Gå til innhold



Foto

fikk mangelapp, må til BT


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 19 July 2006 - 23:00

I går ble broderen stoppet av politiet fordi bilen hans var so bulkete og rustete. Han fikk mangelapp på bulker og rust (og en pære som var gåen) og må til BT for å vise bilen-_-.

Bilen ble EU-godkjennt i mars 2006.

Må han nå betale for denne kontrollen hos BT? Eller er det politiet (eller BT) som må stå for det?

#2 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 06 September 2006 - 23:00

Ikke så rart at politiet finner biler som er eu-godkjent, men som de finner mangler/for mye på.
Bilene godkjennes på verksted, så er det hjem i full fart, koble til lys, av med visningsdekkene, på med gromdekkene.cool.gif
Sånn er det ihvertfall med meg, men nå skal alle ulovlige parklys på egen bryter, blir liksom litt lettere da, slipper å ta vekk batteri for og sette i pæra.


Kjører med et glis igjen!!!

#3 paularne

paularne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 179 Innlegg:

Posted 19 July 2006 - 23:00

Den utgiften må han selv stå for. sad.gif

Paul Arne

#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 19 July 2006 - 23:00

Skulle da bare mangle om staten skal begynne å betale kontrollen for alle som har en bil som er i en slik tilstand at den må inn for en etterkontroll.

Støtt opp om vår favoritt hobby,GI DIN SIGNATUR!!


*1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

If a pit bull humps your leg you'd better fake an orgasm!

#5 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 19 July 2006 - 23:00

Jeg har da aldri betalt noe for å vise en bil på etterkontroll da. Er bare å møte opp å få vist fram at det som står på mangellappen er utbedret.

Er det noen her som har betalt for det?

#6 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Det er ikke snak om noen etterkontroll! Men en pålagt kontroll fra politiet.

Politiet syntes bilen ikke var OK, selv om den var EU godkjent i mars.


Det betyr (teoretisk) at hvis en har uflaks og hver måned kommer over en konstabel som ikke syns bilen er bra, må du inn (og betale) for kontroll hver måned (selv om EU er OK og du var inne til kontroll månden før)???

Bilen har vell neppe rustet så mye på 3mnd., og når den ble godkjennt i mars, skal den egentlig kun godkjennes hvis rusttilstanden tillater kjøring i 2 år til!!!

#7 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

En "EU-kontroll" forteller bare bare at bilen ikke var farlig da den ble godkjent og er ikke noen garanti for at den er sikker i 2 år.

Forresten-den bilen må da se j...g ut!?!


Beer gives you drain bamage

#8 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Vet om flere som har fått anmerkning på karaosserirust...dersom fx dørene er så rustne at det stikker ut både rustflak og plastpyntelister alle veier er det ikke noe særlig å "brushe borti" fotgjengere---akkurat den skjønner jeg (vet sef ikke noe om hvordan bilen til broren din så ut).

#9 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Eu godkjenninga er jo bare en spøk... Hvet om en som EU-gokjenner biler for 2000kr uansett stand, usett... Så at en bil er EU godkjent har ingen betydning for politiet.. Dessuten kan politiet sende hvilken som helst bil til kontroll på biltilsynet, hvis det er noe de er usikker på. Eller hvis eieren er frekk i kjeften.. hmm..

VW Taro, til for å brukes..

#10 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Eller hvis eieren er frekk i kjeften.. hmm..

VW Taro, til for å brukes..

Opprinnelig postet av ktveide




egne erfaringer eller ??biggrin.gif:D:D

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Grøftekanten Auto.. Nå også internasjonale:D

#11 Wasteland Warrior

Wasteland Warrior

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Jeg ble stoppet av politiet og BT ved teknisk kontroll. Jeg fikk til svar at han ikke likte lysa mine. (Hadde visst litt for mange posisjonslykter fremme på taket, og arbeidslysa var koblet til fjernlys, og var ikke vribare). Han var tydelig gretten, siden noe sånt skulle vært oppdaget på EU-kontroll.
Jeg fikk altså mangellapp, der det sto at alt av lys måtte kontrolleres. Jeg bestilte time hos BT, men måtte hverken betale for kontroll eller etterkontrollen.

#12 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 20 July 2006 - 23:00

Regner med det er sånn her også!

Du betaler heller ikke for en promille kontroll. Den er også "gratis". (Der må polities til og med påkoste deg et plastrør!)

#13 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 23 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Det er ikke snak om noen etterkontroll! Men en pålagt kontroll fra politiet.

Politiet syntes bilen ikke var OK, selv om den var EU godkjent i mars.


Det betyr (teoretisk) at hvis en har uflaks og hver måned kommer over en konstabel som ikke syns bilen er bra, må du inn (og betale) for kontroll hver måned (selv om EU er OK og du var inne til kontroll månden før)???

Bilen har vell neppe rustet så mye på 3mnd., og når den ble godkjennt i mars, skal den egentlig kun godkjennes hvis rusttilstanden tillater kjøring i 2 år til!!!

Opprinnelig postet av Wickie


Kontroll/etterkontroll av mangler påvist etter veien skal det ikke betales for.
Om kontrollen innbefatter ting som er endret (hjul, heving, o.l.) og skal inn i vognkort, må det betales for dette.

EU-kontrollen er en "der og da" kontroll, og tar ikke høyde for framtiden.
Et sommerdekk med 1.7 mm er ok, men spinner du rundt hjørnet i gledesrus etter godkjenningen, er det under grensen og kvalifiserer til gebyr.

#14 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 23 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hvet om en som EU-gokjenner biler for 2000kr uansett stand, usett...
Opprinnelig postet av ktveide



Dette er skummelt! Hvis denne bilen er innblandet i en ulykke kort tid etter at vedkommede har "godkjent" bilen, så sitter han i saksa, med postkassa fullt av skjegg.

Politi og Statens vegvesen kan uten problemer finne ut hvilket verksted som har godkjent denne bilen. Sanksjons mulighetene fra øvrigheta kan virkelig svi. Verkstedet kan miste sin rett til å ta EU kontroller, med de ringvirkningene det fører med seg.

Man kan vel altids være u-enig om EU kontrollen og dens betydning, men den er nok kommet for å bli. Det tryggeste vil nok være å fortsatt levere bilen inn til kontroll hos seriøse aktører.


Frank

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#15 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 24 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvet om en som EU-gokjenner biler for 2000kr uansett stand, usett...
Opprinnelig postet av ktveide



Dette er skummelt! Hvis denne bilen er innblandet i en ulykke kort tid etter at vedkommede har "godkjent" bilen, så sitter han i saksa, med postkassa fullt av skjegg.

Politi og Statens vegvesen kan uten problemer finne ut hvilket verksted som har godkjent denne bilen. Sanksjons mulighetene fra øvrigheta kan virkelig svi. Verkstedet kan miste sin rett til å ta EU kontroller, med de ringvirkningene det fører med seg.

Man kan vel altids være u-enig om EU kontrollen og dens betydning, men den er nok kommet for å bli. Det tryggeste vil nok være å fortsatt levere bilen inn til kontroll hos seriøse aktører.


Frank

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Opprinnelig postet av FrankWS



Så har du dei som tar jobben litt får seriøst...
Fikk feil på at det var rust i innerskjermen framme eg, som svekka demperfeste... På rammebil:devil:

www.zuki.no


#16 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 02 August 2006 - 23:00

Og jeg fikk mangle på slitte skiver med kast i. På en bil med trommelbremser.....

Skvatt litt da jeg fikk mangel lappen av kontrolløren hos BT og da jeg spurte om hvor disse skivene satt inni bremsetromlene? Han ble litt rar i maska og sa ikke så mye mer, men skrev ut en ny kontroll seddel uten denne feilen på.

Godt dem har peiling på bil der!

user posted image

#17 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 06 August 2006 - 23:00

er litt skummelt ja... etter at jeg skrev at jeg visste om en som godkjenner biler for 2000kr usett har jeg fått 87 PM om navn og nummer og at de trenger godkjenning.. hehe... Tror han har nok å gjøre fra før av.. men 2000kr x 87 = 174 000kr .... så ikke rart noen faller for fristelsen... men jeg videreformidler ikke navn eller nummer noen veier, bare så det er sagt... Jeg synes slikt er helt forkastelig... (ikke for meg selv så klart)

VW Taro, til for å brukes..

#18 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 06 August 2006 - 23:00

Min bil ble godkjent med hull i eksosanlegget, Drar skjeft på bremsene, lekker olje fra motor OG hjul, ikke bremselys på den ene siden bak, og kjørelyset slukket når bremsa ble trykket inn.
Slå den dere......

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#19 s-rekdal

s-rekdal

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 416 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

etter mye frem å tilbake i tlf med biltilsynet etter jeg ble stoppa i teknisk med for masse orange parklys og ku fanger og store hjul og manglet skilt foran OG fikk kjøreforbud (pga skiltet) så klarte jeg å få bilen godkjent uten å vise den jeg..devil.gif
å da sa jeg til den "hyggelige" mannen jeg hadde krangla masse med att heretter skulle jeg skifte oppfatning av biltilsyn og måtte love å ikke sette på igjen kufanger.. og han nevnte og att ble jeg stoppet en gang til vart de full klikkB) kufangeren er faktisk ikke kommet på igjen enda.. rolleyes.gif


alt går...... ihvertfall med stor nok fart..
tlf 90955517

#20 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

hehe.. trussel fra en tjenestemann fra biltilsynn.. ikke bra..

VW Taro, til for å brukes..