Tung bil= max 80 km/t sa polisen
#21
Posted 11 August 2006 - 23:00
Ford du lissom?????????
#22
Posted 12 August 2006 - 23:00
At politiet som regel ser gjennom fingrene med dette så er det faktisk ikke lov for det. Selv så var jeg på vei hjem fra jobben en morgen og fikk en sivilbil etter meg på motorveien, jeg lå i 95 og han fulgte meg noen kilometer før han gled sakte forbi.
Men en bør jo ikke trakaseres for det selv om en blir stoppet
Har man kjøpt seg en avgiftsfri lastebil så må man bare ta konsekvensen av det. Det samme med varebiler, har en kjøpt en bil med to eller tre seter så er det faktisk ikke plass til flere mennesker.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#23
Posted 12 August 2006 - 23:00
OJ....det går det!?
Tlf 90061545
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway
www.rallynils.no
#24
Posted 12 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Disse bilene som er regga som lastebil skal vel også svinge inn på vekt-kontroll plasser når det er kontroll?
Opprinnelig postet av M.S
Helt riktig....
#25
Posted 12 August 2006 - 23:00
#26
Posted 12 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Disse bilene som er regga som lastebil skal vel også svinge inn på vekt-kontroll plasser når det er kontroll?
Opprinnelig postet av M.S
Helt riktig....
Opprinnelig postet av Mad Max
Hvis man ikke kjører inn, har man i realiteten kjørt mot et skilt, og Gud vet hvor mange tusen man må betale for det...
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#27
Posted 12 August 2006 - 23:00
Når man velger å gå til det skritt at man kjøper en bil som er over 3.5 tonn må man også sette seg inn i de reglene som gjelder for nevnte vektklasse. Det er ikke bare å kjøpe noe stort, tøft og tungt og tro at man kan tute og kjøre som en personbil. Da får man heller betale det det koster for å få den samme bilen som bil under 3.5 tonn. Her er bakdelene med å kjøre bil over 3.5 tonn:
Kan kun kjøre i max 80 km/h
EU kontroll hvert år.
Påbudt med kjettinger (min 3 stk) i vinterhalvåret. Spiller ingen rolle hvordan føret er når du blir stoppet. Vi snakker ikke om enkle hurtigkjettinger. De skal være godkjent for 4X4.
Dobbel bompengavgift minimum, eks Svinesundbroen er vel nesten 90kr nå, personbil under 20kr.
Må ha sertifikat C1, er ikke store hengeren du kan ha på bak før du må til med C1E.
Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex. Noe som kan være fordyrende...
Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.
Kjøreforbud i helgene i enkelte land som eks Sweits og Østerrike. (de fleste andre land som har kjøreforbud er over 7.5 t)
Enkelte veier er det kjøring forbudt for biler over 3.5t (mener ikke akseltrykk), Eks veier til boligområder i Stockholm, samt en god del veier i Italia, Tyskland og Østerrike.
Kanskje du skal på søppelfyllingen også? http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=55123
Siden du ikke viste at biler over 3.5 har fartsgrense på 80, kanskje du heller ikke vet at det også gjelder med henger med brems, selv på en bil under 3.5t?
Husk også at hvis du har C1E så kan du ikke kjøre henger med aktuell vekt som er tyngre enn bilens egenvekt. Skal du dra fullt ut bilens hengervekt må du ha CE.
Dette med EU eller ikke ser jeg ikke på som noe problem, er vi Nordmenn selv som har mikset og trikset for å få disse bilene over 3.5 tonn i starten. Kunstig oppvektet til 3501kg etc. Bare for å få store gode biler en del billigere. Mange av disse bilene er ikke tiltenkt å være over 3.5 tonn og dermed heller ikke inn under de reglene som regulerer slike kjøretøy. Vi får vel heller kalle det ris til egen bak siden vi i utgangspunktet finner smutthull etc for å få bilene billigst mulig, uten å tenke på bakdelene med de. Et eksempel til er jo den Hummeren jeg skrev om som ikke fikk montere LPG anlegg siden den var tatt inn under bestemte regler hvor man lovet å ikke gjøre endringer utover faktrikklevert bil, bare man fikk den inn som lett lastebil.....(en regel som egentlig var tiltenkt veteranbiler)
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#28
Posted 12 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
husk at i alle andre land er jo SRT-10 med V10 vanlig personbil som gjør 250+ eller hva den har på topp.
jeg har kjørt min ram 2500 i 200kmh, sperra er vel 180? elns på org bil, men 35 tommerne gjør jo at speedlimiter blir litt flytta, var endel som skvatt når H2 + meg kom i friskt driv gitt og 200 var ingen god fart å ligge i men helt retningsstabil og fin, vindsusen fra gigant-speilene var største problemet, det bråket rett og slett mye, alt opp til tja 160-170 var smertefritt.
meeeen. den veier trossalt 3000KG og når man skal ned i fart vil det ta litt tid selv med 356mm skiver forran og 352 bak..
de burde kanskje satt fartsgrensa på faktisk vekt, ikke tillatt totalvekt, dvs har du tom bil kan du gasse på, har du full kan du ikke.
Opprinnelig postet av Jay
Kjenner til den følelsen ja.....:D
Sperren går mot bensindriften, med LPG finnes den ikke.
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#29
Posted 12 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Disse bilene som er regga som lastebil skal vel også svinge inn på vekt-kontroll plasser når det er kontroll?
Opprinnelig postet av M.S
Helt riktig....
Opprinnelig postet av Mad Max
Hvis man ikke kjører inn, har man i realiteten kjørt mot et skilt, og Gud vet hvor mange tusen man må betale for det...
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
Opprinnelig postet av FrankWS
I november 2003 kostet det 3000kr...
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#30
Posted 14 August 2006 - 23:00
Har lastebilregget Tahoe selv, men er klar over de fleste reglene som begrenser bruken. Som nevnt over her. Vi får leve med det siden vi har valgt det selv. Er kanskje noen kjedelige regler der (for vår del), men man kan ikke kategorisere for mye heller. Jeg synes at man kunne satt opp fartsgrensen til 100km/t lovlig for lastebil på f.eks motorvei kl. A. Der er det som oftest fine veier. Hadde jo vært fint med 100km/t som fast regel, men uansett er det vel kun motorvei som har 100grense. Ble mye rot på slutten her...
Men det var dårlig av politiet at han visste det pga avisen. Han burde vite dette pga regelboken, ikke media. Er man i 100-sonen er det jo fornuftig av politiet å være snill hvis du ligger i hundre. Hjelper jo til med å holde trafikkflyten...
Skal det være, så skal det være!
#31
Posted 20 August 2006 - 23:00
--------
Ragnar
Plass mellom tre'a. Her e det veg.
#32
Posted 23 August 2006 - 23:00
Her noen tips for dere med bil over 3500kg for kjøring i Tyskland (Det er noen "overraskende" regler:
Personbiler over 3500kg har samme fartsregler som personbiler under 3500kg. (personbilreg. sub over 3500kg kan på motorveien kjøre så fort han vil!)
Lastebiler over 7500kg har på landevei max. lov å kjøre 60km/h, samme gjelder for alle lastebiler over 3500kg med henger.
(lastebil reg. tahoe med campingvogn=60km/h)
Alle lastebiler med henger har kjøreforbudt på søndager. Gjelder N1, N2 og N3. (ikke noe kjøring med varebil med grønne skilter og campingvogn!)
Ellers vær obs med lett lastebil og henger (som chevy-lpg skrev).
Mange som kjører med henger som ikke holder seg innenfor C1E og som krever CE!
#33
Posted 01 September 2006 - 23:00
http://nitteberg.com http://www.2adept.co...id=9&rowstart=0
#34
Posted 12 September 2006 - 23:00
#35
Posted 12 September 2006 - 23:00
fartsgrense betyr jo at man må ligge over XX for å holde trafikken
#36
Posted 14 September 2006 - 23:00
Du tar litt feil.
Kjøreforbudet gjelder Søndag og Helligdager fra kl. 00:00 til 22:00 for alle lastebiler over 7500kg og alle lastebiler (N1,N2 og N3) mit henger uavhengig av vekt. (Also også en privat Polo varebil med en henger med hageavfall).
Gjelder på alle veier.
Det går an å få dispensasjon fra forbudet. F.eks. for matvarer, dyretransport,... . Men du må søke om det, gjelder ikke automotisk om du har matvarer på!
#37
Posted 18 September 2006 - 23:00
1985 Chevrolet K5 - 6.2D - TH700 - NP208 - 6" ProComp - 35x12,5x15
#38
Posted 18 September 2006 - 23:00
#39
Posted 18 September 2006 - 23:00
1985 Chevrolet K5 - 6.2D - TH700 - NP208 - 6" ProComp - 35x12,5x15
#40
Posted 19 September 2006 - 23:00