Gå til innhold



Foto

Dekkprøving - 1989-97 Hilux - Hva passer ?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 14 April 2006 - 23:00


Bygger heftig mye utover med 33x12,5-15 på 8x15" felg med ET-20. Totalt ca. 7 cm.


Samme 33x12,5 hjulet.




235/85-16 på 6x16" felg med ET-0 (original Hiluxfelg fra tidlig Hilux før 1989) Subber ikke i det hele tatt. Disse er nokså nøyaktig 32" i diameter.


Som du ser, så ligger dette helt kant-i-kant med skjermen. Total sporviddeforandring er 60 mm med disse felgene i forhold til originalt.


Ser ikke så ille ut med hjul i større størrelse. Ser mere riktig ut !




33x9,5-15 på 8x15" felg med ET-20. Subber ikke, men det er nære på !
Må sette en wire på skvettlappen for å holde den unna...



De samme 33x9,5-15 hjulene. Bygger endel utover og må ha bredder for at det skal dekkes.


Ser helt greit ut med 33" dekk også !!




32x11,5-15 på 8x15" felg med ET-20. Stikker ca. 3,5 cm utforbi.



Komplett med 32x11,5-15... ser langt fra ille ut på original bil. Et lite løft bak nå, eller ta utav alt som ligger oppi og tynger ned....


Ser bra ut, subber ikke og gir totalt 10 cm sporviddeforandring !!!!


Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6

#2 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

subber som bere faen på flat vei.. med 32-11,5 r15 da på min 93 mod sjøl med 2,5" old.man emu løft!! justerte litt i bakant av forskjermene og kaste dessa grusomme skvettlappene, da går det..

tlf 97670022

#3 Pick up man

Pick up man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Folkens! Hvis dere har problemer med at det subber i bakkant av hjulet, så bøy dere ned under bilen ,og juster eksenterne på lenkarmen. Juster disse helt sammen foran og helt fra hverandre bak, da vrir du hjulet framover (Spissinga må justeres etterpå). Mye lettere å kutte til med vinkelkutter i framkant av dekket enn bak mot torpedoveggen! Har gjort dette på 3 av hiluxene jeg har bygd opp,og man merker ingenting på kjørekomforten eller styreresponsen!


Cummins turbo diesel ,ingen over ingen ved siden,kun Toyota bak!!!

#4 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 28 April 2006 - 23:00

Tror nok Blom blingset litt der ja, testingen av hjul skjedde hjemme hos meg, og da testet vi også på min bil...

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no


Nå har vi to gromjenter, Silje og jeg!

#5 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 26 April 2006 - 23:00

Bilen på det øverste bildet er vel en L200?
Men det er kanskje ment som illustrasjon.

#6 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Spørs hvilken felg og hvilket inpress du kjører med, Skrotnissen. Har du 10" bred felg med ET-38, så antar jeg det subber, ja. Og så spørs det HVA det subber i, skvettlapp eller lengre opp.

Skvettlapp må du feste en wire eller kjetting i og trekke den bakover !

Hvis jeg ikke husker feil, så innebærer OME løft på Hilux IKKE nye torsjonsstaver foran, men justering av de originale. Det er foran det subber og har du da et 2,5" OME løft om du ikke har byttet fjærer ? Det er kjent at det synker ned igjen etter justering av torsjoner...

Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6

#7 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

det er 15x7 innpresset et.15!. det er skruene på skvettlappen og skjemen bak lappen...
ome settet er det nye fjører og demere foringer sjakler bak. forran er det nye dempere bumpstopp. og skru fjerene 10 omdreininger opp på boltene. men skal ha breiere felger til sumaren.. har lyst på cromspoke 8--9"

tlf 97670022

#8 MoTaba

MoTaba

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 864 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

hmm.... det er jo ikkke noe gøy. kanskje jeg kan prøve å få lånt meg ett sett dekk frem til jeg får hevet den da....

#9 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

Tror nok det er adskillig dårligere plass på 2001, ja. Vet at det måtte slegge til på en bil som skulle ha den dimmen på plass, men på 10" felg.

Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6

#10 MoTaba

MoTaba

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 864 Innlegg:

Posted 15 April 2006 - 23:00

bra tråd! noen som vet om samme dekka går like bra/ dårlig på 2001 hiux? har noen 285-75-16 jeg lurer på å kljøpe til denne, skal heve 3" med bodylift men er avhengig at det går an å kjøre med frem til hevingen kommer på plass...

#11 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 14 April 2006 - 23:00

he he gøy med dokumentasjon...
ble seende mye bedre ut ja kjempe fornøyd så langt,
mangler bare "add a leaf" eller noen sjakler og skjermbreddere.
må bare få prøvd dem ordentlig i skogen nå så

Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#12 MoTaba

MoTaba

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 864 Innlegg:

Posted 26 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Bilen på det øverste bildet er vel en L200?
Men det er kanskje ment som illustrasjon.

Opprinnelig postet av Pajerosan



tror nok kanskje det var mest tilfeldig at denne kom med i bildet. wink.gif

#13 Armani

Armani

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 20:17

noen av dere som veit om jeg kan bruke bf goodrich 31-10,50-15 all terain dekk på hiluxen min som ikke er hevet eller gjort noe med i det heile tatt?det er en 99 mod..jan åge

#14 lol3

lol3

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 20 June 2007 - 20:06

jeg har 34 toms helt orginalt tongue.gif
en manns søppel er en an manns gull:)

#15 bjoms

bjoms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 02:25

Passer dekk fra 4 runner over på Hilux ?

#16 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 02:30

Det gjør dem.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#17 Gerrien

Gerrien

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 21:41

Har et spørsmål. Har en 90 mod TaroLux som trenger større hjul smile.gif Spørsmålet er om jeg skal gå for 33x12,5 eller 35x14,5. 33x12,5 vet jeg går uten problemer. Lurer på hva som eventuelt må gjøres for at 35" går på. Har et 2,5" bodylift kit liggende og planer om å kjøpe 4" suspensionlift. Har montert breddere. Går det med 35" uten å kappe i karossen hvis man monterer body og suspensionlift???

#18 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 11:43

QUOTE(Gerrien @ 23 Nov 2007, 21:41) <{POST_SNAPBACK}>
Har et spørsmål. Har en 90 mod TaroLux som trenger større hjul smile.gif Spørsmålet er om jeg skal gå for 33x12,5 eller 35x14,5. 33x12,5 vet jeg går uten problemer. Lurer på hva som eventuelt må gjøres for at 35" går på. Har et 2,5" bodylift kit liggende og planer om å kjøpe 4" suspensionlift. Har montert breddere. Går det med 35" uten å kappe i karossen hvis man monterer body og suspensionlift???


Jepp;)
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#19 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 15:43

QUOTE(Pick up man @ 17 May 2006, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
Folkens! Hvis dere har problemer med at det subber i bakkant av hjulet, så bøy dere ned under bilen ,og juster eksenterne på lenkarmen. Juster disse helt sammen foran og helt fra hverandre bak, da vrir du hjulet framover (Spissinga må justeres etterpå). Mye lettere å kutte til med vinkelkutter i framkant av dekket enn bak mot torpedoveggen! Har gjort dette på 3 av hiluxene jeg har bygd opp,og man merker ingenting på kjørekomforten eller styreresponsen!
Cummins turbo diesel ,ingen over ingen ved siden,kun Toyota bak!!!

Er dette en ok måte å gjøre det på?...........syns jo det høres lettvindt og greit ut. Har du noen bilder av dette.


Jeg kjører med 35" x 12,5" M/T på 15"x10" med innpress -38 og 3" BL og har kuttet vekk litt i skjermen og falsen i torpedoveggen. Kuttet også litt i støtfangeren. Det subber fortsat litt oppe på skvettlappen og skruene til denne ved full flex og sving under rygging. Trenger kansje 1,5 cm mer klaring.
PICT0012.JPG

Edited by Moejoe, 30 January 2008 - 10:44.

---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#20 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 20:15

Det går greit å justere hjulene frem (caster vinkel) så lenge camber (hjul hellingen) og spissing er riktig. Vet Arctictrucks alltid setter bilene på maks caster, altså hjulene maks frem.

Hvis du bare vrir på knastene som foreslått over så kommer det til å gå ut over camber vinkelen, noe som kan medføre dårlige kjøre egenskaper og skjev slitte dekk selv om spissinga er riktig!!


Bare til info.
Rune Rydningen
TLF: 90 53 62 64
post@gpschallenge.info