Uavhengig ekstralys/arb.lys
#1
Posted 07 September 2006 - 23:00
Har nettopp montert ekstralys på taket, og når går koblingene litt i surr..
Planen er at lysene ikke skal ha noen som helst sammenheng med at bilen er slått av/på eller andre lysfunksjoner.
Jeg har montert brytere, og jeg vil at jeg skal kunne slå av og på lysene som jeg vil.
Har kjøpt meg relé til dette, men etter mye surfing rundt osv, så lurer jeg på om jeg hele tatt trenger dette reléet..
Kan jeg koble dette rett på batteriet (+) (med sikring) og jord (-) i karosseriet? Og da bryteren på + ?
Eller må jeg bruke dette reléet?
Isåfall, hvor skal jeg ta styrestrømmen fra? Siden jeg ikke skal koble det via tenning eller andre lys.
Og en annen ting:
har problemer med at taklyset ikke vil fungere når jeg åpner dørene i min Blazer K5 83mod.. Har gått over hele kabelen fra taket og helt til sikringsboksen, men er jo litt usikker på hvordan dette fungerer, eller hvordan jeg skal få det til å funke, tips?
#2
Posted 07 September 2006 - 23:00
Skal det kobles lovlig som arbeidslys så skal en egentlig hente styrestrømmen fra parklyskretsen siden arbeidslys kun skal virke sammen med parklys. Men det er mange måter å koble på som en forstår
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#3
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Slutta å funke? Ja, vet det forsåvidt bare er å kjøpe, men jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil ha eller bør kjøpe..
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
Opprinnelig postet av foris_via
Amcar er jo fete biler å kjøre da, har mest sansen for det selv, veit forresten av en Dodge Powerwagon D150 til salgs..
Men nå blir det for OT her
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#4
Posted 08 September 2006 - 23:00
Nå funker det som det skal!
Så jeg får takke alle for den gode hjelpen:)
Ang. indikatorlampe, så tenkte jeg faktisk på å montere brytere med lys i.
Slik ble det ihvertfall: (mobilbilder)
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#5
Posted 07 September 2006 - 23:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#6
Posted 08 September 2006 - 23:00
Ang. godkjenning, så tror jeg BT krever en indikator-lampe inni bilen som lyser når arb.lys er tent..
------------------------------
Bånn gass
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#7
Posted 07 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Som regel blir vel releet montert i motorrom,så da er det ofte nærmeste vei til batteri.så finner man minus der man monterer bryter.Skal man ha lys i bryter,må man også ha pluss frem. +,acc og -
Opprinnelig postet av Bøen
Som regel, ja, men i dette tilfelle vil jeg si det kan være hensiktsmessig å vurdere alternativ plassering av relé. Så vidt jeg husker er det flere alternative måter å koble dette på, også om du ønsker lys i bryter.
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
#8
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
#9
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
#10
Posted 08 September 2006 - 23:00
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#11
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Ja, det kan du. Grei måte å feilsøke på det. Klikker ikke reléet må du sjekke styrestrøm og jord på reléet. dette kan du gjøre rett på batteriet med 2 ledninger. En fra 86 og en fra 85
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
Opprinnelig postet av foris_via
Så det gjør altså ingenting om jeg lar jordinga være tilkoblet på minusen, istedet for å ha den på karosseriet? Kan fint la den være der?
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#12
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Å sånn ja, det har ingen praktisk betydning annet enn at det er lurt med sikring på styrestrømmen slik du har gjort i tilfelle en bryter kortslutter..
Du kan jo dra kabel fra + på batteriet og rett på lykt, så har du utelukket jordingsfeil mellom lykt og chassis.
Kommer det klikke-lyd i relé da du aktiverer styrestrøm/bryter?
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
Opprinnelig postet av foris_via
Jordinga jeg også tenkte på, prøvde meg litt rundt på forskjellige punkter, uten at noe skjedde..
Kommer ingen klikkelyd nei..
Men det jeg tenkte på, jeg kan vel strengt tatt koble jordinga rett på minus-polen?
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#13
Posted 08 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
#14
Posted 08 September 2006 - 23:00
Du kan jo dra kabel fra + på batteriet og rett på lykt, så har du utelukket jordingsfeil mellom lykt og chassis.
Kommer det klikke-lyd i relé da du aktiverer styrestrøm/bryter?
Kopi av melding:
(...)husk det viktigste er ikke å vinne men å drikke kaffe(...)
Opprinnelig postet av Henning
#15
Posted 07 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kan vel koble slik du sier,så lenge bryteren tåler den totale strømmen.Men det er jo ønskelig å bruke kortest mulig kabel fra batteri og opp til lys,pga spenningsfall.Blir fort noen meter ekstra hvis du må via bryteren vettu.
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
Opprinnelig postet av Bøen
så det vil si at et relé hjelper mot spenningsfall? eller?
kan ikke si at elektronikk er min sterke side, men jeg prøver ihvertfall
Bryteren jeg bruker er den som fulgte med reléet, så den burde vel tåle strømmen?
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#16
Posted 07 September 2006 - 23:00
Bryteren trenger ikkje tåle strømmen nei,fordi den er beregnet på kun å styre releet av og på.Lykte-strømmen vil gå gjennom rele-kontakten
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#17
Posted 07 September 2006 - 23:00
johnny storbukt- -chevy v8- no turbo ****! just real power!! *lifes short bite hard!*
#18
Posted 07 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
du kan hente styre strøm fra parklys eller tenning etc.. 30=+ 86=- 85=styrestrøm 87=forbruker. du kan koble brytern mella + å rele alså 30 den ledninga 30 eller du kan koble bryter på 87, kor du bor ilande? kunne ha hjelpet dæ, vest du bor i sortlands område:) kan tegne dæ et koblingsjema?
johnny storbukt- -chevy v8- no turbo ****! just real power!! *lifes short bite hard!*
Opprinnelig postet av 4r4
Bor i Drammen, så det blir vel litt langt
Koblingsskjema har jeg igrunn, men jeg ville bare håre om det var mulig å koble opp uten et relé, men er vel det beste å koble det med relé..
Så da er vel spørsmålet;
hvor skal jeg koble styrestrømmen uten at jeg forstyrrer andre lys/tenning?
1983 Chevy Blazer K5 Silverado
#19
Posted 07 September 2006 - 23:00
Jeg tror jeg sjøl ville koplet det slik:
*Jord, ledning til lys samt + fra batteri til rele som normalt ved montering av ekstralys.
*Styrestrøm (som skrur av/på releet) henta fra + på batteriet, via sikring og bryteren, til styrestrømstikket på releet.
Da vil lysene slå seg på når du skrur på bryteren, uten at alt strømmen til lysene trenger gå via bryter. Husk sikring på alt som går direkte fra batteriet...
#20
Posted 07 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Hvis de skal funke helt uavhengig av om bilen er av eller på eller noe som helst, er det vel bare å kople alt som vanlig bortsett fra styrestrømmen. Siden det er bryteren som alene skal styre om lysene er av eller på, uavhengig av noe annet, er det jo den som fungerer som styrestrøm.
Jeg tror jeg sjøl ville koplet det slik:
*Jord, ledning til lys samt + fra batteri til rele som normalt ved montering av ekstralys.
*Styrestrøm (som skrur av/på releet) henta fra + på batteriet, via sikring og bryteren, til styrestrømstikket på releet.
Da vil lysene slå seg på når du skrur på bryteren, uten at alt strømmen til lysene trenger gå via bryter. Husk sikring på alt som går direkte fra batteriet...
Opprinnelig postet av Zuki
Aha! så henter jeg strøm som vanlig fra batteriet og styrestrøm fra batteriet? Alt kobles som skjemaet sier og så kjører jeg styrestrømmen på batteriet.. Høres igrunn veldig logisk ut, heh.
1983 Chevy Blazer K5 Silverado