Gå til innhold



Foto

Hva mener folket om LandRover?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#21 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

LUcas lucas bare dritt sir alle, men Saab og volvo bruker jo MASSE Lucas. Det med at Land Rover er så dårlig må folk klare å trykke ut av skolten sin, å si at de var dårlige før i tide en også bare tull. Forsvaret hadde Land Rover en stund og det var igrun ikke noe voldsomt gale med bilene (tross den behandlingn bilene fikk i felten) så skaffet de seg Gelendewagen (elendigwagen) og da fikk mekanikkerene noe å ta fingrene i. (det er vel ikke uten grun at store mengder biler ble stående på lager i LAAAAANG tid etter at Gelendewagenen hadde kommet.

En Defender i dag er en bil som det går helt utmerkt god ann å kjøre på veg, og så er det en enorm fjellgjeit i skogen. (og en defender vil aldri se uttadtert ut, om du kjøper deg en ny defender så skal du ikke vær redd for at den ser uttdatert ut neste år)

#22 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
LUcas lucas bare dritt sir alle, men Saab og volvo bruker jo MASSE Lucas. Det med at Land Rover er så dårlig må folk klare å trykke ut av skolten sin, å si at de var dårlige før i tide en også bare tull. Forsvaret hadde Land Rover en stund og det var igrun ikke noe voldsomt gale med bilene (tross den behandlingn bilene fikk i felten) så skaffet de seg Gelendewagen (elendigwagen) og da fikk mekanikkerene noe å ta fingrene i. (det er vel ikke uten grun at store mengder biler ble stående på lager i LAAAAANG tid etter at Gelendewagenen hadde kommet.

Opprinnelig postet av nasse nøff



Imponert over hvor mye faktafeil det går an å få i ETT innlegg. Volvo har da ikke brukt Lucas siden 60-tallet, kanskje litt utpå 1970. Saab vet jeg ikke noe om, men de jeg har sett virka lysa på ihvertfall smile.gif Forsvarets LR'er er noe av det verste jeg har vært borti, og JA jeg har vært borti forsvarets GW også, uten at den kanskje topper noen lister i original form har de hvertfall laget stikkakslene av stål og fjærene av fjær, i steden for LR som lagde stikkaksler og diffinnmat av kjeks dyppet i Earl Grey, og fjærene de var vel egentlig ikke laget, kun kappet ut passe lengder av resirkulerte jernbaneskinner. Nå ødelegger jo jeg mitt eget argument ved å være spydig, men litt seriøst, prøv en exmil GW og exmil 109 side om side så skal du nok få en Morten Harket-opplevelse av de sjeldne.

#23 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

Men prøv en 109`er med et tonn bagesje og 8 personer i da og ta deg en tur i skogen, kjør samme ruten med en GW så får du se og kjenne naturen harde områder og 109`erns fjærer som faktisk bærer vekten og funker ganske godt i skogen.

Men nå var det faktsk det norske forsvaret som på død og liv skulle ha 11 blad på framakselen og 9 på bakakslingen. Og at skikkakslingene gikk fort med grovmønstra 9.00x16 dekk er vel ikke så rart i forhold til trillebår hjulene som var på GW.

Men at de militære fjærene er stve til vanlig ja, kansje defor jeg har et sett med engels stål liggene, som ble byttet ut med 2 blade parrabolfjærer framme og 4 blads bake, sammens med 35x12,5-15 BFgoodrich MT dekk så er bilen en fryd i skogen.

Mennår du har snakket ferdig om Fjærene og stikkakslingene så begynner du å gå tom, for det var igrun ike stort mer som gik i stykker, men på GW var det nokk å ta i hele tiden!

#24 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00



#25 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

forsvaret kommer seg de, her er en ESKE ny GW-270 sperk som f....biggrin.gif:D





#26 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 27 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Men prøv en 109`er med et tonn bagesje og 8 personer i da og ta deg en tur i skogen, kjør samme ruten med en GW så får du se og kjenne naturen harde områder og 109`erns fjærer som faktisk bærer vekten og funker ganske godt i skogen.

Men nå var det faktsk det norske forsvaret som på død og liv skulle ha 11 blad på framakselen og 9 på bakakslingen. Og at skikkakslingene gikk fort med grovmønstra 9.00x16 dekk er vel ikke så rart i forhold til trillebår hjulene som var på GW.

Men at de militære fjærene er stve til vanlig ja, kansje defor jeg har et sett med engels stål liggene, som ble byttet ut med 2 blade parrabolfjærer framme og 4 blads bake, sammens med 35x12,5-15 BFgoodrich MT dekk så er bilen en fryd i skogen.

Mennår du har snakket ferdig om Fjærene og stikkakslingene så begynner du å gå tom, for det var igrun ike stort mer som gik i stykker, men på GW var det nokk å ta i hele tiden!

Opprinnelig postet av nasse nøff



Har nettop solgt et mye påkostet eksemplar av arten LR109 X millitær, bilen hadde trilla 90.000 km. Følgende påkostninger for nødvendig drift var gjort med bilen siste 5 år:

Ny startmotor
Ny dynamo
Ny girkasse
Nye stikkaklinger

I tillegg måtte jeg legge ned 20 timer i rustsveising av ramma.

Dørene har ekstremt dårlig passform, bilen er stiv som en stokk og føles som en traktor å kjøre. Men den var sjarmernde og tøff.. men bra nei det er en drittbil.

Forsvaret valgte 109 av kun en eneste grunn.... en ny serie 3 feltvogn kosta 1/3 av prisen til det volvo c303 kostet, og benz hadde ikke utvikla noe feltvogn enda.

At di nye bilene er bedre skulle bare mangle men fortsatt er de dårlige. Kvaliteten på nye LR er dårligere enn kvaliteten på nye Chevy.. det sier egentli nok.

Så kommer mitt spørsmål til deg: Hva går i stykker på en mb felt?

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, youŽre still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#27 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 27 August 2006 - 23:00

Syns fortsatt du er på jordet, vi sammenlignet vel mil-LR mot mil-GW. At du har bytta fjærer på din bil teller ikke... og jeg har sett gutter (og jenter) kjøre trial på 35 og 37" på GW-aksler uten problemer, med 300 hk V8. Da syns jeg ikke synd på LR'en som knekker dem på originale 9x16...

opprinnelig postet av amund

biggrin.gif:D:D:D:D




#28 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 27 August 2006 - 23:00

Når det gjelder forskjellen på å eie en 109 og en de-mob'a GW så merker man i alle fall forskjell ved pumpene....

Jeg har en kompis som jeg har hjulpet å skrudd litt på en 109 han hadde før. Kan vel si meg enig i at bilen hadde sine fordeler ved at den var simpelt laget osv og lett å skjønne seg på. men det var nå noe feil med den bilen hele tiden slik jeg husker det...rakk liksom ikke over det ene før det var noe mer...denne bilen var vel og merke i daglig drift og ble brukt på offroad-treff og sånt, så endel mere vedlikehold enn på en samlerbil var vel bare å regne med, men sånn jeg husker det var det mye rart med den bilen, også her var det tull med motor, gearkasse og akslinger, og det lille som gikk på strøm i den bilen var det også mye tull med.... Og så ble man så svimmel av å se på asfaleten i fart hvis man var uheldig å se ned under ferden ;-)

Når det gjelder fjærene...nei kjære vene...kjørte man litt fort i rundkjøringer så lettet bilen på ene bakhjulet...la meg ikke snakke om hvordan fjæringen oppførte seg hvis man prøvde å forsere en grøft på skrå..

Men den hadde sjarm og kjøreglede hvis det er noe man ønsker å kjøpe bil utifra.

Har en annen kompis som har en (Jeg tror1997 mod) TD5 Defender 110, han har alltid vært helt i 100 når det gjelder Landrover, det var det eneste interessante og alt han ville ha.. Hadde også hektet seg godt opp i dette med "Afrikabilen" osv... Møtte ham her om dagen, han har nå hatt bilen i 3 år, og nå skulle den selges gitt...lurte på å kjøpe seg Suzuki Jeep, han ("skal jeg først ha en "down to earth" kjøreopplevelse kan jeg likegodt gjøre det billigere"...) Han har problemer med rust i både ramme og karosseri (ikke kom med at alt er aluminium, for det er det helt enkelt ikke) og oljelekkasje samt noen uforklarlige vibrasjoner og lyder som han frykter kan være noe mer uten at det betyr stort at han tror det.. Men han sitter nå på nåler og kjører, da.... Og en del elektriske småtroll har det vært..

Andre ting som bidrar til sjarmen er forskjellige nøkler til dørene og tenninga og en merkelig patent på dørkåsinga som gjør at man må ha begge hender ledige for å låse igjen uten nøkkel...

TD5 motorern fungerer veldig fint sier han, men den er en hel del minde drivstofføkonomisk enn det mange rapporterer. Giringen er også veldig lav, så det blir mye høyt turtall om en vil kjøre fort.

På plussiden har bilen et fjæringsoppsett som funker bra i terrenget, selv om det er noe stivt bak når bilen er tom, eksosanlegg ol. som lett kan ødelegges under terrengkjøring er plassert høyt og fint. Sårbare deler som reduksjonsgir sitter også høyt og bilen er flat og fin under. ABS-antispinn-systemer fungerer veldig bra, utolig nok også i terrenget c",)

Folk må nå kjøpe det de vil og jeg er ikke ute etter å sverte Landrover som merke, men det må nå være lov til å si ifra hvis det folk sier virker feil....

#29 bebe

bebe

    NTC - Norsk Trophy Club

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1098 Innlegg:

Posted 28 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:


Opprinnelig postet av Botters




teamlowcostoffroad.com


Opprinnelig postet av Team Low Cost Offroad



Når du kommer til dette punktet i ombyggingen er det vel snart likegyldig hva du begynte med ...er vel en grunn til at det kalles prototype....

Opprinnelig postet av Partypatrol



Enig...



#30 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 29 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
forsvaret kommer seg de, her er en ESKE ny GW-270 sperk som f....biggrin.gif:D





Opprinnelig postet av cato-4x4



Neissedussan, har soldatdutten tegna krussedull i støvet på innsugsmanifolden...tongue.gif

#31 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 29 September 2006 - 23:00

Hehe, det spiller ingen rolle. De som skal ha LR skal ha LR de, å argumentere for eller imot er helt uinteressant for de som skal ha. Jeg advarte min kompis når han kjøpte den. Husk dette er en A++ bil, så den er så bra teknisk som den kan være. Den flasser litt i malingsrullakken, men disse bilene må uansett lakkes hvert 3dje år.

PS! jeg snakker om ExMill, ikke noe annet, det har jeg ikke tid til.

HÅVARD : BloGG



#32 truls t

truls t

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 436 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

seriøsieteten er på tur ja.........

GET IN, SIT DOWN, SHUT UP AND HANG ON...

#33 Kvenmon

Kvenmon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

HMMMMMM, mange her som har eid LR produkter ser jeg.
Skal litt til for å provosere meg men nå er det nære på.
Jeg har eid og skrudd både på Landcruiser, Hi-lux, 4Runner, Patroler og King Cab, samt hatt en RRC og LR 110.

Feil og RUST har jeg funnet på alle, og alle bilene hadde sine sterke og svake sider, men jeg kan ikke henge ut LR produktet som noe nevneverdig MYE dårligere enn de andre bilene. Faktisk i skogen så har ingen av de andre bilene vært i nærheten av min 110.
Nå får jeg sikker motgang for at min 110 var i meget god stand med OME fjærer og nye foringer over alt, men det har jeg hatt på de andre bilene også så jeg kan samenligne.
Selvsagt har Solihull bygd noen dårlige biler opp igjenom tiden, men det faktum at 74 % av alle produserte Lande Rovere fortsatt er i drift burde bety at de ikke er helt på jorde.

Så mitt råd er; har man lyst så prøv, LR miljøet er stort og godt med mange hyggelige mennesker som liker alt fra klin orginal til de værste offroad byggene du kan tenke deg

Mvh Roar Moslet, igang med nytt LR prosjekt

#34 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

denne land røver tråden har vel vert oppe en gang før minnes jeg:wtf:biggrin.gif:D



#35 turbomud

turbomud

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Jaja. Uansett hva folket no har ment, ble det JEEP på meg. Så det bli nok en annen type bruksbil i tillegg:D

Geir Andre
Tlf: 90 13 07 37

#36 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 29 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg har en ExMil i garasjen min som er A++, og det er såvidt jeg vet de som er i best stand fra forsvaret (en kompis av meg selger den). Denne bilen passer utmerket til:
- En med kontorjobb som er 40+ med 3 unger og vurderer ny HarleyDavidson, MG eller LandRover.
- En naturverner som av en eller annen merkelig grunn synes det er ok å kjøre LR fordi da kan man ha med seg flere folk.
- En jentegjeng som skal på bilferie til sommeren
- En Bogstadveien eller Grunerløkka gutt som skal ha en "feit" bil som er litt anderledes
- En stakkar som er ute etter en arbeidsbil til å ha på hytta, kjøre mat og vann frem og tilbake på skogsveien
- Et nyoppstartet mobilselskap som skal klistre store logoer på den
- En arkitekt som skal ha den til å ragge østkantdamer når han ikke sjekker opp vestkantdamer med Alfaen sin

Dette er bare noen eksempler- men det som er felles for alle disse personlighetene er at de vet svært lite om bil, de tror at dette er en bil som har "reddet" Afrika (bortsett fra sponsa turistturer), og de kommer til å selge bilen om to års tid etter at den har stått lagret de 18 siste månedene. Skal du derimot bruke den som bil, ville jeg foreslått noe annet, hva som helst annet faktisk.

Er du int i denne bilen så send meg en mail så kan jeg ordne visning og prøvetur (Oslo omegn)

HÅVARD : BloGG



Opprinnelig postet av håvard



Hei Håvard, jeg har et par biler jeg skulle solgt. Tror du at jeg kan lagre de i garasjen din en stund mens du forsøker å selge de for meg? Du får selvfølgelig avanse av salget og hvis du klarer å presse prisen skikkeligt høyt skal du få alt over takst som bonus!wink.gifwink.gifwink.gif

#37 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 28 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:

Så mitt råd er; har man lyst så prøv, LR miljøet er stort og godt med mange hyggelige mennesker som liker alt fra klin orginal til de værste offroad byggene du kan tenke deg

Mvh Roar Moslet, igang med nytt LR prosjekt

Opprinnelig postet av Kvenmon



HELT ENIG!

Kopi av melding:
, men det faktum at 74 % av alle produserte Lande Rovere fortsatt er i drift burde bety at de ikke er helt på jorde.

Mvh Roar Moslet, igang med nytt LR prosjekt

Opprinnelig postet av Kvenmon



Ikke at det egentlig sier så mye for holdbarhet og levetid... en kjempeandel av disse bilene er jo relativt nye Freelandere og Discovery.

#38 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
, men det faktum at 74 % av alle produserte Lande Rovere fortsatt er i drift burde bety at de ikke er helt på jorde.
Opprinnelig postet av Kvenmon



Hvordan i alle dager har de greid å finne ut det? Det lurer jeg fælt på. (ikke at jeg prøver å være negativ til LR nå, men det lurer jeg virkelig på hvordan går an... spørreundersøkelse?)

#39 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
, men det faktum at 74 % av alle produserte Lande Rovere fortsatt er i drift burde bety at de ikke er helt på jorde.
Opprinnelig postet av Kvenmon



Hvordan i alle dager har de greid å finne ut det? Det lurer jeg fælt på. (ikke at jeg prøver å være negativ til LR nå, men det lurer jeg virkelig på hvordan går an... spørreundersøkelse?)

Opprinnelig postet av Amund



Er jo ikke så rart det Amund, hver eneste gang jeg er på treff rundt omkring står alle med Land Rover pent parkert mens eierne står rundt bilen og kikker. De blir jo ikke brukt:D



#40 britania

britania

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 29 September 2006 - 23:00

Kjører Range Rover V8 daglig på fjerde året nå og har aldrig hatt nåen kulere bil og er kjempefornøyd men RRen:DHva andre synes og mener om andres biler blir jo helt feil,tror egentlig de mest negative innerst inne har lyst på V8 med litt lyd men ender opp med noe tryggere og kjedeligere.