Gå til innhold



Foto

Tilhenger (regel-oppklaring)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
83 replies to this topic

#41 thoralf f

thoralf f

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Jeg har BE og en tilhenger med totalvekt 3000kg.
Har en volvo 145 som kan trekke 1100kg.
Betyr det det at jeg kan ha den hengeren bak volvoen så lenge henger og last ikke overstiger 1100kg. Men hvis jeg bare hadde B så kan jeg ikke.
Trodde ikke det var slik men har alltid ment at det burde vært slik.

Hj60 Godkjent med hevesett og 3500kg hengervekt

#42 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 00:00

Spørre mer om regler jeg.

Blir det da slik at med C1E, kan man ta en henger med tillatt totalvekt på 3000 kg, legge denne på kula på en klasse B bil, og laste til vekt av henger + lass er lik det det står i vognkortet til klasse B bilen har lov til å trekke, men den samme hengeren er ulovlig å legge på kula til en C1 bil med egenvekt 2350 kg uansett last ? Vil den samme hengeren være lov å legge på den samme C1 bilen med et CE ?

Spør fordi jeg er i markedet for E førerkort smile.gif

Ragnar
-------

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#43 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.
Opprinnelig postet av abba



Dette stemmer ikkje. Er kun det som står i vognkortet som gjelder har eg lest meg til og fått opplyst frå vegvesenet. Aktuell vekt var aldri nevnt i førerkortforskrifta sist eg sjekka..

Fint om noken kan finne dette punktet i foreskrifta og linke til...
(www.lovdata.no)

Eg tok BE sommaren 2004 og vart stoppa på Øyer på første turen med campingvogna. snakka litt med mannen der som stoppa meg og han var enig i mi tolking og det eg hadde fått høre før.
Hadde eg ikkje hatt BE då hadde ferieturen slutta der..

Opprinnelig postet av yakuza



Sorry mac, men det er slik som jeg har skrevet som gjelder! Det er garantert sikkert!!!

Opprinnelig postet av abba


hjelper meg lite at du seier det når eg blir stoppa, bedre om du viser til lovverket.

http://www.lovdata.n...92-004.html#4-2
"4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides. "

og
http://www.lovdata.n...8-003.html#3-11
"Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger. "

Ser ut som du har rett ja.. Anbefaler likevel alle som har tenkt seg ut på tur med totalvekt på henger over bilens tillatte tilhengervekt å ta med utskrift av ovenståande foreskrifter, for dette er ikkje gjengs tolking alle plasser.

Husk også å holde deg under bilens tillatte totale vogntogvekt. Aner ikkje om det er aktuell eller tillatt totalvekt som gjelder der.

edit: bytta om linkane..

- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

#44 abba

abba

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.
Opprinnelig postet av abba



Dette stemmer ikkje. Er kun det som står i vognkortet som gjelder har eg lest meg til og fått opplyst frå vegvesenet. Aktuell vekt var aldri nevnt i førerkortforskrifta sist eg sjekka..

Fint om noken kan finne dette punktet i foreskrifta og linke til...
(www.lovdata.no)

Eg tok BE sommaren 2004 og vart stoppa på Øyer på første turen med campingvogna. snakka litt med mannen der som stoppa meg og han var enig i mi tolking og det eg hadde fått høre før.
Hadde eg ikkje hatt BE då hadde ferieturen slutta der..


- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

Opprinnelig postet av yakuza



Sorry mac, men det er slik som jeg har skrevet som gjelder! Det er garantert sikkert!!!

http://www.motorgarasjen.com

#45 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.
Opprinnelig postet av abba



Dette stemmer ikkje. Er kun det som står i vognkortet som gjelder har eg lest meg til og fått opplyst frå vegvesenet. Aktuell vekt var aldri nevnt i førerkortforskrifta sist eg sjekka..

Fint om noken kan finne dette punktet i foreskrifta og linke til...
(www.lovdata.no)

Eg tok BE sommaren 2004 og vart stoppa på Øyer på første turen med campingvogna. snakka litt med mannen der som stoppa meg og han var enig i mi tolking og det eg hadde fått høre før.
Hadde eg ikkje hatt BE då hadde ferieturen slutta der..


- tanke og draum er himmelske køyrety..
SJ413^4" - 31"BFG@8,5"x15" - 2xlckr - 4,16:1 - weber
http://www.terrengbil.com
Member no.63 Suzuki 4x4 Club Norway

#46 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Jeg tok BE 15 februar i Arendal. Kjøpte "tilhenger pakke" hos trafikkskole. Betalte 3000kr + ca 500kr i oppkjøringsgebyr. Brukte en golf fra kjøreskolen og trakk en skaphenger med tillatt totalvekt på 2500kg. Hengeren var større enn bilen. Ble litt forundra da.. Men det rareste var da jeg spurte sensor etterpå om liftkjøring. En lift er som regel registrert som motorredskap uten skilt, kun lys. Og da kan man i prinsippet kjøre den etter hva slags bil man vil, selv om den skulle ha en aktuell totalvekt på 2000kg. Fordi den ikke er registrert, og da kan den ikke defineres som tilhenger. Det samme gjelder for vedkløyve, kappsag og tilogmed sementblander har jeg sett med hjul og kulekobling.

VW Taro, til for å brukes..

#47 abba

abba

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Alltid artig disse trådene som skal forklare førerkort vs. tilhenger, en blir akkurat like forvirrret hver gang:-)

Beer gives you drain bamage


Opprinnelig postet av nordmøring



ja, det var jo ikke meningen da... når det gjelder B og BE så er det nok å lese første innlegg wink.gif...

http://www.motorgarasjen.com

#48 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Alltid artig disse trådene som skal forklare førerkort vs. tilhenger, en blir akkurat like forvirrret hver gang:-)

Beer gives you drain bamage

#49 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Problemet med disse reglene er at Politiet ikke kan dem, Her nordpå som det er en god del hengere med snescotere. og noen av disse har hengere som har større totalvekt enn det bilen har lov til og ha, men med BE sertifikat så er det aktuell totalvekt som gjelder men dette skjønner ikke politiet og du må sette fra dg hengeren og hente den med en større bil. Så Politiet skulle absolutt hadd ett kurs i disse reglene....

#50 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Det er viktig å skille mellom "kjøretøyforskrifter" og "førerkortforskrifter"- Det første forteller hva bilen har lov til å trekke, det andre forteller hva personen har lov å kjøre. Disse må ikke blandes sammen, de gir begrensninger som må ses i sammenheng.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#51 Efiturbo

Efiturbo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Var på BT og spurte om hvor stor henger jeg kunne ha på en bil med totalvekt over 3500kg.

Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Opprinnelig postet av terjebj



Og om det er EN TING JEG HAR LÆRT, så er det ALDRI å stole på biltilsynet. Jeg har vært å spurt om det samme. på flere stasjoner, og fått forskjellige svar. hvorav alle har vært gale.
Det beste er å ha med en kopi av forskriftene, kjenne de såpass godt at du kan dra dem fram når du blir stoppet.
For en ting er sikkert. Selv om biltilsynet forteller deg hva DU kan kjøre, så betaler de ikke boten du får når du blir stoppet av noen som kjenner forskriftene. Den må du betale selv. fish.gif

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

Opprinnelig postet av tomas



Den erfaringa har jeg også med bt.
De tolker reglene forskjellig.


Hæ! ?
Han er og plukker potet på Toten.
Hæ?

#52 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Med kl.B kan du riktignok kjøre bil med henger der samlet tillatt totalvekt er maks. 3500 kg, men husk på at hengerens tillatte totalvekt kan maksimalt være lik bilens egenvekt.

Med kl.C1E kan du kjøre bil og henger med maksimalt 12000 kg totalvekt, noe som gir maks. hengervekt på 4500 kg. Også her har du regelen om at hengerens tillatte totalvekt ikke kan være mer enn bilens egenvekt (på C1E ja). Noe som gir en interessant situasjon: Med en lastebil-registrert Tahoe for eksempel kan du med C1E altså ikke benytte bilens tillatte hengervekt (mener dette er 3500 kg på nye-typen) siden førerkortet setter begrensinger. Klasser du ned Tahoen til varebil/personbil med totalvekt under 3500 kg, kan du plutselig dra "fullt lass" (har du C1E, har du vel også BE). Med CE gjelder selvsagt ikke denne begrensingen.

Opprinnelig postet av ArnieMan



Helt riktig.

Hvis du tar en tahoe (gamle typen):
egenvekt 2400kg
tillat hengervekt 3000kg (som eks.)
kann du ikke dra en henger med tillat totalvekt på 2500kg med C1E, selv om hengeren er tom. Du trenger CE.

Samme henger kan du trekke tom med en golf med BE! Du kan da også laste den så mye som hengervekten til golfen er.

#53 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

med lastebil kan hengerens totalvekt være maks 1,5 gange bilens totalvekt. var noe vi lærte på teorikurset.
om det gjelder "små" lastebiler som tahoe og sub vet jeg ikke, men det står ingenting i vognkortet på mn bil om tillhengervekt.

Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#54 abba

abba

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dersom det fortsatt et uklarheter rundt dette med tilhengervekter osv. så kommer en kortfattet oppsumering av reglene her: (jeg har nemlig vært på BE kurs biggrin.gif)
Med førerkort klasse B:
Da er det tillatt totalvekt som teller. Dvs. at du kan ha på henger med tillatt totalvekt opp til det som vognkortet på bilen tillater, eller opp til 3500kg totalt. Den eneste måten å kunne komme over dette på er med 750kg henger på bil med foreksempel totalvekt på 3499kg. Sånn liten henger kan du ha bak hvilken som helst bil.
Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.

De samme reglene gjeler også for C og C1, bare med andre vekter. Var dette oppklarende for noen???

http://www.motorgarasjen.com

Opprinnelig postet av abba



Beklager å måtte si det, men du tar litt feil når det gjelder C1 og C.

Med C1E er det begrensninger på at du ikke får ha tyngre aktuell vekt på henger enn bilens egenvekt uansett hva totalvekten er på henger. Eks min bil kan du dra litt over 2500kg med C1E, men har du CE kan du dra 3150kg som står i vognkortet. (begrenset til 3000kg som er det kula tåler.)

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG


Ja, det er noe regler for at henger ikke kan være tyngere enn bilens totalvekt på BE også, men det jeg tenkte på her var at di samme reglene gjelder også for C1/C1E og for C/CE. Stemmer ikke det?

http://www.motorgarasjen.com

#55 ArnieMan

ArnieMan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Med kl.B kan du riktignok kjøre bil med henger der samlet tillatt totalvekt er maks. 3500 kg, men husk på at hengerens tillatte totalvekt kan maksimalt være lik bilens egenvekt.

Med kl.C1E kan du kjøre bil og henger med maksimalt 12000 kg totalvekt, noe som gir maks. hengervekt på 4500 kg. Også her har du regelen om at hengerens tillatte totalvekt ikke kan være mer enn bilens egenvekt (på C1E ja). Noe som gir en interessant situasjon: Med en lastebil-registrert Tahoe for eksempel kan du med C1E altså ikke benytte bilens tillatte hengervekt (mener dette er 3500 kg på nye-typen) siden førerkortet setter begrensinger. Klasser du ned Tahoen til varebil/personbil med totalvekt under 3500 kg, kan du plutselig dra "fullt lass" (har du C1E, har du vel også BE). Med CE gjelder selvsagt ikke denne begrensingen.

#56 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Du tenkte forskjellen på C1 og C1E ja...da er jeg med. I prinsippet så får du jo med en bil som du må ha C1 ikke med noe annet en en henger på 750kg uten E. Samt at sjansen for å bli tatt hvis du kjører større enn det er ganske stor siden du må inn når det er vektkontroll.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#57 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Dersom det fortsatt et uklarheter rundt dette med tilhengervekter osv. så kommer en kortfattet oppsumering av reglene her: (jeg har nemlig vært på BE kurs biggrin.gif)
Med førerkort klasse B:
Da er det tillatt totalvekt som teller. Dvs. at du kan ha på henger med tillatt totalvekt opp til det som vognkortet på bilen tillater, eller opp til 3500kg totalt. Den eneste måten å kunne komme over dette på er med 750kg henger på bil med foreksempel totalvekt på 3499kg. Sånn liten henger kan du ha bak hvilken som helst bil.
Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.

De samme reglene gjeler også for C og C1, bare med andre vekter. Var dette oppklarende for noen???

http://www.motorgarasjen.com

Opprinnelig postet av abba



Beklager å måtte si det, men du tar litt feil når det gjelder C1 og C.

Med C1E er det begrensninger på at du ikke får ha tyngre aktuell vekt på henger enn bilens egenvekt uansett hva totalvekten er på henger. Eks min bil kan du dra litt over 2500kg med C1E, men har du CE kan du dra 3150kg som står i vognkortet. (begrenset til 3000kg som er det kula tåler.)

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#58 abba

abba

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det vil si at en henger veier feks 2 tonn når du ikke har E, men veier kanskje ikke mer enn 1 tonn hvis du har E...wtf.gif
Opprinnelig postet av Muzaki


det stemmer desverre. poenget med det er at dersom man tar E, så er man liksom mer obs på dette med vekt, og kjøring med tyngre henger... man må altså ta et kurs for å forstå reglene, og dermed få lov til å benytte seg av en bils kapasiteter på en måte. Flotte saker...biggrin.gif


http://www.motorgarasjen.com

#59 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Nyttig lesestoff, men kanskje denne tråden hadde passet bedre inn under Biltilsynet / Vegdirektoratet, da dette ikke er direkte teknisk/mekking.

Frank

#60 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Dersom det fortsatt et uklarheter rundt dette med tilhengervekter osv. så kommer en kortfattet oppsumering av reglene her: (jeg har nemlig vært på BE kurs biggrin.gif)
Med førerkort klasse B:
Da er det tillatt totalvekt som teller. Dvs. at du kan ha på henger med tillatt totalvekt opp til det som vognkortet på bilen tillater, eller opp til 3500kg totalt. Den eneste måten å kunne komme over dette på er med 750kg henger på bil med foreksempel totalvekt på 3499kg. Sånn liten henger kan du ha bak hvilken som helst bil.
Med førerkort klasse BE:
Da er det aktuell vekt som gjelder. Du kan altså kjøre med den hengeren du vil, bare ikke den totale vekten, inkludert henger, overstiger det som bilens vognkort tillater. Tillat totalvekt på hengeren har ikke noe å si for om bilen har lov til å laste så mye eller ikke. Dvs. at man med en bil som har tillatt totalvekt på henger m/brems på 1800kg, godt kan henge på en 2 tonns henger, bare man ikke laster den med mer enn 1800kg totalt.

De samme reglene gjeler også for C og C1, bare med andre vekter. Var dette oppklarende for noen???

http://www.motorgarasjen.com

Opprinnelig postet av abba



Det vil si at en henger veier feks 2 tonn når du ikke har E, men veier kanskje ikke mer enn 1 tonn hvis du har E...wtf.gif

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
Rigs
Homepage
Mail