Gå til innhold



Foto

Tilhenger (regel-oppklaring)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
83 replies to this topic

#1 abba

abba

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Dersom det fortsatt et uklarheter rundt dette med tilhengervekter osv. så kommer en kortfattet oppsumering av reglene her: (jeg har nemlig vært på BE kurs biggrin.gif)
Med førerkort klasse B:
Da er det tillatt totalvekt som teller. Dvs. at du kan ha på henger med tillatt totalvekt opp til det som vognkortet på bilen tillater, eller opp til 3500kg totalt. Den eneste måten å kunne komme over dette på er med 750kg henger på bil med foreksempel totalvekt på 3499kg. Sånn liten henger kan du ha bak hvilken som helst bil.
Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.

De samme reglene gjeler også for C og C1, bare med andre vekter. Var dette oppklarende for noen???

http://www.motorgarasjen.com

#2 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Her er en grei forklaring på førekortklasser og hva man kan dra av tilhengere: http://www.tilhenger...orerkortklasser



Nothing compares to cubic inches!

#3 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
For å nedregistrere henger (eller andre kjøretøy, for den del) skal det foreligge erklæring fra produsent eller produsentens representant på hva som må teknisk endres på kjøretøyet.

Typisk endring for f.eks Amerikanske vans som skal ned under 3500 kg. er å fjerne et fjærblad.

Opprinnelig postet av Bomstart



Er en tilhenger et kjøretøy??




Nothing compares to cubic inches!

#4 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

For å nedregistrere henger (eller andre kjøretøy, for den del) skal det foreligge erklæring fra produsent eller produsentens representant på hva som må teknisk endres på kjøretøyet.

Typisk endring for f.eks Amerikanske vans som skal ned under 3500 kg. er å fjerne et fjærblad.

#5 grizzly mannen

grizzly mannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

hei har en gaupen henger med 1300kg total som orginalt den ble regga ned 750kg total det de gjorde da var og bytte kulekobbling til en som var beregnet på mindre henger ble gjort hos forhandler ved førstegangsreistrering.

#6 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Er det mulig å nedregistrere ein henger?? dvs få mindre totalvekt på vognkortet enn det som er orginalt??

Opprinnelig postet av bulk



Vi kjøpte 2 nye Tysse tilhengere på en tidligere arbeidsplass. Opprinnelig var totalvekta ca 1500 kg, ble nedregistrert til 8-900 kg totalvekt. Dette ble gjort pga at ferievikarer med kun kl. B kunne kløre VW Transporter og tilhenger lovlig.
Tilhengeren ble bare brukt til frakting av gressklippere og litt utstyr rundt om i distriktet, så man kan vel si at det var større behov for å frakte et visst volum, og ikke vekt.

Frank

Edit: Dette var helt nye tilhengere, så de var "ferdig" nedklasset fra leverandør.

#7 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Er det mulig å nedregistrere ein henger?? dvs få mindre totalvekt på vognkortet enn det som er orginalt??



Opprinnelig postet av bulk



Lar seg sikkert gjøre.
Har en henger jeg pusser opp nå som jeg har tenkt å nedregge til 750kg. Kan ikke se at det skulle være noe i veien for det. (men vi bor jo i bakvendtlandet Norge, så ikke noe forundrer meg:fish:).





Nothing compares to cubic inches!

#8 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 17 April 2006 - 23:00

Takk, var egnetlig det jeg var redd for, hengerene med brems koster jo så sykt mye mer:angry: Jaja er dyrt å bryte loven også så....

Rune Rydningen
TLF: 90 53 62 64
post@expeditiontruck.com
www.gps-challenge.no

#9 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 01 May 2006 - 23:00

Er det mulig å nedregistrere ein henger?? dvs få mindre totalvekt på vognkortet enn det som er orginalt??

#10 Overloaded

Overloaded

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Innlegg:

Posted 17 April 2006 - 23:00

Hvis det står max hengervekt uten brems 500kg i vognkortet, så er det det som gjelder, om du så har ABECEDE.......

#11 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 17 April 2006 - 23:00

Noen som vet hva som gjelder her? Lurer på å kjøpe båthenger uten brems med tillatt totalvekt 750 kg, men bilen har kun lov å dra 500kg uten brems og 1300kg med brems. Vil det si at bilen ikke har lov å dra denne hengeren fullastet (vil veie 700kg med båten min på), eller gjelder det noe spesielt her så lenge jeg har førerkort klasse BE?

Rune Rydningen
TLF: 90 53 62 64
post@expeditiontruck.com
www.gps-challenge.no

#12 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Var på BT og spurte om hvor stor henger jeg kunne ha på en bil med totalvekt over 3500kg. Fikk det svaret at MAX tot.vekt på henger er 1,5 ganger bilens TOT.vekt. Det en da må tenke på er at det er ikke sikkert man har lov å dra dette med C1E viss man skal utnytte dette til max.
F.eks. ta min subb.
tot-vekt 3800 kg
Tot.tilhengervekt: 3800 x 1,5 = 5700kg

Dette blir tilsammen 9500 kg.
Viss jeg skal dra så mye så må jeg ha CE for å være lovlig.
Grunnen til at jeg var å spurte var at i vognkortet står det ingen tilihengervekt for det står at tilhengervekt skal kun skrives inn når kjøretøyet har totvekt under 3500kg.

Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Opprinnelig postet av terjebj





Jeg har fått samme svar ang. dette med manglende hengervekt i vognkortet. Fikk da beskjed om at det var bilens egenvekt som gjaldt. Dvs. jeg kunne ikke trekke mer enn bilens egenvekt, det var max vekt på henger altså 2800kg.

Livet er ikke for amatører...

#13 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 11 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Er jo litt sykt dette at i forrige uke med C1E kunne jeg bare dra
2585 kg, i dag 3000 med samme bil på BE bare fordi den er nedregistrert...

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG




Det høres jo unektelig helt sykt ut, men det føyer seg jo inn i rekken på syke ting her i landet.
Så sett i sammenheng med alt annet sykt her i landet, er det jo helt normalt..sleep.gifsleep.giffish.gif

Livet er ikke for amatører...

#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 April 2006 - 23:00

Er jo litt sykt dette at i forrige uke med C1E kunne jeg bare dra
2585 kg, i dag 3000 med samme bil på BE bare fordi den er nedregistrert...

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#15 andrik

andrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 10 April 2006 - 23:00

Føreropplæring for personbil og personbil med tilhenger. B

• Personbil med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

• Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

• Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Gir også rett til å kjøre
Tre- eller firehjuls motorsykkel
Klasse M kode 147





Føreropplæring for personbil med tilhenger

BE Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen og tilhenger.

Du har med klasse BE rett til å trekke alle tilhengere, som i henhold til trekkbilens vognkort lovlig kan trekkes etter denne.

I tillegg har du i Norge rett til å kjøre:

• Traktor og motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t , med eller uten tilhenger.


Felles for alle tungbilklasser er at du må ha førerkort i klasse B før du utvider førerkortet til en tungbilklasse.



Føreropplæring for lett lastebil - C1 og C1E:

C1 Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg , men høyst 7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. C1 gjelder også for vogntog bestående av motorvogn med totalvekt inntil 7500 kg og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg .

Vogntog bestående av motorvogn med totalvekt inntil 7500 kg og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.


C1E Motorvogn med totalvekt inntil 7500 kg og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg . Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige trekkvognens egenvekt.


Dette er hentet fra sidene til BT og kan vel ikke sies klarere.






Livet er ikke for amatører...

#16 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 09 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Det er riktig, men med max totvekt på henger på 4500 kg.
Kopi av melding:
C1E er det totalt vogntogvekt max 12 T som gjelder ved lovlig bil/henger .
(Ref BT Arendal )


Ove

Opprinnelig postet av Ove



Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Opprinnelig postet av terjebj



Og hvor finner du dette ?
Se forskriftene :

§ 3-13. Førerett i klasse C1E

Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige trekkvognens egenvekt.


Har du en trekkvogn på total tillat vekt 6 T , kan du trekke henger på total tillat vekt 6 T .
Dette er maxverdiene for henger , dvs har du en henger som skal ut på tur med lovlig maxvekt 6 T og fullt utnyttet, MÅ du skaffe deg en bil på 6 T !!
Så det med 1,5 G bilens totalvekt stemmer ikke ihht forskriftene .


Ove

#17 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Var på BT og spurte om hvor stor henger jeg kunne ha på en bil med totalvekt over 3500kg.

Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Opprinnelig postet av terjebj



Og om det er EN TING JEG HAR LÆRT, så er det ALDRI å stole på biltilsynet. Jeg har vært å spurt om det samme. på flere stasjoner, og fått forskjellige svar. hvorav alle har vært gale.
Det beste er å ha med en kopi av forskriftene, kjenne de såpass godt at du kan dra dem fram når du blir stoppet.
For en ting er sikkert. Selv om biltilsynet forteller deg hva DU kan kjøre, så betaler de ikke boten du får når du blir stoppet av noen som kjenner forskriftene. Den må du betale selv. fish.gif

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#18 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

Det er riktig, men med max totvekt på henger på 4500 kg.
Kopi av melding:
C1E er det totalt vogntogvekt max 12 T som gjelder ved lovlig bil/henger .
(Ref BT Arendal )


Ove

Opprinnelig postet av Ove



Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#19 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

C1E er det totalt vogntogvekt max 12 T som gjelder ved lovlig bil/henger .
(Ref BT Arendal )


Ove

#20 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

http://www.lovdata.n...8-003.html#3-11


Ser ikke noe om aktuell vekt her ??? er det endret noe??



VW Taro, til for å brukes..