Gå til innhold



Foto

Tung bil= max 80 km/t sa polisen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 kjettro

kjettro

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Ok dette skjedde, kjørte med min ram 2500 på en 100 km/t strekning, blålys kom opp bakfra, jeg lå akkurat i 100 blank, tenkte at han skulle forbi meg og videre, men neida, jeg ble stoppet og fyren kom bryskt bort å skulle se vognkort.
Så skjedde det utrolige, fyren var fly forbanna på "oss" med lastebil som hadde sneket oss utenom avgifter, med lett lastebil regget dodge ram som han sa.
Fyren skulle gi meg bot for å ha kjørt i hundre med en bil som max har lov å kjøre i 80 km/t som han sa, jeg prøvde å nekte, skrev ikke under på noe forelegg, han sa at han akkurat hadde lest i avisen drammens tidende at alle biler med totalvekt over 3500 kg kan ikke kjøre fortere enn 80 km/t.
Mye om og men, jeg ble forbannet å sa til politi fyren at dette var på grensen til trakkasering, å la igjen godt med svart røyk da jeg kjørt avsted:D
Har ringt min mor som har avisen, scanner den i kveld sånn at dere kan lese artikkelen.
Må vel i retten, da jeg nektet å skrive under.

2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer

#2 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

En annen ting er også forbudet mot og kjøre forbi!

Danmark har blitt knallhardet på og håndheve dette.

I Tyskland gis det bøter for hvor mange aksler du har passert + en sum.

I Sverige er det også flere strekninger som det ikke er lov og kjøre forbi med lastebil eller bil og henger.

OJ....det går det!?
Tlf 90061545
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway
www.rallynils.no

#3 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Alle lastebiler med henger har kjøreforbudt på søndager.
Opprinnelig postet av Wickie



Gjelder også for lastebiler uten henger.

Gjelder også alle helligdager fram til kl 22.00.

Gjelder på autobanen, men ikke sideveiene.

Gjelder ikke for thermo transport som frakter matvarer(fisk,frukt,grønnsaker)

OJ....det går det!?
Tlf 90061545
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway
www.rallynils.no

#4 Affe

Affe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 01 September 2006 - 23:00

sjefen min mente at denne regelen om biler over 3500kg ikke kan kjøre over 80 gjelder biler registrert etter en eller annen måned i 2005 ute tilbakevirkende kraft...
og han eier 7 lastebiler... men han var ikke akkorat 100% sikker men hvertfall 90%

#5 kjettro

kjettro

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Det er den artikkelen han har lest, men som jeg forstår er det den norske stat som har laget sær regler på disse bilene, dvs, at eu regelen sier at lastebil ikke kan kjøres i mer en 80, men disse bilene er jo ikke regget som lastebiler noe annet sted enn i norge, alle andre eu land har jo ikke sær regler på disse bilene, de er vanlige person biler.

HVORFOR ER DET SÅNN AT DET SOM GANGNER FOLKET MHT EU REGLER IKKE GJELDER, MEN DET SOM GANGNER STATEN GJELDER????

Dessuten er jo vi da IKKE medlemmer av eu for svarte.mad.gif

2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer

#6 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

han hadde nok rett han purken. alle med tot.vekt over 3500 kg skal:
-ha med 3 kjettinger i vinterhalvåret.
- max hastighet er 80 km/t
- eu kontroll hvert år

Terje
95' cherokee 2,5 TD
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
http://truckstop.dis.../truckstop.html
www.lastebilen.no


#7 Geir W. Haugen

Geir W. Haugen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Du kan lese om saken her:

http://forbruker.no/...icle1415228.ece

Og her:

http://dt.no/apps/pb...0399/1099/NYHET

#8 airbatic

airbatic

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Kanskje det var denne vedkommende hadde lest?

http://dt.no/apps/pb...0399/1063/NYHET

#9 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

snuten har rett max 80 om du har totalvekt over 3.5tonn dvs ram 2500 = max 80, men de PLEIER ikke håndheve det så hardt.

#10 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Stemmer nok det, kjører du lastebil, så kjører du lastebil! Ver obs på at ved 116km/t ryker lappen uansett kva fartsgrensa er!

Snart lykkelig ( Forhåpentligvis)eigar av en bensinslukande Tahoe ))

#11 Ompaguru

Ompaguru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

det blir som å kjøre 100 i 80 sonen dette...mye billigere om du hadde vedtatt boten på stedet.... håper du har sertifikatet i orden da.

Har man årer, kan man roe seg ned.


#12 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Har aldri, så langt jeg kan huske, og jeg tok CEDE lappen i -88, vært noe annet enn maks 80 km/t for kjøretøy over 3500 kilo.

Synes at alle som kjører noe som er over 3500 kg burde vite dette...

Blom :
33" Taco, noen LJ80's og 1 Willys Jeep CJ6H

#13 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Det at reglen finnes er greit nok. (missforstå meg rett) Men at politiet stopper deg fordi "han hadde lest det i avisa" er jo ganske hårreisende. Skulle tro at lovens voktere hadde andre og bedre kilder enn Drammens Tidende for å finne ut hva som er lov og ikke...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#14 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

"Dessuten er jo vi da IKKE medlemmer av eu for svarte."

Norge er på 2 eller 3 plass over land INNEN EU som er flinkest med å følge opp EU vedtak, og vi er jo ikke medlemmer engang.
Jeg og lurer på dette med at det som gagner staten alltid skal være først, uansett.

#15 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Skjønner ikkje heilt vitsen med dess eu-avsteminingane vi har av og til! Vi er jo medlem uansett! Virker det som iallefall


Snart lykkelig ( Forhåpentligvis)eigar av en bensinslukande Tahoe ))

#16 terjeeid

terjeeid

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 643 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

jeg vet ikke om noe anet land enn usa og canada som ikke har 80 grense på lastebil. sverige hadde 70 grense på lastebiler for ikke så alt for mange år siden . og når en ser på ulykkesstatistikken på dogde`n og spesielt den med v 10 så er det vel ikke så dumt . . . . . . . .

#17 kjettro

kjettro

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Det at lastebiler ikke kan kjøre i mer enn 80 er jo ikke mer enn rett og riktig, MEN at en ram pickup må regges som lastebil for å kunne kjøpes til annet enn lottomilionær priser er jo bak mål og ikke i strid med EU, for så og bli pålagt 80 km/t regel, ram 2500 er da ikke noe mere farlig en feks. bmw x5, porsche chayenne, osv osv
Blir disse reglen praktisert eller bare når polisen leser lokal avisa i kaffe pausa.
Ble tatt i fotoboks i vinter i 112 i 80 sone, hørte ikke et pip da, kanskje greit så lenge staten fikk enda en bot på kontoen.....

2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer

#18 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

det er snakk at nye EU og EØS reglene for "store" personbiler regget som lastebiler skal få maxfart på 120 da de tyske nye bobilene er så tunge og kan gå vesentlig fortere enn 80, så kommer nok seg etter hvert.

#19 kjettro

kjettro

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
jeg vet ikke om noe anet land enn usa og canada som ikke har 80 grense på lastebil. sverige hadde 70 grense på lastebiler for ikke så alt for mange år siden . og når en ser på ulykkesstatistikken på dogde`n og spesielt den med v 10 så er det vel ikke så dumt . . . . . . . .

Opprinnelig postet av terjeeid



Hehe, har en kompis som er født i thailand av norske foreldre, han tok lastebil lappen der nede, skulle ha førerprøve, sensor'n spurte om han rakk ned til pedalene, han svarte ja, fikk lastebil lappen på stedet, 16 år gammel----biggrin.gif

2000 dodge ram 5.9 cummings,quadcab sport svart, Edge juice w/additude,FASS-HPFP-150, K&N cold air intake kit, MBRP 4" mere kommer

#20 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 11 August 2006 - 23:00

husk at i alle andre land er jo SRT-10 med V10 vanlig personbil som gjør 250+ eller hva den har på topp.

jeg har kjørt min ram 2500 i 200kmh, sperra er vel 180? elns på org bil, men 35 tommerne gjør jo at speedlimiter blir litt flytta, var endel som skvatt når H2 + meg kom i friskt driv gitt og 200 var ingen god fart å ligge i men helt retningsstabil og fin, vindsusen fra gigant-speilene var største problemet, det bråket rett og slett mye, alt opp til tja 160-170 var smertefritt.

meeeen. den veier trossalt 3000KG og når man skal ned i fart vil det ta litt tid selv med 356mm skiver forran og 352 bak..

de burde kanskje satt fartsgrensa på faktisk vekt, ikke tillatt totalvekt, dvs har du tom bil kan du gasse på, har du full kan du ikke.