Gå til innhold



Foto

Grunning(behandling av metall) etter sandblåsing.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Da er CJ7`en hentet smile.gif
Nå er det tid for rustfjerning, er lettere overflaterust som jeg har tenkt å sandblåse, brukte et middel tidligere til å behandle etter blåsing som etset seg ned i metallet men husker ikke hva det heter, ble blåaktig.

Er det noe dere anbefaler å behandle metallet med etter blåsing?

øyvind

#2 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Kjøpte syregrunning på autoprodukt Nord hær i Trondheim, kosta nifse 750kr for 1l +0,5 hærder.

AR

oohh! silly me, again...

#3 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Har noen her på forumet brukt Ferromax på bilen for noen år siden og kan gi resultat nå ang ny rust på samme sted etc eller om det er like bra den dag i dag.

vil helst slippe å pusse opp bilen noen år igjen.

øyvind

#4 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

brunox oxo er ett konge produkt...rustbjørn har jeg heeelt mistet troa på!

GUNG-HO

#5 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Ferromax er et navn som dukker ofte opp i når det snakkes om rust...her er et tidligere emne om ferromax. smile.gif
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=31890

Opprinnelig postet av cj-tøffen




Stemmer dette:D Linken til firmaet som selger disse produktene er: http://www.chemical.no/ http://www.chemical....kkel.asp?ID=905

Hvis du bestiller, så gjør følgende:

Dette er tatt fra forumet her på offroad.no

Du spør om rabatt. Vi har drøftet det litt her, og kommet fram til følgende: Alle som henviser til offroad.no og som bestiller varer for over kr 1500,- får 15% på alle varene fra oss. Produktpakkene kan vi ikke gi mer en 5% på, ettersom de allerede er rabattert med 15%. Vi oppretter en kode i denne forbindelsen som må oppgis ved bestilling. Koden er: 1609.

Altså: For å få rabatten på 15% på alle produktene, unntatt produktpakkene som man får 5% på, må følgende betingelser oppfylles:

1. Bestillingen må være på over kr 1500,- eks. mva
2. Ved bestillinger på nettbutikken må det sendes en separat mail til nct@chemical.no med følgende kode: 1609 samt navn og adresse. Ved bestillinger over telefon oppgis denne koden ved bestilling.

Håper noen får nytte av dette smile.gif

-Tommy-

#6 cj-tøffen

cj-tøffen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 525 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Ferromax er et navn som dukker ofte opp i når det snakkes om rust...her er et tidligere emne om ferromax. smile.gif
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=31890

#7 Tommy88

Tommy88

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Hei
Jeg kjøpte en anti-rust pakke for noen uker siden, av et firma i Hoksund. Jeg har ikke brukt noe av det enda, men det virker som det er veldig bra. De har gode referanser. Har ikke linken til firmaet her, men legger den ut etterpå når jeg kommer hjem (er på skolen).

-Tommy-

#8 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

nei er ikke det, var et amerikansk produkt. sort rund boks 10 cm i diameter 15 cm høy og bredt skrulokk.

#9 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

Er det rust bjørn du tenker på? Hvit aktig melk som bi blå når det tørker.


Ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lengre tid.

Pajero 2,5 TD kort type 86 mod.

#10 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

syregrunning og epoxyprimer får du kjøpt hos bilutstyrs forhandler eller gå til ett lakkeringverksted så får du det du trenger

`88 Suburban 7" løft/`81 Blazer HD 2WD/`82 Blazer K5 4WD

#11 backup

backup

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Dei fleste billakkeringsverksted burde kunne selje deg syregrunning og epoxyprimer i det kvanta som du treng.

Steike bra Toyota !!!

#12 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Følg rådet til tator. Man må skille mellom produkter som er beregnet til å smøre utenpå rust og gruning på bart metall. Er det sannblåst, skal det brukes syregrunning. Gjør du ikke sandblåsingen selv, få de til å legge på grunningen også. Da ruster det ikke i mellomtiden. Bruker du produkter som er beregnet til å smøre direkte på rust og som binder seg til denne, får du problemer med blankt metall. Det finnes da ikke noe rust å binde seg til og det vil ikke virke. Du vil få ny rust etter kort tid.


Skal sandblåse, noen link til hvor jeg får kjøpt bra syregrunning og epoxyprimer?

ø.l

#13 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Bruk bare "Power Coat, er 3 i en grunning maling å toppstrøk i ett, har brukt det på lastebila våres i2 år nå, der det er powercoat er det itte rust, så enkelt, kjempe kjempe fin Lakk;)

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

#14 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Enig at primer beregnet på rust er mye dårligere en feks. zink primer på bart metall, men det trenger ikke begynne å ruste etter kort tid.

Kommer an på hvor godt rustgrunningen binder seg til bart metall, og ikke minst tetter mot luft og vann, uten oksygen og fuktighet ruster ikke stålet.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#15 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Følg rådet til tator. Man må skille mellom produkter som er beregnet til å smøre utenpå rust og gruning på bart metall. Er det sannblåst, skal det brukes syregrunning. Gjør du ikke sandblåsingen selv, få de til å legge på grunningen også. Da ruster det ikke i mellomtiden. Bruker du produkter som er beregnet til å smøre direkte på rust og som binder seg til denne, får du problemer med blankt metall. Det finnes da ikke noe rust å binde seg til og det vil ikke virke. Du vil få ny rust etter kort tid.

#16 tator

tator

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 22 April 2006 - 23:00

Hvis du har sandblåst metallet slik at det er helt rent, dra lett over med et pussepapir for å ta de skarpe toppene etter blåsinga. vask med tynner, og legg på syregrunning. over syregrunninga legger du en epoxsyprimer. Hvis du skal sandblåse karosseriplater over litt større felt så vær litt forsiktig med å bruke for stort trykk. det er lett å strekke platene,

"hvis ikke full gass er nok,, så gir vi enda mere gass"

#17 troaling

troaling

    Offroad

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 913 Innlegg:

Posted 21 April 2006 - 23:00

sink spray på bart metall

JEEP XJ, 35" Dekk og 6" Heving