Gå til innhold



Foto

Veltebøyle


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
47 replies to this topic

#1 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 February 2006 - 00:00

Hadde det vært noen interresse blandt brukerne av forumet å gå sammen å få laget veltebøyler til SJ cab??

Tenkte da på bøyle som blir laget som bakre delen av et veltebur(uten framoverstrebere) og som blir bygget i samme dim som reglementet for biltrial..

Tanken er da en hovedbøyle som skrus i gulvet, og som følger bakkanten av targabøylen tett, og som og festes i sammen med øvre sikkerhetsbeltefeste, bakoverstreberne sveisespå toppen av hovedbøylen og går ned på hjulkassene bak, evt til gulvet.

Grunnen til at jeg spør er dels at for å kunne kjøre på Suzukitreffet må cabbene ha bøyle, og dels fordi den originale Targabøylen på langt nær er god nok ved en skikkelig velt..


________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#2 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Jeg kommer som sagt til å gå for hel-bur som er godkjent for trailbruk. Men samtidig så skal jeg vri og vrenge hodet mitt for å få til ett bur som er mulig å ta ut av bilen. Vil prøve å beholde bilen så salgs venlig som mulig.

Tror det finnes en rørbøyer i klubben som jeg er med i her og folk med god erfaring med å lage bur. Broder'n jobber som sveiser og har alle mulige sertifikater, så det skal ikke stå på sveisingen:)

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

enkelt..borr hull i gulvet akkurat så hovedbøylen/framoverstreberne går igjennom.

senk disse gjennom gulvet

sveis buret

løft det opp så det går klar gulvet og dra det litt fram/bakover så du kommer til hullene

sveis igjen hullet i gulvet

legg under monteringsplatene når buret er satt på plass igjen

sveis buret fast i monteringsplatene og skru/sveis dem i gulvet

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

kan buret delast noken plass slik at en får det inn og ut av bilen? på kva måte i så fall? innsveiste flensar? klaver/klemmer rundt? regner med hull til bolter er utelukka...

- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Skal nok være sveiset. Så vi som har metall tak eller targabøyle som ikke er til å ta av har en utfordring...

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#6 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

reis inn på et sveiseverksted å få tak i sveiseduk så kan du pakke inn å sveise inne i bilen uten problem...

Mvh Frank




"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#7 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Planen var å bare punkte det sammen inne i bilen for så å helsveise det utenfor. Vil helst slippe å demontere hele interiøret og vinduer pga sveisesprut og slipesprut. Har lima frontrute jeg veit du...

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#8 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Du sliper bare opp sveisene på rørene som går frem over når du event. skal ta den ut av bilen igjen.

Mvh Frank




"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#9 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Nå vil jeg jo helst ødlegge minst mulig på bilen da Sven. Og buret mitt skal være til å ta ut uten å kappe det i stykker. Thats the problem...

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#10 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Skal ikke skrues i buret. Enten sveises fast eller sveise på braketter i buret som du igjen kan skru fast takplata i wink.gif

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#11 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Det er vel litt forskjellige krav når det gjelder takplater, har litt med å gjøre om det er stål eller alu, om den skal skrus eller sveises. Men ja, plata kan skrus fast. Da er det vel noe krav om type skruer og festeører i buret.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#12 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Vedr ståltaket på biler med kalesje.

Må det taket være sveiset eller kan det være skrudd fast i bøylen.

Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke

#13 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Et NBF-godkjent bur kan enten ha en bøyle på tvers over frontruta (slik som på bildet), eller to bøyler fra hovedbøylen og fremover med et tverrør over frontruta mellom bøylene.. (slik Geared anviser).

Om man ikke skal bruke kalesje på bilen mer etter at man har satt inn bur (f.eks. på trial-biler...så kan også frontbøylene ende opp på karosseriplata mellom panseret og frontruteramma.
Skal buret bli godkjent må også innfestingene til karosseriet, eller til ramma gjøres i tråd med regelverket.
Om ikke bøylen skal ende opp på ramma, må det lages en fotplate som må ha et minstemål...og man må ha en motholdsplate på undersiden av karosseriplata...og boltes sammen med kaross-plata i klem mellom fotplata og motholdet. Motholdsplata kan også være på oversiden (samme siden) av karosseriplata som fotplata på bøylen, men da må motholdsplata sveises fast i karosseriet.

Vinkelen på bakoverstreverene må være på minst 30grader ut fra hovedbøylen.....BAKOVER...

Et godkjent bur skal også ha en diagonal enten i hovedbøylen eller diagonal mellom bakoverstreverene.
Når man bøyer rørene skal svingens radius være på minst 3x rørets tykkelse. 50mm rør skal altså ha min.15cm diameter på svingen.
Sveisinger skal være rene og pene og skal IKKE slipes ned.
Man skal kunne se hvordan sveisebadet har lagt seg...
Et bur i en bil uten fast tak skal også ha takplate i buret over sitteplassene.




->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#14 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Det var snakk om en 30 graders vinkel.
Hvor og hvilken vei var det?

__________
GPS Fantom

#15 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 10 February 2006 - 00:00

Fant dette buret til sj413 ... Må vel være en god mal...?
Vet ikke om det er godkjent.



Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke

#16 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

nå har jeg også tatt det drastiske skrittet og kjøpt meg suzuki.. skal prøve meg på trial etterhvert.. det finnes vel forskjellige løsninger på å feste buret forran på førersiden.. må da fort bli problemer mot sjåførens venstre fot?

amplifier..
Play big, Win big, BE BIG

#17 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

Jeg kommer til å lage mitt av godkjente rør. Kommer også til å lage bøylen forover. Skal det være sikkert så skal det være sikkert!

Ulempen med å ha skikkelig bur er vel at jeg kommer til å gi helt faen i bilen, tar nok ikke lange tiden før jeg ligger på taket da:D

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net

#18 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

Er det så stor prisforskjell då? er vel smart å lage av fine rør først som sist så kan en tilogmed tilføye bøyle forover og få godkjent 6-punkt eller?

- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

#19 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

Jeg har kjøpt rørbøyer så hvis det er noen i Stavanger området som vill lage bøyle så er det mulig å låne rørbøyeren.

Iver

"Of all the things I lost, I miss my mind the most"

#20 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

kan evt være med på å lage/sveise bøylene jeg, men da må jeg ha beskjed i litt god tid.

ellers kommer jeg til å sjekke opp hva for pris vi kan få på de.

siden det kun er til pynt og TT bruk, kunne vi kanskje bruke sveisede rør istedet for sømløse..

Der kan jeg sjekke hva for pris jeg kan få gjennom den gamle jobben min.. dersom de lager dimensjoner og kvaliteter som tilfredstiller det vi trenger da.

men jeg vet ikke om jeg egentelig synes de er gode nok da..

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway