Gå til innhold



Foto

Sveising og batteri.....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#21 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Mange meninger her, men enda ingen som kan komme med rene fakta. Er ute etter helt faktiske forhold om hva som er problemet ved sveising, hva som hjelper når batteriet er koblet bort, og eventuelle andre ting man må passe på. Til nå er det 4 sider med påstander, de fleste greie nok, men ikke en eneste forklaring på fakta rundt dette med sveising på kjøretøyer, forskjell på AC/DC osv.
En ting er helt sikkert, alle som ikke kan heve seg opp til å diskutere dette på ett faglig nivå, bør heller ikke delta, og fortsette med å koble fra batteriet.

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


Opprinnelig postet av Ural 375D





Hele poenget med et diskusjonsforum er at medlemmene kommer med sine egne erfaringer... Er man ute etter kun rene fakta finnes det andre kanaler, en bok f.eks;) Hadde vært få medlemmer her hvis man ekskluderte alle som ikke er faglærte i emnet "offroad":mellow:

That's what I think...

#22 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 06 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
når du setter i gang en lysbue, så vil du få spenningstopper på høyde med hva sveise apparatet ditt gir, denne spenningen vil finne sin egen vei(som oftes rett til jordingsklemma men ikke alltid), da hender det den går lange veier før den blir jordet.. feks diodene i en dynamo tåler ikke denne spenningshoppe og det hender de ryker da. da dynamoen er koblet til både pluss og minus så vil spenningen fort finne veien dit pga de grove kablene som er brukt der så blir det en lett vei å gå for både strøm og spenning(jada, vet det er bare strømmen som går) men vi sier det slik for enkelthets skyld.

er det noe spes du lurer på så ikke hver redd for å spørre

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

Opprinnelig postet av EvoMan



Nå begynner det å ligne noe. Er med på dette med spenningstopper, og er passe kjent med problemet med dioder. Alle dioder har en max spenning dem klarer i sperrertning, og en max strøm i lederetning. Kommer du over disse verdier, så ødelegges dioden. Så om man klarer å oppnå en slik topp på ledningsnettet som er tilkoblet dynamo/batteri, er det helt klart ett problem. Og om man skal sveise nært inntil motor/etc. ville jeg nok ha koblet fra mer enn batteriet. Men sveiser jeg på en ramme, og jorder på samme sted, så kobler jeg ikke bort noe som helst. En annen sak er om man sveiser med AC, og kabelen ligger inntil f.eks en dynamo. Da tror jeg faktisk en dynamo kan lage en ganske høy spenning, og dioder kan da bli ødelagt om batteriet også er bortkoblet. Det samme kan skje om man kjører en dynamo uten å ha koblet til batteriet, spesielt på dynamoer med relestyrt regulering.

Bedre å diskutere fakta, en å komme med masse påstander! biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#23 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

når du setter i gang en lysbue, så vil du få spenningstopper på høyde med hva sveise apparatet ditt gir, denne spenningen vil finne sin egen vei(som oftes rett til jordingsklemma men ikke alltid), da hender det den går lange veier før den blir jordet.. feks diodene i en dynamo tåler ikke denne spenningshoppe og det hender de ryker da. da dynamoen er koblet til både pluss og minus så vil spenningen fort finne veien dit pga de grove kablene som er brukt der så blir det en lett vei å gå for både strøm og spenning(jada, vet det er bare strømmen som går) men vi sier det slik for enkelthets skyld.

er det noe spes du lurer på så ikke hver redd for å spørre

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#24 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 06 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Konklusjonen er:
Kobler du fra polene går det alltid bra.
Kobler du ikke fra polene går det som oftest bra.

Ingen tvil om hva jeg velger. Har fått fakta nok på bordet jeg...

Og Ural, ved den siste kommentaren din viser du bare at du kun er ute etter å kverulere.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Hvilken komentar sikter du til? Om det er dette med plastflasker, så er det en kjennsgjerning at ØL på plast, er langt fra det samme som på glass. Det samme med Cola. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#25 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 06 April 2006 - 23:00

Mange meninger her, men enda ingen som kan komme med rene fakta. Er ute etter helt faktiske forhold om hva som er problemet ved sveising, hva som hjelper når batteriet er koblet bort, og eventuelle andre ting man må passe på. Til nå er det 4 sider med påstander, de fleste greie nok, men ikke en eneste forklaring på fakta rundt dette med sveising på kjøretøyer, forskjell på AC/DC osv.
En ting er helt sikkert, alle som ikke kan heve seg opp til å diskutere dette på ett faglig nivå, bør heller ikke delta, og fortsette med å koble fra batteriet. Vil igjen påpeke dette med dette forumet, det er ment for diskusjon. Om da alle er av samme oppfatning, så blir alle tråder på 2-3 innlegg, og ikke mer.
Når det kommer inn innlegg med rene fakta, blir det interesant å fortsette diskusjonen. Inntil da, så vil det trolig komme ytterilgere påstander om "Koble fra... etc.... Det er ikke nødvendig lenger. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#26 Kinge`n

Kinge`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Gjør det enkelt !! Bruk popnagler så slipper dere å tenke på hva som kan bli ødelagt !
Har sveist i 20år snart på bil og aldrig koblet fra batteriet, men setter alltid jordingen ved siden av der eg skal sveise !
Har alldrig hatt problemer med verken dynamo eller batteri !

Går det, så går det!!
http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3329

#27 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Interresant dette!
At mitt lille spørsmål kunne adstedføre slike diskusjoner..... HI HI!

"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no for å kjøpe en knakanes god vinsj.....

#28 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 05 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Masse påstander her, men jeg etterlyser nå enda en gang litt fakta.

Opprinnelig postet av Ural 375D



neida du er ikke ute etter fakta, du er ute etter bevis på fakta fordi du tror ikke på fakta.



-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

Opprinnelig postet av EvoMan



En sak er sikker, du kommer ikke med fakta, men er kun ute etter å kverulere. Det jeg vil fram til er følgende: Selv om du tar av batteriet, så kan du ikke sveise uhemma. Jeg har aldrig brukt å koble fra batterier, men er da også nøye med hvor jeg sveiser. PS. ØL ER BEST PÅ GLASSFLASKER.

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


Opprinnelig postet av Ural 375D



Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#29 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 05 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Masse påstander her, men jeg etterlyser nå enda en gang litt fakta.

Opprinnelig postet av Ural 375D



neida du er ikke ute etter fakta, du er ute etter bevis på fakta fordi du tror ikke på fakta.



-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

Opprinnelig postet av EvoMan



En sak er sikker, du kommer ikke med fakta, men er kun ute etter å kverulere. Det jeg vil fram til er følgende: Selv om du tar av batteriet, så kan du ikke sveise uhemma. Jeg har aldrig brukt å koble fra batterier, men er da også nøye med hvor jeg sveiser.

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#30 illusive

illusive

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Kan jo fortelle om mine opplevelser... Brukte ikke koble fra batteriet før.. Har sveiset både fjærfester bak og rammetraverser uten å bry meg om. Lagde ny travers framme med nye fjærfester for bladfjærene framme på min hilux, sveiset da og uten å koble vekk batteriet, hadde jordingen i traversen jeg sveiste på. Det gikk fint. Men sist jeg sveiste, monterte nye dempertårn, kan godt tilføye at det var på motsatt side av både dynamo og batteri, og hadde som vanlig jordingskabeln festa i dempertårnet.. Men når jeg var ferdig å startet bilen, så lyste ladelampa, og dynamoen måtte byttes..

Så, min erfaring er at det kan gå bra, men det kan også gå andre veien. Så fra den dagen så begynte jeg å ta meg bryet med å koble fra batteriet.

My 2 cents is free, but my opinion on the other hand is priceless!

#31 handyman

handyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

jeg sveisa på taket til en k5 83mod. disel og hadde jordingsklema sat fast i take jeg glømte og koble fra bateriet ! jeg måtte kjøpe ny dynamo etter på så jeg kobler altid fra bateriet !!!!!!!!!!!! det er mye biligere!

skarevera diesel skarevera CUMMINS

#32 Opelmannen

Opelmannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

I veldig mange av di nyere bilene går mye av kommunikasjonen som såkalt CAN kommunikasjon, og når magnetismen er stek nok til å slette et bankkort, så tviler jeg ikke på at den også kan indusere en spenning som er sterk nok til å sende noen kødd signaler inn i diverse styreenheten...
Jeg har lært på skolen at man skulle ta av batteripolen, for at man kunne ødelegge diodene i dynamoen....
Så jeg bruker gjerne et minutt og skrur av en batteripol...


Mykje fræs i feskoteket!

#33 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Masse påstander her, men jeg etterlyser nå enda en gang litt fakta.

Opprinnelig postet av Ural 375D



neida du er ikke ute etter fakta, du er ute etter bevis på fakta fordi du tror ikke på fakta.





-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#34 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Mulig jeg får huden full nå, men tar sjansen likevel.

Det tar ca. 1 min. å koble fra 2 batterier, og da kan man spare seg for mye kødd, så hvorfor ikke bare gjøre det wtf.gif

Gjelder det biler som må kodes etter strømbrudd, så er det noe annet.

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#35 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Smalt det selv om du hadde jordet i støytfangeren?Eller va jordingsklemma på hengerfestet?

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#36 Espenl

Espenl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Jeg sveisa i støtfanger foran på en gammel mazda626 engang uten å koble fra batteriet, etter å ha sveisa ganske lenge, smalt det så høyt at jeg nesten gjorde i buksa. Batteriet hadde da eksplodert og det var batterisyre over hele bilen og halve garasjen. Heldigvis var panseret hengsla foran, så jeg fikk ikke noe syre på meg... Derfor bør man koble fra en av batteripolene når man sveiser.

#37 haag

haag

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 573 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Denne tingen her heter elektronikkvern.
Med den kan man lade bil med mye elektronikk uten å
koble ifra batteriet eller sveise med batteriet tilkoblet.
Selges av Sealey norge as.

#38 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Feil på dynamo etter sveising på bil er jo en gjenganger. Ihvertfall vet jeg om flere som har vært ute for det. Tilfeldig at dynamoen ikke virket etter sveising? Tviler på det.
Jeg velger å være føre var, og tar av - polen når jeg sveiser.

#39 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 29 March 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
diodene var hele da jeg leverte bilen, den sto dønn rolig på verkstedet uten å starte motoren.... hvordan kan to dioder ryke av det da? hvis de ikke røyk pga sveisingen og spennings pulsene?

Opprinnelig postet av EvoMan



Har helt sikkert noe med sveisingen å gjøre, og helt sikkert ikke med om batteriet var bortkoplet. biggrin.gif
Opprinnelig postet av Ural 375D



det var en såpass dårlig forklaring så da regner jeg med du egentlig er enig i at dette er et faktisk problem etter sveising på bil

så koble fra batteri, det er lurest og ikke koster det mye tid heller. bare en ekstra sikkerhet

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#40 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 26 March 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Har jobbet som biloppretter noen år nå, og vi sveiser mye på alle mulige biler, gamle som nye.
Kopbler aldri fra batteriet, men pleier å sette på en sånn beskyttelesdings mellom polene.

Fatter sveisa en gang på en gammel granada, og der gikk regulatoren i dynamoen fyken, så ting kan ryke ja.



Opprinnelig postet av SuperSS



Ting kan ryke, helt klart! Men jeg er rimelig sikker på att det har 100% med måten jobben er utført på. Var nettop en som svei av en hel etasje på en fabrikk, fordi bilen han jobbet på, tok fyr. Men etter å ha sølt med bensin, og deretter jobbe med vinkelkutter, kan man ikke vente bedre. Kan vel ikke gi vinkelkutteren skylda der, he he biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine