Gå til innhold



Foto

***** Krisehjelp *****


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
443 replies to this topic

#41 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

Jeg kjenner ingen biltyver...hehe.
Og du har vel rett Amund, tenkte ikke på det. Da måtte det isåfall ha blitt en TD - det skulle vel ikke være noe problem.

Dead Indian
www.2050x.com

#42 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:

Hvordan ville det vært å kasta seg på en "Amund"? Rive ut motor med tilhørende ledningsnett og sette inn en annen motor? Pris og godkjenning....hva skal til?
Opprinnelig postet av jma



Hehe, bra uttrykk må jeg si wink.gif, men det er nok ikke like greit, så ny som bilen din er må du nok betale noen hundre tusen i avgift pga. slagvolumet.

Jeg begriper ikke at det kan være så vanskelig å koble seg rundt startsperra, den kan vel ikke gjøre mer enn å kutte strømmen inn til computern, eller gi den signal om at den ikke skal starte motoren, dette må jo gå an å "feike"?



#43 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

Sitat:

Sorry, JMA, kunne ikke dy meg!!!
Min konklusjon: biler som "tenker" selv, "sucks"......



Tar det ikke så tungt, begynner bare å se mere og mere humoristisk på det...hehe, det er så dumt at det er latterlig. Kjipt er det jo, og jeg trenger bilen...men alikevel..
Og det er ikke computeren som er ødelagt, den får bare ikke strøm (de har forsøkt en ny også). Sikkert en dustefeil..

Dead Indian

#44 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

Sitat:

Min konklusjon: biler som "tenker" selv, "sucks"......



Så lenge de ikke slutter å tenke er det veldig bra, syns jeg. (Injection er digg)

#45 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Joda, men de kan vel ikke bare feilsøke og ikke finne noe heller ? Er vel ikke riktig at de kan fakturere massevis av tusenlapper uten å komme til bunns i dette ?

En viss sum, ja, men det må vel være innenfor rimelighetens grenser ?

har du hørt hva de forlanger for å slippe bilen ut av sine klør ?

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#46 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

Det kan da ikke være så vanskelig å finne feilen dersom computeren mangler spenning. Ut fra forumet så kan det virke som om verkstedet ikke har service manual til bilen (fsm factory service manual). I en slik står alt, hvor alle jordingspunkter er osv.

mvh
Torfinn

#47 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

De har faktisk krav på den summen de har satt for feilsøking..... ihvertfall ifølge advokaten jeg pratet med hos NAF.
Selv om det høres jo helt bak mål ut..

Et annet poeng er jo at HVIS bilen blir værende på verksted i mange måneder i "neste runde" også, så vil jo dette bare være tap uansett. En bil synker jo i verdi hele tiden selv om den er lite brukt.

Dead Indian
www.2050x.com

#48 Tja

Tja

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

De skal vel ikke ha betalt for noe de ikke kan fixse?? det høred jo litt
dumt ut

Grand Cherokee lim

#49 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Jeg har liksom tenkt og fundert værre på detta...
Hvis ingen klarer å fikse problemet hva gjør jeg da? Kan jo ikke ha bilen innom massevis av verksteder - det koster penger det også.
Hvordan ville det vært å kasta seg på en "Amund"? Rive ut motor med tilhørende ledningsnett og sette inn en annen motor? Pris og godkjenning....hva skal til?



Dead Indian
www.2050x.com

#50 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 15 November 2003 - 00:00

Bilen står der fortsatt...
Var innom der i går, og utifra det de da hadde funnet ut så var det noe galt med startsperra. Men nøyaktig hva kunne de ikke si, så de skulle feilsøke mer på mandag, atter en gang.

1998 Cherokee Sport 2.5
31x10,5 Terra Trac

#51 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kan det stemme at HPU / Paulsen holder til i Arendal?? Det er jo j****g langt fra Jessheim sad.gif
På websidene står det at de holder til på Rud, men på GuleSider står det at Helge Paulsen Undervisning holder til i Eydehavn.

Opprinnelig postet av jma


Vet ikke. Kan det være at verksted og undervisningsavdeling er forskjellige steder? Ring og spør.
May the force be with you.

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#52 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:
hvis bilen er nyere en 98 går det ikke å flytte deler mellom bilene helt utenvidere, disse er programert til og gjenkjenne hverandre (brukerDRBII til prog) dette gjelder garantert biler med startsperre fra fabrikk.
Opprinnelig postet av Tja


Etter hva jeg har hørt er dette riktig. Men, hvis det er en komponenet som er feil gir den sannsynligvis feil signal. 0 istedet for +5 v f.eks, eller omvendt. Hvis du har en ledning med klemmer på kan du legge en 5 volt utgang til jord uten å knekke kretsen. Og omvendt, med et power, tvinge en utgang opp på 5V. Alt ihht min mekanikerkompis.
May the force be with you.

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#53 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Lurer litt på om jeg skal kjøpe denne: http://etoolcart.com...ROD&ProdID=4047
Mest sansynelig så får jeg bruk for den flere ganger, og denne har jo også en type protocol som skal være standard på alle biler om ikke lenge. Får vel nesten vente til "the old folks" kommer ned fra hytta, så jeg får spurt om et aldri så lite lån til en scanner, noen tusen blir det jo....

FEATURES
Scan Collects Valuable Data from Vehicles On-Board Computer
Supports multiple trouble code requests, generic codes (mode 3), pending codes (mode 7), enhanced codes
On-screen definitions of OBD I trouble codes, OBD II generic and OBD II manufacturer specific codes
Detects OBD-II Freeze Frame Information
Displays Readiness Test Status
Displays O2 Sensor Test
Test Results (mode 6)
Vehicle ID (mode 9)
Set Measurement Units in SAE/Metric
Live Data Stream Monitoring
29 Frame Capture Mode
Set Capture Frame Interval from 0500ms to 5000ms
Reset Check Engine Lights
Quick Step Data Navigation
Customize Data Views
Internet Upgradeable

VEHICLE COVERAGE
GM '82 - Current Year (12 & 16 pin ALDL and OBD-II)
Ford '83 - Current Year (EEC IV and OBD-II)
Chrysler '83 - Current Year (SCI and OBD-II)
Jeep '91 - Current Year (SCI and OBD-II)
Toyota '96 - Current Year (OBD-II)
Honda '96 - Current Year (OBD-II)
NISSAN '96 - Current Year (OBD-II)
All other Asian and European '96 - Current Year (OBD-II)

EXTENDED COVERAGE
GM, Ford, & Toyota OBD-II Enhanced Data

CONTENTS
6000 Scanner
GM OBD-I Cable
Ford OBD-I Cable
Chrysler OBD-I Cable
OBD-II Cable (Yellow)
OBD-II MFG Specific Cable
EZ-PC - Click here for more info
Case
Users Manual
Reg. Card

EZ-PC (Included)
Internet Upgrades
Graph Drivability Capture Data
Achieve Scan & Capture information
Print reports
Export Capture Data in Spreadsheet Format

Dead Indian
www.2050x.com

#54 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

Ja, jeg skulle gjerne sjekka automatcomputer'n min... det klarte ikke Jeep selv engang, de hadde for ny ODB.



#55 Barter

Barter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

hei jma.....det forslaget til scantool du refererer til her helt ok. hvis du får tak i det så vil nok også andre forsøke/låne. Utstyret kan nemlig lese ut koder for chrysler helt tilbake til 1983 modell.

Barter | ZJ Orvis ed.'96

#56 Barter

Barter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

Vedr. scantool: Jeg har bare erfaring med en type, men den fungerer imidlertid helt OK. Hvis du går inn på http://www.kds-onlin...ath/21_86_90_72 vil du finne den "koplingsboksen" som jeg bruker sammen med bærbar eller PocketPC. Jeg kjøpte fra dette firmaet og de sender også utenlands. Ellers så har jeg "mekket" så mye med OBD II siste månedene at jeg tror jeg kan gi noen tips hvis du skulle stå fast...... se ellers tråden: http://www.offroad.n...860&whichpage=1
med vennlig hilsen.
Barter -O||||||O-

Barter | ZJ Orvis ed.'96

#57 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

På fredag skal jeg få igjen bilen! (Hvis verkstedet har rett da..., isåfall er det computern som har gått i dass).

Dead Indian

#58 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

Har forsøkt begge nøklene, og også foreslått for verkstedet å programmere inn nye nøkler (da noen foreslo dette en gang for lenge siden).

Dead Indian
www.2050x.com

#59 T.L

T.L

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

Synd at du ikke har fått orden på bilen enda!
Kom bare på å tenke på en ting, sikkert veldig dumt spørsmål, men har du prøvd begge nøklene dine?wtf.gif Tenkte kansje det var så enkelt som at chipen i ene nøkkelen ikke virker?smile.gif

Terje http://www.offroad.n...de=View?RID=239

#60 Tja

Tja

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 08 March 2004 - 00:00

DO IT!

Grand Cherokee lim