Gå til innhold



Foto

Fifthwheel hengere


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
80 replies to this topic

#1 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 28 June 2006 - 23:00

Ser det er flere her på forumet som sikkler på slike hengere så jeg valgte å starte en egen tråd for å samle mest mulig opplysninger om slike her.

Har jo sett noen i trafikken etterhvert, så noen må jo ha blitt godkjente. Det går jo mange Iveco Daily og Mercedes T2 med små semier både her hjemme og nede på Kontinentet, Er det ikke Willum Bil i Trondheim som imorterer slike til Norge? Har sett en slik Daily her i Østfold som brukes til Varetaxi.
Så også en internettside fra Sverige som påstår de var de eneste som kunne levere godkjente svingskivekoplinger til Amerikanske Pickuper. De skulle bare ha rundt 25 tusen og den var nesten like grov som den du finner på de store bilene, tror de brukte samme standard 2,5 toms kingpin også. Litt overkill?

Er det bremsene som blir problemet? De amerikanske bruker jo eletriske bremser, og her skal det helt være påløpsbrems av en eller annen grunn, men det var jo normalt med eletriske bremser på campingvogner her hjemme på 70 tallet.

Her må vi bare begynne å utrede folkens biggrin.gif Jeg kan få tegninger på en perfekt henger fra en kompis i Statene. Han har konstruert og bygd den helt selv med plass til to biler, eller egentlig en og en halv men en kan jo bare forlenge den litt. Jeg vil ha en slik jeg også! Vet ikke riktig hva jeg skal bruke den til, men er sikker kjekk å ha. tongue.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#2 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 29 June 2006 - 23:00

jeg har også hørt at elektrisk skal gå når jeg sjekket med en båthenger over 3500, men om noen kan få klarhet i dette hadde det vært topp

elektriske bremser funker jo knall!

#3 Florø

Florø

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 28 June 2006 - 23:00

Hengere med over 3500 kg i norge må ha luftbremser hvis jeg ikke tar helt feil

Ford du lissom?????????

#4 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 28 June 2006 - 23:00

Grei tråd å ta opp her på forumet RamDodge! Jeg har undersøkt litt omkring saken med med el/hydrauliske bremser som disse har i statene,men det kreves t.u.v typegodkjening så klart ved registrering i Potetnasjonen EU.Vet Amcar fikk godkjent en fifth wheel henger for noen år siden,men ikke sikker på hva de gjorde med ombygginger for å få den godkjent, http://www.aarvikbil.no/Motorsport.htm

Her er noen linker til forhandlere av EU tilpasset fifth wheel/gooseneck hengere:


http://www.fahrzeugb.../Minisattel.htm

http://www.gooseneck.se/

http://www.blomenroe...minisattel.html

#5 Florø

Florø

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 28 June 2006 - 23:00

25000 for ei svingskive hørtes uansett jævla drøyt ut.......Får jo ei lastebilsvingskive komplett for under halvparten(riktignok ikke montert, men dog...)

Ford du lissom?????????

#6 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 28 June 2006 - 23:00

tittet litt på en iveco semi jeg så i oslo...:wtf:mener bestemt det satt
luftslanger mellom hytta å den lille tralla:D:D:wtf:



#7 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 06 August 2006 - 23:00

planen er evnt en F650 og en 5thwheel smile.gif

#8 thedole

thedole

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 01 July 2006 - 23:00

Er det ikke så at man må ha klasse CE i lappen om man skal dra en henger som veier mer enn bilens egenvekt selvom bilen i utgangspunktet er en C1 bil?

If it aint broke, break it!

#9 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 01 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Er det ikke så at man må ha klasse CE i lappen om man skal dra en henger som veier mer enn bilens egenvekt selvom bilen i utgangspunktet er en C1 bil?

If it aint broke, break it!

Opprinnelig postet av thedole



Stemmer det ja..
Med C1E har ikke tillatt totalvekt på hengeren lov til å være over egenvekten på bilen.

- Paja -
-Jasen Biltrailteam-
-NAF Motorsport Ålesund-

#10 hall

hall

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 02 July 2006 - 23:00

Bremsene e ikkje elektriske men elektrisk styrte. Det sete en hovedbremse sylinder kobla til draget og tromler og skiver ved hjula de e vel to grunna til att dei e styrt av bremsepedal det e ved rigging dei går ikkje på og i lange nedoverbakka der dei ligge og filer på og blir varme

Test the limits of Japanese Technology and move on

#11 clubcab

clubcab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 189 Innlegg:

Posted 10 July 2006 - 23:00

Jeg har tenkt tanken selv. Som det kommer fram av andre meldinger, er det ganske vanlig med små semihengere bl.a. i Tyskland.

Jeg har vært i kontakt med: http://www.metech.no/ Jeg vet de bl.a. har levert en stor 3-akslet henger til Sundance (boblebad) på Knutstad i Vestfold. De trekker den med en Ford 350. Jeg lå bak denne på E18 ved en anledning, og jeg synes den slo mye frem og tilbake og husker jeg tenkte at dette så ubehagelig ut. Kanskje det går an å høre deres erfaring?

Ved en annen anledning lå jeg bak en Iveco i Tyskland. Den hadde luftfjæring, og gikk veldig fint.

Jeg har snakket med Metech ifm. med at jeg vurderer 5th wheel framfor camper. Personlig vil jeg ikke ha behov for å laste mye, så jeg ville klare meg med hengervekt mindre enn 3500kg. Etter det metech opplyser, vil det da holde med påløpsbrems, som gjør alt mye lettere og billigere, men med ett forbehold: Vekta på kula må ikke overstige 150 kg, så en må sørge for god balanse i hengeren. For meg som da ev. bare ville hatt den som en stor campingvogn med lite bevegelig vekt, er ikke det noe problem.

Fordelen ved å ha en 5th wheel fremfor camper, er at den kan bygges lavere (= mindre luftmotstand og mer stabil), at den kan kobles fra, og ved riktig fjæring, at den er behagelig å kjøre.

Det står også en 5th wheel hos en bilforhandler i hvittingfossveien (153?) nord/vest for Holmestrand.

Jeg ville begynt med Metech

RamDodge: Hvis du skal ha den til å bo i, har jeg gjort meg noen tanker og undersøkelser.

#12 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 10 July 2006 - 23:00

Svipp i sandnes har en transporter pickup med en transporter på slep...Di har rett å slett en henger som ser ut som en bil,å svingskive på pickupen.Må nesten se bilen for å forstå det,å når en ser det må en snu seg minst to ganger for å se at det du ser er sant! Ganske avansert!!!

Meir turtall,je gass!

#13 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 10 July 2006 - 23:00

bremsa er trommelbremser som går på luft, akkurat som på lastebil (de fleste) de blir elektronisk styrt via ledning. en pålopsbrems vil mest sansynlig nedover lierbakka me 4-5 tonn bli røglødende før du setter utafor, så det er vel ikke helt holdbart. sto ei biltralle (3 aksla) på hamar, den vår drit RÅ å sjå på. rart det itte er flere slike i landet?



#14 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 July 2006 - 23:00

Jeg var innom å kikket på hengeren som Gas Gas importøren bruker i går, snakket også med eieren. Han kunne fortelle at det var en av ca. tre som var godkjente her i Norge, og BT hadde sagt rett ut til han at de ville ikke ha flere i Norge. Han hadde ikke fått oppgitt noen grunn til hvorfor. Sånn teknisk så vat ikke hans en fifthwheel (svingskive) men en gooseneck der en bruker en stor kule i planet og en kraftig kulehanske på svanen på semien. Hans henger hadde også eletriske bremser, han hadde akkurat hatt den til godkjenning.
Mulig den ble til salgs utover høsten.
Clubcab, jeg har bare noen tanker rundt dette her og vil egentlig bare til bunns i hvorfor de ikke er lovlige i Norge, om det viser seg at er mulig å få en slik henger godkjent så kunne jeg tenke meg å lage meg en lav flathenger som var brukenes til det meste, fra å transportere biler til byggevarer og lignende. Jeg har to hengere fra før, og etter jeg fikk Dodgen så er de knapt i bruk siden jeg har et praktisk plan på bilen cool.gif


--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#15 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 11 July 2006 - 23:00

tongue.gif:P:P Feit semi! Tips gjerne meg om den kommer for salg til høsten.Har stor gooseneck kule og el.bremseopplegg klart på dully`n:)

aage3500@hotmail.com

#16 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 July 2006 - 23:00

Feit henger med en ganske feit pris også, eieren nevnte noe om rundt 200 000. Men den var fint innredet med soveavdeling oppe på svana, kjøkken og sittegruppe foran med verksted bakerst. Regner med at dette er en gammel dragrace trailer, men den virket helt strøken. Jeg kjører forbi ganske ofte så jeg skal gi lyd om jeg ser eller hører noe.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#17 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 11 July 2006 - 23:00

Litt for feit pris ja,men man må betale for noe som er spesiellt.Mener den hvite Amcar hengeren sto til salgs for 115000kr ,villa heller hatt den

aage3500@hotmail.com

#18 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 12 July 2006 - 23:00

200.000 er ikke så ille det hvis den er fin? ei campingvogn koster ca rundt 200.000 for ei brukt som ser noenlunde ut. i tillegg så har man jo verksted:D



#19 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 26 July 2006 - 23:00

user posted image
Heftig 5th wheel race henger observert på Oppdal (midtnorsk street legal cup)Registret/godkjent med el.bremser


aage3500@hotmail.com

#20 thedole

thedole

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 27 July 2006 - 23:00

hadde vært gromt med en fifth wheel campingvogn synes jeg. Har vel aerodynamiske fordeler også den løsningen vil jeg tro..? Så sinnsykt mange sånne jeg får inntrykk av at det går i statene, hvorfor skal det være så inn i h... vanskelig å få til sånt her da? It's hard to be a nissemann!!

If it aint broke, break it!