Gå til innhold



Foto

extralys på tak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
46 replies to this topic

#1 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

vurderer å montere extralys på taket og med det spør jeg. hvordan er d å kjøre med extralys på taket kontra i grillen på bilen??

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#2 Arne_o

Arne_o

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 16 April 2006 - 23:00

La opp 7 leder med 1,5 og brukte en ledning til hver lykt. Mye enklere å tre en ledning med flere ledere enn flere små ledninger. Tok også opp strømmen til arbeidslys bakover her[img]
http://www.offroad.no/snitz/uploaded/Arne_...M0968.JPG[/img]


Pajero 2,5tdi 90 mod.
(Har bare pc i helgene)

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

quote:


Monterte 3 bøtter på en bil til en kompis og benyttet et 30 amp rele til disse. men dette relet brente seg så de lyste hele tiden. dette var dog med 100w pærer men det blir bare 25 amp etter det jeg finner ut

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

Originally posted by hans petter



Er det for lav spenning (volt) så går jo Amperen opp. Det tilfellet dit skulle jo ikke skje i teorien, men det kan jo være feil med komponenter eller dårlig kontakt et sted, og da kan det fort bli varmt. Enklest er jo å måle dette med et testinstrument etter man er ferdig med monteringen. Jeg og tar i litt med dimensjonering når jeg monterer, greit å ha litt og gå på. smile.gif
Dette her er ikke helt eksakt etter tråden, men et godt eksempel for de som kobler litt.
Husk Sikringer! Om dere tar strøm rett fra batteri er dette meget viktig! Styggeste jeg så mens jeg monterte bilstereo var i en Mercedes som hadde lagt en 12mm2 fra batteri uten sikring til en stor forsterker i koffert. Han hadde borret et fint hull langt oppe på torpedoveggen uten gummigjennomføringer. Resultatet var oppbrent bil. Kabelen hadde brent seg veg helt ned til gulvet, så ut som et grovt kutt med en skjærebrenner. Jeg tror ikke han fikk noe på forsikringen, så det ble en dyr erfaring desverre.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#4 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 16 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
La opp 7 leder med 1,5 og brukte en ledning til hver lykt. Mye enklere å tre en ledning med flere ledere enn flere små ledninger. Tok også opp strømmen til arbeidslys bakover her[img]
http://www.offroad.no/snitz/uploaded/Arne_...M0968.JPG[/img]


Pajero 2,5tdi 90 mod.
(Har bare pc i helgene)

Opprinnelig postet av Arne_o



Tanken er god,men ikke med hensyn til spenningsfall.

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#5 bareare

bareare

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 28 March 2006 - 23:00

Disse lysene kan trekke mye strøm. Anbefaler deg å trekke 2,5 mm ledning opp å fordele til 2 lys å 2 x 2,5 til fire lys. Jordingen henter du bære fra bøyla. Ikke under 1,5 mm. Hvis du trekker 1,5 mm å fordeler til 2 lys kan det bli såpass med tap i ledningene at du mister effekt i ett eller begge lysene.

"Bære gje han pulver !"

#6 Turbolux

Turbolux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1086 Innlegg:

Posted 12 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Er ein grei måte å koble det på det, er iallfal grei måte når ein kan få biltilsynet sur:)smile.gif

Et til bilde av bilen, på tur....




Opprinnelig postet av PajeroMach1



Må bare få si at dette bildet er utrolig fint.
Snakk om å treffe midt på spikern.

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.

#7 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Joda, jeg har faktisk testet selv smile.gif Har montert bilstereo halvprofesjonelt i fem år, og har ganske god peil på bileletrisk etter å ha drevet med bilrestaurering i nærmere 20 år, er også utdannet bilmekaniker. Det er ikke riktig å sammenligne en kabel til sub og en kabel til ekstralys. Du bruker grov høytalerkabel for å få fram dynamikken og transienten i musikken. Dvs. meget hurtige strømpulser. Det er så klart meget viktig å bruke grove nok kabler, men det går jo en grense hvor grove de behøver å være. Har du 14V spenning ved batteriet, og du har 14v ved lyspæra ved belastning med 2.5mm2 så er det ikke mulig å få ut mere lys om du går opp til 4mm2 spenningen kan jo ikke øke i kablene, eller?
Det å bruke ett rele for hver lykt er jo også overkill. en H3 på 100W trekker 7.14A v. 14V om jeg ikke har glemt Ohms lov fullstendig. Har du 65W lamper så er du nede i 4,6A, et standard rele tåler 30A.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

Opprinnelig postet av RamDodge



Monterte 3 bøtter på en bil til en kompis og benyttet et 30 amp rele til disse. men dette relet brente seg så de lyste hele tiden. dette var dog med 100w pærer men det blir bare 25 amp etter det jeg finner ut

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#8 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

Joda, jeg har faktisk testet selv smile.gif Har montert bilstereo halvprofesjonelt i fem år, og har ganske god peil på bileletrisk etter å ha drevet med bilrestaurering i nærmere 20 år, er også utdannet bilmekaniker. Det er ikke riktig å sammenligne en kabel til sub og en kabel til ekstralys. Du bruker grov høytalerkabel for å få fram dynamikken og transienten i musikken. Dvs. meget hurtige strømpulser. Det er så klart meget viktig å bruke grove nok kabler, men det går jo en grense hvor grove de behøver å være. Har du 14V spenning ved batteriet, og du har 14v ved lyspæra ved belastning med 2.5mm2 så er det ikke mulig å få ut mere lys om du går opp til 4mm2 spenningen kan jo ikke øke i kablene, eller?
Det å bruke ett rele for hver lykt er jo også overkill. en H3 på 100W trekker 7.14A v. 14V om jeg ikke har glemt Ohms lov fullstendig. Har du 65W lamper så er du nede i 4,6A, et standard rele tåler 30A.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#9 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

For og ungå skjenagsen fra lyktene i tåke/snøfokk så er klart glass med utn kanter i reflektoren løsningen. Dvs penser beem eller spot kles det for. Jeg har 4 stk bosch navigator spot på bøylen, og 2 stk på front bøylen. Bruker alltid 1 rele til vær lykt og 6mm + til vært lykt. Minus polen må man ha tilsvarende, dvs 1 stk 24mm, siden det ikke fines så går jeg for 35mm.

PS! 10% i spenningsfall over halogen pæren gir 50% mindre lys;)


www.H4K.no
AT 38" Hilux D-Cab
Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny
LA3ZPA

#10 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

Test selv... Jo bedre kabel jo mere lys.. Elektrisk teori.... ohms lov.... Du kan fint forsyne en 18" sub med en lampettledning og få lyd, men er jo ikke så smart. Dessuten er jordledningen fra batteri til karrosseri max 50cm lang.. Fra taket til bra jordpunkt i karrosseri er det som regel lenger...

VW Taro, til for å brukes..

#11 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

35mm2 til jord? til ekstralys? Du er klar over det er grøvre en jordkablen til hele bilen, har du japse så er den dobbelt så grov som orginal jordleding til og med? Du prater om overkill, tydelig at du ikke har lært mye om eletrisk teori smile.gif
Men spenningsfall blir det jo ikke wink.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#12 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 17 February 2006 - 00:00

Ved kjöring på "hullete" vei er det fint å ha lysene höyt oppe også...da blir du ikke så lurt av skyggene og det er lettere å bedömmen dybden og hvor skarp kant det er på hullene c",)


Ang gjenskinn: Dette er grunnen til at fx Camel Trophy-bilene og noen ambulanser er utstyrt med et matt svart felt överst på panseret.

#13 Ricardo

Ricardo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 01 April 2006 - 23:00

noen som vet om en nettbutikk som leverer ekstra fjernlys, både de runde og firkantede?

#14 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 24 March 2006 - 00:00

men dere med pick uper?
hvordan har dere gjort d med forgreiningen av ledningene? har dradd opp ledningene til bøyla men ikke noe for øyeblikket da jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre d?

og gjerne med bilde av koblinga og kabelføringa

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#15 PajeroMach1

PajeroMach1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 10 March 2006 - 00:00

Er ein grei måte å koble det på det, er iallfal grei måte når ein kan få biltilsynet sur:)smile.gif

Et til bilde av bilen, på tur....



#16 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 10 March 2006 - 00:00

Hmm... høyrest veldig likt ut mine koplingsplanar.

Kopi av melding:
Kopi av melding:
http://www.lovdata.n...8-028.html#28-5

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

Så vanlege lys kan brukast som arbeidslys, berre dei er kopla med brytar med lys i, og kan justerast (alle ekstralys kan då justerast..) wink.gif.

Opprinnelig postet av OlavEmil





Eg koblet lysa på chevyen så eg hadde før på den måten, berre det at eg hadde ein vende bryter på rele som vekslet på styre strømmen ( vekslet mellom park og fjernlys).
Lysa var fjernlys, så til vanlig kjørte eg på styrestrøm fra fjenlysa.
Eg og hadde funnet kva det stod om arbeidslys i kjøretøyforskriftene så eg koblet det slik.
Ein dag blei eg stoppet av biltilsynet, å dei ville gi meg mangel lapp for eg hadde for mange fjernlys.
Så sa eg at det var koblet slik at det var arbeidslys, så eg ba han sjekk i kjøretøyforskriftene.
Etter 15 min i bilen sin kom han tilbake og ba meg å skru lysa på, så gjor eg det ( hadde vippen vendebryteren over på park).
Så sa han det var ok og ba meg kjøre...
Han blei litt sur:D


Opprinnelig postet av PajeroMach1



biggrin.gif:D:D

Tøff bil, forresten cool.gif.

#17 Jan_Havdal

Jan_Havdal

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 01 March 2006 - 00:00

Da jeg monterte mine arbeidslys, ble det til at jeg løsnet taktrekket rundt førerdøra, slik at jeg fikk tredd ledninga gjennom et gammelt antennehull i taket.(var blokkert med plugg) Så tok jeg det videre ned stolpen foran førerdøra, og ned til motorrom. Jeg tok fire ledninger opp, slik at jeg slipper å tre noen senere. Nå har jeg innerste lys på en bryter, ytterste på en. Og jord opp til alle lysa.
skiholderen er ikke jordet mot karosseri.
I tillegg har jeg lys i fronten. Så nå har jeg tre releer ved venstre batteri, med sikringsboks og det som trengs. Alt lyset er koblet over fjernlys med egne brytere på hvert rele.

Pajero med ekstralys



86 Pajero 2,3td
Har kjøpt 35-12.5-15
(monteres snart)

#18 PajeroMach1

PajeroMach1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 01 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
http://www.lovdata.n...8-028.html#28-5

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

Så vanlege lys kan brukast som arbeidslys, berre dei er kopla med brytar med lys i, og kan justerast (alle ekstralys kan då justerast..) wink.gif.

Opprinnelig postet av OlavEmil





Eg koblet lysa på chevyen så eg hadde før på den måten, berre det at eg hadde ein vende bryter på rele som vekslet på styre strømmen ( vekslet mellom park og fjernlys).
Lysa var fjernlys, så til vanlig kjørte eg på styrestrøm fra fjenlysa.
Eg og hadde funnet kva det stod om arbeidslys i kjøretøyforskriftene så eg koblet det slik.
Ein dag blei eg stoppet av biltilsynet, å dei ville gi meg mangel lapp for eg hadde for mange fjernlys.
Så sa eg at det var koblet slik at det var arbeidslys, så eg ba han sjekk i kjøretøyforskriftene.
Etter 15 min i bilen sin kom han tilbake og ba meg å skru lysa på, så gjor eg det ( hadde vippen vendebryteren over på park).
Så sa han det var ok og ba meg kjøre...
Han blei litt sur:D

#19 PajeroMach1

PajeroMach1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 01 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
http://www.lovdata.n...8-028.html#28-5

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

Så vanlege lys kan brukast som arbeidslys, berre dei er kopla med brytar med lys i, og kan justerast (alle ekstralys kan då justerast..) wink.gif.

Opprinnelig postet av OlavEmil





Eg koblet lysa på chevyen så eg hadde før på den måten, berre det at eg hadde ein vende bryter på rele som vekslet på styre strømmen ( vekslet mellom park og fjernlys).
Lysa var fjernlys, så til vanlig kjørte eg på styrestrøm fra fjenlysa.
Eg og hadde funnet kva det stod om arbeidslys i kjøretøyforskriftene så eg koblet det slik.
Ein dag blei eg stoppet av biltilsynet, å dei ville gi meg mangel lapp for eg hadde for mange fjernlys.
Så sa eg at det var koblet slik at det var arbeidslys, så eg ba han sjekk i kjøretøyforskriftene.
Etter 15 min i bilen sin kom han tilbake og ba meg å skru lysa på, så gjor eg det ( hadde vippen vendebryteren over på park).
Så sa han det var ok og ba meg kjøre...
Han blei litt sur:Duser posted image

#20 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 28 February 2006 - 00:00

På min isuzu trooper med 4 ekstralys på taket brukte jeg 6 kvadrat kabel og la de inn i hjørnet av døra og innunder pakninslista, + ladningen går fremover oppunder døra og og fremover inni sjermen og inn til releet. - ledningen går nedover på baksiden av døra ned til bolten som sikkerhetsbeltet er skrudd fast i. begge ligger under pakningslista som er av typen som kalles volvolist. ser bra ut og ingen lekkasjer som jeg har merka.

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

Chevrolet Blazer K5
Isuzu økonomi 4x4