Gå til innhold



Foto

Lekkasje i toppakning eller sprekk toppen.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
74 replies to this topic

#1 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 15 May 2006 - 23:00

Huff, nå er jeg skikkelig frustrert over min Y60 og lurer på hva skal jeg gjøre????
Er nettopp kommet hjem etter trykktest hos Buskerud Bilsenter og fikk beskjed om at det er lekkasje i toppakningen eller sprekk i toppen. I værste tilfelle kostet dette 35000kr å reparere og nå lurer på om noen steder som gjør dette til en mindre sum???
Har i mot alle tips med stor takk.
Når tidligere eier overtok bilen var det satt på ny toppakning og den holdt knapt 25000km, nå er den gått i underkant av 30000km. Det var stor lekkasje og jeg får ikke brukt bilen noe særlig.

Hvis noen kan hjelpe jeg så blir jeg veldig glad.

Mvh
Ingar 40233152 soerue@noline.no

Takker for alle gode råd. F... DER TROR JEG PINSETREFFET GIKK I VASKEN.
HJELP HJELP HJELP:




BROOM BROOM FIAT 130 tc
Member
Russerbanden from Lier
And
member off Oppdal 4x4

#2 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Ok. Tusen takk for svaret, nå ble æ lette her. Men er jo synd at dette er et prob på disse bilan, for ellers er det jo bra biler. Pen er de oxo.

Ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lengre tid.

Pajero 2,5 TD kort type 86 mod.

#3 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Det skal du være lettet over Bell, for dette kan bli dyrt:-(

#4 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Det er helt i orden å bryte inn:-) Man lærer ved å sprørre ut ellers er det ikke håp, lykke til med bilen din.

Dette gjelder 2.8TD og en 3.3 motor tåler mye mere. 2.8td har en alu topp og det er der problemer ligger.

#5 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Det var en fabrikk ny topp for 2.5år siden, garantien gjelder kun i to år sier dem på verkstedet. Jeg føler meg ikke trygg på dette og må undersøke mere. En topp er vel ment å vare lengere uten å måtte slipe. De kjørte den varm også, for å tro på det jeg sier.


Nei, nå må jeg ut å mekke Ladan min:-)

#6 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Unnskyld at æ bryt inn i denne diskusjon. Kansje et dumt spm detta.

Men etter å ha lest alle innlegann her, så lura æ på om detta prob er på de gammle 3,3 TD oxo?

Æ har nettopp fått mæ en 85 mod 3,3 TD å er heilt grønn på disse bilan.

Ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lengre tid.

Pajero 2,5 TD kort type 86 mod.

#7 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

De må vel ha trykkprød den før de sendte den på sliping?
På min bil tok de av ekosmanifoilen før de trykkprøvde toppen. (Mens den satt på.)
Da kunne de se vannet komme i eksoskanalen på sylinder nr 6.

Var det en fabrikkny topp for 2,5 år siden så bør du kreve å få en ny...Gratis ferdig montert.


tab

#8 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

HUFF Å HUFF, da er toppen slipt 0.35 og det var tydelig at den har gått varm. Spørsmålet nå er om det er sprekk i den, jeg skal ringe verkstedet senere i dag.

#9 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

Verkstedet har sendt toppen til planing uten å snakke med meg og den er kun 2 1/2 år gammel. Skal sjekke med dem i morgen om de skifter pakkning.
Hvordan synes du motoren gikk etter sliping og fresing???

Han på verkstedet synes suse lyden fra kn-filteret er plagsomt å kjøre med:-) FAKTA

Takk for hjelpen, hva skulle man ha gjort uten dette forumet. Utrolig godt å få mange gode, når man ikke kan nok selv:-)

#10 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Meg bekjent so må pakningen skiftes uansett når den er blitt demontert.
Du må vel slipe toppen også siden den er vridd. Men be dei sjekke om den er slipt før. Trur det er 0,2 som er grensa for om dei kan slipe eller kassere den, etter boka.
ein overhaling av ein slik topp med sliping og fresing av ventilseter fikk eg pris på ca 7000 hos auto 23 i bergen.
Det er lurt å trykkteste den også når du først har den inne til overhaling for å finne evnt sprekker.
Har du vurdert fabrikkny topp? Mulig det kan lønne seg i lengden.

#11 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

I dag ringte jeg verkstedet igjen og de kunne fortelle meg at topppen ikke var plan=0.15 ute av stilling. Kan dette være nok til at bil blir varm, når man kjører på 3.giret/3800omdreninger???
Må man skifte toppakningen uansett???

#12 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Takk for det safari2. Jeg synes dette tar tid på verkstedet og får vel begynne å presse dem litt.

#13 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Hei

Sjekk med Tungen Bil på Lillehammer ved verksmester Torfinn, det var han som sa det.
tlf 61246846

tab

#14 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Er det noen av dere som vet når den nye toppakkingen kom på Patrol Y60?

#15 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Topp pakning

Hei
Når jeg skiftet topp i fjor så sa verksmesteren at jeg måtte kjøpe original topppakning da Nissan har endret denne.
Har tydeligvis vært en svakhet på de som er rettet.

Du kan jo hatt så uflaks at du har fått "gammel" type flere ganger.

Hvis toppen din i tilegg er slipt kan den jo være lipt litt mye slik at du får for høyt trykk.

Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte 4.2 til min.....
Drar en del campingvogn og da kunne det vært greit med mere dreiemoment.
Kjørte opp romsdalen i helga med 2 tonn bak, og det gikk stort sett på 4 gir på 2,8 literene også. Men farta var da rundt 65.
Så fort jeg presser mere hk ut av den på 3 gear så begynner temp å stige....
Kommer nok av justert turbotrykk....


tab

#16 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

safari2: har du montert ic eller oljekjøler og hvor mye er turbotrykket ditt?

#17 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Hei

Ingen oljekjøler eller ic her i gården nei....
Vurderer IC i løpet av sommeren.
Trykket ligger på max 0.95 bar.

Ser jo at hvis en kjører med hodet og ikke beina så går ikke tempen opp så mye.....
Dvs la motoren jobbe på tyngre gir og mindre turtall.
Men da går det jo ikke så fort i bakkene da.... he he.

tab

#18 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Hei!
Den forstår jeg godt og jeg skal ha på ic/øljekjøler før turbotrykk økes+diesel mengde.
Jeg har byttet fra 31" veidekk til 33"MTR og merker at det er tyngere i oppoverbakken. Fart i bakkene må man jo gså ha:-)

BROOM BROOM FIAT 130 tc
Nissan Patrol Y60

Member
Russerbanden from Lier
And
member off Oppdal 4x4

#19 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

allis: Skrekk å gru, men jeg vil ikke se eneste reg pga dette skjedde før den gamle pakkningen var et år gammel.

bulk:JA, jeg begynner å lure på om de kan skifte toppakkning. 3stk. topakning på 50.000km forteller vel mye?

#20 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

3stk toppakning på 50.000
kan vere feil ved montering.
Det må vere ein feil ein plass som gjer att det blir for stor trykkforskjell.
Har vore borti dieselmotor på jetta som lek i toppakningen, men etter å ha dratt til skruene i toppen (noko innihelvette) so blei det tett og bilen rusla og gjekk fint. Er nok ikkje heilt etter boka det.