Militære scania
#1
Posted 01 March 2006 - 00:00
noe slikt noe
www.festivalbuss.net
#2
Posted 30 April 2006 - 23:00
Forsvare har vell nogen biler i 2 serien også, såg i allefall P92 Lastevogn og 112 bergningsbiler...
Meiner å huska TT`ne me hadde var fra 89-90, tippbilane va jaffal fra 93
Me kjørde med P93 som brøytebil ei stonn, husker ikkje om d var 5 eller 8 tonnsbil men den var jaffal kort.. Blei mere fart med plogen forran 113 tippbilen:D
tåffår - 928 52 178
Suzuki Vitara Tech consultant
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
SJ 413 : ARB bumper w/Tabor 9K | heving: 80mm fjær & 3/4" sjakkel | Servo | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel
#3
Posted 30 April 2006 - 23:00
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
#4
Posted 15 May 2006 - 23:00
Slimjim
G-Wagen 460 300GD STT
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650
#5
Posted 17 May 2006 - 23:00
har hatt gleden av å prøvekjøre denne(sprek børse)
å lyden er enda herlig :D:D:D:D:D:D:D
leveres med en drøss forskjellig påbygg:) rimelig simpel inni,kun de kapper å brytere du MÅ ha for å kunne kjøre:D
Length: 410" w/Flatrack
Height: Operational 112", Transport 102" - All
Width: 96" - All
Wheelbase: 210"
Turning Circle: 100'
Ground Clearance: 24"
Performance:
Maximum Speed: 57 mph Governed - All
Cruising Range: 300 mi. @ Gross Vehicle Weight Rating - All
Maximum Grade: 60%
Approach Angle: 41 deg.
Departure Angle: 45 deg.
Side Slope: 30%
Maximum Fording Depth: 48"
Load Handling System: Total Capacity: 26,000 lb. (4,000 lb. Flatrack and 22,000 lb. Cargo)
Equipment Specifications:
Cab: Crew Seating: 2 Man
Seat Design: Fore/Aft Adjustable
Steering Type: Dual Gear With Integrated Hydraulic Power Assist
Engine: Manufacturer: Detroit Diesel Allison
Model: 8V92TA
Type: 8 cylinder, 2-stroke, V-type Diesel
Rating: 450 hp, @ 2100 rpm
Fuel: Diesel, DF-2, JP-4, JP-8, VV-F-800
Oil: 30 qt. With Filter (MIL-L-2104D, MIL-L-46167)
Cooling System: 80 qt., Water, Radiator
Fan: Engine-driven, Clutch Type
Transmission: Manufacturer: Allison, Automatic
Model: HT740D
Speeds: 4 Speeds Forward/ 1 Reverse
Oil: 38 qt. With Filter
Transfer: Manufacturer: Oshkosh Truck Corporation, 55000
Type: Air Operated, Front Tandem Disconnect
Oil: 6.5 qt.
Axles: Manufacturer: Front Tandem - Oshkosh Truck Corporation/Eaton; Rear Tandem - Eaton
Models:
No. 1: RS480
No. 2: DS480-P
No. 3: DS480-P
No. 4: RS480
Front Axle Steering Angle: 32 deg.
Oil: Front Tandem - 17.5 qt.; Rear Tandem - 21.5 qt.
Wheels: Type: Disk
Quantity: 8 ea.
Spare Tire: 1 ea.
Rim Size: 20x10
Stud Quantity: 10 per Wheel
Tires: Type: Radial With Tube
Quanity: 8 ea.
Spare: 1 ea.
Tread Type: Radial Traction, Non-directional
Size: 16:00x20
Brakes: Air-activated, Internal Expansion - All
Electrical System: Alternator: Engine Driven: EMI/RFI Suppressed, Waterproof
Rating Standard: 65 Amp
Batteries: 4 ea., 12v Connected in Series Parallel
Voltage: 24v
Self-Recovery Winch: Manufacturer: DP Manufacturing
Model: 20K-HEMTT
Wire Rope Diameter: 9/16"
Wire Rope Length: 200'
Line Pull - 1st Layer: (With 5 Wraps Minimum): 20,000 lb.
Line Pull - 2nd Layer: 18,173 lb.
Line Pull - 3rd Layer: 16,663 lb.
Line Pull - 4th Layer: 15,361 lb.
Line Pull - 5th Layer: 14,254 lb.
#6
Posted 16 May 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Lurer på hva jeg gjorde galt som måtte kjøre rundt i en Mitsubishi L-300 i Forsvaret ?? .
Slimjim
G-Wagen 460 300GD STT
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650
Opprinnelig postet av slimjim
Auda! Fikk du vannpistol da de andre fikk AG-3??
#7
Posted 08 May 2006 - 23:00
Kopi av melding:
var det ikke en side som hadde bla MAN 8x8 med campingpåbygg
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
Opprinnelig postet av sven
Denna hadde kledd meg :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
#8
Posted 09 May 2006 - 23:00
Jeg har hørt at scania 8tonn hadde problemer med at ramma ikke gikk tilbake til sin opprinnelige stilling, etter kjøring i grovt terreng.
Mvh Frank
"Han sover ikke, han jobber for maij"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#9
Posted 07 May 2006 - 23:00
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
#11
Posted 06 May 2006 - 23:00
Hos Hærens Amfibiesenter...
Gromme bila.
_____________________
Dær borte går veien sa du?!? "Offroader"
#12
Posted 06 May 2006 - 23:00
alle som er levert forsvaret er av typen krok-løftere:P
#13
Posted 06 May 2006 - 23:00
Kopi av melding:
hadde det vøri volvo så hadde det vøri gromt;),,, slik rådebank møkk, haff nei, er jo ikke noe til dags dato som har holdt følle me volvo;)
Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)
Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad
vis meg den rattkjelken som kan hamle opp med en slik når det begynner å bli skumpete
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
#14
Posted 03 May 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
De MAN 8x8 står, eller iallefall stod på MAN på Fjellhamar i fjor
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
Opprinnelig postet av sven
stemmer det:) alle var innom der (av ukjent grunn) før de ble sendt videre til forsvaret,noen ble kjørt hit å noen dit, men om de er i tjeneste eller står i noen fjellhall vites ikke:D:D:D:D:D
mvh cato
Opprinnelig postet av cato-4x4
Du e hard på reklamen mainn, håpe du kainn stå for det.
Alt går med fart!
#15
Posted 30 April 2006 - 23:00
Vi kjørte mye i terrenget, og de fungerte topp, hvis man brukte dem riktig.
Vogna mi var merket 63 H, og gikk på Setermoen, Tren kompaniet.
Savner a litt, når jeg ser disse bildene.
oops!?!
#16
Posted 30 April 2006 - 23:00
Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)
#17
Posted 30 April 2006 - 23:00
Kopi av melding:
De MAN 8x8 står, eller iallefall stod på MAN på Fjellhamar i fjor
________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00
Opprinnelig postet av sven
stemmer det:) alle var innom der (av ukjent grunn) før de ble sendt videre til forsvaret,noen ble kjørt hit å noen dit, men om de er i tjeneste eller står i noen fjellhall vites ikke:D:D:D:D:D
mvh cato
#18
Posted 29 April 2006 - 23:00
Såvidt meg bekjent var det kun 8 tonnerene som hadde lov å frakte beltevogn 206, da 5 tonneren er alt for kort. Første bilde er av en 8 tonner.
Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6
#19
Posted 29 April 2006 - 23:00
Jeg var også transportsoldat (i 97/98). Jeg jobbet på et transportkontor som fungerte litt som en sivil transportbedrift: Inn om morgenen, få kjøreordre og så frakte stykkgods frem og tilbake på kryss og tvers på Østlandet. Det ble snakket endel om at dette var meget kostbar transport i og med at det er uøkonomisk å kjøre feltvogn på vei. Det kan vel derfor hende at endel av Scaniaparken blir solgt og at noen av transportoppgavene legges ut på anbud hos sivile transportfirmaer. Men dette er gjetning!
Fikk også med meg endel transport i terreng ifm øvelser o.l. Må si meg enig i at dette var morsom kjøring c",)
En annen form for transport jeg likte mindre var frakt av soldater på planet (det finnes hull i gulvet for å feste noen sammenleggbare benker). Man har ingen kontakt med de der bak og vet innmarri godt at det ikke er spesiellt behagelig (lyden av banning og hjelmer og drit som skrangler og smeller i det du treffer en hump i veien borger ikke for positiv omtale i messa ved endt kjølring hahahah).
Et annet interresant transport-oppdrag var frakt av slike 606 beltevogner. Dette er rutinemessig på krokløfteren, men på P93'en (5-tonneren, vel og merke) stikker halve bakvogna på beltevogna ut over planet.
Bare sånn i hodet husker jeg følgende data på bilen:
Scania P93m (9,3 l motor, myk ramme)
Turbodiesel, rekke6, ca 250 HK, ca 1000 nM
5-trinns gearkasse (derfor uttrykket forvokst pick-up) (luftdrevet)
Bakhjulsdrift med innkoplingsbar framaksling (luftdrevet)
Sperre foran og bak (luftdrevet)
Lavserie (luftdrevet)
Egenvekt: 10 tonn
Nyttelast: 5 tonn (8 tonn med langt plan)
Hydraulisk vinsj (13 tonn enkel line??)
#20
Posted 16 May 2006 - 23:00