Gå til innhold



Foto

Hvordan få ut en knekt bolt?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Samuraj-Jack

Samuraj-Jack

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Skulle skifte støtdemperene bak på bilen i går, men det gikk ikke så bra! Nok en bolt knakk-_- (øvre festebolter). Har knekt noen før også, men de har ikke vært av den typen som blir sittende fast. Hvordan får jeg den ut?

#2 cowby

cowby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 492 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Høres ut som om bolten har rusta fast i foringa til demperen...?
Hvis det er mulig å komme til ville jeg kappet av bolten på begge sider av foringa.

"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Du bruker noe som blir kalles "grisepikk".

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#4 frabus

frabus

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Kan bruke denne på Biltema:
Art nr Pris
19-2248 24,90 kr

Kjøpte et slikt sett da den ene bolten til starteren knakk nettopp. Virket topp, og billig (Biltema-kvalitet...)!



------------------------------------------------------
It's better to be dead and cool, than alive and uncool

#5 Samuraj-Jack

Samuraj-Jack

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Hvordan funker den? Har ikke vært borti sånn før.

#6 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Du borer et lite hull (som passer med str på "pikken" du skal bruke. Pikken skrus inn "vrangveien", og den drar med seg den knekte bolten ut (forhåpentligvis.......)


mvh
Tor-Erik

1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)

#7 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Hvis du har mulighet prøv å vareme også. Det hjelper utrolig godt.

______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.





http://www.offroad.n...e=View&RID=1644

Member of Nordlys4x4

#8 Samuraj-Jack

Samuraj-Jack

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Hva kan jeg bruke til å varme med?

#9 norwegian redneck

norwegian redneck

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Du kan bruke en sån propan brenner til å varme. fra for eks et stormkjøkken.

Kriss (Kristoffer M-G)
Off Road Warriors

#10 kvetek

kvetek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Et råtips er å ikke bruke det man kaller for grisepikk, men bruke noe som kaller ekstraktor. Biltema har begge deler. Grisepikker koster noen titalls kroner, mens ekstraktorene koster rundt 250 kroner på Biltema. Bakdelen med grisepikken, er at du utvider bolten, og låser bolten isteden fast i det gjengede hullet. Ekstraktoren utvider ikke i samme grad, og muligheten for et velykket resultat er mye større.

Lykke til!

#11 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Fant denne på www.biltema.no , med delenummer 20-349

Er det denne du mener med ekstraktor?

mvh
Tor-Erik

1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)

#12 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Det settet du har funnet hos Biltema ser OK ut på bildet og holder forhåpentligvis den industrikvaliteten de lover. Klikker du deg inn på varen for å se mer info og deretter på bildet på infosiden får du opp større bilde. Da blir fremgangsmåten som står i lokket på settet nesten lesbar på skjermen.

Forøvrig er handelsnavnet på "grisepikk" ekstraktor, uansett type. Navnet "grisep..." skyldes den vridde formen på eldre og rimeligere typer ekstraktorer og ligner faktisk på nettopp en "grisep...". Ekstraktorer er som regel herdet, så ikke bli for voldsom da du risikerer at ekstraktoren også brekker. Klassisk type ekstraktor skrur seg gjerne litt lenger inn når du har satt den fast og begynner å trekke og ekspanderer dermed bolten du vil ha ut. Resultat: skiten blir bare sittende mer fast enn den allerede gjorde fra før (som beskrevet ovenfor).

Bruk gjerne CRC 5-56 i rikelige mengder og la det virke/trenge inn noen minutter før du går løs på sakene. NB: CRC 5-56 er BRENNBAR. Fordelaktig å bruke dersom stedet ikke kan varmes eller man ikke klarer å varme omgivelsene tilstrekkelig.

Kommer du til med håndholdt propanbrenner (Turbo Torch) eller lignende type blåselampe er dette suverent å varme med.

Når du får løs bolten din vil jeg anbefale at det benyttes kobberfett (Copaslip http://www.tingstad....&VARENR=294840) på nye bolter dersom dette er forenlig med evt. foringer som benyttes. Evt. har Molykote mye bra guffe: http://www.lindberg-...te/molykote.htm

Copaslip kan med fordel benyttes på f.eks. hjulmuttere og annet stæsj på bilen som man gjerne vil ha løs igjen siden. Rust er no' herk.

------
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992

#13 cowby

cowby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 492 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Dersom hodet på bolten knakk av når den skulle løsnes tror jeg nok ikke grisepikk eller ekstraktor vil holde.
Varme, bore ut eller kappe bolten er nok løsningen.

"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

#14 kvetek

kvetek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 10 August 2006 - 23:00

Stemmer det at det var art.nr 20-349 fra Biltema jeg tenkte på. Det er nok ikke proffkvalitet, men forhåpentlig greit nok.

smile.gif

#15 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Hmmm... knekt bolt, ja. Been there, done that. sad.gif
Jeg endte opp med å borre ut skruen. Tok ikke sjansen på å bruke "grispikk". Hvis du er uheldig og skulle klare å ødelegge gjengene hvis du borrer ut den knekte skruen (som jeg gjorde...), er det akkurat plass på oversiden av festet til å få lurt innved en mutter så du kan bruke gjennomgående bolt/skrue.

#16 kvetek

kvetek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Om du borer den ut, så har du jo også mulighet for å sette inn løsgjenger. Helicoil er nok den mest kjente på markedet, men langt fra det beste.

Biltema har et sett, men det er kun i tenpluggdimensjon (art.no:18-144). For å vise prinsipet.

Wurt har et proffsett som er etter samme prinsipp som dette settet, og er en mye bedre patent enn den til Helicoil.

smile.gif

#17 Samuraj-Jack

Samuraj-Jack

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Siden jeg ikke har prøvd dette før, bestilte jeg time på verksted. Regner med at noen av de andre skruene også knekker siden den første knakk så lett. Jeg sa at jeg ville ha nye skruer selv om de skulle klare å få ut de gamle. Da blir det vel lettere neste gang jeg skal skifte.
Takk for alle tips:). Skal kjøpe meg et sett og prøve på et annet sted.

#18 omgtkk

omgtkk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Dersom hodet på bolten knakk av når den skulle løsnes tror jeg nok ikke grisepikk eller ekstraktor vil holde.
Varme, bore ut eller kappe bolten er nok løsningen.

"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

Opprinnelig postet av cowby



Du svekker bolten mye når du borrer hull i den, derfor kan du helt fint greie å løsne den med grisepikk selv om bolten knakk fordi den satt fast. Ellers vil jeg si at jeg foretrekker de grisepikkene som ikke har gjenger, men er firkantede med skarpe kanter....synes de tar bedre tak...

#19 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 14 August 2006 - 23:00

Det finns også links bor disse går å brukes da de i tillegg til å borre hull også vil "skru" bolten ut ved litt hell.

Big Are Beautiful
-91 subb
413 trialbil


#20 kvetek

kvetek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 15 August 2006 - 23:00

Husk at links bor ikke vil sitte i alle chucker. De fleste chucker som ikke bruker nøkkel, vil som oftest åpne seg med et linksbor.

Lykke til:)