Gå til innhold



Foto

sp. ang. heving av korando


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 mooen

mooen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 29 July 2006 - 23:00

nå er tiden inne for å heve min nyinnkjøpte korano. Men før jeg begir meg inn på områder jeg ikke har vært innom før tenkte jeg å spørre dere om tips å triks. regner med det er en del her inne som har hevet bilen sin og vet hvilke deler jeg trenger og hva jeg må ungå gjøre...

på forhånd takk...

#2 pumba

pumba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 14 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg håpet på at det holdt med å kun sette inn klosser for å løfte karossen 2''. Må man virkelig endre på demper og/eller fjør m.m for gi litt plass i hjulbuen?

Gatas Kong rando

Opprinnelig postet av Mute 180



Kopi av melding:
Hevefjærer fra wrangler yj passer vistnok, men tror de er litt lengre. Korando hær på forumet bruker vist det,tror jeg , send han en PM. Funker vel greit med SPOA heving også,men min har skikkelig sigene fjærer, så når den tid kommer blir det 1" bodylift fra CJ7 og hevefjærer på 2,5" for Wrangler YJ. Hevefjærer og bodylift trenger ikke å kjøpes med TüV papirer for dette finnes kun for Jeep og BT godtar det ikke!

AR

oohh! silly me, again...

Opprinnelig postet av fillefranz



og nei man trenger ikke å endre på fjører og dempere for bodylift.


Watt elfa...

#3 ToRiS

ToRiS

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 14 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg håpet på at det holdt med å kun sette inn klosser for å løfte karossen 2''. Må man virkelig endre på demper og/eller fjør m.m for gi litt plass i hjulbuen?

Gatas Kong rando

Opprinnelig postet av Mute 180



Lurer også på dette, har vurdert å bytte ut de slitene "putene" som ligger unnder karossen til noen nye friske biggrin.gif

www.baatportalen.net[/url][/size][/b]


#4 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 15 August 2006 - 23:00

jeg mener man trenger ikke mer en 2.5 lift fjerer . pga korando med mer en 31-/32 dekk er dritt bil. uten servo=dritt. med korando diesel motor =dritt (alt under 120diesel hk med 32+...... dekk= dritt .....folkens bruk calculator ,tenk mye , save money+ arb.timer.

YJ Fjærer PASSER IKKE ....COMPRENDE......HEHEHEHE.......ikke uten modifik. av ramma (lesses biltilsin hellvete).
ang SOA mod..... vel, USA her provd dette lengere en norge, og den generelle educated opinion er...... billigt .....not best solution.no min Nr1 choise..... det er diverse problemer med dette løsning, bla. SPRING WRAP............ fungerer dårligere med mere arch i fjære. eg 3-3.5 inch. ....man må sveise i axelne og dette krever litt mer en sveise kunskaper.(må sitte på rightig plass og vinkel) .

derfor jeg velger max 2 til 2.5 inch fjærer CJ7 BACK FJÆRER i før og back axel på korando min i mange år (10) uten problemer.wink.gif

#5 mooen

mooen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

ingen som vet? eller ingen som gidder å skrive biggrin.gif

#6 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt akslene under fjærene.

JAN jan.eggen@loqal.no jan.eggen@afgruppen.no
TLF.99206547
GÆRHØLET 4X4 garholet@loqal.no http://www.offroad.n...asp?FORUM_ID=86
http://www.offroad.no/garage.asp?Page=ShowGalery&id=4039 http://video.google....391244486369992
Karer som danser er for grådige til å stå i baren!!!

#7 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

Det er ferietid og de fleste gjør nok andre ting en å sitte foran pc,bortsett fra sånne som meg som jobber ennå og tar ferie nor alle andre jobberB),heve metoder kan du få universaltipps på teknisk mekking forumet eller Jeep forumet evt ringe til Bg nor eller 4x4 supply, selv synes jeg den er høy nok men det er jo en smaks sak.

Jon

#8 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

Hevefjærer fra wrangler yj passer vistnok, men tror de er litt lengre. Korando hær på forumet bruker vist det,tror jeg , send han en PM. Funker vel greit med SPOA heving også,men min har skikkelig sigene fjærer, så når den tid kommer blir det 1" bodylift fra CJ7 og hevefjærer på 2,5" for Wrangler YJ. Hevefjærer og bodylift trenger ikke å kjøpes med TüV papirer for dette finnes kun for Jeep og BT godtar det ikke!

AR

oohh! silly me, again...

#9 mooen

mooen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 02 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hevefjærer fra wrangler yj passer vistnok, men tror de er litt lengre. Korando hær på forumet bruker vist det,tror jeg , send han en PM. Funker vel greit med SPOA heving også,men min har skikkelig sigene fjærer, så når den tid kommer blir det 1" bodylift fra CJ7 og hevefjærer på 2,5" for Wrangler YJ. Hevefjærer og bodylift trenger ikke å kjøpes med TüV papirer for dette finnes kun for Jeep og BT godtar det ikke!
Opprinnelig postet av fillefranz



samme meg meg skjønner du. fjærene forran er så veldig segne, nesten helt beine. derfor jeg vil heve den når jeg må bytte fjærer uansett. tenkt på noe av det samme som deg med litt bodyheving og litt heving med fjærer. takker så mye for tipsene. så bodylift fra cj7 passer?

#10 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 02 August 2006 - 23:00

Bodylift fra cj7 skal passe ja, rammene skal være så og si identiske, men demperfestene er litt høyere tror jeg. Var noen som nevnte at dempere til 2,5" heving til cj7, passet korando orginalt , men dette må du ta med en klype salt, jeg har ikke testet dette!
Eneste problemet jeg ser for meg med de litt lengre yj fjærene er at sjakelen vil få en litt "langflat" stilling, og at en dærmed vil få litt stivere fjæring. Kan jo også fortelle deg at grunnen til at cj7 fjærene ikke er noe alternativ, er at de er smalere foran en de på korandoen(lik bredde bak da)
Har du god tid en kveld kan du søke på arkiverte emner, finner masse god info om korando dær, mye jeg også har glemt av det alt.

AR

oohh! silly me, again...

#11 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 07 August 2006 - 23:00

jeg hade 2.5" fra cj7 på min begge fra rancho cj bak fjr. passer perfekt, med 29 eller 31 uten bodylift .pass på total vekt f.axel så lesser du i fabkant espek til fjr fabrikant pund per inch spek . korando er tungt i fronten. her ligende rancho dempere frndeles og ditto med fjrersett.
pga bittet til 4" .... OBS total lengde på fjarer er INPORTANT eller farlig viktig pga når fjrer presses opp må det totale lengde åkke mell.festepunkt. ellers fjrene blir skadet med engang og misste kontroll av bilen!!!.
biggrin.gif

#12 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 07 August 2006 - 23:00

Så CJ dempere med 2,5" Heving er likt til orginale korandodempere om jeg har forstått riktig? skal du selge2,5" Ranco demperne dine? evt pris
Kopi av melding:
jeg hade 2.5" fra cj7 på min begge fra rancho cj bak fjr. passer perfekt, med 29 eller 31 uten bodylift .pass på total vekt f.axel så lesser du i fabkant espek til fjr fabrikant pund per inch spek . korando er tungt i fronten. her ligende rancho dempere frndeles og ditto med fjrersett.
pga bittet til 4" .... OBS total lengde på fjarer er INPORTANT eller farlig viktig pga når fjrer presses opp må det totale lengde åkke mell.festepunkt. ellers fjrene blir skadet med engang og misste kontroll av bilen!!!.
biggrin.gif


Opprinnelig postet av HAVANA



#13 terra

terra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 323 Innlegg:

Posted 07 August 2006 - 23:00

Har cj fjærer på min korando, bare og kappe av fremre røre som foringene står i til lik cj så passer de. Dempere er samme på gammel cj eldre en 82mod.

Trond cj7,cj3b,korando,k5,Hilux,

#14 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 08 August 2006 - 23:00

Hadde egentlig bare tenk å bytte dempere,men må kansje undersøke fjærene litt nøyere og,men er det ikke en helxxxes jobb å bytte de?

#15 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 19 August 2006 - 23:00

Ening med HAVANE SPOA suchs
Har sett en bil som hadde bråbremset og deretter kjkørt på "noe". Alle delene forran var krøllet rundt akslingen. SPOA gir heller ikke bedre pendlig.

st-lybe@online.no

#16 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 14 August 2006 - 23:00

Jeg håpet på at det holdt med å kun sette inn klosser for å løfte karossen 2''. Må man virkelig endre på demper og/eller fjør m.m for gi litt plass i hjulbuen?

Gatas Kong rando

#17 mooen

mooen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 16 August 2006 - 23:00

er fjærene make forran og bak på korando?

#18 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 16 August 2006 - 23:00

i lengde, ja..nesten ......men korando orig. er nesten flat ny.

et annen moment er avstand fra fast feste side til mittre punkt i fjære som er et spesiell
bolt gjenom bladene også fungere såm sentrering til axlene.biggrin.gif

#19 Curre

Curre

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 16 August 2006 - 23:00

Hei Folkens!

Må si meg enig med havana ang spoa, det er ikke akkurat den optimale løsningen, byggde om min ifjor og man får en mildt sagt underlig chassi reaksjon ved litt manøvrering, noe som antagelig kommer mye av de myke orginal fjærene. så jeg skal bygge om igjen med hevefjærer. så hvis jeg forstår Havana rett og CJ bakfjærer passer på korando foran og bak, må jo det være en god løsning.......user posted image

#20 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

hei curre, se bilen min med 4.5 inch, ligner mye til din korando......jeg har sett mange ganger bilder av din bil, og liker den v.bra, etter min smak, ren fornuft og bruksmaskin......men bare 1 sak jeg ikke liker SPOA. ta kontakt, så kan du komme på besøk og se min korando . jeg bor i oslo.

send pm vis interesant da få du telf.