Hvordan få ut en knekt bolt?
#1
Posted 10 August 2006 - 23:00
#2
Posted 10 August 2006 - 23:00
Hvis det er mulig å komme til ville jeg kappet av bolten på begge sider av foringa.
"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash
#3
Posted 10 August 2006 - 23:00
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#4
Posted 10 August 2006 - 23:00
Art nr Pris
19-2248 24,90 kr
Kjøpte et slikt sett da den ene bolten til starteren knakk nettopp. Virket topp, og billig (Biltema-kvalitet...)!
------------------------------------------------------
It's better to be dead and cool, than alive and uncool
#5
Posted 10 August 2006 - 23:00
#6
Posted 10 August 2006 - 23:00
mvh
Tor-Erik
1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)
#7
Posted 10 August 2006 - 23:00
______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1644
Member of Nordlys4x4
#8
Posted 10 August 2006 - 23:00
#9
Posted 10 August 2006 - 23:00
Kriss (Kristoffer M-G)
Off Road Warriors
#10
Posted 10 August 2006 - 23:00
Lykke til!
#11
Posted 10 August 2006 - 23:00
Er det denne du mener med ekstraktor?
mvh
Tor-Erik
1996 ZJ 2.5 TD DD
1988 YJ 4.2 L stock...... (ennå)
#12
Posted 10 August 2006 - 23:00
Forøvrig er handelsnavnet på "grisepikk" ekstraktor, uansett type. Navnet "grisep..." skyldes den vridde formen på eldre og rimeligere typer ekstraktorer og ligner faktisk på nettopp en "grisep...". Ekstraktorer er som regel herdet, så ikke bli for voldsom da du risikerer at ekstraktoren også brekker. Klassisk type ekstraktor skrur seg gjerne litt lenger inn når du har satt den fast og begynner å trekke og ekspanderer dermed bolten du vil ha ut. Resultat: skiten blir bare sittende mer fast enn den allerede gjorde fra før (som beskrevet ovenfor).
Bruk gjerne CRC 5-56 i rikelige mengder og la det virke/trenge inn noen minutter før du går løs på sakene. NB: CRC 5-56 er BRENNBAR. Fordelaktig å bruke dersom stedet ikke kan varmes eller man ikke klarer å varme omgivelsene tilstrekkelig.
Kommer du til med håndholdt propanbrenner (Turbo Torch) eller lignende type blåselampe er dette suverent å varme med.
Når du får løs bolten din vil jeg anbefale at det benyttes kobberfett (Copaslip http://www.tingstad....&VARENR=294840) på nye bolter dersom dette er forenlig med evt. foringer som benyttes. Evt. har Molykote mye bra guffe: http://www.lindberg-...te/molykote.htm
Copaslip kan med fordel benyttes på f.eks. hjulmuttere og annet stæsj på bilen som man gjerne vil ha løs igjen siden. Rust er no' herk.
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#13
Posted 10 August 2006 - 23:00
Varme, bore ut eller kappe bolten er nok løsningen.
"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash
#14
Posted 10 August 2006 - 23:00
#15
Posted 11 August 2006 - 23:00
Jeg endte opp med å borre ut skruen. Tok ikke sjansen på å bruke "grispikk". Hvis du er uheldig og skulle klare å ødelegge gjengene hvis du borrer ut den knekte skruen (som jeg gjorde...), er det akkurat plass på oversiden av festet til å få lurt innved en mutter så du kan bruke gjennomgående bolt/skrue.
#16
Posted 11 August 2006 - 23:00
Biltema har et sett, men det er kun i tenpluggdimensjon (art.no:18-144). For å vise prinsipet.
Wurt har et proffsett som er etter samme prinsipp som dette settet, og er en mye bedre patent enn den til Helicoil.
#17
Posted 11 August 2006 - 23:00
Takk for alle tips:). Skal kjøpe meg et sett og prøve på et annet sted.
#18
Posted 11 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Dersom hodet på bolten knakk av når den skulle løsnes tror jeg nok ikke grisepikk eller ekstraktor vil holde.
Varme, bore ut eller kappe bolten er nok løsningen.
"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash
Opprinnelig postet av cowby
Du svekker bolten mye når du borrer hull i den, derfor kan du helt fint greie å løsne den med grisepikk selv om bolten knakk fordi den satt fast. Ellers vil jeg si at jeg foretrekker de grisepikkene som ikke har gjenger, men er firkantede med skarpe kanter....synes de tar bedre tak...
#19
Posted 14 August 2006 - 23:00
Big Are Beautiful
-91 subb
413 trialbil
#20
Posted 15 August 2006 - 23:00
Lykke til:)