Veltebøyle
#1
Posted 03 February 2006 - 00:00
Tenkte da på bøyle som blir laget som bakre delen av et veltebur(uten framoverstrebere) og som blir bygget i samme dim som reglementet for biltrial..
Tanken er da en hovedbøyle som skrus i gulvet, og som følger bakkanten av targabøylen tett, og som og festes i sammen med øvre sikkerhetsbeltefeste, bakoverstreberne sveisespå toppen av hovedbøylen og går ned på hjulkassene bak, evt til gulvet.
Grunnen til at jeg spør er dels at for å kunne kjøre på Suzukitreffet må cabbene ha bøyle, og dels fordi den originale Targabøylen på langt nær er god nok ved en skikkelig velt..
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
#2
Posted 10 February 2006 - 00:00
Tror det finnes en rørbøyer i klubben som jeg er med i her og folk med god erfaring med å lage bur. Broder'n jobber som sveiser og har alle mulige sertifikater, så det skal ikke stå på sveisingen:)
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#3
Posted 10 February 2006 - 00:00
senk disse gjennom gulvet
sveis buret
løft det opp så det går klar gulvet og dra det litt fram/bakover så du kommer til hullene
sveis igjen hullet i gulvet
legg under monteringsplatene når buret er satt på plass igjen
sveis buret fast i monteringsplatene og skru/sveis dem i gulvet
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
#4
Posted 10 February 2006 - 00:00
- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway
#5
Posted 10 February 2006 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#6
Posted 11 February 2006 - 00:00
Mvh Frank
"Han sover ikke, han jobber for maij"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#7
Posted 11 February 2006 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#8
Posted 10 February 2006 - 00:00
Mvh Frank
"Han sover ikke, han jobber for maij"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#9
Posted 10 February 2006 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#10
Posted 10 February 2006 - 00:00
_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.
#11
Posted 10 February 2006 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#12
Posted 10 February 2006 - 00:00
Må det taket være sveiset eller kan det være skrudd fast i bøylen.
Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke
#13
Posted 10 February 2006 - 00:00
Om man ikke skal bruke kalesje på bilen mer etter at man har satt inn bur (f.eks. på trial-biler...så kan også frontbøylene ende opp på karosseriplata mellom panseret og frontruteramma.
Skal buret bli godkjent må også innfestingene til karosseriet, eller til ramma gjøres i tråd med regelverket.
Om ikke bøylen skal ende opp på ramma, må det lages en fotplate som må ha et minstemål...og man må ha en motholdsplate på undersiden av karosseriplata...og boltes sammen med kaross-plata i klem mellom fotplata og motholdet. Motholdsplata kan også være på oversiden (samme siden) av karosseriplata som fotplata på bøylen, men da må motholdsplata sveises fast i karosseriet.
Vinkelen på bakoverstreverene må være på minst 30grader ut fra hovedbøylen.....BAKOVER...
Et godkjent bur skal også ha en diagonal enten i hovedbøylen eller diagonal mellom bakoverstreverene.
Når man bøyer rørene skal svingens radius være på minst 3x rørets tykkelse. 50mm rør skal altså ha min.15cm diameter på svingen.
Sveisinger skal være rene og pene og skal IKKE slipes ned.
Man skal kunne se hvordan sveisebadet har lagt seg...
Et bur i en bil uten fast tak skal også ha takplate i buret over sitteplassene.
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#14
Posted 10 February 2006 - 00:00
Hvor og hvilken vei var det?
__________
GPS Fantom
#15
Posted 10 February 2006 - 00:00
Vet ikke om det er godkjent.
Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke
#16
Posted 09 February 2006 - 00:00
amplifier..
Play big, Win big, BE BIG
#17
Posted 09 February 2006 - 00:00
Ulempen med å ha skikkelig bur er vel at jeg kommer til å gi helt faen i bilen, tar nok ikke lange tiden før jeg ligger på taket da:D
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
www.4x4drivers.net
#18
Posted 09 February 2006 - 00:00
- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway
#19
Posted 09 February 2006 - 00:00
Iver
"Of all the things I lost, I miss my mind the most"
#20
Posted 09 February 2006 - 00:00
ellers kommer jeg til å sjekke opp hva for pris vi kan få på de.
siden det kun er til pynt og TT bruk, kunne vi kanskje bruke sveisede rør istedet for sømløse..
Der kan jeg sjekke hva for pris jeg kan få gjennom den gamle jobben min.. dersom de lager dimensjoner og kvaliteter som tilfredstiller det vi trenger da.
men jeg vet ikke om jeg egentelig synes de er gode nok da..
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway