Fifthwheel hengere
#41
Posted 01 July 2009 - 22:53
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#42
Posted 06 July 2009 - 18:31
Den har jeg sikkla på lenge,men til den prisen kjøper jeg heller en Scania
tungbiltrekkvogn og maskintralle
#43
Posted 06 July 2009 - 18:57
tungbiltrekkvogn og maskintralle
Mja, tror heller jeg hadde handlet dodgen jeg da:) Men er jo camper jeg er ute etter, dog kan man gjerne sove i båten hehe
#44
Posted 31 July 2009 - 11:45
Men er noe som manlger synes jeg, skulle hatt den utgaven med tvillingdekk bak.
Åssen er det med luftmotstand på noe slikt da, (setter ting litt på spissen her no) lav bil med skyhøy camper bak.
En van pick up, fremre halv del van og bakre del pickup, må vel ha vært bedre, el sett ut som det passer bedre sammen ivertfall.
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
#45
Posted 31 July 2009 - 12:35
tungbiltrekkvogn og maskintralle
Ja, den skal eg vere enig i, for drivstoffutgiftene blir vel omtrent det samme lell hehe:)
#46
Posted 31 July 2009 - 17:26
Mulig den ble til salgs utover høsten.
Clubcab, jeg har bare noen tanker rundt dette her og vil egentlig bare til bunns i hvorfor de ikke er lovlige i Norge, om det viser seg at er mulig å få en slik henger godkjent så kunne jeg tenke meg å lage meg en lav flathenger som var brukenes til det meste, fra å transportere biler til byggevarer og lignende. Jeg har to hengere fra før, og etter jeg fikk Dodgen så er de knapt i bruk siden jeg har et praktisk plan på bilen
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Morsom tanke det der! Å kjøpe en slik flathenger koster jo skjorta... Å lage en ville nok kostet en del det også, men uansett. Vil det bli vanskeligere å få godkjent en som man lager selv enn en man får kjøpt? Å lage noe ala den som er linket til lenger opp her (det settet til 600000,- med bil) skulle jo la seg gjøre. Eventuelt sette bort det viktigste arbeidet til et godkjent verksted for lastebiler? Ville biltilsynet noen gang gitt klarsignal for bygging av noe slikt?
Absolutt en idè...
#47
Posted 31 July 2009 - 17:57
http://www.allprowes...mp_Trailer2.pdf
#48
Posted 31 July 2009 - 18:12
Jeg har vært å kikket på denne:
Her har man løst bremseproblemet med å montere en vanlig 50mm kule på planet av trekkvogna og tralla har et helt vanlig påløp og kulehanske sveiset på "goosenecken" Greit at det blir godkjent slik, men man får ikke ha mer en 75kg på et slikt påløp så da er jo vitsen helt borte om en bortser fra at det ser kult ut. Hele meningen med en fifthwheeler eller gooseneck er jo å utnytte de ca. 10-1100kg lastevne man har på bilen, og at hengeren ikke får så stor makt på trekkbilen som man får med vanlig kule bak støtfangeren.
Så om man hadde fått klart å få godkjent elektriske bremser så kunne man bare kjøpt det man trengte av aksler og kulehansker fra USA og montert dette på et hjemmelaget chassis her hjemme å reist å fått skilter, men desverre så enkelt er det ikke.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#49
Posted 31 July 2009 - 18:29
Er det da mulig å godkjent noe slikt?
Kommer selvfølgelig til å bli dyrt men er det mulig?
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
#50
Posted 31 July 2009 - 19:49
Er det da mulig å godkjent noe slikt?
Kommer selvfølgelig til å bli dyrt men er det mulig?
Hvordan har du tenkt å løse problemet med bremsene?
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#51
Posted 31 July 2009 - 22:55
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
#52
Posted 31 July 2009 - 23:02
#53
Posted 03 September 2009 - 12:09
et tips kan jo være å bytte til "norsk"-godkjente akslinger å nedregistrere hengeren til 3500 kg. da kan mann kanskje bruke påløpsbrems som det er på "norske" hengere...
eller kjøp nye akslinger med luftbrems å monter kompressor på planet! slik som denn!
http://www.finn.no/f...nnkode=18736926
#54
Posted 03 September 2009 - 13:56
Gikk og kikket litt på 5th-wheelerene som gutta i den svenske TDR-klubben kom trekkende med til High Chaparrall. Noen hadde amerikanske Reese svingskiver og noen Europeiske Jost, men alle hadde elektriske bremser virket det som.
Er ikke noe problem med påløpsbrems helt til man skal koble til svingskiva, hva da? Hele vitsen med svingskiva er for å få utnytta lasteevna på bilen, da hjelper det lite med 75kg på et påløp som sitter på en 50mm kule midt i planet.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#55
Posted 03 September 2009 - 15:24
Jaha, så det vil si jeg kan selge min 6 seter for 1 mill altså?
#56
Posted 03 September 2009 - 20:17
det var ikke det som va"temaet", men hvordan løse problemet..
hehe
det som e så jævli rart med detta landet e at vi ska tilpasse oss EU, men lage våre egene regler, i alt og om alt. spessielt hvis det kan føre til lit penger til staten..
det som e godkjent i sverige burde jo være godkjent her i landet også.. må bare få ut litt frustrasjon.. grrr..
Edited by fjallasport-ram, 03 September 2009 - 20:19.
#57
Posted 17 September 2009 - 08:51
#58
Posted 17 September 2009 - 09:58
men ikke sikkert den er godkjent.. (den heller)
skulle hatt penger no.. hehehe..
#59
Posted 17 September 2009 - 10:16
men ikke sikkert den er godkjent.. (den heller)
skulle hatt penger no.. hehehe..
Han har jo brukt den, men seff. You newer know
#60
Posted 14 November 2009 - 14:04
Kjøpte elektriske bremser fra Nederland til den ene av mine vogner,kom på ca 20000 nkr, er EU godkjent opp til 5000kg MEN kan ikke bruke dem for Norge har særregler som krever ABS over 3500 kg. Har kjmpet med BT i ca 2 år ang saken men gir meg ikke før det er i orden...