Gå til innhold



Foto

I det filosofike hjørnet


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#1 Stio

Stio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Bare sånn om det var mulig; Hvis man kunne kjøre med lysets hastighet......om man kjørte 1km/t under lysets hastighet, ville da fjernlyset krype sakte fra bilen når man slo det på?????biggrin.gif
Har lite å gjøre på jobb nå for tiden så tenker på det meste.hehe

#2 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 19 January 2006 - 00:00

Hehe biggrin.gif.

Stefan, du har nok rett med tanke på helium, den vil treffe bakken samtidig med blyflaska wink.gif. Så lenge flaska er tyngre enn luft, og det er heilt vindstille. Då vil dei to flaskene treffe akkurat samtidig, om du så slepp dei frå eit fly. Viss ikkje eg tar feil, sjølvsagt, men det er no det eg har lært, og erfart.

Blir forresten nokonlunde det same (men med andre fysiske reglar) som at ei tom og ei full kasse (t.d. 50kg v.s. 800 kg, elles like kassar) seglar akkurat samtidig og akkurat likt (side om side) på eit lasteplan ved t.d. bråbrems wink.gif.


Skal få meg hobby når eg får sertifikat [tongue.gif]. Har forresten hobby, men terrengsykling på fjella i Os er ikkje noko særleg om vinteren... sleep.gif

#3 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 21 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
uansett hva dere sier om hammeren og fjøren, jeg vil ikke stå under der hammeren lander ! biggrin.gif
tror det er vondest under den.blink.gif

--
Har man årer, kan man roe seg ned.

Opprinnelig postet av Ompaguru



Gutten spør sin far: "pappa, hva er tyngst av en kilo bomull og en kilo murstein?"
Far: "prøv å slippe det ned på foten din så kjenner du det"....

Ustyrtlig artig ikke sant? biggrin.gif:D:D not?



Nothing compares to cubic inches!

#4 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 17 January 2006 - 00:00

Hehehehe biggrin.gif:D.

Stemmer vel det der, ja. Fuglar flyr vel (når dei ikkje glir, og reknar med at det ikkje er det vi snakkar om inni flyet [tongue.gif]) ved å presse luft nedover med meir vekt enn fuglen sjølv, og fuglen går oppover. Men inni eit fly bruker fuglen berre av lufta som allereie er inni flyet, og presset nedover blir akkurat like mykje som vekta av fuglen som flyet slepp å bere på. Trur eg tongue.gif.

Morro det her, gitt tongue.gif:D.

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Hehe, den var ikke dum du.... Den skal jeg soørre om på skolen i morra [tongue.gif]



-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#6 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Lyset på bilen ville rekke akkurat like langt frem om du kjører innenfor vanlige fartsgrenser eller om du ligger like under lysets hastighet..

Det er jo heller ikke sånn at lysene på bilen rekker kortere om du kjører i 300 eller 10 km/t.

Dersom du sitter i en Concorde, kan du høre radio/tv og snakke med sidemannen selv om flyet går fortere en lyden.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com

#7 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Lyset på bilen ville rekke akkurat like langt frem om du kjører innenfor vanlige fartsgrenser eller om du ligger like under lysets hastighet..

Det er jo heller ikke sånn at lysene på bilen rekker kortere om du kjører i 300 eller 10 km/t.

Dersom du sitter i en Concorde, kan du høre radio/tv og snakke med sidemannen selv om flyet går fortere en lyden.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com



Opprinnelig postet av FR



Det er ikke riktig. Når lysets hastighet er max hastighet kan jo ikke lyset gå fortere. Så hvis du kjører i din blodtrimma chevy (må jo være chevy) så vil lyset gå fra lyktene dine og fremover med en hastighet på en km/t..
Lysets hastighet er i fysikkens verden det raskeste noe kan forflytte seg, så sammenligningen med lyd er ikke relevant.wink.gif

#8 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Får ta en jeg og!

Om du kjører en Toyota LJ xx i samme hastighet som en kule har ut fra en pistol (det er jo ingen utenklighet) . biggrin.gif
Så får du en til å stå bak i bilen og skyte ett rådyr e.l. som står stille etter at du har kjørt forbi.
Nå har bilen altså samme hastighet fremover som kulen har bakover....

Hva skjer, dør dyret?
Stopper kulen i lufta eller fortsetter den bakover? biggrin.gif

Der fikk dere noe å gruble på tenker jeg!!!!

"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no

#9 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Det er ikke riktig. Når lysets hastighet er max hastighet kan jo ikke lyset gå fortere. Så hvis du kjører i din blodtrimma chevy (må jo være chevy) så vil lyset gå fra lyktene dine og fremover med en hastighet på en km/t..
Lysets hastighet er i fysikkens verden det raskeste noe kan forflytte seg, så sammenligningen med lyd er ikke relevant.wink.gif

Opprinnelig postet av Buggen



Hehe.. Her må det eksperter til.. Jeg ringte akkurat til ei jeg kjenner som er godt utdannet innen fysikk.. Hun sier jeg har rett...

I Star wars har jeg sett de kjører med flere ganger lysets hastighet..biggrin.gif

Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?



-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com

#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?



Opprinnelig postet av FR



En liten videre-rulling på den, blir det da rekyl i pistolen??

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#11 Hansen

Hansen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 686 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det blir vel det samme som en bil som kjører like fort som en kule, kula vil vel ikke bare ramle rett ned på bakken om du skyter fra den bilen?



Opprinnelig postet av FR



En liten videre-rulling på den, blir det da rekyl i pistolen??

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy


Opprinnelig postet av wazzza



Pistolen har jo samme hastighet som du har uansett...Selvsagt vil rekylen være dær som alltid...
Jeg tror at kulen vil skytes ut i samme hastighet som før, men i større enn lysets hastighet... hehe rare greier d hær!!

www.clanabanan.com

#12 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kula vil jo bli skutt ut med vanleg fart frå pistolen, altså vil ho ha vanleg fart PLUSS farten du køyrer i, altså 2x vanleg kulefart. Stemmer ikkje det? tongue.gif

Veit ikkje om det blir det same med lys, eg... wtf.gifwtf.gif

#13 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kula vil jo bli skutt ut med vanleg fart frå pistolen, altså vil ho ha vanleg fart PLUSS farten du køyrer i, altså 2x vanleg kulefart. Stemmer ikkje det? tongue.gif

Veit ikkje om det blir det same med lys, eg... wtf.gifwtf.gif

Opprinnelig postet av OlavEmil



Hva om du skyter bakover?

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#14 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

I slike hastigheter bør man ikke fikle med pistol.biggrin.gif:D

GO MAD-RUN CRAZY

#15 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
I slike hastigheter bør man ikke fikle med pistol.biggrin.gif:D


Opprinnelig postet av Bronx



Der har man løsningen:blink:

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#16 Overloaded

Overloaded

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Et annet spørsmål: Du har et fly med nyttelast på 500 kg. Lasten du har ombord består av 600 kg levende fugler. Kan du da ta av dersom fuglene flyr inni flyet???

#17 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Hvis du har ett fly med nyttelast på 500kg så tror jeg det blir trangt for 100kg med fugl å fly inne i det lille flyet:D

PS: ingen aning

____________________________
"Når man roper i vasken får man svar."

#18 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Okay gutta, hør nå her.

Kjører du bil i 200 km/t og skyter ei kule bakover, som har 200km/t ut av gønnern, vil den ramle rett ned på bakken ja. Men vertikal og horisontal hastighet kan ses på som uavhengig av hverandre, for kula detter like fort mot bakken om du står stille og skyter...

Når det gjelder LYS, så er det en helt annen historie. Enter Einstein. Relativitetsteorien sier at, dersom du sitter i en concorde og måler hastigheten på lysbølgene på ei lampe som står stille på bakken vil du måle samme frekvensen/hastigheten som om du sto stille på bakken og målte den. Men det går ikke sier du. Nei, det gjør det ikke. Formelen sier at lyshastigheten er konstant, og det som faktisk endrer seg er tida for den som flytter på seg! Dette er faktisk testet, ved å konstruere to identiske atomur, det ene ble sendt opp i kapsel og satt i bane rundt jorda, det andre sto på bakken. Etter x antall år tok de det ned igjen og sammenligna, og de viste forskjellig tid, nøyaktig så mye forskjell som Einsteins formel sier. Dette betyr blant annet at man aldri kan reise med lysets hastighet, for energien det tar å akselerere 1 km/t stiger etterhvert som hastigheten øker, og går mot uendelig, dvs. at du trenger uendelig med energi for å akse den siste 1 km/t, og det har du ikke wink.gif

#19 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Et annet spørsmål: Du har et fly med nyttelast på 500 kg. Lasten du har ombord består av 600 kg levende fugler. Kan du da ta av dersom fuglene flyr inni flyet???

Opprinnelig postet av Overloaded



Se på flyet som et lukka system inkl. fuglene. Om de flyr eller hopper opp og ned eller henger i taket har ingenting å si, flyet veier fortsatt egenvekt + 600 kg. Så lenge flyet er lufttett. Er det åpent i bånn og fuglene dytter luft ut av flyet blir det jo noe annet smile.gif

#20 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Er det åpent i bånn og fuglene dytter luft ut av flyet blir det jo noe annet smile.gif


Ville i grunnen vært et noe upraktisk fly... biggrin.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"