Gå til innhold



Foto

Fifthwheel hengere


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
80 replies to this topic

#41 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 July 2009 - 22:53

http://www.finn.no/f...nnkode=17774532
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#42 Å.H

Å.H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 06 July 2009 - 18:31

QUOTE(wazzza @ 1 Jul 2009, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>



Den har jeg sikkla på lenge,men til den prisen kjøper jeg heller en Scania
tungbiltrekkvogn og maskintralle

#43 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 06 July 2009 - 18:57

QUOTE(Å.H @ 6 Jul 2009, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
Den har jeg sikkla på lenge,men til den prisen kjøper jeg heller en Scania
tungbiltrekkvogn og maskintralle


Mja, tror heller jeg hadde handlet dodgen jeg da:) Men er jo camper jeg er ute etter, dog kan man gjerne sove i båten tongue.gif hehe tongue.gif
Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#44 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 11:45

Dette er noe jeg liker. he he.
Men er noe som manlger synes jeg, skulle hatt den utgaven med tvillingdekk bak.
Åssen er det med luftmotstand på noe slikt da, (setter ting litt på spissen her no) lav bil med skyhøy camper bak.
En van pick up, fremre halv del van og bakre del pickup, må vel ha vært bedre, el sett ut som det passer bedre sammen ivertfall.

Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#45 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 12:35

QUOTE(Å.H @ 6 Jul 2009, 19:31) <{POST_SNAPBACK}>
Den har jeg sikkla på lenge,men til den prisen kjøper jeg heller en Scania
tungbiltrekkvogn og maskintralle


Ja, den skal eg vere enig i, for drivstoffutgiftene blir vel omtrent det samme lell hehe:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#46 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 17:26

QUOTE(RamDodge @ 12 Jul 2006, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg var innom å kikket på hengeren som Gas Gas importøren bruker i går, snakket også med eieren. Han kunne fortelle at det var en av ca. tre som var godkjente her i Norge, og BT hadde sagt rett ut til han at de ville ikke ha flere i Norge. Han hadde ikke fått oppgitt noen grunn til hvorfor. Sånn teknisk så vat ikke hans en fifthwheel (svingskive) men en gooseneck der en bruker en stor kule i planet og en kraftig kulehanske på svanen på semien. Hans henger hadde også eletriske bremser, han hadde akkurat hatt den til godkjenning.
Mulig den ble til salgs utover høsten.
Clubcab, jeg har bare noen tanker rundt dette her og vil egentlig bare til bunns i hvorfor de ikke er lovlige i Norge, om det viser seg at er mulig å få en slik henger godkjent så kunne jeg tenke meg å lage meg en lav flathenger som var brukenes til det meste, fra å transportere biler til byggevarer og lignende. Jeg har to hengere fra før, og etter jeg fikk Dodgen så er de knapt i bruk siden jeg har et praktisk plan på bilen cool.gif


--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)




Morsom tanke det der! Å kjøpe en slik flathenger koster jo skjorta... Å lage en ville nok kostet en del det også, men uansett. Vil det bli vanskeligere å få godkjent en som man lager selv enn en man får kjøpt? Å lage noe ala den som er linket til lenger opp her (det settet til 600000,- med bil) skulle jo la seg gjøre. Eventuelt sette bort det viktigste arbeidet til et godkjent verksted for lastebiler? Ville biltilsynet noen gang gitt klarsignal for bygging av noe slikt?
Absolutt en idè...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#47 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 17:57

Måtte bare dele denne med dere! Dette er noe jeg kunne tenkt meg, selv om jeg overhodet ikke har bruk for dumperkasse. Hehe. Men temmelig greit da siden det bare er å smekke på to kjørebruer så får du oppå en bil eller hva du vil...

http://www.allprowes...mp_Trailer2.pdf
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#48 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 18:12

Er ikke noe problemer å få godkjent en hjemmelaget henger, man må bare ha med seg papirer med vektgarantier på aksler og hengerfeste (normalt på påløpet) Har en god kompis som har laget seg både bilhenger og båthenger som er godkjent uten anmerkning av noe slag. Men han er nøye og fikk tom. hengerammene varmgalvanisert av et lokalt firma så alt så skikkelig profft ut. Tror aldri han fikk spørsmål om hvem som hadde sveiset eller evnt. papirer på sveiser.

Jeg har vært å kikket på denne:

Her har man løst bremseproblemet med å montere en vanlig 50mm kule på planet av trekkvogna og tralla har et helt vanlig påløp og kulehanske sveiset på "goosenecken" Greit at det blir godkjent slik, men man får ikke ha mer en 75kg på et slikt påløp så da er jo vitsen helt borte om en bortser fra at det ser kult ut. Hele meningen med en fifthwheeler eller gooseneck er jo å utnytte de ca. 10-1100kg lastevne man har på bilen, og at hengeren ikke får så stor makt på trekkbilen som man får med vanlig kule bak støtfangeren.

Så om man hadde fått klart å få godkjent elektriske bremser så kunne man bare kjøpt det man trengte av aksler og kulehansker fra USA og montert dette på et hjemmelaget chassis her hjemme å reist å fått skilter, men desverre så enkelt er det ikke. sad.gif

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#49 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 18:29

Hva viss man kjøper en fifth-wheeler, bytte til "norske aksler" som klarer vekta på den aktuelle henger.
Er det da mulig å godkjent noe slikt?
Kommer selvfølgelig til å bli dyrt men er det mulig?
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#50 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 19:49

QUOTE(terjebj @ 31 Jul 2009, 18:29) <{POST_SNAPBACK}>
Hva viss man kjøper en fifth-wheeler, bytte til "norske aksler" som klarer vekta på den aktuelle henger.
Er det da mulig å godkjent noe slikt?
Kommer selvfølgelig til å bli dyrt men er det mulig?

Hvordan har du tenkt å løse problemet med bremsene?
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#51 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 22:55

Det var det ja, det tenkte jeg ikke på i farta, sorry.
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#52 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 23:02

En ting er no akslene, men får man godkjent "svingskiva" i planet då?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#53 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 12:09

hmm..
et tips kan jo være å bytte til "norsk"-godkjente akslinger å nedregistrere hengeren til 3500 kg. da kan mann kanskje bruke påløpsbrems som det er på "norske" hengere...

eller kjøp nye akslinger med luftbrems å monter kompressor på planet! slik som denn!
http://www.finn.no/f...nnkode=18736926

#54 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 13:56

Noen med et litt stort reklamebudsjett den Duramaxen med Featherlite tralla? Snakker om å sløse bort masse penger bare for at det skal være litt tøft.

Gikk og kikket litt på 5th-wheelerene som gutta i den svenske TDR-klubben kom trekkende med til High Chaparrall. Noen hadde amerikanske Reese svingskiver og noen Europeiske Jost, men alle hadde elektriske bremser virket det som.

Er ikke noe problem med påløpsbrems helt til man skal koble til svingskiva, hva da? Hele vitsen med svingskiva er for å få utnytta lasteevna på bilen, da hjelper det lite med 75kg på et påløp som sitter på en 50mm kule midt i planet.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#55 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 15:24

Drøyt overprisa spør du meg.

QUOTE
Dette er en CREW CAB med bakseter og denne bilen koster ca 1.5 mill med dagens avgifter, denne er registrert som lastebil.


Jaha, så det vil si jeg kan selge min 6 seter for 1 mill altså?
Road Warrior

#56 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 20:17

ja en pen pris..
det var ikke det som va"temaet", men hvordan løse problemet..

hehe

det som e så jævli rart med detta landet e at vi ska tilpasse oss EU, men lage våre egene regler, i alt og om alt. spessielt hvis det kan føre til lit penger til staten..

det som e godkjent i sverige burde jo være godkjent her i landet også.. må bare få ut litt frustrasjon.. grrr..

Edited by fjallasport-ram, 03 September 2009 - 20:19.


#57 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 08:51

http://www.finn.no/f...amp;areaId=2848
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#58 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 09:58

ja så den i går..
men ikke sikkert den er godkjent.. (den heller)

skulle hatt penger no.. hehehe..

#59 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 10:16

QUOTE(fjallasport-ram @ 17 Sep 2009, 09:58) <{POST_SNAPBACK}>
ja så den i går..
men ikke sikkert den er godkjent.. (den heller)

skulle hatt penger no.. hehehe..


Han har jo brukt den, men seff. You newer know

Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#60 Førsten

Førsten

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 14:04

QUOTE(terjebj @ 31 Jul 2009, 22:55) <{POST_SNAPBACK}>
Det var det ja, det tenkte jeg ikke på i farta, sorry.


Kjøpte elektriske bremser fra Nederland til den ene av mine vogner,kom på ca 20000 nkr, er EU godkjent opp til 5000kg MEN kan ikke bruke dem for Norge har særregler som krever ABS over 3500 kg. Har kjmpet med BT i ca 2 år ang saken men gir meg ikke før det er i orden...phpNbDecZ_c2PM.jpg