posted 16 January 2006 - 00:00
GO MAD-RUN CRAZY
#15
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
I slike hastigheter bør man ikke fikle med pistol.
Opprinnelig postet av Bronx
Der har man løsningen:blink:
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#16
Posted 16 January 2006 - 00:00
#17
Posted 16 January 2006 - 00:00
PS: ingen aning
____________________________
"Når man roper i vasken får man svar."
#18
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kjører du bil i 200 km/t og skyter ei kule bakover, som har 200km/t ut av gønnern, vil den ramle rett ned på bakken ja. Men vertikal og horisontal hastighet kan ses på som uavhengig av hverandre, for kula detter like fort mot bakken om du står stille og skyter...
Når det gjelder LYS, så er det en helt annen historie. Enter Einstein. Relativitetsteorien sier at, dersom du sitter i en concorde og måler hastigheten på lysbølgene på ei lampe som står stille på bakken vil du måle samme frekvensen/hastigheten som om du sto stille på bakken og målte den. Men det går ikke sier du. Nei, det gjør det ikke. Formelen sier at lyshastigheten er konstant, og det som faktisk endrer seg er tida for den som flytter på seg! Dette er faktisk testet, ved å konstruere to identiske atomur, det ene ble sendt opp i kapsel og satt i bane rundt jorda, det andre sto på bakken. Etter x antall år tok de det ned igjen og sammenligna, og de viste forskjellig tid, nøyaktig så mye forskjell som Einsteins formel sier. Dette betyr blant annet at man aldri kan reise med lysets hastighet, for energien det tar å akselerere 1 km/t stiger etterhvert som hastigheten øker, og går mot uendelig, dvs. at du trenger uendelig med energi for å akse den siste 1 km/t, og det har du ikke
#19
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Et annet spørsmål: Du har et fly med nyttelast på 500 kg. Lasten du har ombord består av 600 kg levende fugler. Kan du da ta av dersom fuglene flyr inni flyet???
Opprinnelig postet av Overloaded
Se på flyet som et lukka system inkl. fuglene. Om de flyr eller hopper opp og ned eller henger i taket har ingenting å si, flyet veier fortsatt egenvekt + 600 kg. Så lenge flyet er lufttett. Er det åpent i bånn og fuglene dytter luft ut av flyet blir det jo noe annet
#20
Posted 16 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Er det åpent i bånn og fuglene dytter luft ut av flyet blir det jo noe annet
Ville i grunnen vært et noe upraktisk fly...
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"