Gå til innhold



Foto

Sveising og batteri.....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#1 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 24 March 2006 - 00:00

Er jeg helt på gjordet ang sveising og batterier?
Skal batterier frakobles når det sveises på bil eller har det ikke noe å si?

blush.gif en som ikke har sveiset så mye.........blink.gif

"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no for å kjøpe en knakanes god vinsj.....

#2 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 29 March 2006 - 23:00

Enda ikke ett svar på hvorfor batteriet må kobles fra, og hvorfor batteriet da. Hva med alle andre komponenter som innehar elektronikk.
God dag mann økseskaft.... biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#3 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Og f...det glemte jeg, elektrode sveising såklart! Også helt fri for varme og gnistsprut..... : o )

Dracan....du blir vel ikke så klok, men sånn helt ærlig så skader det jo ikke å skru av en av polene på batteriet.
Den gangen jeg gikk på grunnkurs mek. så hadde jeg en sveiselærer og han sa vi måtte koble i fra batteriet. Det samme sa de på landbruksmekken de åra jeg gikk der.
Som regel sitter vel disse klemmene (batteri) med en 8 mm bolt og 13 mm sekskant hode, og ja det finnes variasjoner her også.
Så det er en rask handling å skru av nevnte klemme, om batteriet står sånn passe skapelig plassert i motorrommet.

Jeg har sveist mye på bil, og alltid dratt av minuspolen, og jeg har enda til gode å oppleve ubehageligheter pga det.
På Audi'en min begynte takluka og oppføre seg litt ufint etter frakobling, men så er det også det eneste...

lykke til!

____________________
79 Plymouth Trailduster

#4 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 05 April 2006 - 23:00

Masse påstander her, men jeg etterlyser nå enda en gang litt fakta.

Dette er snart en sak for "Myth-busters"(eller hvordan dette nå staves)

Vi kan sikkert få til mange smell, men da bør det også komme noen fakta! biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Konklusjonen er:
Kobler du fra polene går det alltid bra.
Kobler du ikke fra polene går det som oftest bra.

Ingen tvil om hva jeg velger. Har fått fakta nok på bordet jeg...

Og Ural, ved den siste kommentaren din viser du bare at du kun er ute etter å kverulere.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#6 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 26 March 2006 - 00:00

Masse meninger her, men er det i det hele tatt noen som har skikkelig peiling her? Har sveist en del på kjøretøyer, da heldst mobilkraner, og dem er fulle av elektronikk. Aldri hatt problemer. Men det er avgjørende å jorde på arbeids-stykket, slik at det ikke går strøm gjennom diverse monteringer på kjøretøyet.
Fikk en gang høyspent gjennom en bom på en kran, og det gikk såpass mye strøm til jord, at asfalten smeltet og begynte å renne bort. ga gass og kjørte bommen bort fra ledningene (22.000 Volt) Ingen problemer med kranen etterpå, den gikk i mange år deretter.
Det får vel være opp til hver og en om dem vil ta av batteri-polene. (Hvorfor akkurat batteripolene, da?)
Før ble det benyttet mye vekselstrøm ved sveising, og da kunne det nok bli indusert litt av hvert, men nå er det stort sett DC på de fleste mindre apperater, ikke det at jeg tror det heller betyr så mye.
Det går ganske mye strøm ved starting, faktisk mere en om man legger en liten sveis. Er denne strømmen farlig, da? biggrin.gif

Gi gass, sveis flatt, men jord riktig! devil.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#7 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 28 March 2006 - 23:00

hehe... ja sett fyr på dritten istede mye bedre:o:D

R.H

#8 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 30 March 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
diodene var hele da jeg leverte bilen, den sto dønn rolig på verkstedet uten å starte motoren.... hvordan kan to dioder ryke av det da? hvis de ikke røyk pga sveisingen og spennings pulsene?

Opprinnelig postet av EvoMan



Har helt sikkert noe med sveisingen å gjøre, og helt sikkert ikke med om batteriet var bortkoplet. biggrin.gif
Opprinnelig postet av Ural 375D



det var en såpass dårlig forklaring så da regner jeg med du egentlig er enig i at dette er et faktisk problem etter sveising på bil

så koble fra batteri, det er lurest og ikke koster det mye tid heller. bare en ekstra sikkerhet

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

Opprinnelig postet av EvoMan



Jo, det er sikkert ingen bakdel å koble fra batteriet, men jeg er ganske sikker på at det ikke løser særlig mange problemer. Om man ikke er nøye med hvor man jorder, så er det alikevel mange andre saker som kan gå fløyten. Og om alle var enige, så ville en slik tråd bare ha ett innlegg, nemlig "Koble fra batteriet, når du sveiser"

Etterlyser igjen konkrete eksempeler. En bil står på gummihjul, og kan derved ikke få falske strømmer gjennom andre jordingskilder. Dette er litt annerledes på store verksteder. Der må det f.eks benyttes fiberstropper mellom kraner og saker det sveises på. Men jorder du der du sveiser, og at sveisekabelen da ikke ligger kveilet nede i motor-rom, så er du trygg nok. En annen sak er om du f.eks står med en lommebok (bankkort) inntil en sveisekabel. Da kan det godt være at dette blir slettet, hendte for meg... biggrin.gif
Ikke for å være uenig, men igjen, harde fakta er det eneste som duger. Og det eneste vi kan lære av, ikke en rekke med påstander..... cool.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#9 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Har selv sprengt ett batteri men da var det . knallgass som produseres under lading som var problemet.
Jeg hadde heldigvis værnebriller når dette skjedde for jeg fikk deler av batteriet midt i trynet..
Er det jo snakk om spenningstopper som div komponenter ikke tåler ved sveising vil da ikke batteriet prøve å utjevne dette ?
Ural har kommet med ein del gode poeng her selv om han drar litt på det. Kobler selv ikke av batteriet


amplifier..
Play big, Win big, BE BIG

#10 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 00:00

. Er det noen her som vet om ett konkret tilfelle der noe har skjedd under sveising med batteriet tilkoblet ? som ikke ville skjedd dersom det var frakoblet?
Vet selv jeg ble opplært til å plukke av batteriet ved sveising på billinja på skolen..
. Bilverkstedet jeg jobbet på før drev også med karosseri men der var det aldri snakk om å koble av batteriet før sveising/oppretting..
Har vært ut for "check engine" lampen lyser på nyere biler når de har brukt gamle startkabler uten sånn "dings" mellom + - (Har bare vært inne med diagnoseutstyr og slettet litt feilminnet på disse)
Er det noen som vet hva denne dingsen gjør eksakt wtf.gif
Aldri satt meg inn i dette da jeg har startbooster:D


amplifier..
Play big, Win big, BE BIG

#11 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 28 March 2006 - 23:00

Selvfølgelig....
MIG/MAG sveising er seff ufarlig og helt fri for gnistsprut og annen varme... ; )

____________________
79 Plymouth Trailduster

#12 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 09 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
så dersom man da kobler sammen pluss og minuskabelan vil en spenningpeak løfte spenningsnivået på både positivt og negativt lednigsnett samtidig, noe som resulterer i null spenningsforskjell..

noe som igjen feks styreenheter og annen elektronikk vil være veldig fornøyd med..

en spenningspeak på en buskabel kan fort bli VELDIG dyrt

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Opprinnelig postet av sven



Meget bra tenkt. Du får ikke indusert en spenning i en kortsluttet krets. Men vil alikevel ikke kveile sveisekabelen rundt noe.... biggrin.gif
Ett eksempel på dette er linjemontører, dem jorder alltid alle linjer dem arbeider på, både pga. feilinnkoblinger, og lynnedslag. Dem jobber da heller ikke når det er tordenbyger. wink.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 April 2006 - 23:00

så dersom man da kobler sammen pluss og minuskabelan vil en spenningpeak løfte spenningsnivået på både positivt og negativt lednigsnett samtidig, noe som resulterer i null spenningsforskjell..

noe som igjen feks styreenheter og annen elektronikk vil være veldig fornøyd med..

en spenningspeak på en buskabel kan fort bli VELDIG dyrt

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#14 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 09 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når det gjelder å ikke ødelegge dynamoen under sveising,så hjelper det vel ikke å fjerne minus på batteri?eller? dynamoen er jo fortsatt jordet i motor som igjen er jordet i karosseri.Så da kan vel spenninger komme til skade likevel?Plussen er jo fremdeles koblet til.Og sveisinga skjer jo som regel i godset.Høøøø Jauu

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Kan hende jeg tar feil, men når man kobler vekk batteriet vil man ikke få noen sluttet krets med spenningsforskjell, og dermed ikke noen strømgjennomgang så hvis man da får en spenningstopp, vil ikke noe skje..

omtrent som at man fint kan henge etter hendene i en høyspentledning, siden man da har ikke leder til noen motpol med spenningsforskjell..

helt til man får kontakt med noe som jorder til bakken:mellow:

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Opprinnelig postet av sven



Det vil alikevel være mange enheter som er koblet til positivt ledningsnett, og som kan ødelegges. Det er en ting som muligens kan være fordel ved bortkoblet batteri. Om en eventuell indusert spenningstopp kommer inn på ledningsnettet, så vil det ikke være tilgjengelig energi fra batteri til å forestå ødeleggelse. Jeg tenker da på f.eks. om en likeretterbro får en peak som overstiger max spenning i sperreretning, så vil denne peaken ikke ha energi nok til å ødelegge dioden, men om batteriet er tilkoblet, så er det energi i massevis tilgjengelig. Men dette er igjen teori rundt dette med spenningspulser, noe jeg mener unngås om man jorder der man sveiser, og selvfølgelig ikke driver og sveiser i motor-rom, uten å fjerne vitale komponenter.
I elektrolyse-industri finnes steder som er så magnetiske, att digitale klokker stanser. Det samme med området rundt en sveisekabel. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#15 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 08 April 2006 - 23:00

Når det gjelder å ikke ødelegge dynamoen under sveising,så hjelper det vel ikke å fjerne minus på batteri?eller? dynamoen er jo fortsatt jordet i motor som igjen er jordet i karosseri.Så da kan vel spenninger komme til skade likevel?Plussen er jo fremdeles koblet til.Og sveisinga skjer jo som regel i godset.Høøøø Jauu

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#16 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Når det gjelder å ikke ødelegge dynamoen under sveising,så hjelper det vel ikke å fjerne minus på batteri?eller? dynamoen er jo fortsatt jordet i motor som igjen er jordet i karosseri.Så da kan vel spenninger komme til skade likevel?Plussen er jo fremdeles koblet til.Og sveisinga skjer jo som regel i godset.Høøøø Jauu

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Kan hende jeg tar feil, men når man kobler vekk batteriet vil man ikke få noen sluttet krets med spenningsforskjell, og dermed ikke noen strømgjennomgang så hvis man da får en spenningstopp, vil ikke noe skje..

omtrent som at man fint kan henge etter hendene i en høyspentledning, siden man da har ikke leder til noen motpol med spenningsforskjell..

helt til man får kontakt med noe som jorder til bakken:mellow:

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#17 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 07 April 2006 - 23:00

kobler man startkabler rett på batteriene(pluss og minus) så kan det oppstå gnister og evnt knallgass som exploderer batteri, derfor skal alltid minus kobles et annet sted en på selve batteri..går som oftes bra å ikek gjøre det men en og annen gang går det galt.

når du kortslutter pinnen så vil strømmen synke pga alt for god lede evne.. en har størst spenning og strøm (lik apperat strømmen) ved størst mulig lysbue, altså mellom sveise pungtet og sveiseutgangspungtet(være seg pinne eller tråd)



-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#18 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 07 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Har sveisa mye på bil og aldri koblet fra batteriet og det har alltid gått bra, men jeg har snakket med noen "gamle rever" som sier at dette er viktig å gjøre ved pinne sveis, hvis du brenner fast elektroden i feks ramma så kan det bli noe tull med div dioder, noen meninger om det ??

Opprinnelig postet av Tom K



Når du brenner fast en elektrode, så vil strømmen alikevel gå samme vei som om du ikke brant fast elektroden. Spenningen vil imidlertid være meget lav, og jeg vil anta at strømmen også blir lavere. Dette er trolig også meget avhengig av typen apperat. En nymoderne inverter/likeretter vil trolig gå ned på en lav strøm ved kortslutning. Skal ta og teste mine invertere, og komme tilbake med fakta, muligens denne helg. Det er erfaringer og fakta som teller, og selvfølgelig fritt for hvem som helst å mene hva som helst. Men ett eksplodert batteri kan ha mange årsaker, har selv sett batterier eksplodere ved tilkopling av startkabler. cool.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#19 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg sveisa i støtfanger foran på en gammel mazda626 engang uten å koble fra batteriet, etter å ha sveisa ganske lenge, smalt det så høyt at jeg nesten gjorde i buksa. Batteriet hadde da eksplodert og det var batterisyre over hele bilen og halve garasjen. Heldigvis var panseret hengsla foran, så jeg fikk ikke noe syre på meg... Derfor bør man koble fra en av batteripolene når man sveiser.

Opprinnelig postet av Espenl



Hvis du var relativt nærme batteriet under sveisingen, vil jeg gjette på at det var varmespredning fra sveisebuen som forårsaket eksplosjonen når varmen kom i kontakt med elementet. Det er overraskende lite temperatur som skal til.

Gjorde nemlig samme tabben selv. Drev å slipte oppi motorrommet, over batteriet, så det slo gnister mot alle kanter. Pang! Så fikk jeg batteriet i trynet, så plastikk og syre spruta. Jeg hoppa til værs og kasta fra meg vinkelkutteren i forskrekkelse. Fant tidligere den dagen batteribiter 20 meter unna åstedet.

Man lærer av sine feil, ikke av andres. biggrin.gif

teamlowcostoffroad.com


#20 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Har sveisa mye på bil og aldri koblet fra batteriet og det har alltid gått bra, men jeg har snakket med noen "gamle rever" som sier at dette er viktig å gjøre ved pinne sveis, hvis du brenner fast elektroden i feks ramma så kan det bli noe tull med div dioder, noen meninger om det ??