Fifthwheel hengere
#1
Posted 28 June 2006 - 23:00
Har jo sett noen i trafikken etterhvert, så noen må jo ha blitt godkjente. Det går jo mange Iveco Daily og Mercedes T2 med små semier både her hjemme og nede på Kontinentet, Er det ikke Willum Bil i Trondheim som imorterer slike til Norge? Har sett en slik Daily her i Østfold som brukes til Varetaxi.
Så også en internettside fra Sverige som påstår de var de eneste som kunne levere godkjente svingskivekoplinger til Amerikanske Pickuper. De skulle bare ha rundt 25 tusen og den var nesten like grov som den du finner på de store bilene, tror de brukte samme standard 2,5 toms kingpin også. Litt overkill?
Er det bremsene som blir problemet? De amerikanske bruker jo eletriske bremser, og her skal det helt være påløpsbrems av en eller annen grunn, men det var jo normalt med eletriske bremser på campingvogner her hjemme på 70 tallet.
Her må vi bare begynne å utrede folkens Jeg kan få tegninger på en perfekt henger fra en kompis i Statene. Han har konstruert og bygd den helt selv med plass til to biler, eller egentlig en og en halv men en kan jo bare forlenge den litt. Jeg vil ha en slik jeg også! Vet ikke riktig hva jeg skal bruke den til, men er sikker kjekk å ha.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#2
Posted 29 June 2006 - 23:00
elektriske bremser funker jo knall!
#3
Posted 28 June 2006 - 23:00
Ford du lissom?????????
#4
Posted 28 June 2006 - 23:00
Her er noen linker til forhandlere av EU tilpasset fifth wheel/gooseneck hengere:
http://www.fahrzeugb.../Minisattel.htm
http://www.gooseneck.se/
http://www.blomenroe...minisattel.html
#5
Posted 28 June 2006 - 23:00
Ford du lissom?????????
#6
Posted 28 June 2006 - 23:00
luftslanger mellom hytta å den lille tralla:D:D:wtf:
#7
Posted 06 August 2006 - 23:00
#8
Posted 01 July 2006 - 23:00
If it aint broke, break it!
#9
Posted 01 July 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Er det ikke så at man må ha klasse CE i lappen om man skal dra en henger som veier mer enn bilens egenvekt selvom bilen i utgangspunktet er en C1 bil?
If it aint broke, break it!
Opprinnelig postet av thedole
Stemmer det ja..
Med C1E har ikke tillatt totalvekt på hengeren lov til å være over egenvekten på bilen.
- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-
#10
Posted 02 July 2006 - 23:00
Test the limits of Japanese Technology and move on
#11
Posted 10 July 2006 - 23:00
Jeg har vært i kontakt med: http://www.metech.no/ Jeg vet de bl.a. har levert en stor 3-akslet henger til Sundance (boblebad) på Knutstad i Vestfold. De trekker den med en Ford 350. Jeg lå bak denne på E18 ved en anledning, og jeg synes den slo mye frem og tilbake og husker jeg tenkte at dette så ubehagelig ut. Kanskje det går an å høre deres erfaring?
Ved en annen anledning lå jeg bak en Iveco i Tyskland. Den hadde luftfjæring, og gikk veldig fint.
Jeg har snakket med Metech ifm. med at jeg vurderer 5th wheel framfor camper. Personlig vil jeg ikke ha behov for å laste mye, så jeg ville klare meg med hengervekt mindre enn 3500kg. Etter det metech opplyser, vil det da holde med påløpsbrems, som gjør alt mye lettere og billigere, men med ett forbehold: Vekta på kula må ikke overstige 150 kg, så en må sørge for god balanse i hengeren. For meg som da ev. bare ville hatt den som en stor campingvogn med lite bevegelig vekt, er ikke det noe problem.
Fordelen ved å ha en 5th wheel fremfor camper, er at den kan bygges lavere (= mindre luftmotstand og mer stabil), at den kan kobles fra, og ved riktig fjæring, at den er behagelig å kjøre.
Det står også en 5th wheel hos en bilforhandler i hvittingfossveien (153?) nord/vest for Holmestrand.
Jeg ville begynt med Metech
RamDodge: Hvis du skal ha den til å bo i, har jeg gjort meg noen tanker og undersøkelser.
#12
Posted 10 July 2006 - 23:00
Meir turtall,je gass!
#13
Posted 10 July 2006 - 23:00
#14
Posted 11 July 2006 - 23:00
Mulig den ble til salgs utover høsten.
Clubcab, jeg har bare noen tanker rundt dette her og vil egentlig bare til bunns i hvorfor de ikke er lovlige i Norge, om det viser seg at er mulig å få en slik henger godkjent så kunne jeg tenke meg å lage meg en lav flathenger som var brukenes til det meste, fra å transportere biler til byggevarer og lignende. Jeg har to hengere fra før, og etter jeg fikk Dodgen så er de knapt i bruk siden jeg har et praktisk plan på bilen
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#15
Posted 11 July 2006 - 23:00
aage3500@hotmail.com
#16
Posted 11 July 2006 - 23:00
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#17
Posted 11 July 2006 - 23:00
aage3500@hotmail.com
#18
Posted 12 July 2006 - 23:00
#19
Posted 26 July 2006 - 23:00
Heftig 5th wheel race henger observert på Oppdal (midtnorsk street legal cup)Registret/godkjent med el.bremser
aage3500@hotmail.com
#20
Posted 27 July 2006 - 23:00
If it aint broke, break it!