Gå til innhold



Foto

Lekkasje i toppakning eller sprekk toppen.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
74 replies to this topic

#41 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

2,8 td til 4,2 hadde vore tingen!..
Men du må bytte både motor og girkasse for å få det til! so det blir fort dyrt å koste på ein bil viss den ikkje er relativt strøken, eller det spørs kor billeg/dyr motor du får tak i. Sjølve jobben trur eg skal vere nokså grei.
Men eg trur ikkje det er turbo på 4,2 en orginalt eller??

#42 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

IC er påtenkt allerede og oljekjøler, ikke tvil om dette er lurt.

Bulk: Ble mye klokere på forklaringen din.

Bortreist: DU virker ikke helt bortreist, med dine forklaringer. Jeg er vel den som er mest lost nå og enda mere i tvil.

Verkstedet sa de dekket transport av bilen min til deres verksted og de virker til å ha god service. Håper dette gjenspeiler resten av saken. Han jeg kjøpte bilen av er kamerat av daglig leder og kunne ta en telefon til han om det ble problemer. I morgen skal den leveres og jeg har dårlig mage følelse av å sende godbilen bort:-(


Er det noen på forumet som har bygd om en Y60 2.8td til 4.2td???

#43 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Intercooler er nok bra det, men hvor skal den sitte når bilen min har AC?
Da sitter condenseren for denne foran radiatoren og det blir litt mere jobb.
Vurderer å legge en oppe på motoren og ta hull i panseret som det er på Y 61.

Vi får se....
Alternativet er å selge kjærra og kjøpe en y61 ....

tab

#44 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Klart jeg skal holde dere orientert, jeg ville også ha vært nysgjerrig på dette.
safari2: Etter å ha kjørt i ca. 10min. så begynner det å boble og deretter renner det ut.

#45 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

ÅÅÅÅ Nå har verkstedet ringt meg og de fortalte at hvis det er noe feil med toppen eller pakningen så skal de ta kostandene. Han snakket om å sjekke dyser, kan noen forklare hva man finner ut der?

Taker for alle gode råd.

#46 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Hadde du ikke problemer med at vannet forsvant???
Har da ikke noe med dysene å gjøre det.
Men det er jo bra hvis de tar på seg rep hvis det er noe galt med topp/pakning.
Du får informere oss om hva de finner da
Hilsen nysjerrig.

Ps

Har kjørt et halt år nå siden toppen ble skiftet. Når jeg nå drar tunge last (ca 2200 kg) i bratt motbakke går tempen opp en del.
Tips?
Har sjekket slurekoblingen på vifta og den ser ut til å være i orden.
Kjører med 0,95 i turbotrykk. Har fjernet originalpotta og kjører med rakt rør.

Er litt redd toppen skal fyke igjen da....


tab

#47 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Takk for mange gode faktaér, nå fikk jeg mere kjøtt på beinet. Sitter nå å venter på telefon fra Nissan verkstedet om hva de vil gjøre nå.

De skiftet toppen(planing)/toppakningen på 120.000kn og etter ca. 25000km måtte de skifte toppakningen igjen. Hvis det er toppakningen som er godt igjen, må det være noe grundig feil ett sted???

Hvor anbefaler dere å slipe toppen?

#48 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

NB!
Hvis du kjøper topp og topppakning uoriginalt.
Nissan har endret topp pakningen nylig så den bør du kjøpe originalt.
Var visst en svakhet på de gamle og det er ikke sikkert de som lager pirat har fått med seg....

tab

#49 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Hei
Skiftet byttetopp med ny regreim og stramme og løpehjul toppakning osv alt inkl Pris ca 25000,-
Det var på merkeverksted Nissan på Lillehammer Tungen BIl A/S
God service og rimlige priser.
Toppen kostet 12000,- komplett med frakt fra Maskin og Marine A/S

tab

#50 bortreist

bortreist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

er ikke sikker på om nissan bruker strekkbolter, men hvis ikke, så er ettertrekking av toppen etter 30-40 mil superviktig. ellers så ryker pakningen kjapt igjen. er det strekkbolter så må alle boltene skiftes hver gang de er løsnet, eller så ryker pakningen igjen.
Hvis man kjører med lite vann og det blir luftlomme i toppen, så vrir den seg, eller sprekker pga lokale overopphetinger. orginalt har disse motorene over 20:1 i komp. Dette blir det høyt trykk av, hvis man planer en sånn topp blir det enda høyere komp, og høyere trykk. dette kombinert med å glemme ettertrekking, eller bruke gamle bolter, reduserer levetiden på ny pakning veldig. detter er sjenerelt for alle motorer, nissan motor har jeg aldri åpna så de er jeg ikke sikker på innmaten i, men prinsippet er det samme.

#51 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 16 May 2006 - 23:00

Veit ikkje kva som er årsaken til det, mulig alu er meir utsett for vridning og det fører til at pakningen ryker fortere. Eller kanskje det er små riper etter planing viss dette er utført.
Generelt er det vanskelig å rette ut igjenn alumenium etter ein misforming.

Kult viss nokon her inne har fasit svar på dette spørsmålet!!

#52 patarol

patarol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 541 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Å ettermontere intercooler på på disse motorene er nok fornuftig.

#53 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 15 May 2006 - 23:00

Sitter her med ei kvittering på 26.000,- kr for sånn type jobb. Inkluderer en byttetopp. Detta var i 2000 engang, og det blei gjort på verksted. Fikk faktisk litt rabatt og ser je biggrin.gif Bilen hadde gått 248000...

Det kan være for seint å snu, men åffer? Først da begynner moroa!

#54 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

Takk for det Nissan:-)

#55 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 17 May 2006 - 23:00

Når du sjekker dieseldysene, sjekker du at dei opner og slepp igjennom diesel på eit visst trykk, dette må vere likt på alle dysene, og at dysene forstøver dieselen på rett måte.

Viss du har slipt toppen, so fins det fleire typer toppakning med forskjellig tykkelse, kan vere lurt å sette på ein pakning som er tykkere enn orginalt. Har og høyrt om folk som har lagt to pakninger oppå kvarandre, etter mykje sliping, men det holdt vist ikkje so lenge smile.gif

#56 king cab toys

king cab toys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 16 May 2006 - 23:00

hei,alt med alu topper er no dritt

#57 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 16 May 2006 - 23:00

Det har jeg forstått og kunne tenkt meg å bytte til 4.2TD.

Hva er det som gjør at toppakningen går i stykker flere ganger, noe må påvirke dette?

#58 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 16 May 2006 - 23:00

Et lite spørsmål: Hva er det som gjør at toppakningen går i stykker flere ganger, noe må påvirke dette?

#59 bulk

bulk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 15 May 2006 - 23:00

Hadde samme problem på min y60 for ei stund tilbake. Det verkar som det er ein STOR svakheit på y60 dette med toppen.

Viss det berre er toppakning som er galt og toppen er uten sprekker og ikkje vridd so kan du få fiksa det på ein verkstad for ca 10.000,- inkl deler og arbeid.

Men det er umulig å vite før ein har tatt av toppen!!! Viss toppen er sprekt må den byttes. og viss den er vridd kan den slipes viss det er mindre enn 0.2mm viss eg husker rett.

Viss det er mulig å slipe toppen er det viktig å få eit profesjonelt motoroverhalings firma til å gjære jobben, som har maskiner og verktøy til å slipe og freseventilseter og trykkteste etterpå, og ikkje den lokale bilverkstaden, dette gjorde eg og resultatet blei fryktelig dårlig.

Du må vere ops på å sjekke om toppen er blitt slipt før !! det kan vere tilfelle og viss den er slipt før kan det hende det ikkje går ann å slipe den igjenn.
Det kan og vere sprekk i sjølve blokka, men det er lite truleg om du ikkje har køyrt bilen varm.

Det eg gjorde etter at eit Nissan merkeverksted ikkje fikk det til !! var å kjøpe ein brukt 2,8 og bytte den sjølv. ein brukt 2,8 koster fort rundt 15-25 tusen avhengig av stand.

Konklusjon
Viss det er kun toppakning go ahed 10.000 laken
Vridd topp som ikkje er blitt slipt før og ikkje er vridd meir enn krava: send til overhaling (td auto23) eller anna PROFF motoroverhalings verkstad. ca 5000-7000 laken
sprekt topp eller vridd og slipt før: kasser og kjøp ny eller brukt fabrikkoverhala topp.
Evnt brukt eller fabrikkoverhala heil motor. Dette er dyrere i deler men blir mye mindre arbeid viss du skal ha eit verkstad til å gjere jobben.

Meiner den prisen du fikk av verkstedet er edruelig, pga det er umulig for dei å vite omfanget av skaden før dei har skrudd av toppen.

Lykke til smile.gif

#60 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 20 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
PM: Det eneste som er gjort er å sette på kn-filter, har ikke rørt turbotrykket enda. Da skal jeg først ha ic, oljekjøler og 3" eksosanlegg.

Opprinnelig postet av ingos



Så sant dyser er bra, så kommer nok varm motor mye av altfor liten dia. på eksosen, lag helt nytt fra turbin og ut.

Økes trykket, dieselmengden og montering av IC vil du få problemer med at turboen blir for liten.