Lekkasje i toppakning eller sprekk toppen.
#1
Posted 15 May 2006 - 23:00
Er nettopp kommet hjem etter trykktest hos Buskerud Bilsenter og fikk beskjed om at det er lekkasje i toppakningen eller sprekk i toppen. I værste tilfelle kostet dette 35000kr å reparere og nå lurer på om noen steder som gjør dette til en mindre sum???
Har i mot alle tips med stor takk.
Når tidligere eier overtok bilen var det satt på ny toppakning og den holdt knapt 25000km, nå er den gått i underkant av 30000km. Det var stor lekkasje og jeg får ikke brukt bilen noe særlig.
Hvis noen kan hjelpe jeg så blir jeg veldig glad.
Mvh
Ingar 40233152 soerue@noline.no
Takker for alle gode råd. F... DER TROR JEG PINSETREFFET GIKK I VASKEN.
HJELP HJELP HJELP:
BROOM BROOM FIAT 130 tc
Member
Russerbanden from Lier
And
member off Oppdal 4x4
#2
Posted 11 June 2006 - 23:00
Ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lengre tid.
Pajero 2,5 TD kort type 86 mod.
#3
Posted 11 June 2006 - 23:00
#4
Posted 11 June 2006 - 23:00
Dette gjelder 2.8TD og en 3.3 motor tåler mye mere. 2.8td har en alu topp og det er der problemer ligger.
#5
Posted 11 June 2006 - 23:00
Nei, nå må jeg ut å mekke Ladan min:-)
#6
Posted 11 June 2006 - 23:00
Men etter å ha lest alle innlegann her, så lura æ på om detta prob er på de gammle 3,3 TD oxo?
Æ har nettopp fått mæ en 85 mod 3,3 TD å er heilt grønn på disse bilan.
Ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lengre tid.
Pajero 2,5 TD kort type 86 mod.
#7
Posted 11 June 2006 - 23:00
På min bil tok de av ekosmanifoilen før de trykkprøvde toppen. (Mens den satt på.)
Da kunne de se vannet komme i eksoskanalen på sylinder nr 6.
Var det en fabrikkny topp for 2,5 år siden så bør du kreve å få en ny...Gratis ferdig montert.
tab
#8
Posted 11 June 2006 - 23:00
#9
Posted 01 June 2006 - 23:00
Hvordan synes du motoren gikk etter sliping og fresing???
Han på verkstedet synes suse lyden fra kn-filteret er plagsomt å kjøre med:-) FAKTA
Takk for hjelpen, hva skulle man ha gjort uten dette forumet. Utrolig godt å få mange gode, når man ikke kan nok selv:-)
#10
Posted 31 May 2006 - 23:00
Du må vel slipe toppen også siden den er vridd. Men be dei sjekke om den er slipt før. Trur det er 0,2 som er grensa for om dei kan slipe eller kassere den, etter boka.
ein overhaling av ein slik topp med sliping og fresing av ventilseter fikk eg pris på ca 7000 hos auto 23 i bergen.
Det er lurt å trykkteste den også når du først har den inne til overhaling for å finne evnt sprekker.
Har du vurdert fabrikkny topp? Mulig det kan lønne seg i lengden.
#11
Posted 31 May 2006 - 23:00
Må man skifte toppakningen uansett???
#12
Posted 30 May 2006 - 23:00
#13
Posted 30 May 2006 - 23:00
Sjekk med Tungen Bil på Lillehammer ved verksmester Torfinn, det var han som sa det.
tlf 61246846
tab
#14
Posted 29 May 2006 - 23:00
#15
Posted 29 May 2006 - 23:00
Hei
Når jeg skiftet topp i fjor så sa verksmesteren at jeg måtte kjøpe original topppakning da Nissan har endret denne.
Har tydeligvis vært en svakhet på de som er rettet.
Du kan jo hatt så uflaks at du har fått "gammel" type flere ganger.
Hvis toppen din i tilegg er slipt kan den jo være lipt litt mye slik at du får for høyt trykk.
Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte 4.2 til min.....
Drar en del campingvogn og da kunne det vært greit med mere dreiemoment.
Kjørte opp romsdalen i helga med 2 tonn bak, og det gikk stort sett på 4 gir på 2,8 literene også. Men farta var da rundt 65.
Så fort jeg presser mere hk ut av den på 3 gear så begynner temp å stige....
Kommer nok av justert turbotrykk....
tab
#16
Posted 29 May 2006 - 23:00
#17
Posted 29 May 2006 - 23:00
Ingen oljekjøler eller ic her i gården nei....
Vurderer IC i løpet av sommeren.
Trykket ligger på max 0.95 bar.
Ser jo at hvis en kjører med hodet og ikke beina så går ikke tempen opp så mye.....
Dvs la motoren jobbe på tyngre gir og mindre turtall.
Men da går det jo ikke så fort i bakkene da.... he he.
tab
#18
Posted 29 May 2006 - 23:00
Den forstår jeg godt og jeg skal ha på ic/øljekjøler før turbotrykk økes+diesel mengde.
Jeg har byttet fra 31" veidekk til 33"MTR og merker at det er tyngere i oppoverbakken. Fart i bakkene må man jo gså ha:-)
BROOM BROOM FIAT 130 tc
Nissan Patrol Y60
Member
Russerbanden from Lier
And
member off Oppdal 4x4
#19
Posted 28 May 2006 - 23:00
bulk:JA, jeg begynner å lure på om de kan skifte toppakkning. 3stk. topakning på 50.000km forteller vel mye?
#20
Posted 28 May 2006 - 23:00
kan vere feil ved montering.
Det må vere ein feil ein plass som gjer att det blir for stor trykkforskjell.
Har vore borti dieselmotor på jetta som lek i toppakningen, men etter å ha dratt til skruene i toppen (noko innihelvette) so blei det tett og bilen rusla og gjekk fint. Er nok ikkje heilt etter boka det.