Gå til innhold



Foto

Turbo fra Hiace - ørten spørsmål


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 ros

ros

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

heihei! smile.gif dette skal være en turbo fra 1998 mod Hilux, trenger noen forklaringer hva som er hva blush.gif håper noen tar seg til til å gi noen tips til en turboanalfabet biggrin.gif kan denne turboen uten videre settes på en 2.4 fra 1991? ser ikke ut som det er justerbart turbotrykk på den, hvilket trykk er den i såfall satt opp med?

bilde 1: disse rørene til vannkjølingen? samme hvem vannslange de sitter på?


bilde 2:blå pil til olje? hvordan funker da returolja? gul pil:er det her d skulle vært mulig å justere turbotrykket?


bilde 3 og 4: hva er disse små rørene til?



bilde 5: blå pil: her går det et rør bort til en duppeditt på innsugsmanifoilen - trenger jeg det oppsettet elle kan jeg prøve å tette dette hullet i eksosmanifoilen?


kjempeglad for svar! biggrin.gif

mvh
roy

#2 røinaas

røinaas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 00:00

turbo motor 2 l-t har ca 0.4 i orginalt trykk, dette gjelder 89 mod. kan hende det er litt høyere på nyere utgave.
jeg skimset ut braketten til wastegaten med tre planskiver. dro etter litt på dieselpumpa, ente opp på 0,7 i trykk. prøvde så å sette imellom en mutter,men da gikk det av en eller annen dustete grunn dårligere samt att turbolampa inne i bilen lyste rødt .
kjører nå med tre skiver skims, dieselforbruket er det samme(skyhøyt)
skal bygge nytt eksosanlegg i tretoms rustfritt, satser på å komme opp i kiloen da, sammen med en cooler

Må man,så må man

#3 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 21 March 2006 - 00:00

Sett noen skiver/mutre bak festet på wastegaten slik at staget blir strammere og juster på mere diesel på pumpa så får du høyere turbotrykk!!
Mvh

#4 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 23:00

Har ikke lest mellom hele hær, men er flere som har fått en del hjelp fra den gamle garasjen min.... Der ligger det en del forklaring med bilder, har solgt 15-20 sånne sett.. ;o) http://www.offroad.n...148&whichpage=3
så bare å spørre, jeg personlig ville ha lagt turen til Toyota å kjøpt de orginale røra,, koster ikke flesk de..

#5 lynx

lynx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 251 Innlegg:

Posted 23 March 2006 - 00:00

her ser du bilde av oljereturen

ikke greit å skrive rett når man er dyselektriker

#6 lynx

lynx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 251 Innlegg:

Posted 23 March 2006 - 00:00

oljen hentet jeg ut i fra utakket til smøringa av vakumpumpa laget en lengere banjo.. returen kjørte jeg i en egenprodusert luke som jeg monterte der nivå følere til oljemengden sitter den virket ikke alikavel. den sitter like i overkant av bunnpana viktig at retur oljen kommer ut over nivået i panna

ikke greit å skrive rett når man er dyselektriker

#7 ros

ros

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 22 March 2006 - 00:00

hei lynx! hvor har du henta olja fra, og hvor har du returen? er dette noe du har smidd sammen sjøl?
undersøkte hos toyota i dag - oljerøra fra en orginal 1998 mod hiace koster borti 500 kr., og jeg fikk opplyst at da hentes innolja fra en banjotilkobling på blokka under eksosmanifoilen, og returolja et sted på blokka ved motorfestet?

mvh
roy

#8 lynx

lynx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 251 Innlegg:

Posted 22 March 2006 - 00:00

sånn ser inn ut røra på undersiden av turbom


ikke greit å skrive rett når man er dyselektriker

#9 eMTea

eMTea

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 22 March 2006 - 00:00

for en newbie så betyr det sett på en bleedventil (strupeventil) på den slangen du skal sette mellom de to stussene på bilde 3og4.

om det har noe å si hva som er tur/retur vann vet jeg ikke, sjekk med toyota.

-Magnar Tharaldsen
http://www.offroad.n...de=View&RID=197

#10 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 21 March 2006 - 00:00

Fest en bleed ventil på wastegateslangen, så kan du justere.



Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...



#11 ros

ros

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 20 March 2006 - 00:00

hallo! takk så langt karer! biggrin.gif da går jeg ut fra at røra på bilde 1 er til vannkjølinga?
så får jeg sjekke med toyota hvordan den oljetilførselsrøret ser ut, og evt. hvordan det kan løses mot motorblokka

hva er turbotrykket på denne turboen da, og er det ikke mulig å justere det?

hvor kobler jeg på turbotrykkmåleren da?

mvh
roy cool.gif

#12 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 19 March 2006 - 00:00

Det skal være en slange mellom 3 og 4, oljen skal inn på øversida og ut under turboen (størst hull er ut?).

PS: Fyll ut profilen din.

www.nofear.no

#13 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 20 March 2006 - 00:00

Nei oljen går både inn og ut på undersiden av turboen. Det er et lite hull ved siden av olje-returen som oljen går inn!!
Det lille hullet på eksosmanifolden skal du bare blende igjen, det er til EGR tror jeg, så det har du ikke bruk for..
Mvh