Det bl e mye kjøring og lite bilder, kanskje noen andre har fler,-
Bilder fra Odalen 5/8
Started by
Per Lys
, Aug 04 2006 23:00
11 replies to this topic
#1
Posted 04 August 2006 - 23:00
#2
Posted 04 August 2006 - 23:00
#3
Posted 04 August 2006 - 23:00
hvem eier den boble????? saken. drit tøff:D
#5
Posted 05 August 2006 - 23:00
så dokker har litt gjørme hull igjen dær sørpå, trudde alt hadde tørka ut?
#6
Posted 05 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
så dokker har litt gjørme hull igjen dær sørpå, trudde alt hadde tørka ut?
Opprinnelig postet av roy hp
rett før rett før....kom skal du få smake litt varm sol.....
til info 20 grader pluss nå (søndag 0608 kl 2150) 8 mil nord for oslo :D:D:D:D
#7
Posted 05 August 2006 - 23:00
hvaslags volvo da mad max?, fin var'n litt jeep front å litt boble rompe, hehe tøff.
#8
Posted 05 August 2006 - 23:00
Volvo sugge, heter vel egentlig RAPTG . Her er litt info
Teknisk data og spesifikasjoner for VOLVO TP21 (RAPTG915):
Bilen er en av 725 produserte (724 + 1 prototype) Bilen ble produsert mellom 1953 og 1958, de fleste er 1956 modeller. Det svenske forsvaret hadde bilen i bruk frem til ca 1985. Det norske forsvar har ikke hatt bilen i bruk. Den går for å være noe av det beste militære terrengkjøretøy produsert på 50-tallet. Dette skyldes at bilen har sperre på både for og bakaksel, høy og lav serie, og har store hjul, kort akselavstand. Den kommer frem nesten overalt, men er litt utsatt hvis det er bløtt pga litt høy vekt 2,9 tonn.
Allment
Total lengde 4,7 m (inkl hengerkrok og frontfeste)
Total bredde 1,9 m
Total høyde 2,15 m (med antennefestene)
Frigangshøyde 0,25 m
Vendediameter 12,0 m
Akselavstand 2,73 m
Sporvidde 1,57 m (framme) 1,6 m (bak)
Overheng 0,86 m (framme) 1,06 m (bak)
Dekk 9,00-16" 10 lag
Dekktrykk 2.4 kg/cm2
Tjenestevekt 2880 kg
Motor
Typebetegnelse ED
Effekt 90 hk
Max vridmoment 22 kgm
Sylinderantall 6 st
Sylinderdiameter 84,14 mm
Slaglengde 110 mm
Sylindervolum 3,67 liter
Ventilarrangement Sideventilert
Tenningsrekkefølge 1-5-3-6-2-4
Tenningsinnstilling 0-2 grader f.ø.d.
Bensinpumpe AC membranpumpe
Forgasser ROCHESTER-B 7004475
Elektrisk utrustning
Tennspole (coil) BOSCH -ZS/KAM 12/1
Fordeler BOSCH -ZV/JAM 6 AL 1
Plugger AC-45 Com. eller tilsvarende
Batteri spenning 12 Volt
Generator 600W 12V, BOSCH - LJ/GQL
Startmotor 1,8hk , 12V
Kapasiteter
Bensintank 76 liter (hovedtank)
10 liter (reserve)
samt 2 stk 20 literskanner tilsammen 126 liter
Kjølesystem 13 liter
Motor 7l iter (veivhus + oljefilter)
Girkasse 4 liter
Fordelningskasse 3 liter
Framaksel 3,25 liter
Bakaksel 3,25 liter( tom chassis 220)
5,5 liter (221->)
Styresnekke 0.5 liter
Maks fart
1 gir 10 km/h (lav) 15 km/h (høy)
2 gir 15 km/h (lav) 25 km/h (høy)
3 gir 35 km/h (lav) 50 km/h (høy)
4 gir 65 km/h (lav) 90 km/h (høy)
Teknisk data og spesifikasjoner for VOLVO TP21 (RAPTG915):
Bilen er en av 725 produserte (724 + 1 prototype) Bilen ble produsert mellom 1953 og 1958, de fleste er 1956 modeller. Det svenske forsvaret hadde bilen i bruk frem til ca 1985. Det norske forsvar har ikke hatt bilen i bruk. Den går for å være noe av det beste militære terrengkjøretøy produsert på 50-tallet. Dette skyldes at bilen har sperre på både for og bakaksel, høy og lav serie, og har store hjul, kort akselavstand. Den kommer frem nesten overalt, men er litt utsatt hvis det er bløtt pga litt høy vekt 2,9 tonn.
Allment
Total lengde 4,7 m (inkl hengerkrok og frontfeste)
Total bredde 1,9 m
Total høyde 2,15 m (med antennefestene)
Frigangshøyde 0,25 m
Vendediameter 12,0 m
Akselavstand 2,73 m
Sporvidde 1,57 m (framme) 1,6 m (bak)
Overheng 0,86 m (framme) 1,06 m (bak)
Dekk 9,00-16" 10 lag
Dekktrykk 2.4 kg/cm2
Tjenestevekt 2880 kg
Motor
Typebetegnelse ED
Effekt 90 hk
Max vridmoment 22 kgm
Sylinderantall 6 st
Sylinderdiameter 84,14 mm
Slaglengde 110 mm
Sylindervolum 3,67 liter
Ventilarrangement Sideventilert
Tenningsrekkefølge 1-5-3-6-2-4
Tenningsinnstilling 0-2 grader f.ø.d.
Bensinpumpe AC membranpumpe
Forgasser ROCHESTER-B 7004475
Elektrisk utrustning
Tennspole (coil) BOSCH -ZS/KAM 12/1
Fordeler BOSCH -ZV/JAM 6 AL 1
Plugger AC-45 Com. eller tilsvarende
Batteri spenning 12 Volt
Generator 600W 12V, BOSCH - LJ/GQL
Startmotor 1,8hk , 12V
Kapasiteter
Bensintank 76 liter (hovedtank)
10 liter (reserve)
samt 2 stk 20 literskanner tilsammen 126 liter
Kjølesystem 13 liter
Motor 7l iter (veivhus + oljefilter)
Girkasse 4 liter
Fordelningskasse 3 liter
Framaksel 3,25 liter
Bakaksel 3,25 liter( tom chassis 220)
5,5 liter (221->)
Styresnekke 0.5 liter
Maks fart
1 gir 10 km/h (lav) 15 km/h (høy)
2 gir 15 km/h (lav) 25 km/h (høy)
3 gir 35 km/h (lav) 50 km/h (høy)
4 gir 65 km/h (lav) 90 km/h (høy)
#9
Posted 05 August 2006 - 23:00
Volvo TP21, populært kalt Sugge.
Her er ett bilde av en av den mer orginale sorten.
Her er ett bilde av en av den mer orginale sorten.
#10
Posted 05 August 2006 - 23:00
Hehe var akkurat ute før deg gitt
#11
Posted 08 August 2006 - 23:00
Kjørte dere gjennom hele det nedre gjørmehølet? Både med sugga og suzukien?
Legger dessuten merke til at det er hogd i bakgrunnen på flere av bildene. Er det hogd ut i delen sør (?) for kraftledningsgata, eller er det åpnet et større kjørefelt?
NIVA GIVE UP!
Legger dessuten merke til at det er hogd i bakgrunnen på flere av bildene. Er det hogd ut i delen sør (?) for kraftledningsgata, eller er det åpnet et større kjørefelt?
NIVA GIVE UP!
#12
Posted 08 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kjørte dere gjennom hele det nedre gjørmehølet? Både med sugga og suzukien?
Sukien kjører med panseret oppe for å få ned varmen etter et tappert forsøk og henger i visjvaieren min. Sugga ble vel avbildet i det det ikke gikk lenger og den satt godt i gørra