Gå til innhold



Foto

Hvem kjører med høyest turbotrykk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#21 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg kjører selv på 1.2bar på hilux. Åpent filter, frieksos, og oppskrudd diesel trykk


AH, jeg nekte rå tru at du lader 3bar på en så liten motor.
du er klar over at ev Volvo FH16 f.eks med så mye power ikke lader mere enn 2.6bar originalt og den trenger så mye for å mate alle cylindra.

tror du bør kjøpe no skikkelige målere ikke sånn biltema grejer når du mater trykket.

om det hadde vært en blodtrimma sak så kunne jeg tenkt meg. men ikke til gatebruk

www.rdlx3m.com

Opprinnelig postet av Yota-Dilux




Klar over dit å klar over datt ! Regna d ble reaksjoner på mitt innlegg her,å ja det høres horibelt ut med 3bar/42psi.Har ikke biltema manometer nei,faktisk to et digitalt i fjernkontollen til trimboksen TSTpowermax3 og en analog Autometer (kvalitet!).Har kjørt slik i årevis og eneste modifikasjonene jeg har gjort som jeg vet ryker orginalt på 30-35psi er turboen,som jeg selvsagt permiterte til fordel til en større med kulelager +4"eksos,konisk K&N og trimdyser.Cumminsen har en "max safe" ladegrense på 50psi før man må modifisere med kobbertoppakning og pinnebolter+div men ikke noe i motor/veiv e.c.t!Søk litt på div.amerikanske diesel forum å få svar,der lader de både 50-90psi med twin turbo kit!devil.gif http://www.piersdies.../DodgeTwins.htm

aage3500@hotmail.com

#22 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Hva slags kompresjon/kompresjonstrykk og maxtrykk har du på denne amerikaneren din??

Beer gives you drain bamage

#23 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Tallene til ÅH er nok ikke bare oppspinn. Orginalt så lader 24 ventileren til Cummins 20-22psi. Jeg kjører selv med både turbotrykk og eksostemp. Det er meeget sjelden det er turbotrykket som dreper en Cummins, det er eksostempen som blir problemet ved trimming. De som trimmer hardt O-ringer blokka, og det er som regel eneste modifisering de gjør med motoren. Resten er turbo og Diesel smile.gif
De aller fleste trimboksene du får til Cummins gir en 35-40psi i trykk, og vi bruker nok ikke noen "Biltema instrumenter" Selv så har jeg Di-Procol (samme som er orginale i Cat) de aller fleste bruker nok Autometer i Dodge (matcher dashen best)

Hvor lenge kjører en med full gass? Det er jo som regel da en har fullt turbotrykk. Det er ikke ofte en har full boost ved normal kjøring, mens når man kjører traktorpulling og dragrace så er jo pedalen som regel planta godt i teppet. Og er ikke sammenligningen av en skipsdiesel og et motor satt opp til pulling å sammenligne druer og vannmeloner?
Spørsmålet var hvem som kjørte med høyest ladetrykk, og det har nok de som kjører Dodge med Cummins, og det med motorer som gjerne ruller 1.5mill uten problemer. De er jo trimmet ned for å passe i Dodge smile.gif Største problemet vi har med ladetrykket er at gummislangen til intercooleren blåser av smile.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#24 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Les inlegget til ÅH en gang til så ser dere at 42 psi var MAX,22 psi til vanlig.
Og da burde det vel stemme med det du sier nordmøring;)

93 ZJ 5.2 V8 Laredo


Opprinnelig postet av Kokken




Selvsagt kjører jeg ikke på max trykk til dagelig! (Jævlig røyk og forbruk da!)Turbotrykk og mer dieselmating øker via trimboksen i 10 forskjellige effekt program!

aage3500@hotmail.com

#25 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Angrer litt på at jeg nevnte traktorpulling, skjønte jo at noen da begynte å sammenligne med "til dagligdags". Brukte traktorpulling som eksempel, da de ofte har vært dær ekstremtrimminga av diesler har skjedd, men nå er jo diesler nesten dagligdagse i dragrace også. Har sett amerikanske traktordiesler med 3 trinns turbolading vist på tv, men dær røyk jo virkelig en motor i ny og ne. Det var nok snakk om trykk i 2 siffrete lengder og da var det bar ,og ikke psi jeg mente!
Til dagligdags kjøring, blir vel feil å samenligne hær, ingen kjører jo likt læll.
ÅH og RamDogde leder vel godt hær da?

AR

#26 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

tror da virkelig ikke det er oppspinn! Sammenligning av feks en medium-speed skipsdiesel og traktorpulling er nok veldig relevant, begge jobber nær maks det meste av tiden (ved sleping/ankerhåndtering/grøfting er det ikke uvanlig med 110% belastning i flere døgn i strekk).

hva menes med "O-ringer blokka"?? Og klarer disse motorene max ladetrykk over noe tid (feks 1 time)?

Beer gives you drain bamage

#27 Hans Olav Thorsberg

Hans Olav Thorsberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

1,5 bar på 86mod Patrol 3,3TD Super Roof. biggrin.gif

It ain't over till the fat lady sings...

#28 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
tror da virkelig ikke det er oppspinn! Sammenligning av feks en medium-speed skipsdiesel og traktorpulling er nok veldig relevant, begge jobber nær maks det meste av tiden (ved sleping/ankerhåndtering/grøfting er det ikke uvanlig med 110% belastning i flere døgn i strekk).

hva menes med "O-ringer blokka"?? Og klarer disse motorene max ladetrykk over noe tid (feks 1 time)?

Beer gives you drain bamage


Opprinnelig postet av nordmøring



Å o-ringe blokke vil si å frese spor for o-ringer som er litt større enn omkrets av sylinderene i tds slik man får en stor o-ring mellom toppakning å blokk se:www.cumminsracing.com (tech page) Cumminsen holder kanskje en time har aldrig prøvd:)

aage3500@hotmail.com

#29 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

En skipsdiesel går jo år ut og år inn da, 110% er jo den bygd for å tåle en stund, en pullingmotor er jo så alldeles overtrimmet at de gambler på at den skal holde et par pull. Dær er det briste eller bære, kan nok garantere at de motorene ikke holder en time i allefall,hehe. Tror de som mange i dragrace ikke har kjøling til noe langtids kjøring. Er vel mange trimmede motorer som kommer til å slite med den timen vil jeg tro, en trimmer og trimmer liksom,men nesten ingen oppgraderer kjøleanlegget. Dette går jo som oftest godt, da en som oftest bare har "foill parafinhændel" en kort tid, det være seg forbikjøring, en tung bakke osv.

Ingen som har peiling på slike overkill traktormotorer da, lurer litt på hvordan det egentlig funker med turbolading i flere trinn for å skape så sinnsykt med trykk. Tror det var et svenskt program jeg så, da programledern fortalte litt mellom motorbrøl og sprengte veihus lyder, svenkene er litt flinkere til å ta turen til statene å lage motorsportsprogrammer de. Sjekket litt på nettet nå, men fant ikke noe i farten.
noen som vet av no linker?

AR

#30 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
tror da virkelig ikke det er oppspinn! Sammenligning av feks en medium-speed skipsdiesel og traktorpulling er nok veldig relevant, begge jobber nær maks det meste av tiden (ved sleping/ankerhåndtering/grøfting er det ikke uvanlig med 110% belastning i flere døgn i strekk).

hva menes med "O-ringer blokka"?? Og klarer disse motorene max ladetrykk over noe tid (feks 1 time)?


Opprinnelig postet av nordmøring



Jeg mener at denne diskusjonen blir ganske meningsløs. Vi begynte med hvem som kjørte rundt med høyest ladetrykk, og så begynner man å dra inn skipsdiesler og traktorpulling. En bilmotor jobber med varierende turtall hele tiden, mens en skipsdiesel jobber under ganske konstant turtall over mange timer om ikke dagesvis. Og tilslutt en traktorpuller som jobber maks i noen sekunder. Kan dette sammenlignes?

Jeg vet bare at det går å få Cummins 24v ISB som sitter i min Dodge som marineutgave på rundt 400hk, ladetrykk ukjent men vil gjette på rundt 20-26psi.

Å O-ringe blokka er å frese et spor rundt sylinderen som en legger pakningen nedi så den ikke blåser ut (tror de bruker kobbertråd?)

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#31 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Skal da slettes ikke diskutere dette mer jeg:-), bare å konstantere at den cumminsen kan gi et fryktelig trykk i en (svært) kort periode.

Og en ting til-snakker dere om absolutt trykk?

Beer gives you drain bamage

#32 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Hva skjer når man lader for hardt? Jo dette!
user posted image

Les mere i dette forumet
http://www.realoldsp...pic.php?t=12862

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#33 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

Et av de tøfeste motorblowups ever jo,hehe.

#34 turbopower

turbopower

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 24 January 2006 - 00:00

1,3 PÅ HILUX 92. E ikkje noko problem da. åpen exsos er viktigt viss du ska noko glede av da. å nåkk fuel.. ingen vitsi masse trykk viss du ikkje har nåkk suppe

#35 Bromle

Bromle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 25 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
men nesten ingen oppgraderer kjøleanlegget

Helt enig. Klarer man ikke å kontrollere temperaturen ved å forbrenne mer diesel for å få mer trykk, er prosjektet "dødfødt" i utgangspunktet. Ble ikke kjørt mer enn 5 km etter oppgraderingen av motoren min, før det bestilt større kjølesystem fra Radiatorservice i Trondheim. Etter utvidet kjølekapasitet har jeg nesten ikke vært i nærheten å få'n til å koke, selv med med bånn fjøl og 4,5tonn på slep en varm sommerdag. Ladder ca. 1,2 bar.
Cummins'n som står i Ram'n tåler utrolig mye trykk. Automatkassa gir seg før motoren kneler. Det råeste jeg har sett av en Ram er 10.770 sek på 1/4mile og slutthastighet på 121.63 mph (ca. 195 km/t), har filmen lagret på maskina mi (finner ikke igjen linken til videoen).
BD har mye tøft til Cummins: http://www.dieselper...20Turbos&tt=ram


Banks turbo

http://www.bankspower.com/
http://www.dragonsys...eos/F350Run.wmv

#36 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 25 January 2006 - 00:00

Knailltøft, sto på sia der at noen av dæm kjørt me 250psi.

Sjekk turbon


#37 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 26 January 2006 - 00:00

Fy flate, 250psi ja!!!!! STØR turbon dæmers ein motorn min sjer æ. Har de bare en stor,eller kjører de flere trinn?
Alla detta!


2 stage turbocharge

mener vi har litt å gå på hær jeg gutter, rocky motorens 0,95bar ble liksom ikke noe å skryte av mere!

AR

#38 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 26 January 2006 - 00:00

oij! samme gutta mistet eksossnurren sin gitt, litt småfali jo!


direkte ækkelt å stå nære når slikt sjer!

Ødelegger kansje tråden, men fytti ka tøft!

AR