Gå til innhold



Foto

Kortere utgående aksel på NP208


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 13 April 2006 - 23:00

Er redd for at bakre mellomaksling blir for mye vinkel på, men vil ikke flytte motor frem..

Hvor får man kjøpt kortere utgående akslen til NP208? Evt hvordan lage? eller er det noen som har liggende. Og hvor mye kortere er den?

Evt kan jeg bruke fordelingskassa fra Hi-luxen (86mod). Noen som har adapter til den? Eller hvor kjøpe? Hvor mye bygger denne adapteren ut fra en TH350 kasse?

Byggemål på Toyota sin fordelingskasse med adapter iforhold til en Np208 med kortere utgående?

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 April 2006 - 23:00

Pål gav slike kasser MYE juling med motor på litt over 180 hk.. og som han sa.. det var aldri motorkreftene som drepte kassene hans.. men seff du har MYE mer dreiemoment, men og automat, noe som sparer drivverket MYE

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#3 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 21 May 2006 - 23:00

Ligner forbausende mye på den jeg har liggende på pulten her... Tenlte å ta et bilde og legge ut, men så var det hvor dittta jævla kameraet har gjort av seg da.

Løberg har gjort en god jobb med bakstusen. Har stor troa på dette her. Har ikke fått montert den enda, men regner med at det skjer i løpet av helga.

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#4 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 21 May 2006 - 23:00

Her kommer bildet av løsningen som Løberg har brukt på sin bil, og som vi nå skal montere i Bond P Dahl.




#5 Marfield

Marfield

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

NP208 med kort stuss og yoke ble levert på Dodge Ramcharger fra begynnelsen av 80 tallet. Det eneste du må skifte for å fåen slik kasse til å passe er å bytte inngående splines/drev. ellers er den lik som Chevy utgaven.

#6 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 16 May 2006 - 23:00

NP 208 fra Ford har originalt kort stuss med skrudd yoke.
Den har utgående aksel fremover på venstre side.

Inngående aksel er med andre splines, men inngående aksel fra Chevy NP208 passer rett på.

Roar, Lightfoot Racing

#7 TJD

TJD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Sjekk denne siden for bilde:

http://www.bilbyggin...?t=895&start=15

#8 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 17 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Vet ikke om du har plass, men hvis problemet egentlig er vinklene, hvorfor ikke mellomaksler med dobble kryss ?

Ragnar
-------

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

Opprinnelig postet av ragnar_garli



Enkelt og greit fordi der er ikke plass i lengden til doble kryss heller...

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#9 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 17 April 2006 - 23:00

Vet ikke om du har plass, men hvis problemet egentlig er vinklene, hvorfor ikke mellomaksler med dobble kryss ?

Ragnar
-------

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#10 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Sendt mail til han... Men har du noen bilder av den han har laget til dere?

Opprinnelig postet av Paja



Har ikke vært å hentet den ennå, men kan legge ut et bilde når jeg har hentet den.

Brødrene Dahl Offroad Team

#11 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Etter endel prøving og feiling i dag har jeg kansje komt et steg videre. Motor er flyttet frem og tilbake, opp og ned og hit og dit x antall ganger. Med den motorplassering jeg har funnet no, kan det hende det vil gå med orginal kasse. Vil ihvertfall prøve dette først..

Men er fremdeles inntressert i bilder av kortere stuss. Da mellomakslingen blir fryktelig kort..

SVEN: har vurdert zuki-kasse og. Men dette blir bak en 4,3TBI. Så er usikker på om den holder.

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#12 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 13 April 2006 - 23:00

Hør med Finn Erik Løberg, han lager en slik en til oss.
Den blir ca 8-9 cm lang, og du kan ha mye lengre mellomaksel.

Mail adressen hans finner du på hans hjemmeside http://www.lobergmotorsport.com/

#13 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 14 April 2006 - 23:00

Finn Erik Løberg bruker en hjemmelaget utgående aksel på sin formula bil, og etter hva jeg har forstått fungerer den helt fint. Den han har er ca 11-12 cm, men den han lager til oss er noe kortere.

Brødrene Dahl Offroad Team
http://home.c2i.net/khdahl/img11.gif

#14 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 April 2006 - 23:00

Mulig det var NP241 Graversen brukte... jeg husker ikke.

#15 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 13 April 2006 - 23:00

Nå er det mulig jeg blander, men mener det var NP208 Ole Graversen kjører på formulabilen, den kassa er veldig lik NP231 bortsett fra bakre del av huset og utgående yoke. Solgte ham et Teraflex Super Short SYE-kit, mener det eneste han måtte gjøre var å borre noen nye hull til bakre huset da boltene var plassert litt annerledes.

Her montert på kassa mi (NP231):




#16 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Finn Erik Løberg bruker en hjemmelaget utgående aksel på sin formula bil, og etter hva jeg har forstått fungerer den helt fint. Den han har er ca 11-12 cm, men den han lager til oss er noe kortere.

Brødrene Dahl Offroad Team
http://home.c2i.net/khdahl/img11.gif

Opprinnelig postet av KHD



Sendt mail til han... Men har du noen bilder av den han har laget til dere?

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#17 Botters

Botters

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 847 Innlegg:

Posted 14 April 2006 - 23:00

Finnes ikke noen ferdige kit laget for 208 kassen. Alterativet er å gå over til 241 kasse.




http://www.jbconversions.com/

Bestilte mitt JB Super short SYE kit kit gjennom http://www.offroaddesign.com/

Anng. Toyota transfer så kan du glemme den, blir veldig trangt til fremmre fellomaksel mot atomatkassen. I allefall med de akslingene du skal bruke.

abotte@frisurf.no

www.angelfire.com/yt/botters
www.nmk.no/molde/Offroad

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

mulig jeg banner vilrkelig i kjerka her nå.. men hva med ei seperat transfer med mellomaksel fra automatkassa.. f.eks ei suzukikasse? den kan jo og for en relativt rimelig penge bygges om til crawlerkasse med 4,16:1 lavserie?

suzukikassa tåler egentelig mye juling, og utgående aksler både fram og bakover vil ligge endel lavere enn inngående..


bilde fra Pål Blesviks hjemmeside av en suzukitransfer.. mellomaksel fra automatkassa skal inn på den øverste flensen..



de fleste av disse kassene fås og med bremsetrommel på utgående aksel bakover slik at man kan sette håndbrekket på mellomakselen.. og dermed låse begge aksler..




________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#19 Tim

Tim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 28 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
NP208 med kort stuss og yoke ble levert på Dodge Ramcharger fra begynnelsen av 80 tallet. Det eneste du må skifte for å fåen slik kasse til å passe er å bytte inngående splines/drev. ellers er den lik som Chevy utgaven.

Opprinnelig postet av Marfield



208 fra dodge e ganske så ulik 208 fra chevy så d e sakt

MUD IS FUNN

#20 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 30 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
NP208 med kort stuss og yoke ble levert på Dodge Ramcharger fra begynnelsen av 80 tallet. Det eneste du må skifte for å fåen slik kasse til å passe er å bytte inngående splines/drev. ellers er den lik som Chevy utgaven.

Opprinnelig postet av Marfield



208 fra dodge e ganske så ulik 208 fra chevy så d e sakt

MUD IS FUNN


Opprinnelig postet av Tim



Hva er ulikt?

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, 39,5", ARB, spiraler, +++)
'03 King Cab
'77 XT 500
'88 FJ 1200
'97 Suki
'69 Volvo

http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"